Kan du upplysa en regelovetande lite mer ingående, ...har Aprilian kuggdrivna kammar, & det ska bli förbjudet eller what ??Angående Aprilian så har ju reglerna skrivits om så att de inte får köra med kamdrev from nästa år...
Kan du upplysa en regelovetande lite mer ingående, ...har Aprilian kuggdrivna kammar, & det ska bli förbjudet eller what ??
Aprilias sastning i MotoGP är väl tvåtakt?Original har den kedjedrivna, men i sbk kör dom tydligen något kit med kuggdrivna.
Det är det kitet som blir förbjudet nästa år.
Det har ju även gnällts över insprutningen, att den har 8 injektorer och det är för GP likt.
Fan, det har ju jag på min skit CBR till och med
Drevdrivna kammar borde annars vara tillåtet, RC30, RC45 och RC51...
Ok, det var tydligt. Ja, det tycker jag var fusk. Bra att de stänger det kryphålet.Det är tillåtet även nästa år, om hojen är homologiserad med det så är det ok.
Grejjen med Aprilia och deras kammar är att de har meckat på ett eftermarknadskit. Det är helt tillåtet att köra med såna kit om de är tillgängliga för allmänheten att köpa.
Det som har varit diskussionen är kostnaden för dessa kit som uppgår till typ en halv hoj eller så. Är det ok med kit som är så dyra att det i praktiken bara blir fabriksteamen som har råd med dem?
Vet inte vad HRC-kit:et innehåller riktigt, men jag kan tycka att det är skillnad på trim och trim. S.k. blueprintning, eller aggresivare kammar osv. tycker jag låter rimligt men att ändra på motorkonstruktionen hör inte hemma i WSBK. Säljs Ducati med desmo så rejsar de med det.BMW har väl gjort likadant, att de i tillbehörskatalogen lagt en massa fina trimdelar som vem som kan köpa till rätt peng så är det fritt fram för BMW att montera det på sina tävlingshojar också.
Honda har sina HRC-prylar så vad är skillnaden egentligen? Ska det bli folkrace-regler med maxpeng eller?
Vet inte vad HRC-kit:et innehåller riktigt, men jag kan tycka att det är skillnad på trim och trim. S.k. blueprintning, eller aggresivare kammar osv. tycker jag låter rimligt men att ändra på motorkonstruktionen hör inte hemma i WSBK. Säljs Ducati med desmo så rejsar de med det.
Sant iofs. men tycker nog att andra fälgar skiljer sig ifrån motorkonstruktioner.Byter du fälgar så byter du ju konstruktion på dem...
Någonstans går gränserna i ett reglemente där hojarna ska baseras på gatcyklar. Att byta mellan rem, kedje och drevdrift av kammarna tycker jag är en väsentlig del av motorkonstuktionen. Lika lite som en stötstångsmaskin skulle få byggas om med överliggande kamaxlar. Eller gå ifrån enkel överliggande till dubbla, 2 ventiler/cyl till 4 osv.Är det bolt-on så man inte behöver någon hemlig kännedom om något så tycker jag inte det är fusk. Det är ett starkt ord och väsentligt skilt ifrån att man gör om reglerna.
Någonstans går gränserna i ett reglemente där hojarna ska baseras på gatcyklar. Att byta mellan rem, kedje och drevdrift av kammarna tycker jag är en väsentlig del av motorkonstuktionen. Lika lite som en stötstångsmaskin skulle få byggas om med överliggande kamaxlar. Eller gå ifrån enkel överliggande till dubbla, 2 ventiler/cyl till 4 osv.
Nej, bara 16,5 är tillåtet i Superbike. Fram får man dock välja mellan två bredder.Sant iofs. men tycker nog att andra fälgar skiljer sig ifrån motorkonstruktioner. Får man förresten byta hjul-dimensioner? T.ex. gå ned till 15"?
Den stora skillnaden är att Aprilias "trimdelar" helt förändrar hur kamaxlarna drivs och det är en ganska stor förändring. Ungefär som att Suzuki skulle kitta sin GSXR1000 med pneumatisk ventilstyrning om det nu hade funnits att köpa som tillbehör. För övrigt säger inte reglerna att delarna som används på en WSBK-hoj måste finnas att köpa.BMW har väl gjort likadant, att de i tillbehörskatalogen lagt en massa fina trimdelar som vem som kan köpa till rätt peng så är det fritt fram för BMW att montera det på sina tävlingshojar också. Honda har sina HRC-prylar så vad är skillnaden egentligen? Ska det bli folkrace-regler med maxpeng eller?
Nej, det var inte fusk eftersom det var tillåtet. Däremot borde det inte varit tillåtet i mina ögon - och nu är det inte det längre.Självklart går gränsen någonstans och är gränsen otydlig så förtydligas reglementet men inte pga av fusk som du skrev.
Nej, det var inte fusk eftersom det var tillåtet. Däremot borde det inte varit tillåtet i mina ögon - och nu är det inte det längre.
Märklig regel.Nej, bara 16,5 är tillåtet i Superbike. Fram får man dock välja mellan två bredder.
Den stora skillnaden är att Aprilias "trimdelar" helt förändrar hur kamaxlarna drivs och det är en ganska stor förändring. Ungefär som att Suzuki skulle kitta sin GSXR1000 med pneumatisk ventilstyrning om det nu hade funnits att köpa som tillbehör. För övrigt säger inte reglerna att delarna som används på en WSBK-hoj måste finnas att köpa.
Märklig regel.
"kugghjulsdriven" kamaxeldrivning ger en klar fördel för RSV4.
Frågan om man kan kalla det för en prototypklass om reglerna är såna.
Tror det är lite OT i tråden.. De snackar WSBK i tråden just nu.
För övrigt säger inte reglerna att delarna som används på en WSBK-hoj måste finnas att köpa.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |