MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Tråkigt race. Bra kört av lorre och kul att Peddo gav lite motstånd denna gången iaf.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Lorenzo verkar ha hittat rollen som Robocop igen, rycker till sig en lucka direkt och mal därefter ner medtävlarna genom sina felfria, jämna och med metronomisk precision levererade varv.
Fantastiskt skicklig, åker hela rejset med 100% maxtempo - inte 99 eller 101 - och sätter varv efter varv hojen på centimetern när i samma spår i kurvorna.
Tyvärr urtråkig att se på.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ha ha! Vilket trams. Jag är helt likgiltig inför Smith. Men nog är det ovärdigt att du jämför honom med Rossi – för Rossi menar jag?

fan asså, att du bara orkar:crash

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Enligt motogp.com finns det två stycken Rossi i högsta klassen:

bbcz.png
Nejdå, inte alls. Det är en helt korrekt användning av apostrof och genitiv s.
Men du är förlåten eftersom det är mycket vanligt att folk med engelska som modersmål inte heller har kläm på ordningen mellan s'et och apostrofen.
Apostrofen påvisar att vissa bokstäver utelämnats och att två ord skrivs ihop.
I detta fall är ursprunget: "...Rossi his colleague.." där h och i utelämnas och blir Rossi's.
Hade det varit flera Rossisar skulle det stått "...Rossis' colleagues..." utan apostrof skulle det hetat "...Rossis their colleagues...".
:fakta:tummenupp

Smagatusk

Guest
Men du är förlåten eftersom det är mycket vanligt att folk med engelska som modersmål inte heller har kläm på ordningen mellan s'et och apostrofen.
I detta fall är ursprunget: "...Rossi his colleague.." där h och i utelämnas och blir Rossi's.
Hade det varit flera Rossisar skulle det stått "...Rossis' colleagues..." utan apostrof skulle det hetat "...Rossis their colleagues...".

Tror han menar att det skulle stå "Lorenzo´s colleague" i stället för "Rossi´s". Som det står nu betyder det ju "Rossis kollega Valentino Rossi".

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Pbas, är cigarrdimman tät? :-D

Trevligt att Bradl och Cal tog sig i mål.
Lagom het EsA idag??
Undrar vad som krävs för att Hondan ska hålla fulltempo från varv 1?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Nej, det kändes nästan onödigt att kommentera prestationen, efter den uppvisningen måste oddset för L ha varit rekordlågt:) Lorenzo verkar ha hittat rollen som Robocop igen, rycker till sig en lucka direkt och mal därefter ner medtävlarna genom sina felfria, jämna och med metronomisk precision levererade varv. Synd om Pedrosa, hans omkörning av Marquez var snygg men pojken biter tillbaka med en bitchslap bara några kurvor senare. Och Rossi ca 0.5s per varv långsammare än Lorenzo, ungefär som det sett ut hela säsongen - lite närmare Hondorna denna gång.

Men tyvärr blir det lite tristare lopp med denna utveckling, HRC-bataljen var nog det mest uppfriskande, faktiskt :)

Ja, även de icke lika insatta medierna verkar ju dela den uppfattningen, att ingen berättat det för gubben själv? http://www.crash.net/motogp/news/195754/1/rossi_bags_front_row_start_targets_podium.html

Att karln inte begriper sitt eget bästa, loggar in på SH och läser dagens spekulationstråd innan han uttalar sig i media? Tänk, inte ens växellådor kan de bygga själva, öda en massa tid, energi och pengar på trams... ;)

:tummenupp
Ja nu vart det en skrämmande tystnad här på alla goda råd. Vad ska man nu skylla på. :hihi
Det vart väl för uppenbart att JL är överlägsen VR idag.
Jag är besviken på VR, han kämpade inte och offrade inget. Den hårt kritiserade DP visade i varje fall en kamplust.

När JL lyckas få till det hela vilket han uttryckte i postrace intervjun, betraktas "hans" race som trista. Det var en mästerlig uppvisning vi såg, 15 sekunder före VR var ren utklassning.

Sanningen är nog att VR är ljusår från att vinna en titel igen och ur den synvinkeln är han slut.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Som lärare i engelska blir jag JÄTTEnyfiken på vad du menar att meningen ifråga (nedan) blir översatt till svenska. Den blir ju helt obegriplig om du har rätt! Eller?

- Marquez was second from his teammate Dani Pedrosa, while Rossi’s colleague Valentino Rossi and GO&FUN Honda Gresini’s Alvaro Bautista rounded out the top five.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det var en mästerlig uppvisning vi såg, 15 sekunder före VR var ren utklassning.

Sanningen är nog att VR är ljusår från att vinna en titel igen och ur den synvinkeln är han slut.

Jag förstår dig, oavsett hans titelchanser så är han fortfarande måttstocken.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Fantastiskt skicklig, åker hela rejset med 100% maxtempo - inte 99 eller 101 - och sätter varv efter varv hojen på centimetern när i samma spår i kurvorna.
Tyvärr urtråkig att se på.
Roligare om Rossi eller Marquez hade kunnat köra precis intill honom istället för flera hundra meter bakom.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Som lärare i engelska blir jag JÄTTEnyfiken på vad du menar att meningen ifråga (nedan) blir översatt till svenska. Den blir ju helt obegriplig om du har rätt! Eller?

- Marquez was second from his teammate Dani Pedrosa, while Rossi’s colleague Valentino Rossi and GO&FUN Honda Gresini’s Alvaro Bautista rounded out the top five.
Hmm, ja jo det förstås...:rodnar
Gick lite fort och jag spann loss på ett av mina favoritområden i den engelska grammatiken - apostrofer.
Som sagt, tycker jag att mitt svar är riktigt även om ingen motsvarande fråga ställdes.:D
Rimligen borde det ha stått "...Lorenzo's colleague..." för att det skulle makat sense...

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jlo har initiativet. Han visar de senaste rejsen att axelproblematiken nu är puts väck! Stabiliteten och perfektionismen i Jlo:s race upplever jag idag är en lika stor njutning som MM vs DP :tummenupp

Stor eloge till fimpen som gör ett seriöst krigar försök att hänga MM :tummenupp

1. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 44m 5.522s
2. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 44m 8.901s
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 44m 12.890s
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 44m 20.584s
5. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 44m 27.877s
6. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 44m 28.121s
7. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 44m 36.581s
8. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 44m 48.224s
9. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 44m 50.380s
10. Michele Pirro ITA Ignite Pramac Racing (GP13) 44m 53.340s
11. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 44m 53.533s
12. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 45m 8.676s
13. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 45m 13.122s
14. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 45m 21.050s
15. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 45m 23.429s
16. Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 45m 35.177s
17. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT) 45m 39.512s
18. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART CRT)* 45m 42.382s

(13 race fördelat på Jlo 5 vinster- MM 5 vinster- DP 2 vinster- och Rossi 1 vinst)

1 Marc MARQUEZ Honda SPA 253p
2 Jorge LORENZO Yamaha SPA 219p
3 Dani PEDROSA Honda SPA 219p
4 Valentino ROSSI Yamaha ITA 169p
5 Cal CRUTCHLOW Yamaha GBR 146p
6 Stefan BRADL Honda GER 124p
7 Alvaro BAUTISTA Honda SPA 112p
8 Andrea DOVIZIOSODucati ITA 104p
9 Nicky HAYDEN Ducati USA 95p
10 Bradley SMITH Yamaha GBR 71p
11 Aleix ESPARGARO ART SPA 71p

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just sett en absolut felfri Lorre ta hem det! :tummenupp
Tyvärr blir det, som några skriver, nästan tråkigt i sin perfektion.

Marquez inblandad i nästan allt roligt men kul att Peddo bjöd upp lite. :)
Bradls tålmodiga omkörning av CC måste få :tummenupp.

Trist att EsA "starta på sig". :(

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Hmm, ja jo det förstås...:rodnar
Gick lite fort och jag spann loss på ett av mina favoritområden i den engelska grammatiken - apostrofer.
Som sagt, tycker jag att mitt svar är riktigt även om ingen motsvarande fråga ställdes.:D
Rimligen borde det ha stått "...Lorenzo's colleague..." för att det skulle makat sense...

Då är vi ju överens då!
:tummenupp

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Men ändå inte helt överens ändå... Jag vill påstå att Rossi's ALDRIG kan betyda "Rossi his". Rossi's kan bara betyda:
1. ägande typ "Rossi's car"
2. förkortning för "Rossi is..."

Eller? Du kan väl inte någonsin förkorta bort hi i his med en apostrof?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!