Moto GP - Gran Premi Cinzano de Catalunya

Vinnare Catalunya 08


  • Antal röstningar
    0

Dr.Bike

Guest
Inte illa pinkat GustavO:Bugar tänkte också försöka ge mig på utförliga svar på dr bikes frågor men måste säga att jag håller med dig till 100%. Hade inte kunnat skriva bättre själv.

Vill dock lägga till lite ang Rossi och det dr bike skrev om att "hele paketet" fungerar och att det går bra men att risken för att han "skyller ifrån sig igen" fortfarande hägrar runt hörnet.

Grabbar, Grabbar, Grabbar...o flickor:tuttar När ska ni förstå att en förare som Rossi, som redan när han började gå körde bättre än många nånsin kommer att göra (aningen överdrift men ibland måste man ta i) :nicka När en sån person säger något om t.ex. däck så kan jag lova att han vet vad han pratar om. Minsta lilla och det känns, självklart ska han påpeka det, varför inte? han har ju knappast något mer att bevisa efter alla mästerskap han tagit hem. Detta gäller inte bara Rossi, utan dessa toppförare känner sina maskiner som sin egen sko, ligger det ett gruskorn i skon, Ja då talar de om det för tillverkare, mekaniker m.m för att bli av med det lilla kornet..tror ni hajar vad jag menar.

Rossi är och förblir historisk, det faktum att han signat 2 år till för Yamaha kan bara leda till ytterliggare rekord och historiska ögonblick i moto gp historia.

Väl talat!
Bra metafor, och jag köper ditt resonemang! :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vilket man kan ställa sig frågande till i dessa dar då alltfler tillverkare TAR BORT olika pinnar och rör i ramarna just för att MINSKA styvheten och få ett kontrollerbart flex.

Jo, precis. Var ungefär så jag funderade också. Om man har gjort ramen styvare tycker man att dom borde ha fixat lite mer flex nån annanstans på hojen.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Rossi har väl knappast ett bräckligt psyke?

Knappast, starkare psyke i depån får man leta länge efter. Det är just ett extremt starkt psyke som krävs för att prestera år efter år efter år, trots alla förväntningar som hänger på axlarna. Att han sedan inte vunnit VM de senaste två åren kan man knappast beskylla hans psyke för, tvärtom har han fightats på och gjort väldigt bra resultat trots vissa omständigheter.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Den är ju extremt mycket styvare.

Vilket man kan ställa sig frågande till i dessa dar då alltfler tillverkare TAR BORT olika pinnar och rör i ramarna just för att MINSKA styvheten och få ett kontrollerbart flex.
Jämför gärna med ett lastbilschassie som är gjort för att gå i terräng - de kan vrida sig nära nog ett kvarts varv.
Just för att däcken alltid ska ha bästa markkontakt.

En kolfibermonococue lär vara styv som ett spett.
Känns som ett steg tillbaka.

Men vad vet väl jag, mot Ducatis tekniker?
De lär ju kompensera denna ökade styvhet med mjukare fjädring.
Somethinge's gotta give som vi säger.

Fördelen torde vara att tyngdpunkten kan flyttas ner i chassiet ytterligare.
Samt att feedbacken från framhjulet förbättras genom det urstabila styrhuvudet.
Ingen materialkille men i cykelsporten används kolfiber även i ramdelar för ökad komfort (!). Vibrationer fortplantar sig inte hela vägen genom en kolfibergaffel så som i en alu-dito. Är det styvheten?
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Men vad vet väl jag, mot Ducatis tekniker?
.

Enligt dom engelska kommentatorerna har Ducati tagit fram en lyckat sätt att få flex i Kolfibern. Förmodar att dom bygger upp med olika tjocklekar, eller gör någon typ av inlägg vid vissa punkter i ram, sving.

Med uppenbart är att problemet verkar vara löst:)
 

Dr.Bike

Guest
Ingen materialkille men i cykelsporten används kolfiber även i ramdelar för ökad komfort (!). Vibrationer fortplantar sig inte hela vägen genom en kolfibergaffel så som i en alu-dito. Är det styvheten?

Nja, snarare att kolfibern är ett "dött" material.
Knacka på en bit kolfiber.
Pock.
Knacka på en metallbit.
Kling!

Enligt dom engelska kommentatorerna har Ducati tagit fram en lyckat sätt att få flex i Kolfibern. Förmodar att dom bygger upp med olika tjocklekar, eller gör någon typ av inlägg vid vissa punkter i ram, sving.

Med uppenbart är att problemet verkar vara löst:)

Ja det vore ju intressant!
Kanske de lagt in dragspelsbälgar här och där! :)
hursomhaver - spännande!
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Nja, snarare att kolfibern är ett "dött" material.
Knacka på en bit kolfiber.
Pock.
Knacka på en metallbit.
Kling!

Skulle bara vilja inflika att Chevrolet har haft iallafall bladfjäder till bakfjädringen i kolfiber på C5 (eller var det C4?) modellen, så helt klart går det att bygga in flex med att laborera med fiberriktningar och epoxi.

Bara mina 2 öre...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Så här säger Preziosi om -kolfiberramen.


"Some changes we've made to the cycle part could seem more revolutionary than others but in reality we continue to evolve the initial concept that we designed with the GP3 [2003]," claimed Preziosi. "So it's not a change in the direction of development, but another step forward in the same direction.

"With the 990 the seat supports and the footpegs were attached to the frame. With the 800 they are both completely separate and on the GP9 the front part is even more dedicated to support and the dimensions become more limited.

"The fact we've used carbon fibre in the production of the chassis is not the most relevant point, it is more the shape that is different from before.
 

Dr.Bike

Guest
Skulle bara vilja inflika att Chevrolet har haft iallafall bladfjäder till bakfjädringen i kolfiber på C5 (eller var det C4?) modellen, så helt klart går det att bygga in flex med att laborera med fiberriktningar och epoxi.

Bara mina 2 öre...

Den var väl iaf av glasfiber.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
tider kl 15:00 idag.

1. Stoner (Marlboro-Ducati) 1.42.180 (al 13° di 16)
2. Dovizioso (Scot-Honda) 1.42.222 (al 7° di 12)
3. Hayden (Repsol-Honda) 1.42.555 (al 15° di 23)
4. Vermeulen (Rizla-Suzuki) 1.43.712 (al 6° di 7)
5. De Puniet (LCR-Honda) 1.43.275 (al 5° di 15)
6. Guintoli (Alice-Ducati) 1.44.274 (al 4° di 10)
7. Jacque (Kawasaki) 1.45.016 (al 10° di 13)
8. Nigon (HRC-Honda) 1.45.206 (al 16° di 19)
9. Aoki (Suzuki) 1.45.685 (al 14° di 18)
10. Elias (Alice-Ducati) 1.46.001 (al 4° di 5)
11. Melandri (Marlboro-Ducati) 1.46.674 (al 4° di 6)
12. Guareschi (Ducati) 1.48.794 (al 7° di 8)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Den är ju extremt mycket styvare.

Vilket man kan ställa sig frågande till i dessa dar då alltfler tillverkare TAR BORT olika pinnar och rör i ramarna just för att MINSKA styvheten och få ett kontrollerbart flex.

En kolfibermonococue lär vara styv som ett spett.
Känns som ett steg tillbaka.

Men vad vet väl jag, mot Ducatis tekniker?

Nja, det finns många "sanningar" om kolfiber så kanske vi ska reda ut några begrepp.
E-modulen för stål är ca 2.05x10^5 MPa.
Motsvarande för kolfiber är ca 1.70x10^5 MPa, dvs stål är styvare.
Men, redan vid några promilles töjning så får man plastisk deformation i stålet. Resttöjningen 0.2% är vanligt använd när man har ett stål med dåligt definierad sträckgräns.
Kolfiber däremot kan man sträcka upp till ca 1.5 % utan att få plastiska deformationer.
Följaktligen kan man belasta kolfiber betydligt mer utan att få deformationer eller brott men då talar vi om vad som händer i fiberns längsriktning!
Ska man töja kolfibern så mycket så måste man också ha ett matrismaterial som hänger med utan att skjuvas sönder.
Kolfiber är dessutom värdelös för tryckspänningar så om man får in sådana i sin konstruktion så brukar man lägga in aramidfibrer som kan ta hand om dessa.

En kolfiberkonstruktion är extremt känslig för fiberriktningarna. Den är enormt anisotrop om man lägger upp fibrerna osymmetriskt. Ibland har man enaxliga belastningar och kan koncentrera sig på det, men för det mesta får man tänka till lite hur fibrerna ska ligga.
Det är fullt möjligt att göra ett mycket vridstyvt rör som man trots det kan böja.
För att få önskat resultat mellan styvhet och flex så krävs inte bara teoretisk kunskap, man måste ha lång praktisk erfarenhet också för det finns många fällor att trampa i.

Så, huruvida en kolfiberkostruktion är styv i en viss riktning eller inte beror på hur fiberna är lagda. Vill man ha styrka i två ortogonala huvudriktningar så kan man göra det lätt för sig och använda kolfibermattor. Det är dock sällan detta är optimalt så de riktiga proffsen lägger upp sina fibrer direkt från trådarna.
Ducatis tävlingsavdelning borde veta detta :tummenupp
 
Last edited:

cbrkungen

cbrkungen
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
-92- Honda Fireblade
Apropå flex kolla bara på dagens bandyklubbor, flexar upp till 35mm böjning på 95cm längd ...bara en jämförelse
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top