MotoGP 2012 - diskussioner

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Rossi testar en ny hoj med flera stora ändringar och är inte i första hand ute efter att sätta bästa varv.
Ändå illavarslande att Duccarna är minst en sekund/varv för långsamma.

Tror tyvärr också att det här kan bli sista året för Ducati i MotoGP om det inte blir ett par pallplatser i år.
Ganska säkert blir det så, dessutom antagligen slutet på Rossis roadrejsande. Kan inte föreställa mig vad som skulle kunna få Vale att börja på nytt i annat team.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Han håller igen för att de andra ska tro att han inte kan köra fortare? Han kan egentligen köra fortare?
Absolut inte, men jag tror han och Ducati lägger största värdet i att hitta inställningar som känns bra. Sen om det blir 0.8, 1.0 eller 1.2 efter Stoner spelar inte så stor roll, de är ju ändå akterseglade i dagsläget.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Ändå illavarslande att Duccarna är minst en sekund/varv för långsamma.

Ganska säkert blir det så, dessutom antagligen slutet på Rossis roadrejsande. Kan inte föreställa mig vad som skulle kunna få Vale att börja på nytt i annat team.
Jag är inte ens säker på att Rossi skulle göra bättre ifrån sig på annat märke. Iofs har han ju i princip utvecklat Yamahan, så det skulle nog gå bättre än med duccen. Men jag tror aldrig han kan komma tillbaka och köra som förr även om han går tillbaka till Yamaha. Han hade dock varit kung för alltid om han kommit tillbaka med duccen och tagit en titel och sen slutat. Då hade han varit kung för evigt.

Dom får väl försöka locka tillbaka Stoner.

:hihi:rofl

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Absolut inte, men jag tror han och Ducati lägger största värdet i att hitta inställningar som känns bra.
Gör inte alla team det?

Rossi säger att hojen har räddat honom ur situationer där han hade kraschat på den förra. Inställningarna är det alltså inget fel på.

Vad gäller att han inte är ute efter att lägga snabba varv: den som ligger på tionde plats och är väldigt missnöjd med det är troligen mer ivrig att pressa och köra fortare än den som redan ligger stadigt i toppen.

Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag tror att Rossi kan vara med topp 5 när det gäller race, kanske till o med någon pall, vid rätt tillfälle:)
Han har ju förmågan att alltid skärpa sig på race :fakta

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag tror att Rossi kan vara med topp 5 när det gäller race, kanske till o med någon pall, vid rätt tillfälle:)
Han har ju förmågan att alltid skärpa sig på race :fakta
Din prognos får inget stöd av utfallet av förra säsongen. Rossi överraskade verkligen inte när säsongen drog igång. Och om Rossi gör förbättringar under 2012 så är det precis vad andra förarna också kan göra. Han kan inte vara mer än några tiondelar efter Stoner nu om han ska kunna vinna race under säsongen.

Topp 5 är ett skämt. Han är ju 1 sekund efter täten per varv. Alltså 20-25 sekunder från täten i slutet av racet. Jag tror det ligger mycket i det Skurken skriver även om det förstås låter overkligt och känns tråkigt.

Stoner:

”Stackars sate! Alla kräver att han ska vinna. De har förväntat sig det. Ducati, Italien, fansen. Men han vet att han inte har en chans. Han vet att det är slut. Som Stålmannen utan kryptonit. Vilket jävla misstag han gjorde när han lämnade Yamaha...”

Bifogat

• 974601-casey-stoner.jpg
    974601-casey-stoner.jpg
    30.7 KB · Visningar: 72
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Gör inte alla team det?

Rossi säger att hojen har räddat honom ur situationer där han hade kraschat på den förra. Inställningarna är det alltså inget fel på.

Vad gäller att han inte är ute efter att lägga snabba varv: den som ligger på tionde plats och är väldigt missnöjd med det är troligen mer ivrig att pressa och köra fortare än den som redan ligger stadigt i toppen.
Nu ska jag inte slå mig för bröstet och påstå att jag kan mer om hur ett MotoGP-team jobbar med att utveckla en hoj men från sidan sett verkar det logiskt att de som får färdiga paket (läs satellithojar) har mindre delar att testa än fabriksteamen. Denna tes stöds av diverse initierade bloggare och twittrare som kan mer om sånt här än många andra.

