MotoGP 2013: Hertz British Grand Prix Silverstone

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Såg aldrig någon sanering. Om det nu var skräp, hade inte telemetrin enkelt kunnat fria MM?
Edit: Kollade reprisen på Cals krasch och den sker tidigt så ja det kan finnas spill, men kanske inget större då Duccen klarar det. MM är väl inte ens första hojen att passera efter Cals krasch.

Räcker ju med att det är skit(olja, vatten, bromsvätska el. vad som helst)där Han sätter bromsen el. strax efter, dom andra har väl annat spår.

Han står inte på öronen var och varannan dag heller så det är ju inte sannolikt att han just denna bromsning skulle överköra, troligare att något inte var som det skulle med banan.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sista varven var fantastiska! Fin kram efteråt oxå, lite som boxare som precis mörbultat varandra. Hehe
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
WU är sista chansen att testa att allt är OK för race och måste ske i racetempo.
Folk som kastar sig längs banan sabbar andras WU men de strävar naturligtvis efter att minimera störningarna genom att fortast möjligt komma förbi gulflaggor.
Har då första klotgubben spillt vätska eller annan skit på banan åker andra lätt av - men det blir ingen som förstår racing upprörd över.
Så nu leker du tomte igen och dumma Dorna utdelar bestraffningar som är onödiga? Så bra för dig, nu kan du fortsätta ogilla dem för mer än införandet av 4-takt och tillåtandet av TC. För alla andra förstår ju inte racing... Kan du inte kliva av dina höga hästar snart?
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ifrågasatte relevansen i antydningen, dessutom har jag inte antytt det du skriver heller för det spelar så klart ingen som helst roll för ens prestation på banan vilket ju alla redan förstått.
Min kommentar var på inget sätt riktad mot ditt inlägg - citerade bara för att få en anknytning till inlägg med skvaller och gissningar om rejsgubbars sexuella preferenser som år efter år poppar upp i nygamla men alltid lika korkade tappningar.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hur var det nu du sa att Stenmark hade sagt: "Hä löns int å förklar för den som int begrip"?
Du kanske har märkt att Steve och Julian inte ringer dig om åsikter i frågor rörande racing, och att det fortfarande utbildas kring flaggor både för förare och funktionärer?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Du kanske har märkt...
Vi försöker igen:
Du har tidigare berättat att du är väl hemmastadd i Fjällvinden och därför vet exakt hur Ingemar uttryckte sig. Bluffade du? Fått en släng av svår senilitet? Eller supit bort sista fungerande delen av hjärnan?
Om inte, var snäll och påminn om vad IS sa!
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag minns en tävling på Åsen där jag och 8 andra fick ett straff för att vi under race satt snabbaste varv under gulflagg. Det var dessutom halkvarningsflagg ute under samma period. Efter att gulflaggen gått ut gick ytterligare tre förare omkull och de fick INGET straff!
Jag skrev en vädjan till SVEMO där jag påpekade att innan gulflaggen kom ut på varv 3, så var det sedvanligt grötigt och därför inga snabba tider, och efter gulflaggssituationen började ett duggregn som sänkte varvtiderna och därför var det inte så konstigt att jag kunde sätta mitt snabbaste varv under gulflagg. Jag påpekade dessutom att eftersom jag stått på hjulen, och varken kört på eller hotat att köra på någon, så hade jag inte brutit någon regel. Jag menade dessutom att de som VERKLIGEN skulle ha ett straff var de förare som ramlat, då de bevisligen kört in i gulflaggssituationen för fort, just för att de ramlat! Denna vädjan hörsammades inte (am I surprised???? NoT!)

Och detta står jag för! Kör man in i en gulflaggsituation (som dessutom är varnad för halkrisk) och ramlar, då har man gjort fel. Det kan man ALDRIG snacka bort!

Det låter som TL inte riktigt hade koll i ditt fall.
Straff för snabbaste varv under gulflagg, det har jag aldrig hört talas om. Det måste vara handlingen inte farten som ska bedömas.

Men krascha under gulflagga på det stället där annan förare gått omkull så har man svårt att snacka bort såvida det inte är vätskor på banan. Så var det på den gamla goda tiden i varje fall.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag minns en tävling på Åsen där jag och 8 andra fick ett straff för att vi under race satt snabbaste varv under gulflagg...
Stod vid depåräcket och kollade det racet. Det vi alla undrade var varför racet inte rödflaggades? Det var tragiskt att se hur många som gick omkull på samma ställe (inbromsningen till Ejes) utan att tävlingsledningen gjorde något.

Ejes var ju ökänt ett tag för hur halt det kunde vara i inbromsningen och även om folk tog det försiktigt så gick de i backen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Så jävla grymt av Lorenzo att bita tillbaka, o så bläää av Dani att precis kunna ta sig fram men inte om. Marq har aldrig varit en favorit men nu börjar det bli svårt att inte tycka om honom. Sist men inte minst Bautista är än en gång inte lika hungrig som Rossi... honom borde de byta ut på studs. :rock
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
... Det måste vara handlingen inte farten som ska bedömas.

Men krascha under gulflagga på det stället där annan förare gått omkull så har man svårt att snacka bort såvida det inte är vätskor på banan. Så var det på den gamla goda tiden i varje fall.

Så förklarades det iaf när jag tog förarlicens på bil.
Man vill se att förarna saktar ner och tar hänsyn till (alla)gulflagg.

Om man klotar eller inte borde inte spela roll.
-Full fart förbi gulflagg vare sig man klarar situationen eller inte borde bestraffas.
-Sakta ner förbi gulflagg vare sig man klarar situationen eller inte borde inte bestraffas.

Som P€RRA skrev så tycker jag det är konstigt att inte MC'n bakom Marquez som kör lika fort (iaf till Marquez klotar) inte får straff. :va

Mina 2 "icke-licens-på-hoj" cent... :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så jävla grymt av Lorenzo att bita tillbaka, o så bläää av Dani att precis kunna ta sig fram men inte om. Marq har aldrig varit en favorit men nu börjar det bli svårt att inte tycka om honom. Sist men inte minst Bautista är än en gång inte lika hungrig som Rossi... honom borde de byta ut på studs. :rock

Ang Dani så sa han i postrace intervjun att han använt för mycket däck för att komma ikapp.
Det bara spann när han lade på gas och gled in i kurvorna under broms.
Han var mest missnöjd med sitt kval och starten i sig.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Så jävla grymt av Lorenzo att bita tillbaka, o så bläää av Dani att precis kunna ta sig fram men inte om. Marq har aldrig varit en favorit men nu börjar det bli svårt att inte tycka om honom. Sist men inte minst Bautista är än en gång inte lika hungrig som Rossi... honom borde de byta ut på studs. :rock

Fast varför byta ut Bautista som faktiskt presterar så pass att han är med i topp. Vad ska man byta till? En ny Ben Spies som bra blir sämre och sämre med tiden?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Som P€RRA skrev så tycker jag det är konstigt att inte MC'n bakom Marquez som kör lika fort (iaf till Marquez klotar) inte får straff. :va
Kanske så enkelt att det är svårt att hitta folk som kan bedöma när världseliten kör på 100% och när de kör på t.ex. 90%, men någon som kraschar kan enklare sägas ha kört fortare än vad omständigheterna medgav.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kanske så enkelt att det är svårt att hitta folk som kan bedöma när världseliten kör på 100% och när de kör på t.ex. 90%, men någon som kraschar kan enklare sägas ha kört fortare än vad omständigheterna medgav.
De borde kunna se på telemetrin vilka hastigheter förarna har när de passerar en gulflagg. Jag utgår då ifrån att den informationen är tillgänglig för race direction.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det är kul med någon som vågar köra om på utsidan nedför korkskruven - det är bara idiotiskt att ladda på WU under gulflagg så man torpederar en redan kvaddad hoj och där funktionärerna måste kasta sig undan. Tänk vad som hänt om funkisen träffats?
Han såg den ju inte. Jag har missat gulflagg på en Aprilia 125a så det borde vara fullt möjligt att göra det på en GP-hoj. Är väl ingen som sagt att man bara får köra en viss varvtid på WUPen? (Bortsett från under gulflagg alltså)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Grymt starkt race av regerande mästaren (därmed kungen av MotoGP)! Även om Marquez fortfarande ser ut att ta över tronen när säsongen är slut så visar gårdagens race att Lorenzo fortfarande är kvar i titelkampen.

Det är inga tvivel om vilka tre som gör upp om VM-titeln i år, det är ett som är säkert.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Han såg den ju inte. Jag har missat gulflagg på en Aprilia 125a så det borde vara fullt möjligt att göra det på en GP-hoj. Är väl ingen som sagt att man bara får köra en viss varvtid på WUPen? (Bortsett från under gulflagg alltså)
Det är fullt möjligt att han inte såg den, men det är likväl hans skyldighet att vara uppmärksam på och följa flaggsignaler.

Sedan kan man ju fråga sig varför inte MotoGP använder blinkande lampor som flaggsignaler (som i F1), omöjliga att missa. Att stå och (enbart) vifta med flaggor luktar 70-tal.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Han såg den ju inte. Jag har missat gulflagg på en Aprilia 125a så det borde vara fullt möjligt att göra det på en GP-hoj. Är väl ingen som sagt att man bara får köra en viss varvtid på WUPen? (Bortsett från under gulflagg alltså)

Fortfarande ingen ursäkt. Läsa reglerna. Ansvaret ligger på förarna.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top