Motorn måste inte vara serietillverkad. Den får inte ha mer än 81 mm i borr och måste säljas för fastslaget pris.
Motorn måste inte vara serietillverkad. Den får inte ha mer än 81 mm i borr och måste säljas för fastslaget pris.
Artikeln som McDoktorn länkar till är utmärkt läsning för den som vill veta mer om CRT. Tror man att det bara är cykeln och dess beståndsdelar det handlar om är man ute och cyklar.
Faaen ockxså, såg nu att jag kan sluta hoppas på Motoczysz... 82mm... En sport med små marginaler.
De satsar väl det de har på El-hojen? Har även läst att de inte har tillräcklig finansiering för att fortsätta som de önskar.
Det var den artikeln jag trodde att McDoktorn hade länkat tillDavid Emmet har skrivit en än bättre artikel om CRT:
http://www.motomatters.com/analysis/2011/11/22/crt_faq_everything_you_always_wanted_to_.html
Nja, det är väl inte vad artikeln säger?Kort och gott vad som klassas som CRT respektive fabrikare: om din hoj/motor kommer med en eller flera tekniker från fabriken som är de enda som får pilla på den, så är ditt team ett CRT-team.
Missade du elhojarna på IoM TT? Som att se färg torkaMen jag skulle gärna slanta en peng för att se den hojen på Assen, eller så....Gärna med C Edwards vid styret.
Det var den artikeln jag trodde att McDoktorn hade länkat till
Nja, det är väl inte vad artikeln säger?
The decision-making process is best illustrated by examples. The Aspar team has been accepted as a CRT entry, and looks likely to field race bikes based on the Aprilia RSV4 it will lease from Aprilia. Aspar is still a CRT entry, because he will be managing the bikes independently, only returning engines to Aprilia when it is time for maintenance. A satellite team, on the other hand, can do nothing to the bikes other than strip and prepare them for racing. Each bike comes with two factory engineers who run the engines and the electronics. The teams are forbidden to manage their own electronics, but have to do so through the factory engineers.
Jag kanske är trög men jag tolkar det som att så fort någon från fabriken är inblandad i det dagliga arbetet så är man inte ett CRT.
Missade du elhojarna på IoM TT? Som att se färg torka
Den dag vi får se elhojar i MotoGP hoppas jag aldrig kommer.
Inte?Motorn måste inte vara serietillverkad.
Men vad fan, du kan ju inte fullänka så där till något gammalt skräp som inte varit aktuellt sen typ 2006. Trodde det var nutid vi pratade omDu har ju så fullt upp med att tycka saker så du hinner ju inte kolla länkar, ta nu en grogg och tagga ner! Jag länkade till en viss 990 cc BENZIN driven hoj.....
Jo, det stämmer men troligtvis kommer ingen att köpa någon motor. Det är tydligen en stor prestigeförlust för de japanska tillverkarna att köpa en motor från en konkurrent.Inte?
Men i praktiken är serietillverkade motorer det enda realistiska eftersom motorn ska vara till salu till ett fast pris efter varje race. Stämmer inte det?
Jag kanske är trög men jag tolkar det som att så fort någon från fabriken är inblandad i det dagliga arbetet så är man inte ett CRT.
Kort och gott vad som klassas som CRT respektive fabrikare: om din hoj/motor kommer med en eller flera tekniker från fabriken som är de enda som får pilla på den, så är ditt team inte ett CRT-team.
Läste artikeln som länkades ovan och jag känner mig inte klokare.
Men den visar komplexiteten i tolkningarna vad som är CRT eller inte
The answer is probably best summed up by US Supreme Court Justice Potter Stewart, when called upon to judge whether the French film "Les Amants" was pornography or not.
GP kommisionen bestående av bla teamen, Hoj tillverkarna, FIM och Dorna ska då avgöra om ett team är CRT eller inte.
Tillverkarna har rätt få en motor från CRT teamen kontrollerad av en teknisk inspektion men dom måste betala 20000 euro för detta och har bara rätt att göra det en gång. Teamet kan krävas att gå igenom detta max 4 ggr/säsong.
Då ska den tekniska inspektionen avgöra om det är en motor som är direkt utvecklad, finansierad och tillhandahållen från fabriken eller är uppbyggd av det enskilda teamet.
Det är ju här problemet uppstår.
Aspar-Aprilia-CRT kan alltså skicka sin motor till Aprilia för underhåll vilket innebär att fabriken kommer ha ett finger med i spelen även om dom inte finansierar det, eller hur ska man veta det?
Det enda kravet är att den har max borrning 81mm, tror det max kommer vara en motorbult som är gemensamt med en serie producerad hoj.
