MotoGP 2012 - diskussioner

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
På Le Mans 2011 kvalade Rossi nästan exakt en sekund efter Stoner som tog pole.
I mål var han 3:a, 14 sekunder bakom Stoner och 3/10 efter Dovi.
Racet på 28 varv kördes precis som kvalet i torrt.

Verkligheten är lite mer komplicerade än dina förenklingar.
Rossi var 1 sekund efter per varv på kvalet och 0,5 sekunder efter per varv under racet. Vad är det du lyckas problematisera, menar du? Faktum är ju fortfarande att om man tappar väsentlig tid varje varv på ledaren så kan man aldrig vinna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
inte så snabba varvtider men Lorenzo kan ju köra konstanta tider så säga..
Om jag läste rätt på ett annat ställe så gjorde Stoner samma sak, men han körde konstanta 39-tider :D

Rossi var 1 sekund efter per varv på kvalet och 0,5 sekunder efter per varv under racet. Vad är det du lyckas problematisera, menar du? Faktum är ju fortfarande att om man tappar väsentlig tid varje varv på ledaren så kan man aldrig vinna.
Vem har skrivit något om att vinna?
Det var en eventuell podiumplats du ifrågasatte.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Skillnaden mellan en 4:e och 7:e plats i totalen, två olika år på två olika hojar, är verkligen astronomisk och ett solklart bevis för att den ene är bättre än den andre...

Stoner-fansen börjar likna Göteborgare, ett konstant mindervärdeskomplex.

Rossi 7
Stoner 2

Fint sätt att samtidigt dra med sig alla från Göteborg ner i skiten. Det går inte att påstå att Rossi är bättre än Stoner just nu. Rossi har fler titlar, men just nu är han inte ens i närheten av Stoner, det går inte att påstå något annat. Jag tror att Stoner hade kört skiten ur Rossi på vilken hoj som helst, men vi lär aldrig få se dom på samma motorcykel, samma race. Får vi nån gång göra det så kan vi börja fundera på hur dom är i jämförelse.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
... GP7:an var överlägsen de andra hojarna rakt fram (minns Qatar 2007), Bridgestone gjorde specialdäck till Ducati. Efter 2007 gick det sämre och sämre
Tack, skönt att någon i tråden håller sig till fakta!

Ingen som såg 2007-säsongen kan förneka att Rossi och flera andra ofta åkte förbi Stoner då det svängde för att igen bli omåkta så fort de kom ut på en raka, Stoner tog lätt in 10-20 meters försprång - gång på gång. Säger inte att Stoner inte kan köra hoj men det är enklare att vinna om man har ett massivt effektövertag eller annan teknisk fördel! Samma då Stoner vinner VM på Honda - igen på säsongens klart bästa material!

Vem som är snabbast lär vi aldrig få veta, ingen större chans att Stoner, Rossi, Lorenzo, Spies och den lille sitter på likvärdiga hojar under en säsong.

Om så ändå skulle ske är jag rätt övertygad om att matchen skulle stå mellan Vale och Jorge och att det vore ganska jämnt mellan övriga nämnda ovan, möjligen kunde någon av de 'nya' blanda sig i striden om bronsmedaljen!
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det var ett skämt, Glenn :krama

Mitt företag är Göteborgsbaserat så jag tjötar med dryga Göteborgare varenda dag. Man får prata sakta så att de hänger med men jag gillar dem ändå :hihi

Jag är inte från Götet :) Tyckte bara det var en onödig kommentar som inte hör till ämnet alls.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...det är enklare att vinna om man har ett massivt effektövertag eller annan teknisk fördel!
Precis.

2007 när Ducati var snabbast rakt fram, var Yamaha snabbare i kurvorna. Där hade Ducati en teknisk svaghet, och Yamaha en teknisk fördel. Det var alltså inte alls ojämnt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Precis.

2007 när Ducati var snabbast rakt fram, var Yamaha snabbare i kurvorna. Där hade Ducati en teknisk svaghet, och Yamaha en teknisk fördel. Det var alltså inte alls ojämnt.
Det var väl combon TC/Däck som gav Ducatin bättre grepp ut ur böj och som konsekvens var snabbare på rakan?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Precis. 2007 när Ducati var snabbast rakt fram, var Yamaha snabbare i kurvorna. Där hade Ducati en teknisk svaghet, och Yamaha en teknisk fördel. Det var alltså inte alls ojämnt.
Du är nog ensam om slutsatsen att Ducati/Bridgestone var likvärdig med Yamaha/Michelin 2007.
 

MC Doktorn

Guest
Skillnaden mellan en 4:e och 7:e plats i totalen, två olika år på två olika hojar, är verkligen astronomisk och ett solklart bevis för att den ene är bättre än den andre...

Stoner-fansen börjar likna Göteborgare, ett konstant mindervärdeskomplex.

Rossi 7
Stoner 2

Jag håller Stoner idag som en bättre förare än vad Rossi är, resultaten har bevisat detta.

Det största komplexet tror jag Rossi har idag som inte lyckats levererar mer än en pallplats på ett märke som han ansåg att Stoner inte kunde utnyttja.

Lyckas han inte 2012 tror jag det är över för den gamle i motogp sammanhang.
 

MC Doktorn

Guest
Kombinationen Stoner/Ducati/Bridgestone var väldigt framgångsrik 2007.

Exakt.
Det är inte en enstaka förändring som ger framgången utan en kombination av händelser.
Vissa förenklar verkligheten och säger att Bridgestone och motoreffekten gav Ducati titeln, , varför lyckades inte de andra med med samma förutsättningar... Stoner var skillnaden.

Kombinationen Rossi och Ducati har varit en katastrof, Rossi anses som den störste genom tiderna.
Han kan inte misslyckas så det måste vara fel på Ducati pga att den passade inte hans körstil, eller var det däcken som inte passade Ducati eller var det Ducati som passade till däcken.

Att inte föraren klarar anpassningen nämns inte som ett sannolikt samband.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Exakt.
Det är inte en enstaka förändring som ger framgången utan en kombination av händelser.
Vissa förenklar verkligheten och säger att Bridgestone och motoreffekten gav Ducati titeln, , varför lyckades inte de andra med med samma förutsättningar... Stoner var skillnaden.

Kombinationen Rossi och Ducati har varit en katastrof, Rossi anses som den störste genom tiderna.
Han kan inte misslyckas så det måste vara fel på Ducati pga att den passade inte hans körstil, eller var det däcken som inte passade Ducati eller var det Ducati som passade till däcken.

Att inte föraren klarar anpassningen nämns inte som ett sannolikt samband.

Går inte att gämföra 2007 med 2012 eller 2011 inget är lika dant, Då gjorde däcken efter cykeln, idag gör cykeln efter däcken, Då var det rör ram, nått som passade dem flesta tydligen, gjorde inte Troy bayliss wildcard på valencia 2006 med ducati och van? skulle vilja se någon göra det på dagens ducati...

Stoner är inte frisk när det kommer att vri på rullen å åka på sidan ur kurvorna detta är hans grejj det är han är bäst på och det är vad som ducatin kräver, Rossi är en bromsare vilket kräver en bra fram ende på cykeln och just denna faktor är vad ALLA som kört ducati klagat på.

Ja säger inte att stoner är bättre eller sämre ja säger att han passade bättre på en ducati än vad rossi någonsin lär passa på en ducati, och igentligen kan vi aldrig få veta vem som är den bästa föraren förns alla åker på exakt samma cykel vilket aldrig kommer hända.

ja tror inte rossi är slut ja tror bara han tog sig vatten över huvet när han gick till ducati.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Går inte att gämföra 2007 med 2012 eller 2011 inget är lika dant, Då gjorde däcken efter cykeln, idag gör cykeln efter däcken, Då var det rör ram, nått som passade dem flesta tydligen, gjorde inte Troy bayliss wildcard på valencia 2006 med ducati och van? skulle vilja se någon göra det på dagens ducati...
Stämmer bra, Bayliss gick in och dominerade årets sista race på Valencia.

Precis som du skriver går det inte att jämföra nu och då, det är för många variabler som skiljer. Då gjordes som sagt däcken för att passa hojen, nu görs hojen för att passa däcken.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Anthony West ersätter Damian Cudlin i QMMF teamet i Moto2. Han kommer alltså inte köra BSB iår. Taget från hans personliga Facebook:
"New NEWS,, I am back in Moto2 riding for the QMMF team,
What a crazy year and I have not even done 1 race yet,
I am replacing DAMIAN CUDLIN after he and the team have decided to not continue working together. "


Vad tror ni om detta? Han skriver även att han inte har något att göra med att Damian fick lämna.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top