MotoGP 2012 - diskussioner

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Okej, visste inte att det var antalet racevinster som räknades...

Om du inte hade varit så otroligt trångsynt så hade du sett att jag skrev att det beror på hur man ser det, och att båda parter i sin syn på det hela har rätt. Som nazurro skriver så måste man ju mäta allt motstånd, material, hälsa, väder, tempratur på rejs, trycket på föraren, hur hårt hjälmen sitter och hur hårt Stoner knyter skosnörena varje morgon för att få fram det EXAKTA resultatet. Det går inte. Jag anser att Rossi är kung av RoadRacing, men fy så tråkigt det är när samma snubbe vinner hela, hela, hela tiden. Äntligen kommer Stoner och ger gubben en utmaning och då gnälls det för att allt inte är som förr.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Tycker inte du cyklar!

Och även Stoner skulle lyckas vinna lika många mästerskap så är han en dvärg jämfört med VR. Visst åker Stoner fort just nu men i alla andra avseenden är han en mycket blek figur.

Stoners egna uttalanden om att han inte vill ha något med mc att göra mellan racen är patetiska. Vad är han, en simpel hora som bara kör för att tjäna pengar?
Vem är du att döma honom egentligen? I Rossis liv handlar förmodligen ALLT om rejsing, och han kommer nog inte sluta tävla tills han är bäst i världen på allt. Hans mål är att bli bäst och vara det så länge som möjligt. Han kommer vara rejsing till sitt sista andetag. Det är något att se upp till, verkligen en idol. Men Stoner å andra sidan är inte som Rossi. Hans mål har nog alltid varit att bli bäst i världen, och nu är han det. Han är färdig, och nu ska han bli farsa. Han har vunnit redan.

Sorry för dubbel.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hans mål har nog alltid varit att bli bäst i världen, och nu är han det. Han är färdig, och nu ska han bli farsa. Han har vunnit redan.
Hur tänker du nu? Ska han inte köra i år?

Jag tror Stoner kommer hålla på ett bra tag till och skulle nog inte ha något emot att slå Doohan.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vem är du att döma honom egentligen? I Rossis liv handlar förmodligen ALLT om rejsing, och han kommer nog inte sluta tävla tills han är bäst i världen på allt. Hans mål är att bli bäst och vara det så länge som möjligt. Han kommer vara rejsing till sitt sista andetag. Det är något att se upp till, verkligen en idol. Men Stoner å andra sidan är inte som Rossi. Hans mål har nog alltid varit att bli bäst i världen, och nu är han det. Han är färdig, och nu ska han bli farsa. Han har vunnit redan.
Bra beskrivning av skillnaden mellan Rossi och Stoner. :)

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Elegant formulerat! Om Stoner verkligen tänker så och handlar därefter förblir han precis vad jag alltid sett honom som: En snabb gubbe som två gånger hade turen att sitta på säsongens bästa material. Inget mer, inget mindre, två mästerskap men ingen man kommer ihåg om några år.

Vem är du att döma honom egentligen? I Rossis liv handlar förmodligen ALLT om rejsing, och han kommer nog inte sluta tävla tills han är bäst i världen på allt. Hans mål är att bli bäst och vara det så länge som möjligt. Han kommer vara rejsing till sitt sista andetag. Det är ågot att se upp till, verkligen en idol. Men Stoner å andra sidan är inte som Rossi. Hans mål har nog alltid varit att bli bäst i världen, och nu är han det. Han är färdig, och nu ska han bli farsa. Han har vunnit redan.

Sorry för dubbel.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Men det där kan man väl säga om Stoner också? Rossi tog VM-titeln redan debutåret på en Honda 4-takt. Stoner debuterade på en Honda 4-takt och kunde inte alls prestera på den då, men hojen tog VM-titeln även det året.
Rossi klarade också av debuten på Yamaha med den äran.
Så den statistiken talar för att Rossi tagit två VM på ny hoj, Stoner 1. Både Stoner och Rossi har vars ett misslyckat år på en hoj som på pappret någon annan kunnat prestera på.

Jo det går förstås att diskutera, och beror på vilken tidsperiod man tittar på. Jag kan dock gå med på att överge mitt förstärkningsord "svårfrånkomligen" :)

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
En snabb gubbe som två gånger hade turen att sitta på säsongens bästa material.

Glöm inte att om inte Stoner kört Honda 2011, så hade Lorenzo vunnit och Yamahan hade ansetts vara den bästa hojen och Pedrosa och Dovi hade fortsatt be om förbättringar från HRC för att kunna utmana om titeln.