Ett satellit team som hyr en motor från HRC får tydligen inte pilla på elektroniken själv vilket gör att det anses vara ett fabriks team!
Men får dom det så kan dom hävda CRT reglementet gäller för deras hoj och då är det inte ett fabriks team
The simple matter is that status as a Claiming Rule Team has nothing to do with the equipment, and everything to do with the team and its intentions.
SÅ den stora frågan som man inte lyckats definiera är vad som är prototyp eller inte, för mig låter det som att det kan bli hur dyrt och exklusivt som helst eftersom det råder en enorm frihet att modifiera.
Hur mycket produktions tanke finns kvar i den hojen då?
Privat-teamen hindras säkert inte av samma stolthet.Det är tydligen en stor prestigeförlust för de japanska tillverkarna att köpa en motor från en konkurrent.
Modifieringarna begränsas ju effektivt av att motorerna är till salu till ett fast pris efter varje race (CRT = Claiming Rule Team)....för mig låter det som att det kan bli hur dyrt och exklusivt som helst eftersom det råder en enorm frihet att modifiera.
Det är bara fabriksteamen som kan nyttja regeln om att köpa motorerna och de kan bara göra det en gång per fabrik och CRT team. Varje CRT team kan max tvingas sälja fyra motorer. De får ha tolv motorer per säsong och de som säljs räknas inte av från denna lista, de får helt enkelt ersätta den utan att räkna bort en motor.Privat-teamen hindras säkert inte av samma stolthet.
Det tror jag också. Ca 200.000:- är ju jordnötter om man jämför med en satellit-Honda för ca 4 miljoner EURO per säsong. Tror knappast att tex BMW och Aprilia kommer att titta på när de blir ifrånkörda av ett konkurrerande CRT. Finns ju inget som hindrar tex BMW från att bygga en motor som kostar 1 miljon och sälja/leasa den till ett CRT för 200.000:-Finns en hel del som talar för att motorerna kommer vara betydligt mer värda än de 20 000 Euro de kan köpas för.
Så är det väl inte? Claiming-regeln är där för att folk inte ska kasta miljontals euro på motorn, dvs kort och gott försöka hålla kostnaderna nere. Huruvida ett team är ett CRT-team eller satellit-team bedöms på andra kriterier.
Så länge Aspar hanterar sitt team själva, utan inblandning från Aprilia, så är de ett CRT-team. Dvs, när de fritt disponerar delarna de köpt/leasar från Aprilia.
När Aprilia klampar in i garaget och bestämmer vem/vilka som får pilla på delarna, och teamet i sig inte gör mer än dagens satellit-team, då är det ett satellit-team. Alternativt att när Aprilia är direkt involverade i ett team, oavsett det gäller mekaniker osv som ovan, eller styrande och ställande. Som jag skriver nedan, så handlar det om teamets intentioner.
De får heller inte pilla på växellådan, eller för den delen det mesta som rör hojen. Det är heller inte egentligen vad som görs eller inte görs av fabrikerna som avgör frågan, även om det har en stor del i det. Det är intentionerna bakom teamet som är det avgörande.
Från motomatters:
En CRT-hoj behöver, som tidigare sagts, inte vara produktions-baserad. Kolla på Inmotec, som förvisso inte ska köra med sin motor nu i början av säsongen (om nånsin).
Det mesta du skriver finns beskrivet i artikeln men det intressanta är hur man ska tillämpa reglerna.
Varför ska fabriksteamen ha rättigheten att hävda att dom kan köpa en CRT motor när det står så här
If a manufacturer wants to get hold an engine from a CRT entry, they can pay 20,000 euros (engine + gearbox, or 15,000 for an engine without a gearbox) to have the bike rolled into the MotoGP technical inspection garage after a race
Min tolkning är att dom har en rättighet mot en viss kostnad och offentlighet (vilket är skamligt för fabrikarna) att se om dom efterlever kraven eftersom dom sannolikt måste investera dyrare med sitt bränsle handikapp.
Det är väl knappast så att man är intresserad av teknologin som dom sannolikt redan ligger före med i alla avseenden.
MotoMatters.com skrev:If a manufacturer wants to get hold an engine from a CRT entry, they can pay 20,000 euros (engine + gearbox, or 15,000 for an engine without a gearbox) to have the bike rolled into the MotoGP technical inspection garage after a race, where the CRT entry's mechanics will strip the engine from the bike and hand it over to the factory.
Apriliorna skulle kunna vara fabrikssponsrade även om dom inte står i depån.
En gråzon skapas mellan Produktions och Prototypracing, inte för exklusivt=dyrt annars kommer storebror och slår dig på fingrarna och tar dina motorer?
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |