MotoGP 2013: Hertz British Grand Prix Silverstone

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bra racing bjöds det på iaf :tummenupp
Själv tycker jag inte Pedrosas prestation var dålig, tvärtom. Däremot lämna han övrigt att önska i kval och start. Men själva upphämtningen och att sen kunna hänga med i tempot efter att ha stressat däcken mest av alla i ett antal varv är väl ändå inte kass? :musik

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske så enkelt att det är svårt att hitta folk som kan bedöma när världseliten kör på 100% och när de kör på t.ex. 90%, men någon som kraschar kan enklare sägas ha kört fortare än vad omständigheterna medgav.

Ja. det är förstås lättare att se när någon klotar. :)
Har inte (ännu :) ) set nåt race på plats, men skulle tippa att det är svårt att avgöra om dom kör 90 lr 100%.
Å andra sidan är det kanske hyfsat lätt när man är van att titta på sådana race?
Är det olja på banan kan man ju gå ikull i 50km/h så själva klotningen borde inte rendera straff i sig.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Riktigt kul att se Lorre vinna en head-to-head mot någon. Känns som han alltid kommit tvåa i sådana situationer tidigare.

Framförallt nu när det känns som hondan är den bättre hojen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Radiokommunikation mellan team och förare vore rätt bra vid den här typen av situationer. Ett snabbt meddelande om att det är gulflagg etc i kurva 8 skulle kunna förvarna förarna.

Å andra sidan vill vi knappast ha det som i F1 där förarna får instruktioner om hur de ska köra, vem de ska släppa förbi (Nisses tur att få vinna i dag...), att vänster bromsok är lite för varmt, att de ska bromsa lite senare i kurva 7, att de tappar tid i utgången av kurva 3 osv. Att förarna fattar egna beslut och inte styrs från depån är något mc-sporten bör bevara.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Så förklarades det iaf när jag tog förarlicens på bil.
Man vill se att förarna saktar ner och tar hänsyn till (alla)gulflagg.

Om man klotar eller inte borde inte spela roll.
-Full fart förbi gulflagg vare sig man klarar situationen eller inte borde bestraffas.
-Sakta ner förbi gulflagg vare sig man klarar situationen eller inte borde inte bestraffas.

Som P€RRA skrev så tycker jag det är konstigt att inte MC'n bakom Marquez som kör lika fort (iaf till Marquez klotar) inte får straff. :va

Mina 2 "icke-licens-på-hoj" cent... :)

Står det så att man måste sänka farten?
Då skulle många i Motogp skulle få bestraffning om man tillämpade regeln så hårt.
Tänk dig gulflagg i en racesituation och MM93 leder , tror inte JL99 bakom sänker farten?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ja.

1.22.2 Flags Which Convey Information and Instructions:
• Yellow Flag
Shown waved at the flag marshal post, this flag indicates that there
is a danger ahead. The riders must slow down and be prepared to
stop. Overtaking is forbidden up until the point where the green flag is
shown

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
P€RRA;5882020 skrev:
Radiokommunikation mellan team och förare vore rätt bra vid den här typen av situationer. Ett snabbt meddelande om att det är gulflagg etc i kurva 8 skulle kunna förvarna förarna.

Det har väl sagts att det ändå skulle vara svårt att uppfatta vad som sägs med vindbrus och avgasvrål.
Lampor i konsolen låter dock som en bra idé.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om det nu var olja på banan som gjorde att grabben vurpa borde vi inte fått reda på det då? Oljan lär ju inte mystiskt försvinnna. Att det skulle vara grus eller liknade tror jag inte. Eftersom han inte "såg" flaggan körde han fullt och gå kan det så klart gå åt skogen utan hjälp från spanska ryttare. Han höll fullt förbi gulflagg och bör de bestaffas.

För övrigt fattar jag inget om racing.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu vill jag inte försvara MM, det är självklart hans ansvar att ha koll på flaggposteringarna, men samtidigt kan jag förstå att han missar en gulflagg.

Det är ju en jävla massa människor som viftar med gula flaggor på ett MotoGP. Jag tycker vi bör förbjuda dessa så att distraktionen minskar...

380229_388856871164686_504712320_n.jpg 208866_410084175708622_1030607398_n.jpg

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ja.

• Yellow Flag
shown

Ok

Då gjorde ju MM93 rätt, han försökte stanna men gjorde det lite väl häftigt. :hihi

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det har väl sagts att det ändå skulle vara svårt att uppfatta vad som sägs med vindbrus och avgasvrål. Lampor i konsolen låter dock som en bra idé.
Med dagens hörlurar för brusreducering borde det inte vara något problem. Artister har ju ofta sjukt hög volym på sin konserter men använder skräddarsydda in-ear-lurar som medhörning (eller vad det nu heter på fackspråk).

Tveksam till om förarna hinner kolla sina instrument tillräckligt ofta för att hinna se en sån varning i tid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då skulle många i Motogp skulle få bestraffning om man tillämpade regeln så hårt.
Tänk dig gulflagg i en racesituation och MM93 leder , tror inte JL99 bakom sänker farten?

Det vet jag faktiskt inte. :rodnar
Vet bara vad som sas under bil-licenskursen.

P€RRA;5882039 skrev:
Ja.

• Yellow Flag
shown

Men P€RRA vet! :tummenupp

EDIT: Såg inte fortsättningen på konversationen. My bad.

EDIT2: Tror inte heller att Marquez såg flaggorna, speciellt som OIL-flaggan viftades. Det är nog den flagga som tenderar att ha störst försiktighet bakom. ;)
http://motomatters.com/news/2013/09/01/marc_marquez_given_penalty_points_for_wa.html

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
P€RRA;5882109 skrev:
Med dagens hörlurar för brusreducering borde det inte vara något problem. Artister har ju ofta sjukt hög volym på sin konserter men använder skräddarsydda in-ear-lurar som medhörning (eller vad det nu heter på fackspråk).

Tveksam till om förarna hinner kolla sina instrument tillräckligt ofta för att hinna se en sån varning i tid.

Skvaller heter det på fackslang, och jag tror mig veta att det är stor skillnad på musik och brus och 140 dB buller.

Starka lampor har de i F1.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Skvaller heter det på fackslang, och jag tror mig veta att det är stor skillnad på musik och brus och 140 dB buller.
För att inte tala om säkerheten, en hjälm ska inte bara vara stark, den ska också vara lätt för att inte bidra till skador vid ett fall. De jagar gram på hjälmarna, så att sätta in högtalare och mikrofoner känns kanske inte så angeläget för de som åker i marken i över 200 km/h?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
För att inte tala om säkerheten, en hjälm ska inte bara vara stark, den ska också vara lätt för att inte bidra till skador vid ett fall. De jagar gram på hjälmarna, så att sätta in högtalare och mikrofoner känns kanske inte så angeläget för de som åker i marken i över 200 km/h?
Nu avsåg jag in-ear-lurar av god kvalité och inget extra som ska monteras i hjälmen, typ så här:
http://images.junostatic.com/full/IS418880-01-01-BIG.jpg

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Coola, om det fungerat så vore det bra. Men rymmer de även aktiv brusreducering? Själva dämpningen på de är 37dB, undrar om det räcker på en MotoGP hoj?

37 dB är ganska jämförbart med ordinära "gula proppar" men jag tror inte man hör mycket förutom motorljud iaf.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Coola, om det fungerat så vore det bra. Men rymmer de även aktiv brusreducering? Själva dämpningen på de är 37dB, undrar om det räcker på en MotoGP hoj?
Inte en susning. Försökte bara hitta en bild på ett par in-ear-lurar :)

Men det finns ju formgjutna varianter som artister brukar ha. Gustav borde kunna sånt här!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår