MotoGP 2012 - diskussioner

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Motorn måste inte vara serietillverkad. Den får inte ha mer än 81 mm i borr och måste säljas för fastslaget pris.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Motorn måste inte vara serietillverkad. Den får inte ha mer än 81 mm i borr och måste säljas för fastslaget pris.

Har ofta undrat varför man begränsar borrdiamutter? Är det inte prototypracing? (Inte endast CRT jag åsyftar).
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ett sätt att begränsa toppvarv på motorerna. Dorna vill ha in enhets-ECU med 15500-16000 i toppvarv. Nu ligger de upp mot 18500 om jag inte är ute tokcyklar.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Motorn måste inte vara serietillverkad. Den får inte ha mer än 81 mm i borr och måste säljas för fastslaget pris.

Faaen ockxså, såg nu att jag kan sluta hoppas på Motoczysz... 82mm... En sport med små marginaler.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Artikeln som McDoktorn länkar till är utmärkt läsning för den som vill veta mer om CRT. Tror man att det bara är cykeln och dess beståndsdelar det handlar om är man ute och cyklar.

David Emmet har skrivit en än bättre artikel om CRT:
http://www.motomatters.com/analysis/2011/11/22/crt_faq_everything_you_always_wanted_to_.html

Kort och gott vad som klassas som CRT respektive fabrikare: om din hoj/motor kommer med en eller flera tekniker från fabriken som är de enda som får pilla på den, så är ditt team ett CRT-team.

Faaen ockxså, såg nu att jag kan sluta hoppas på Motoczysz... 82mm... En sport med små marginaler.

De får väl gå ner 1mm i borr. Jag tycker också det vore skoj om de dök upp. Intressanta lösningar i den maskinen.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De satsar väl det de har på El-hojen? Har även läst att de inte har tillräcklig finansiering för att fortsätta som de önskar.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
De satsar väl det de har på El-hojen? Har även läst att de inte har tillräcklig finansiering för att fortsätta som de önskar.

Jo, var det inte något typ: Varför bygga en hoj för gårdagen, när man kan bygga en för morgondagen!

Och det skall han ha all heder av, ett långfinger upp i r*ven till Dorna!!

Men jag skulle gärna slanta en peng för att se den hojen på Assen, eller så....Gärna med C Edwards vid styret.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det var den artikeln jag trodde att McDoktorn hade länkat till :gnissla

Kort och gott vad som klassas som CRT respektive fabrikare: om din hoj/motor kommer med en eller flera tekniker från fabriken som är de enda som får pilla på den, så är ditt team ett CRT-team.
Nja, det är väl inte vad artikeln säger?

The decision-making process is best illustrated by examples. The Aspar team has been accepted as a CRT entry, and looks likely to field race bikes based on the Aprilia RSV4 it will lease from Aprilia. Aspar is still a CRT entry, because he will be managing the bikes independently, only returning engines to Aprilia when it is time for maintenance. A satellite team, on the other hand, can do nothing to the bikes other than strip and prepare them for racing. Each bike comes with two factory engineers who run the engines and the electronics. The teams are forbidden to manage their own electronics, but have to do so through the factory engineers.


Jag kanske är trög men jag tolkar det som att så fort någon från fabriken är inblandad i det dagliga arbetet så är man inte ett CRT.

Men jag skulle gärna slanta en peng för att se den hojen på Assen, eller så....Gärna med C Edwards vid styret.
Missade du elhojarna på IoM TT? Som att se färg torka :trött

Den dag vi får se elhojar i MotoGP hoppas jag aldrig kommer.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det var den artikeln jag trodde att McDoktorn hade länkat till :gnissla

Nja, det är väl inte vad artikeln säger?

The decision-making process is best illustrated by examples. The Aspar team has been accepted as a CRT entry, and looks likely to field race bikes based on the Aprilia RSV4 it will lease from Aprilia. Aspar is still a CRT entry, because he will be managing the bikes independently, only returning engines to Aprilia when it is time for maintenance. A satellite team, on the other hand, can do nothing to the bikes other than strip and prepare them for racing. Each bike comes with two factory engineers who run the engines and the electronics. The teams are forbidden to manage their own electronics, but have to do so through the factory engineers.


Jag kanske är trög men jag tolkar det som att så fort någon från fabriken är inblandad i det dagliga arbetet så är man inte ett CRT.

Missade du elhojarna på IoM TT? Som att se färg torka :trött

Den dag vi får se elhojar i MotoGP hoppas jag aldrig kommer.

Du har ju så fullt upp med att tycka saker så du hinner ju inte kolla länkar, ta nu en grogg och tagga ner! Jag länkade till en viss 990 cc BENZIN driven hoj.....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du har ju så fullt upp med att tycka saker så du hinner ju inte kolla länkar, ta nu en grogg och tagga ner! Jag länkade till en viss 990 cc BENZIN driven hoj.....
Men vad fan, du kan ju inte fullänka så där till något gammalt skräp som inte varit aktuellt sen typ 2006. Trodde det var nutid vi pratade om :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Inte? :confused:

Men i praktiken är serietillverkade motorer det enda realistiska eftersom motorn ska vara till salu till ett fast pris efter varje race. Stämmer inte det?
Jo, det stämmer men troligtvis kommer ingen att köpa någon motor. Det är tydligen en stor prestigeförlust för de japanska tillverkarna att köpa en motor från en konkurrent.

CRT:en ska enligt uppgift vara lite sura över att de måste sälja sin motor för €20.000 (15 för motorn, 5 för lådan) när de lätt kan lägga 100.000 på dem.
 

MC Doktorn

Guest
Läste artikeln som länkades ovan och jag känner mig inte klokare.

Men den visar komplexiteten i tolkningarna vad som är CRT eller inte
The answer is probably best summed up by US Supreme Court Justice Potter Stewart, when called upon to judge whether the French film "Les Amants" was pornography or not. :hihi

GP kommisionen bestående av bla teamen, Hoj tillverkarna, FIM och Dorna ska då avgöra om ett team är CRT eller inte.

Tillverkarna har rätt få en motor från CRT teamen kontrollerad av en teknisk inspektion men dom måste betala 20000 euro för detta och har bara rätt att göra det en gång. Teamet kan krävas att gå igenom detta max 4 ggr/säsong.

Då ska den tekniska inspektionen avgöra om det är en motor som är direkt utvecklad, finansierad och tillhandahållen från fabriken eller är uppbyggd av det enskilda teamet.

Det är ju här problemet uppstår.

Aspar-Aprilia-CRT kan alltså skicka sin motor till Aprilia för underhåll vilket innebär att fabriken kommer ha ett finger med i spelen även om dom inte finansierar det, eller hur ska man veta det?

Det enda kravet är att den har max borrning 81mm, tror det max kommer vara en motorbult som är gemensamt med en serie producerad hoj.

Ett satellit team som hyr en motor från HRC får tydligen inte pilla på elektroniken själv vilket gör att det anses vara ett fabriks team!

Men får dom det så kan dom hävda CRT reglementet gäller för deras hoj och då är det inte ett fabriks team:va

SÅ den stora frågan som man inte lyckats definiera är vad som är prototyp eller inte, för mig låter det som att det kan bli hur dyrt och exklusivt som helst eftersom det råder en enorm frihet att modifiera.
Hur mycket produktions tanke finns kvar i den hojen då?

Men jag förstår tanken att få ner kostnaden, men när teamen kommer med sina outvecklade CRT hojar kommer pengarna rulla för att få dom snabbare.

Men konkurrensen ökar och vi ser färre satellit Ducatis.

Men frågan är vad som kan klassas som porr eller sex?
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag kanske är trög men jag tolkar det som att så fort någon från fabriken är inblandad i det dagliga arbetet så är man inte ett CRT.

Det har du helt rätt i. Jag missade ett inte, som jag trodde jag stoppat med.
Egentligen skulle det stått:
Kort och gott vad som klassas som CRT respektive fabrikare: om din hoj/motor kommer med en eller flera tekniker från fabriken som är de enda som får pilla på den, så är ditt team inte ett CRT-team.

Man ska nog vara lite piggare när man skriver saker. :trött
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Läste artikeln som länkades ovan och jag känner mig inte klokare.

Men den visar komplexiteten i tolkningarna vad som är CRT eller inte
The answer is probably best summed up by US Supreme Court Justice Potter Stewart, when called upon to judge whether the French film "Les Amants" was pornography or not. :hihi

GP kommisionen bestående av bla teamen, Hoj tillverkarna, FIM och Dorna ska då avgöra om ett team är CRT eller inte.

Tillverkarna har rätt få en motor från CRT teamen kontrollerad av en teknisk inspektion men dom måste betala 20000 euro för detta och har bara rätt att göra det en gång. Teamet kan krävas att gå igenom detta max 4 ggr/säsong.

Då ska den tekniska inspektionen avgöra om det är en motor som är direkt utvecklad, finansierad och tillhandahållen från fabriken eller är uppbyggd av det enskilda teamet.