Dock så kan jag faktiskt förstå att det är provocerande för fans som älskar sin racing, att höra från en förare att racing egentligen inte betyder någonting.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nä. Det som är mest irriterande är de horder av Stoner fans som hävdar att han vinner sina titlar trots hojarna och att han inte alls sitter på en bra hoj de år han vinner. Det är inte sant. Du kan inte vinna utan att ha den bästa kombinationen av hoj, däck, team och förare. 2011 var Hondan snäppet vassare än Yamahan och 2007 var Ducatin bättre på områden som gjorde att Stoner kunde vinna. Likaså har Yamahan varit vassare 2008-2010.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Elegant formulerat! Om Stoner verkligen tänker så och handlar därefter förblir han precis vad jag alltid sett honom som: En snabb gubbe som två gånger hade turen att sitta på säsongens bästa material. Inget mer, inget mindre, två mästerskap men ingen man kommer ihåg om några år.

Om du förstått det jag skrev så hade du nog också insett att jag inte tror Stoner bryr sig ett j-la skit om folk kommer ihåg honom eller inte. Självklart satt han på den bästa hojen då han vann, precis som Rossi alltid gjort när han vunnit. Jag kommer ialla fall alltid hålla honom högre än Rossi.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Hur tänker du nu? Ska han inte köra i år?

Jag tror Stoner kommer hålla på ett bra tag till och skulle nog inte ha något emot att slå Doohan.

Jag menar förstås att han personligen kan sluta när som helst eftersom han, till skillnad från Rossi, har familj och ett helt annat liv utanför racingen som han ser fram emot att leva efter racinglivet, och därav "vunnit". Hur länge han kör har jag inte en aning om, och allt detta är bara spekulationer grundat på hans intervjuer och hur jag ser honom som person utifrån intervjuer, uttalanden osv.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ska man hålla på att vända och vrida på statistik för att hitta vem som är bäst, så kan man ju hålla på och diskutera det här i all oändlighet... Ska man räkna racevinster, VM-segrar, pallplatser, pole, snabbaste varv? Eller vad?

Man kan ju säga att Stoner är sjukt mycket bättre än vad Doohan var, eftersom han tog flera racevinster på dom två senaste säsongerna än vad Doohan gjorde 1990 och 1991. Sen att Doohan tog 5 VM titlar i rad mellan 1994 och 1998, spelar väl ingen roll.... Stoner är ju sjukt mycket bättre... :rolleyes:

I min mening så är det VM-titlar som räknas... och där ligger han bra mycket efter Rossi...

Men som sagt... man kan ju räkna lite som man vill, och diskutera det här i en evighet...

Jag tycker i alla fall att Hondas lilla utspel är lite provocerande, och ett litet "cheap-shot" på Rossi, särsklit efter vad han gjort för Honda tidigare i sin karriär... Men jag tror bara att det taggar Rossi till att prestera ännu bättre, så det kan bli kul... Det rör ju om lite i grytan i alla fall, och skapar lite hets... Och det är ju alltid kul... :)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du kan inte vinna utan att ha den bästa kombinationen av hoj, däck, team och förare.
Jo, Stoner kan det :rolleyes:

Problemet med att diskutera Stoner är att många av hans fanboys kanske inte har så bra koll på vilka förutsättningar han haft. Ett tydligt bevis på det är att man säger att han var den ende som kunde prestera på Ducatin. Visst, han vann en titel men det berodde som sagt inte enbart på honom. Ducati hade en kanonhoj 2007, Bridgestone gjorde däck speciellt för Ducatin osv.

Nästa problem är att så fort man inte är sjukt imponerad av Stoner i varje läge så tycker men per automatik att han är värdelös.

Stoner är en grym förare men så länge han inte klarar av att prestera mer än ett år i taget är jag inte lika impad av honom som jag är av tex Rossi, Doohan, Lawson och Rainey.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Estoril har tydligen inte betalt in avgiften för att få arrangera MotoGP i år och det ska vara betalt senast i dag. Ryktena säger att de inte kommer att ha råd.

Ducati är till salu för €1.000.000.000

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tycker i alla fall att Hondas lilla utspel är lite provocerande, och ett litet "cheap-shot" på Rossi, särsklit efter vad han gjort för Honda tidigare i sin karriär... Men jag tror bara att det taggar Rossi till att prestera ännu bättre, så det kan bli kul... Det rör ju om lite i grytan i alla fall, och skapar lite hets... Och det är ju alltid kul... :)
Det var två saker som var intressanta med den tweet som HRCs officiella twitter lade ut.
1. Det var just en officiell kanal för HRC som lägger upp info som tydligt var menat som en spark mot Rossi.
2. De flesta av Stoners segrar som man hyllade/tog åt sig äran av kom på en Ducati.

Väldigt oprofessionellt tycker jag.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping