MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Nix
Helt klart så saknade Kaworna en del effekt men de hade de gjort även tidigare år, fast lyckades ändå bättre med placeringar totalt sett.
Nakanos svartflaggningar och krockar, liksom RDPs krockar och avåkningar var nog inte bara orsakade av tekniska problem. Många dyra poäng som försvann.

Varför Bridgestonedäcken tog slut under loppen för Kawasaki, men höll ihop för Ducati och Suzuki kanske någon klok kan förklara för mig. En spekulation är att de arbetade för dåligt med raceinställningarna. Eller har sämre elektronik än konkurrenterna. Eller för vass effekt, men hur kan de då samtidigt sakna toppfart på snabba banor?

Angående Kawasakis fjolår och deras skrala raceresultat kontra kvalen beror mycket på att deras hoj förra året, som årets maskin baserar sig på, hade det kanske bästa chassiet men svagaste motorn. Detta gjorde att när de med Bridgestones mycket bra kvaldäck fick till fria varv kunde de köra väldigt snabbt pga hög kurvhastighet. När det sedan blev race och de effektstarkare hojarna "stod i vägen" i kurvorna så kunde de inte motsvara kvaltiderna eftersom deras övertag i kurvorna försvann och de tappade på rakorna.

I år när de andra hojarna inte har samma effektövertag och alla köra med rundare/vidare spår och inte lika mycket in, vända, räta upp och gasa så kommer Kawaskin vara bättre med.
Dessutom hade de väldigt mycket tekniska problem både på kval och race, och en kraschkung i De Puniet.

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På Rossis "försäkringsbevis" som sitter på hans hoj så har han försäkrat hojen för 210hk bara :tungan

Bifogat

• M1.jpg
    M1.jpg
    45.4 KB · Visningar: 182
  • M2.jpg
    M2.jpg
    56.2 KB · Visningar: 84

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Har en känsla av att det kommer vara många och långa diskussioner här på SH i år också. I lööv it!
Man kan inte leva på gamla meriter, det är upp till bevis för världsmästaren och Rossi. I det jag räknar som "modern tid" så är det väl bara Lawson som lyckats återta tronen efter det att den gott förlorad? Schwantz och Criville som avlöst en dominant (med flera raka titlar i bagaget) i klassen klev åt sidan. Men ska inte titta på statistiken. Ser mest bara fram emot morgondagen och säsongen, heja #1!

På Rossis "försäkringsbevis" som sitter på hans hoj så har han försäkrat hojen för 210hk bara :tungan
Burgess försäkringsbolag? I så fall är han väl medveten om det.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Samtidigt är det ju bara Doohan och Rossi som lyckats försvara sin titel i modern tid så för mig är det minst lika mycket upp till bevis för "världsmästaren" a.k.a Trick Daddy eller "moonshine hoarding bean-picker". :)

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bild på hur däcksmärkningen ser ut och på FIAT-Yamaha kutsarna.

Bifogat

• däcksmärkning.jpg
    däcksmärkning.jpg
    42.9 KB · Visningar: 125
  • 46.jpg
    46.jpg
    40.5 KB · Visningar: 89
  • 5.jpg
    5.jpg
    37.4 KB · Visningar: 109

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hoho, jag ska njuta när världsmästarinnan fallar i bitar som en billig klocka nu när han börjar få lite press på sig......

sandstream

Guest
Suzuki skriver i sin pressrelease efter kvalet att de gjorde helt fel val av kvaldäck i onsdags. Kvaldäcken de valde var alldeles för hårda.

Av någon anledning känns världsmästaren som det mest osannolika smeknamnet. :)
Citationstecknen finns ju av en anledning. :) Ja, jag är småsint och patetisk.
Hoho, jag ska njuta när världsmästarinnan fallar i bitar som en billig klocka nu när han börjar få lite press på sig......
Och det kommer från grabbarna som försvarar Tjejsarinnan med näbbar och klor :D

Last edited:

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
2007-FIREBLADE
Mitt tips ser lovande ut!!! Rossi-Stoner-Melandri tror att vm tabellen ser ganska liknande ut i oktober. Fan om live sändningen laggar imorrn. Då ska jag mail bomba den siten!:gnissla

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Och det kommer från grabbarna som försvarar Tjejsarinnan med näbbar och klor :D

Vi vet ju varför Max fick sitt smeknamn, vad Nicky fick göra för att kallas Trick Daddy vill jag inte ens veta. :zpy Sedan försvarar jag honom inte, jag är inte ens ett fan och har aldrig varit men eftersom han är bättre än 75% av startfältet i MotoGP ska han förstås köra där av rent sportsliga skäl. Det kan man inte förbise om man gillar sport(en).

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...