MotoGP 2012 - Valencia

Smagatusk

Guest
P€RRA;5677399 skrev:
Det gick alldeles utmärkt för ett par andra förare att hålla undan, ut i det blöta, när de blev varvade på olika ställen och Ellison borde ha varit mer uppmärksam på blå flaggen.

Lorenzo var väl 5 sekunder snabbare per varv än Ellison och kraschen skedde i kurva 10? Med tanke på hur snabbt Lorenzo närmade sig, lite beroende på hur funkisarna stod och hur banan ser ut före och efter kurva 10 kan man nog inte klandra Ellison för att inte vilja flytta sig. Det skulle i stort sett innebära att flytta sig med nerlägg åt nåt håll. Ellison är dessutom van vid att vara tvungen att flytta sig så jag tycker nog att han är oskyldig här.

Eller?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Bara Ellison själv vet vad han såg och vilka val han gjorde. Har dock väldigt svårt att tro att funktionärerna i MotoGP, med en spanjor i ledning, i Spanien, skulle missa att vifta med blåflaggorna när Lorenzo kom farande.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ellison tycker så klart - att han är oskyldig. Dessutom anser att han inte var en backmarker eftersom han var på nionde plats...fast han skulle bli varvad så visst fan var han en backmarker.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Enormt tråkigt att Stoner slutar. Vet inte vem man ska hålla på nästa år?? Hoppas bara nån kan ge Jorge-jag-nöjer-mig-med-andra-plats lite smisk i tabellen. Han är alldeles för tråkig. Pedrosa ser ju het ut? Bautista kör hårt. Rossi HOPPAS jag kan komma åter någorlunda. Bradl kör snyggt! Engelsmän är alltid trevliga. Ja, jag håller på alla inför nästa säsong utom Lorenzo och Marquez och Barbera, dom är jobbiga.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ellison tycker så klart - att han är oskyldig. Dessutom anser att han inte var en backmarker eftersom han var på nionde plats...fast han skulle bli varvad så visst fan var han en backmarker.

Varvad = Backmarker, vi är överens. Men vad ska han göra? Gå åt sidan? Står det i reglerna att en varvad förare ska gå åt sidan? SVÅRT!!!

Jag minns när jag 2004 blev varvad av Petjo och jag näääääääästan ändade hans race för att jag blev blåflaggad och skulle lämna plats; jag lämnade racinglinjen för att han skulle kunna passera lätt. Tyvärr hade han då redan valt att passera mig på den sidan jag gick åt med kontakt som följd. Efteråt var hans åsikt att "En varvad förare ska/behöver ALDRIG lämna plats, han har sitt race att sköta! Däremot ska han vara beredd att bli omkörd på ett kraftfullt sätt. Blåflaggen är för att den omkörde inte ska skita på sig!"

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
... "En varvad förare ska/behöver ALDRIG lämna plats, han har sitt race att sköta! Däremot ska han vara beredd att bli omkörd på ett kraftfullt sätt. Blåflaggen är för att den omkörde inte ska skita på sig!"

Tycker jag verkar både sunt och rätt.
Men, det verkar ju inte vara praxis.
Ibland ser man backmarkers som både går åt sidan och slår av.
Nästan så man funderar på va fan dom gör för ev bakomvarande piloter kan ju hinna ikapp. :dummer
Men jag har tittat för lite för att kunna döma en sådan incident.
Jag bara konstaterar att Lorre verkade irriterad och Ellison spelar(?) oberörd.
Hade inte Lorre krönts redan förra racet så hade kanske den milda irritationen varit större...:rolleyes:

MC Doktorn

Guest

Jlo gjorde ett misstag oavsett vad Ellison ansåg eller inte insedde.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Tycker jag verkar både sunt och rätt.
Men, det verkar ju inte vara praxis.
Ibland ser man backmarkers som både går åt sidan och slår av.

OM det hade varit så att en varvad förare SKA gå åt sidan skulle hojarna behöva backspeglar! Om inte, skulle Ellison åkt och kollat över axeln? Säkert lätt när man kör i VM-tempo! Not!
Tror jag iaf...

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
OM det hade varit så att en varvad förare SKA gå åt sidan skulle hojarna behöva backspeglar! Om inte, skulle Ellison åkt och kollat över axeln? Säkert lätt när man kör i VM-tempo! Not! Tror jag iaf...
Visst kan man använda VM-tempo för att spetsa till det hela men faktum är att Ellison står still i jämförelse med Lorenzo.

Inget snack om att Lorenzo klantar sig, men Ellison kunde gått ha hållit undan lika snyggt som flera andra förare gjorde :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
P€RRA;5677519 skrev:
Visst kan man använda VM-tempo för att spetsa till det hela men faktum är att Ellison står still i jämförelse med Lorenzo.

Men han kör så fort han kan, ser döden i vitögat hela tiden. Och då är det svårt att kika över axeln! Men om du säger att andra gjorde det så är det klart att det går...
Men SKA man göra det på VM-nivå? Står det så i reglerna?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
P€RRA;5677592 skrev:
PC eller MAC funkar. Silverlight är samma program som Viaplay använder.

tveksam till att detta kommer funka, rutan man får upp med italienska säger att det inte är tillgängligt i "ditt land", och spelaren har ett felmeddelande.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hur vida själv streamen kommer att gå att se har jag inte en susning om, bara att det ska fungera rent tekniskt med Silverlight på Mac och PC :)

Testerna har börjat och Rossi hann 3 varv innan det började regna :gnissla

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...