EDIT: Vi kan citera Ducatis teamchef också:

"Ducati team boss Vito Guareschi was more positive, pointing out that Rossi's fastest time was set in the middle of the day, while the conditions were at their worst, and that his focus had been testing, not pushing for a fast lap. Guareschi told GPOne.com that Rossi could have been faster, but that his priorities lay elsewhere."

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
"Inställningarna är det alltså inget fel på."
Uppenbarligen är något väldigt fel med dem eller menar du att alla de 9 förare som ligger före Rossi är bättre på att köra hoj?
Det går uppenbarligen inte att ändra inställningarna för att köra Ducatin väsentligt fortare. Vid det här laget har de förstås skruvat och justerat sig fördärvade – och ligger nu på den optimala kompromissen. Rossi säger att han har räddats i lägen där han hade vurpat på förra versionen. Det är ett gott betyg. Men han är ändå en sekund efter Stoner. Det handlar uppenbarligen inte om ”inställningar” utan om hela paketet – fortfarande. Det är inte tillräckligt bra. Det är smått osannolikt att se att Rossi och Hayden ligger så långt efter, men det ligger något i "numbers don´t lie".

De som 9 som ligger före är a) bättre och/eller b) har bättre motorcyklar.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tror att Rossi kan vara med topp 5 när det gäller race, kanske till o med någon pall, vid rätt tillfälle:) Han har ju förmågan att alltid skärpa sig på race :fakta
Din prognos får stöd av utfallet av förra säsongen:

3:e - 1 gång
4:e - 1 gång
5:e - 3 gånger

:tummenupp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Men han är ändå en sekund efter Stoner. Det handlar uppenbarligen inte om ”inställningar” utan om hela paketet –*fortfarande. Det är inte tillräckligt bra.
Håller med och det är ju därför jag menar att de lär testa rätt stora ändringar under testdagarna. De har liksom inte tid att finlira och försöka hitta tiondelar. De måste ta fram ett paket de tror på och som de kan jobba vidare med under säsongen. 0.8, 1.0 eller 1.2 efter Stoner är inte så intressant.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är smått osannolikt att se att Rossi och Hayden ligger så långt efter, men det ligger något i "numbers don´t lie".

De som 9 som ligger före är a) bättre och/eller b) har bättre motorcyklar.
...eller c) de är relativt hela:

(Hör ihop med citatet ovan så The Italian är Rossi)

"The Italian's times were around those of factory teammate Nicky Hayden's who is still recovering from shoulder surgery. This, Guareschi argued, was signal enough that Rossi was not anywhere near the pace he was capable of running at."

EDIT: Nu ska man ju inte lita blint på en teamchef men vill han få oss att tro att Rossi kan matcha Stoners tider med det uttalandet?

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...eller c) de är relativt hela:

(Hör ihop med citatet ovan så The Italian är Rossi)

"The Italian's times were around those of factory teammate Nicky Hayden's who is still recovering from shoulder surgery. This, Guareschi argued, was signal enough that Rossi was not anywhere near the pace he was capable of running at."

EDIT: Nu ska man ju inte lita blint på en teamchef men vill han få oss att tro att Rossi kan matcha Stoners tider med det uttalandet?
Låt oss hoppas det. Oavsett vad man tycker om Rossi blir det en roligare säsong om han kan vara en del av täten uppe med Stoner, Lorenzo, Pedrosa och Spies än utfyllnad i mitten.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
”Stackars sate! Alla kräver att han ska vinna. De har förväntat sig det. Ducati, Italien, fansen. Men han vet att han inte har en chans. Han vet att det är slut. Som Stålmannen utan kryptonit. Vilket jävla misstag han gjorde när han lämnade Yamaha...”

Appappapp.:mattias
Du får allt läsa på lite gällande Stålmannen. Kryptonit(materialet hans hemplanet var gjord av)gjorde han svag och döende.
Jordens sol däremot var det som gav han superkrafter och gjorde han till Stålmannen.

Det vet väl alla? :rolleyes:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
..en del av täten uppe med Stoner, Lorenzo, Pedrosa och Spies..

Äh, nu när Stoner hajjat grejen med Honda så kommer han ensam att utgöra täten 2012! Skulle inte förvåna mig det minsta om han gör en Doohan och vinner 80%..

Dock hoppas jag på en spännande säsong med BRA RACING istället, för det var det bra länge sen det var i stora klassen. Tur det finns Moto2, WSS & BSB när man vill se på race, dock är GP alltid GP.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Vad som är mer förvånande är att det finns andra Ducatister som är snabbare än Rossi, och när det gäller race så är det väl inte ofta som dessa slagit Rossi?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår