MotoGP 2012 - diskussioner

Pos Rider Bike Time Diff Previous Laps
1 Casey Stoner Honda 2:00.473 34
2 Dani Pedrosa Honda 2:00.648 0.175 0.175 40
3 Andrea Dovizioso Yamaha 2:00.802 0.329 0.154 54
4 Jorge Lorenzo Yamaha 2:00.877 0.404 0.075 51
5 Cal Crutchlow Yamaha 2:00.986 0.513 0.109 54
6 Hector Barbera Ducati GP0 2:01.231 0.758 0.245 66
7 Alvaro Bautista Honda 2:01.275 0.802 0.044 51
8 Ben Spies Yamaha 2:01.432 0.959 0.157 28
9 Stefan Bradl Honda 2:01.492 1.019 0.060 54
10 Valentino Rossi Ducati GP12 2:01.550 1.077 0.058 57
11 Nicky Hayden Ducati GP12 2:01.609 1.136 0.059 44
12 Franco Battaini Ducati Test 2:03.490 3.017 1.881 39
13 Colin Edwards Suter BMW 2:03.681 3.208 0.191 43
14 Yonny Hernandez FTR Kawasaki 2:06.632 6.159 2.951 48
15 Ivan Silva FTR Kawasaki 2:06.785 6.312 0.153 53

Bradl "bara" en sekund efter Stoner på satellit-Hondan :tummenupp

Ska bli spännande att se hur de små killarna klarar 20-30 varv om det nu är så mycket jobbigare som Jörgen säger.
 
Ska bli spännande att se hur de små killarna klarar 20-30 varv om det nu är så mycket jobbigare som Jörgen säger.
Källa? I alla intervjuer jag har sett så (mest Stoner) har dom sagt att det nästan inte är nån skillnad alls från 800an. Den enda skillnaden är bottendraget och mer hästar, och de extra 4 kilona som dom måste placera ut, och att det i övrig ska vara i princip likadant.
 
Fast Stoners körstil har väll alltid varit att ha hojen ormandes under sig. Många av de andra har ju kört mer på räls, så får dem kanske det är en större förändring?
 
Trevlig intervju med Stoner. Man hör inte frågorna och texten är på spanska, men han pratar på engelska så man förstår rätt bra ändå. Utom sista frågan, vad är det han säger? Något om "teaching them to ride a bike at a very young age, but what they wanna do is completely up to them." Pratar han om sin dotter måntro?

Jepp, "tänk dig att någon gång i framtiden någon av dina barn säger till dig -Farsan, jag vill bli racerförare, vad skulle du säga till dom?"
 
Källa? I alla intervjuer jag har sett så (mest Stoner) har dom sagt att det nästan inte är nån skillnad alls från 800an. Den enda skillnaden är bottendraget och mer hästar, och de extra 4 kilona som dom måste placera ut, och att det i övrig ska vara i princip likadant.

Källa:

Lorenzos sista pass.
oewghvylj:iphone


Från Mathew Birts Twitter får vi lite intressanta citat från Lorenzo.

Matthew Birt ‏ @birtymotogp
Lorenzo said race simulation was v tough. New soft tyres lose grip very quickly so stopping bike not easy and rear slides a lot

Matthew Birt ‏ @birtymotogp
Lorenzo said with softer tyres and more power, 1000s going to be much more physical to race than 800s


Matthew Birt ‏ @birtymotogp
Lorenzo said race simulation showed that tyre management in race going to very crucial in new 1000cc era

Hondas stora problem är fortfarande chatter, Nakamoto-san var inte nöjd med deras cykel och de hade inte lyckats lösa chatterproblemen på Sepang nu heller.

Yamaha har fått ny motor och elektronik som gjort ingångarna och inbromsningarna mycket bättre. Nu behöver de få till utgångarna bättre.
 
Källa? I alla intervjuer jag har sett så (mest Stoner) har dom sagt att det nästan inte är nån skillnad alls från 800an. Den enda skillnaden är bottendraget och mer hästar, och de extra 4 kilona som dom måste placera ut, och att det i övrig ska vara i princip likadant.
Du har redan fått svar på källan och ökningen är 7 Kg (150 -> 157). Klart att det blir jobbigare för den som är mindre, det är ju mer massa som ska brytas i olika riktningar. Tror nog Jorge vet vad han pratar om.
 
Kan vara en bra Honda och en kass ducce.
Intressant att Hector Barbera är bäste ducatist.
 
Du har redan fått svar på källan och ökningen är 7 Kg (150 -> 157). Klart att det blir jobbigare för den som är mindre, det är ju mer massa som ska brytas i olika riktningar. Tror nog Jorge vet vad han pratar om.
Ifrågasätter inte Jorge, det skulle var urfånigt. Undrade bara vart du fått infon ifrån, och det vet jag nu. Såg det på Twitter precis också. Här står det minimum 153 kg: http://www.motogp.com/en/MotoGP+Basics/bikes det måste väl vara en rätt pålitlig källa. Har säkert missat nåt som får mig att se dum ut men säg gärna ifrån då :)

Tack Hedgehog för översättningen :)
 
Alla Honda förare körde 3-4 varv i ett streck som mest i dag. Verkar som att Honda fortfarande har problem med sina motorer eller så var de bara livrädda för dålig publicitet om olyckan varit framme.
 
Man la på 4 Kg till vid ett möte i december:
http://www.crash.net/motogp/news/176551/1/why_the_motogp_weight_limit_changed.html

Eftersom flera tillverkare redan var klara med sina hojar i december (de vägde då 153 Kg) har de valt att köra med extra vikter på 4 Kg.
Se där, det var det jag missade.

Ja, det är alltid det som har gjort mig nervös inför race med Stoner. "Han kör ju inte! Hur tror han att han ska klara ett helt race utan att testa det först?" men det erkar alltid lösa sig i slutändan.

Ducati har det trögt:
http://www.ultimatemotorcycling.com/2012/ducati-motogp-rossi-were-actually-worse
 
Vad fan är detta?:(
Bradl kör en satellit-Honda och letar bra raceinställningar.
Rossi testar en ny hoj med flera stora ändringar och är inte i första hand ute efter att sätta bästa varv.

Tror tyvärr också att det här kan bli sista året för Ducati i MotoGP om det inte blir ett par pallplatser i år.
Ducati är ju till salu för 10 miljarder och kommer det någon ny ägare kanske de struntar helt i MotoGP.
(En totalt irrelevant notering: Apple värderas för tillfället till dryga 3.000 miljarder...)
 
Fast det är väl inte helt ovanligt att Barbera slänger in ett riktigt snabbt varv, ofta strax efter nån snabbare förare.
Skulle vilja påstå att det är hans specialitet.

Om det skrivs 100 artiklar om Rossi så skrivs det 1 om Barbera. Han har mao en god orsak till att satsa allt på ett snabbt varv.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top