Så är det väl inte? Claiming-regeln är där för att folk inte ska kasta miljontals euro på motorn, dvs kort och gott försöka hålla kostnaderna nere. Huruvida ett team är ett CRT-team eller satellit-team bedöms på andra kriterier.

Det är ju här problemet uppstår.

Aspar-Aprilia-CRT kan alltså skicka sin motor till Aprilia för underhåll vilket innebär att fabriken kommer ha ett finger med i spelen även om dom inte finansierar det, eller hur ska man veta det?

Så länge Aspar hanterar sitt team själva, utan inblandning från Aprilia, så är de ett CRT-team. Dvs, när de fritt disponerar delarna de köpt/leasar från Aprilia.
När Aprilia klampar in i garaget och bestämmer vem/vilka som får pilla på delarna, och teamet i sig inte gör mer än dagens satellit-team, då är det ett satellit-team. Alternativt att när Aprilia är direkt involverade i ett team, oavsett det gäller mekaniker osv som ovan, eller styrande och ställande. Som jag skriver nedan, så handlar det om teamets intentioner.

Det enda kravet är att den har max borrning 81mm, tror det max kommer vara en motorbult som är gemensamt med en serie producerad hoj.

Ett satellit team som hyr en motor från HRC får tydligen inte pilla på elektroniken själv vilket gör att det anses vara ett fabriks team!

Men får dom det så kan dom hävda CRT reglementet gäller för deras hoj och då är det inte ett fabriks team:va

De får heller inte pilla på växellådan, eller för den delen det mesta som rör hojen. Det är heller inte egentligen vad som görs eller inte görs av fabrikerna som avgör frågan, även om det har en stor del i det. Det är intentionerna bakom teamet som är det avgörande.

Från motomatters:
The simple matter is that status as a Claiming Rule Team has nothing to do with the equipment, and everything to do with the team and its intentions.

SÅ den stora frågan som man inte lyckats definiera är vad som är prototyp eller inte, för mig låter det som att det kan bli hur dyrt och exklusivt som helst eftersom det råder en enorm frihet att modifiera.
Hur mycket produktions tanke finns kvar i den hojen då?

En CRT-hoj behöver, som tidigare sagts, inte vara produktions-baserad. Kolla på Inmotec, som förvisso inte ska köra med sin motor nu i början av säsongen (om nånsin).
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är tydligen en stor prestigeförlust för de japanska tillverkarna att köpa en motor från en konkurrent.
Privat-teamen hindras säkert inte av samma stolthet.

...för mig låter det som att det kan bli hur dyrt och exklusivt som helst eftersom det råder en enorm frihet att modifiera.
Modifieringarna begränsas ju effektivt av att motorerna är till salu till ett fast pris efter varje race (CRT = Claiming Rule Team).
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Privat-teamen hindras säkert inte av samma stolthet.
Det är bara fabriksteamen som kan nyttja regeln om att köpa motorerna och de kan bara göra det en gång per fabrik och CRT team. Varje CRT team kan max tvingas sälja fyra motorer. De får ha tolv motorer per säsong och de som säljs räknas inte av från denna lista, de får helt enkelt ersätta den utan att räkna bort en motor.
Finns en hel del som talar för att motorerna kommer vara betydligt mer värda än de 20 000 Euro de kan köpas för.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns en hel del som talar för att motorerna kommer vara betydligt mer värda än de 20 000 Euro de kan köpas för.
Det tror jag också. Ca 200.000:- är ju jordnötter om man jämför med en satellit-Honda för ca 4 miljoner EURO per säsong. Tror knappast att tex BMW och Aprilia kommer att titta på när de blir ifrånkörda av ett konkurrerande CRT. Finns ju inget som hindrar tex BMW från att bygga en motor som kostar 1 miljon och sälja/leasa den till ett CRT för 200.000:-

Ska jag vara ärlig tycker jag att GPC har rört till det lite för mycket och nästan helt glömt bort fansen som i slutänden ska försöka förstå vilka regler som gäller.
 

MC Doktorn

Guest
Så är det väl inte? Claiming-regeln är där för att folk inte ska kasta miljontals euro på motorn, dvs kort och gott försöka hålla kostnaderna nere. Huruvida ett team är ett CRT-team eller satellit-team bedöms på andra kriterier.



Så länge Aspar hanterar sitt team själva, utan inblandning från Aprilia, så är de ett CRT-team. Dvs, när de fritt disponerar delarna de köpt/leasar från Aprilia.
När Aprilia klampar in i garaget och bestämmer vem/vilka som får pilla på delarna, och teamet i sig inte gör mer än dagens satellit-team, då är det ett satellit-team. Alternativt att när Aprilia är direkt involverade i ett team, oavsett det gäller mekaniker osv som ovan, eller styrande och ställande. Som jag skriver nedan, så handlar det om teamets intentioner.



De får heller inte pilla på växellådan, eller för den delen det mesta som rör hojen. Det är heller inte egentligen vad som görs eller inte görs av fabrikerna som avgör frågan, även om det har en stor del i det. Det är intentionerna bakom teamet som är det avgörande.

Från motomatters:




En CRT-hoj behöver, som tidigare sagts, inte vara produktions-baserad. Kolla på Inmotec, som förvisso inte ska köra med sin motor nu i början av säsongen (om nånsin).

Det mesta du skriver finns beskrivet i artikeln men det intressanta är hur man ska tillämpa reglerna.

Varför ska fabriksteamen ha rättigheten att hävda att dom kan köpa en CRT motor när det står så här
If a manufacturer wants to get hold an engine from a CRT entry, they can pay 20,000 euros (engine + gearbox, or 15,000 for an engine without a gearbox) to have the bike rolled into the MotoGP technical inspection garage after a race

Min tolkning är att dom har en rättighet mot en viss kostnad och offentlighet (vilket är skamligt för fabrikarna) att se om dom efterlever kraven eftersom dom sannolikt måste investera dyrare med sitt bränsle handikapp.

Det är väl knappast så att man är intresserad av teknologin som dom sannolikt redan ligger före med i alla avseenden.

Apriliorna skulle kunna vara fabrikssponsrade även om dom inte står i depån.

En gråzon skapas mellan Produktions och Prototypracing, inte för exklusivt=dyrt annars kommer storebror och slår dig på fingrarna och tar dina motorer?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det mesta du skriver finns beskrivet i artikeln men det intressanta är hur man ska tillämpa reglerna.

Varför ska fabriksteamen ha rättigheten att hävda att dom kan köpa en CRT motor när det står så här
If a manufacturer wants to get hold an engine from a CRT entry, they can pay 20,000 euros (engine + gearbox, or 15,000 for an engine without a gearbox) to have the bike rolled into the MotoGP technical inspection garage after a race

Min tolkning är att dom har en rättighet mot en viss kostnad och offentlighet (vilket är skamligt för fabrikarna) att se om dom efterlever kraven eftersom dom sannolikt måste investera dyrare med sitt bränsle handikapp.

Det är väl knappast så att man är intresserad av teknologin som dom sannolikt redan ligger före med i alla avseenden.

Det vore kanske bra om du citerade hela meningar, så kanske du även får med det väsentliga, och därmed kanske även tolkar det lite annorlunda.

MotoMatters.com skrev:
If a manufacturer wants to get hold an engine from a CRT entry, they can pay 20,000 euros (engine + gearbox, or 15,000 for an engine without a gearbox) to have the bike rolled into the MotoGP technical inspection garage after a race, where the CRT entry's mechanics will strip the engine from the bike and hand it over to the factory.

Anledningen att detta ska ske hos technical inspection är väl för att ta bort alla tvivel om vilken motor de fick. Huruvida motorerna följer de tekniska regler och krav som ställs hoppas jag görs redan vid plombering.
Om du däremot menar att inspektionen skulle på nåt sätt avslöja huruvida teamet ska klassas som CRT eller ej, så har jag svårt att se hur den ska det med tanke på att det inte finns nåt i reglerna gällande motorernas uppbyggnad som skiljer CRT mot icke-CRT.

Apriliorna skulle kunna vara fabrikssponsrade även om dom inte står i depån.

Ja, de kan vara sponsrade av fabriken. Det är dock upp till GPC att avgöra om inblandningen är så stor att det är att jämställa med ett fabriks- eller satellit-team. Och det handlar nog mest om nivån av handlingsfrihet hos teamet.

En gråzon skapas mellan Produktions och Prototypracing, inte för exklusivt=dyrt annars kommer storebror och slår dig på fingrarna och tar dina motorer?

Hur var det på tvåtaktstiden? Fanns det privatteam med produktionsmotorer och prototypramar? Fanns det team med produktionsräsrar? Är inte det här samma sak, fast med fånerier som olika bränsle- och motorbegränsningar?

Nån som vet hur mycket kostnaderna gick upp med motorbegränsningen? Jag kan för mitt liv inte tro att det blev billigare med en gräns i antal motorer per säsong, utan det lär ju snarare fått motsatt effekt med tanke på vilken forskning och utveckling som lär krävts för att bibehålla effektuttaget men öka livslängden.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top