MotoGP 2013: Hertz British Grand Prix Silverstone

snoopyx

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Super PocketBike
Inte nog med det, Han har lyckats vinna 7 race under ett år också, utan att bli mästare.... en bedrift i sig...

Dani Pedrosa är nog den främste MOTO-GP piloten som suttit på de allra bästa materialet, men trots det aldrig kommer att bli världsmästare.
Det har alltid varit "nån" som kommit i vägen under åren som gått.

/KentW

Smagatusk

Guest
Just med tanke på att det varit många omkullkörningar i den kurvan bör/ska uppmärksamheten vara ännu högre. Det är förarnas uppgift att se flaggorna och hörsamma dem, vid gulflagg ska du även i VM vara beredd på att stanna tex.

Klart att regler är till för att följas, och jag menar inte att han inte ska få någon påföljd. Men det ska vara en rimlig påföljd, inte två lopps avstängning som den jag citerade föreslog.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Klart att regler är till för att följas, och jag menar inte att han inte ska få någon påföljd. Men det ska vara en rimlig påföljd, inte två lopps avstängning som den jag citerade föreslog.
Får man fyra "penalty points" så får man starta nästa race längst bak på griden. Inget större problem för de snabbaste i MotoGP dock.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Riktigt kul race idag!

Lorre vek inte ner sig, utan bet tillbaks som en världsmästare ska göra. Jag som Rossifan fick nästan mer än jag orkade med. Långsamt maler han ner viljestyrkan hos Bradel, och senare blir Bautista uppkäkad.
Nä, fifan så sopslut!! :banana

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Dani Pedrosa är nog den främste MOTO-GP piloten som suttit på de allra bästa materialet, men trots det aldrig kommer att bli världsmästare.
Det har alltid varit "nån" som kommit i vägen under åren som gått.

/KentW

Sant och han saknar vinnarinstinkten när det gäller. Såg ut som ett barn som blivit bestulen på sitt godis efter racet idag.

JL99 visade varför han är mästare av MotoGP, han såg möjligheten och tog den.
Fast med WU incidenten tycker jag MM93 var den moraliske vinnaren.

Den gamle mästaren VR46 saknar farten numera och hans hedersamma 4:e platser känns sådär.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
gick nog fan upp i falsett när Lorenzo bet tillbaka
Det var du inte ensam om! Vi, ett gäng f.d. och nu aktiva rejsputtar, kollar MGP på storbild hos KMK (västsveriges enda riktiga RR-klubb) och prestationerna i rejsen kommenteras ljudligt baserat på stort kunnande om vad som krävs ute på banan. Lorres försvar av spår och position förorsakade KRAFTIGT allmänt jubel.

PS Kom gärna till KMKs racevisningar, alla är välkomna! Tider och liknande hittas här:
http://kortedalamotorklubb.com/phpbb3/viewforum.php?f=23&sid=4f8a52922ee8d08967ce4f24429ce51c

Eller här:
https://www.facebook.com/groups/125981244918/

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Han har ju gjort tveksamma grejer för. Framförallt omkörningen i Lorre i början av säsongen. Visst Lorre skulle stängt luckan men det hade kunnat gå illa. Då borde han fått några bestraffningspoäng.

Sjukt kul att se han köra, men snart kommer någon råka illa ut.

Nu får väl ändå folk ge sig... Är det kul när alla åker på rad från start till mål? Så fort det kommer någon som rör om lite så är de farliga?? Vill ha FLER som Marquez och Simoncelli så det händer något.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Nu får väl ändå folk ge sig... Är det kul när alla åker på rad från start till mål? Så fort det kommer någon som rör om lite så är de farliga?? Vill ha FLER som Marquez och Simoncelli så det händer något.
Det är kul med någon som vågar köra om på utsidan nedför korkskruven - det är bara idiotiskt att ladda på WU under gulflagg så man torpederar en redan kvaddad hoj och där funktionärerna måste kasta sig undan. Tänk vad som hänt om funkisen träffats?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Men som någon skrev innan så har det skett lite märkliga omkullkörningar i den kurvan. Förra året gjorde både Hayden och Rossi snudd på identiska vurpor i den kurvan med några minuters mellanrum. Pedrosa gjorde för några race sedan en vurpa som han kanske fortfarande grubblar på hur fan den kunde hända.

Vad jag menar är att även om man saktar ner kan man krascha.

Skitsamma du ska sakta ner såpass att du inte ska utgöra fara för nån annan vid gulflagg.
Det har han uppenbarligen inte gjort.

Nä kamma dem medhårs bara, utsätt 6-7 personer för uppenbar livsfara så får du 2 straffpoäng som inte betyder ett smack egentligen.
Tycker det är en rimlig påföljd plus att jag skrev 1-2 inte 2 bara.

Har faktiskt hittat en ny favorit i MM, men tycker att sånt ska inte förekomma helt enkelt, därav kännbara straff för såna saker.
Skitsamma om det "sabbar" en förares chanser att vinna VM.
Cant take the time, dont do the crime!!!!

Får man fyra "penalty points" så får man starta nästa race längst bak på griden. Inget större problem för de snabbaste i MotoGP dock.

Vad får man för att hålla 1 km/h i bandepån för mycket?
1 eller 2 poäng eller nåt annat straff?
Var väl böter förr.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Lite underligt att Lorenzo och Rossi får till starterna så bra. Frågan är om det är ett område Yamaha jobbat på och vilka möjligheter kan de ha? Är inte LC förbjudet?

Pedrosa har gått åt andra hållet: Från raketstarter till rena katastrofer.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
P€RRA;5881664 skrev:
Lite underligt att Lorenzo och Rossi får till starterna så bra. Frågan är om det är ett område Yamaha jobbat på och vilka möjligheter kan de ha? Är inte LC förbjudet?

LC är väl förbjudet, men man ser iaf Pedrosa pilla intensivt på styrhalvan innan en provstart.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Cal har möjligen mest att fundera på efter denna helg, eller har Yamaha strypt tillgången till delar/know how?

Han har ju varit i backen flera gånger under helgen. Så både kroppen, självförtroendet, och möjligtvis även hojen var nog inte på topp idag.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
P€RRA;5881664 skrev:

Och varför är Crutchlow alltid så röten?

Smagatusk

Guest
Skitsamma du ska sakta ner såpass att du inte ska utgöra fara för nån annan vid gulflagg.
Det har han uppenbarligen inte gjort.

Nä kamma dem medhårs bara, utsätt 6-7 personer för uppenbar livsfara så får du 2 straffpoäng som inte betyder ett smack egentligen.
Tycker det är en rimlig påföljd plus att jag skrev 1-2 inte 2 bara.

Har faktiskt hittat en ny favorit i MM, men tycker att sånt ska inte förekomma helt enkelt, därav kännbara straff för såna saker.
Skitsamma om det "sabbar" en förares chanser att vinna VM.
Cant take the time, dont do the crime!!!!

Vad får man för att hålla 1 km/h i bandepån för mycket?
1 eller 2 poäng eller nåt annat straff?
Var väl böter förr.

"Inte utgöra nån fara" har du ju hittat på själv. Så fort de sätter sig på hojen är de en potentiell fara för alla i dess närhet.

Och faktum är att han bromsar fastän han inte ser flaggan. Han kunde mycket väl ha kört omkull vid inbromsningen även om han sett den.

Är det oavsiktligt, vilket åtminstone jag tycker att det skulle kunna vara, ska man vara återhållsam med straffen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Missade WUP:en i morse men har sett den nu.

Om man tittar på ombordvarvet med Marquez strax innan kraschen så håller han ungefär 235 km/h när bromsningen påbörjas inför kurva 8. Alla som själva tävlat vet att man blir duktigt fartblind och att det som känns långsamt bakom styret kan uppfattas som snabbt av en funktionär. Om hojen kommer farande i 235 eller 175 kan nog kvitta när olyckan är framme.

Som Gustav redan nämnt är alla MotoGP-förare dåliga på att sänka farten vid gulflagg men det har ju accepterats av race direction år ut och år in så varför de ska straffa Marquez nu förstår jag faktiskt inte. Hade han passerat i exakt samma hastighet utan att krascha hade ingen sagt något.

(BTW: Reprisen på Marquez i super slowmo med hojen på tvären är så vacker att man kan se WUP:en ett par gånger!)

Smagatusk

Guest
P€RRA;5881705 skrev:
Missade WUP:en i morse men har sett den nu.

Om man tittar på ombordvarvet med Marquez strax innan kraschen så håller han ungefär 235 km/h när bromsningen påbörjas inför kurva 8. Alla som själva tävlat vet att man blir duktigt fartblind och att det som känns långsamt bakom styret kan uppfattas som snabbt av en funktionär. Om hojen kommer farande i 235 eller 175 kan nog kvitta när olyckan är framme.

Som Gustav redan nämnt är alla MotoGP-förare dåliga på att sänka farten vid gulflagg men det har ju accepterats av race direction år ut och år in så varför de ska straffa Marquez nu förstår jag faktiskt inte. Hade han passerat i exakt samma hastighet utan att krascha hade ingen sagt något.

(BTW: Reprisen på Marquez i super slowmo med hojen på tvären är så vacker att man kan se WUP:en ett par gånger!)

http://www.youtube.com/watch?v=W1ubeoBNC6I

Inte lätt att se den flaggan heller.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
P€RRA;5881705 skrev:
...(BTW: Reprisen på Marquez i super slowmo med hojen på tvären är så vacker att man kan se WUP:en ett par gånger!)

WÖRD! :tummenupp
Kommentatorerna tyckte man skulle hänga upp det på väggen och faan vet...

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
"Inte utgöra nån fara" har du ju hittat på själv. Så fort de sätter sig på hojen är de en potentiell fara för alla i dess närhet.
Likväl ingår det i förare och funktionärers utbildning vad gulflagg är. Hade han klippt en funkis så hade det blivit rubriker i kvällstidningarna, regeländringar osv. Och väldigt synd om funktionären så klart (har inte MMs riskpremie) och ev MM själv - om han blir liggandes någongång framöver så vågar ingen hjälpa honom innan loppet rödflaggats.
Och faktum är att han bromsar fastän han inte ser flaggan. Han kunde mycket väl ha kört omkull vid inbromsningen även om han sett den.
Kanske för att det svänger? Klart han bromsade...
Är det oavsiktligt, vilket åtminstone jag tycker att det skulle kunna vara, ska man vara återhållsam med straffen.
MM passerade den deln hur många gånger denna helgen? Ändå vurpade han när det inte gällde något, han körde sektionen helt ensam under WU. Det fanns funktionärer ute för hans och andras säkerhet.
HRC skulle kunna lämnat ut telemetrin om den nu visade att MM minsann var försiktigare än under andra varv.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum