MotoGP 2012 - diskussioner

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det tror jag också. Ca 200.000:- är ju jordnötter om man jämför med en satellit-Honda för ca 4 miljoner EURO per säsong.
En motor ska ju bara hålla tre race sen är den skrot, så 200.000 :- är väl rätt högt skrotvärde? :D
Om man får sin motor köpt så antar jag att man får använda flera än de sex man är begränsad till? Så man kan kanske betala någon för att köpa loss sin motor för att kunna sätta i en ny?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En motor ska ju bara hålla tre race sen är den skrot, så 200.000 :- är väl rätt högt skrotvärde? :D
Om man får sin motor köpt så antar jag att man får använda flera än de sex man är begränsad till? Så man kan kanske betala någon för att köpa loss sin motor för att kunna sätta i en ny?
Som jag skrev tidigare i tråden så har CRT teamen tolv motorer per säsong och "claimas" en motor så räknas inte den av från de tolv.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ska bli intressant och se hur mycket fler det kommer vara på griden nästa säsong. David Emmett pratar om siffror uppemot 23st platser. Kommer det lyckas?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Som jag skrev tidigare i tråden så har CRT teamen tolv motorer per säsong och "claimas" en motor så räknas inte den av från de tolv.
Då så, då är det ju skrot ändå - 18 lopp med 12 motorer ger 1,5 race/motor. Förbrukningsvara, värde aningen högre än toapapper, säljes för 200,000 kr :)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
La Gazzetta dello Sport: Rossi asks Santa for a competitive GP12
Monday, 28 November 2011

Immediately following a four wheeled weekend that saw him among the great protagonists at the Monza Rally Show, nine-time MotoGP World Champion Valentino Rossi gave the press and reporters his opinions regarding his first season with Ducati, sparing nothing.

According to Italian sports newspaper La Gazzetta dello Sport, the Italian, who just finished second at the World Rally Show behind by eight-time world champion Sebastien Loeb said: "It's a nice way to finish the year, one that maybe, actually certainly, was the worst of my career. The gift I would ask from Santa? A competitive GP12." :tomten

Rossi, who impressed fans at the Monza Autodromo with his ability to drive a Ford Fiesta RS WRC, continued talking about the new Desmosedici he tested two weeks ago in Valencia: "We have a very different bike, and I would like to see progress made in February. We hope to be more competitive. The fact that there are no limitations on testing will help us."

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"We have a very different bike, and I would like to see progress made in February. We hope to be more competitive. The fact that there are no limitations on testing will help us."

Det där måste väl tyda på att GP12:an inte är så bra just nu? Skulle man säga så om hojen var kalas rätt "straight from the box"?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Några intressanta citat:

"The Bosch electronics are new to MotoGP, which means it will take some time before they have the sophistication of what’s currently in use. “Kind of through the grapevine I think they have engines on Bosch and Magneti Marelli at the moment, working around,” Edwards said. He praised the Bosch engineers, but added “we just have a big gap. I kinda feel like I’m going back in time, I’m back to 2003 on the Aprilia just figuring out the ride-by-wire system. Eight years in advance you know what Yamaha and Honda and all these guys got, or I know what they got."

Åtta års försprång är ju en del att hämta in... Har inte Bosch tillverkat motorstyrningssystem tidigare?

"In its current state Edwards can’t ride the BMW/Suter like he did the Yamaha, when he’d throw it on his knee, use the power and electronics to pivot at full lean, and shoot off the corner. “We don’t have the electronics right, we don’t have the traction control right and we don’t have the comfort level to do that kind of stuff yet,” he said. “Like I said, that’s just… am I riding it different? Sure. Sure I am, for the reason I’m adapting to what I have.”

OM motorstyrningen inte funkar så bra, så är ju 3 sekunder efter de bästa i MotoGP.... inte mycket! Jag menar att om JAG på min 600 hade möjlighet att "throw it on his knee, use the power and electronics to pivot at full lean, and shoot off the corner" så skulle nog jag kapa ett par sekunder per varv också!

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Såg filmen fastest i helgen. Vilken jävla rulle! Där får man verkligen se härliga saker :) Det är en orgasm för oss Italienare och Rossi fan :)

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Såg "fastest" nyss, riktigt härlig film även för icke-italienare. 46-an stannar kvar på min Yamaha nåt år till ;)
Photo1167.jpg

Foto: Susten Pass i juli.

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Där får man verkligen se vilka små pojkar lorenzo & comp är emot VR46. Så underhållande när vr berättar i början om när han klipper lorenzo på sista varvet i sista kurvan. Bara för härligt!!

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Några intressanta citat:

"The Bosch electronics are new to MotoGP, which means it will take some time before they have the sophistication of what’s currently in use. “Kind of through the grapevine I think they have engines on Bosch and Magneti Marelli at the moment, working around,” Edwards said. He praised the Bosch engineers, but added “we just have a big gap. I kinda feel like I’m going back in time, I’m back to 2003 on the Aprilia just figuring out the ride-by-wire system. Eight years in advance you know what Yamaha and Honda and all these guys got, or I know what they got."

Åtta års försprång är ju en del att hämta in... Har inte Bosch tillverkat motorstyrningssystem tidigare?
!
jodå,de har byggt 90 procent av alla insprutningssystem till bilar sedan 70 talet.
ride by wire utveklades i sammarbete med ådi,
däremot har bosch inte tillverkat motorcykels ecu innan för tävlingsbruk.
det lustiga är att magneti marelli är riktig skit i bilvärlden men det bästa i mc världen.
tvingas rätt ofta att åka på bosch propagranda kurser och det finns rätt fräcka funktioner som inte är godkända av tuv och andra förståsig påare..

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
skit i den, hela star wars sagan släpps på blu-ray nu, i HD-kvalite !! julen e räddad !

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
skit i den, hela star wars sagan släpps på blu-ray nu, i HD-kvalite !! julen e räddad !
George vet hur man mjölkar en kassako :lol

Men för att återgå till ämnet har jag kontaktat bolaget bakom Fastest för att höra om den kommer på BD men de har inte besvärat sig med att svara :(

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping