MotoGP 2012 - diskussioner

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Pos Rider Bike Time Diff Previous Laps
1 Casey Stoner Honda 2:00.473 34
2 Dani Pedrosa Honda 2:00.648 0.175 0.175 40
3 Andrea Dovizioso Yamaha 2:00.802 0.329 0.154 54
4 Jorge Lorenzo Yamaha 2:00.877 0.404 0.075 51
5 Cal Crutchlow Yamaha 2:00.986 0.513 0.109 54
6 Hector Barbera Ducati GP0 2:01.231 0.758 0.245 66
7 Alvaro Bautista Honda 2:01.275 0.802 0.044 51
8 Ben Spies Yamaha 2:01.432 0.959 0.157 28
9 Stefan Bradl Honda 2:01.492 1.019 0.060 54
10 Valentino Rossi Ducati GP12 2:01.550 1.077 0.058 57
11 Nicky Hayden Ducati GP12 2:01.609 1.136 0.059 44
12 Franco Battaini Ducati Test 2:03.490 3.017 1.881 39
13 Colin Edwards Suter BMW 2:03.681 3.208 0.191 43
14 Yonny Hernandez FTR Kawasaki 2:06.632 6.159 2.951 48
15 Ivan Silva FTR Kawasaki 2:06.785 6.312 0.153 53

Bradl "bara" en sekund efter Stoner på satellit-Hondan :tummenupp

Ska bli spännande att se hur de små killarna klarar 20-30 varv om det nu är så mycket jobbigare som Jörgen säger.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Ska bli spännande att se hur de små killarna klarar 20-30 varv om det nu är så mycket jobbigare som Jörgen säger.
Källa? I alla intervjuer jag har sett så (mest Stoner) har dom sagt att det nästan inte är nån skillnad alls från 800an. Den enda skillnaden är bottendraget och mer hästar, och de extra 4 kilona som dom måste placera ut, och att det i övrig ska vara i princip likadant.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Fast Stoners körstil har väll alltid varit att ha hojen ormandes under sig. Många av de andra har ju kört mer på räls, så får dem kanske det är en större förändring?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Trevlig intervju med Stoner. Man hör inte frågorna och texten är på spanska, men han pratar på engelska så man förstår rätt bra ändå. Utom sista frågan, vad är det han säger? Något om "teaching them to ride a bike at a very young age, but what they wanna do is completely up to them." Pratar han om sin dotter måntro?

Jepp, "tänk dig att någon gång i framtiden någon av dina barn säger till dig -Farsan, jag vill bli racerförare, vad skulle du säga till dom?"
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Källa? I alla intervjuer jag har sett så (mest Stoner) har dom sagt att det nästan inte är nån skillnad alls från 800an. Den enda skillnaden är bottendraget och mer hästar, och de extra 4 kilona som dom måste placera ut, och att det i övrig ska vara i princip likadant.

Källa:

Lorenzos sista pass.
oewghvylj:iphone


Från Mathew Birts Twitter får vi lite intressanta citat från Lorenzo.

Matthew Birt ‏ @birtymotogp
Lorenzo said race simulation was v tough. New soft tyres lose grip very quickly so stopping bike not easy and rear slides a lot

Matthew Birt ‏ @birtymotogp
Lorenzo said with softer tyres and more power, 1000s going to be much more physical to race than 800s


Matthew Birt ‏ @birtymotogp
Lorenzo said race simulation showed that tyre management in race going to very crucial in new 1000cc era

Hondas stora problem är fortfarande chatter, Nakamoto-san var inte nöjd med deras cykel och de hade inte lyckats lösa chatterproblemen på Sepang nu heller.

Yamaha har fått ny motor och elektronik som gjort ingångarna och inbromsningarna mycket bättre. Nu behöver de få till utgångarna bättre.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Källa? I alla intervjuer jag har sett så (mest Stoner) har dom sagt att det nästan inte är nån skillnad alls från 800an. Den enda skillnaden är bottendraget och mer hästar, och de extra 4 kilona som dom måste placera ut, och att det i övrig ska vara i princip likadant.
Du har redan fått svar på källan och ökningen är 7 Kg (150 -> 157). Klart att det blir jobbigare för den som är mindre, det är ju mer massa som ska brytas i olika riktningar. Tror nog Jorge vet vad han pratar om.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Kan vara en bra Honda och en kass ducce.
Intressant att Hector Barbera är bäste ducatist.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Du har redan fått svar på källan och ökningen är 7 Kg (150 -> 157). Klart att det blir jobbigare för den som är mindre, det är ju mer massa som ska brytas i olika riktningar. Tror nog Jorge vet vad han pratar om.
Ifrågasätter inte Jorge, det skulle var urfånigt. Undrade bara vart du fått infon ifrån, och det vet jag nu. Såg det på Twitter precis också. Här står det minimum 153 kg: http://www.motogp.com/en/MotoGP+Basics/bikes det måste väl vara en rätt pålitlig källa. Har säkert missat nåt som får mig att se dum ut men säg gärna ifrån då :)

Tack Hedgehog för översättningen :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Alla Honda förare körde 3-4 varv i ett streck som mest i dag. Verkar som att Honda fortfarande har problem med sina motorer eller så var de bara livrädda för dålig publicitet om olyckan varit framme.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Man la på 4 Kg till vid ett möte i december:
http://www.crash.net/motogp/news/176551/1/why_the_motogp_weight_limit_changed.html

Eftersom flera tillverkare redan var klara med sina hojar i december (de vägde då 153 Kg) har de valt att köra med extra vikter på 4 Kg.
Se där, det var det jag missade.

Ja, det är alltid det som har gjort mig nervös inför race med Stoner. "Han kör ju inte! Hur tror han att han ska klara ett helt race utan att testa det först?" men det erkar alltid lösa sig i slutändan.

Ducati har det trögt:
http://www.ultimatemotorcycling.com/2012/ducati-motogp-rossi-were-actually-worse
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad fan är detta?:(
Bradl kör en satellit-Honda och letar bra raceinställningar.
Rossi testar en ny hoj med flera stora ändringar och är inte i första hand ute efter att sätta bästa varv.

Tror tyvärr också att det här kan bli sista året för Ducati i MotoGP om det inte blir ett par pallplatser i år.
Ducati är ju till salu för 10 miljarder och kommer det någon ny ägare kanske de struntar helt i MotoGP.
(En totalt irrelevant notering: Apple värderas för tillfället till dryga 3.000 miljarder...)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast det är väl inte helt ovanligt att Barbera slänger in ett riktigt snabbt varv, ofta strax efter nån snabbare förare.
Skulle vilja påstå att det är hans specialitet.

Om det skrivs 100 artiklar om Rossi så skrivs det 1 om Barbera. Han har mao en god orsak till att satsa allt på ett snabbt varv.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Fast det är väl inte helt ovanligt att Barbera slänger in ett riktigt snabbt varv, ofta strax efter nån snabbare förare.

Det har ju alla chans att göra (Och nästan alla försöker) Ett snabbt varv är viktigt även om det pratas om att det bara är "test"
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top