roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Precis som Emullo så har jag ingen storfavorit, i mina ögon är alla förarna i depån hjältar i världens bästa mc-racing. Samtidigt så uppskattar jag en realistisk diskussion kring förarnas approach och målsättningar. Så här långt i serien finns det väl vissa slutsatser vi kan dra när det gäller Rossis prestation:...Har svårt att tänka mig att Rossi inte får de delar han behöver/vill ha hos Yamaha? Eller är det så enkelt att han har mycket bättre förare omkring sig nu än under sina guldår?
- Motståndet har helt riktigt aldrig varit tuffare än nu. Se bland annat Rossis uttalande om Marquez, nu senast sa han att han "aldrig tidigare i sitt liv sett en sådan talang". Jorge, Pedrosa och Stoner är alla barn av en annan och yngre generation som under hela sin karriär vetat att det är Rossi som ska slås om Du vill bli bäst. De har lärt av hans körning och hela tiden sökt vägar att överträffa "Mästaren".
- Rossi har andreförarens roll i Yamaha. Utan att kunna arbetssättet i detalj kan vi nog anta att det är försteförarens - Lorenzos - utvärdering och data som teamet i första hand baserar utveckling av nuvarande chassi på (i de fall det finns motstridigheter mellan förarna?).
- Rossi har sin enorma erfarenhet som fördel, sin ålder och i och med det vissa fysiska (och kanske psykiska) tillkortakommanden som nackdel. Hur riskvillig är han? Hur mycket "do or die" är han beredd att satsa på spelbordet? Han har varit relativt förskonad från svårare skador under sin karriär, vad vill han riskera under de sista åren? Hur lätt är det att tagga upp inför träning och tävling?
- Åren med Ducati och rollen som mid-pack runner gör att han dessutom har två års utveckling både i material och körteknik att hämta in.
Så att Rossi passerat zenit av sin formkurva är det nog inte många som ifrågasätter, frågan de flesta ställer sig är väl mer hur långt hans nuvarande talang, erfarenhet och förmåga räcker? Räcker det till en seriös titelutmaning 2015-2016? Eller räcker det till att hjälpa Lorenzo gentemot Hyndorna genom att belägga platserna närmast efter Lorenzo (i det fall L fortsätter att vara 0.5 - 1 s snabbare per varv)?
Det jag tycker mig se är att Rossi själv varit medveten om svårigheterna i sina uttalanden och gjort realistiska bedömningar av sin fortsatta karriär allt sedan beslutet att lämna de röda. Därför tror även jag att en förlängning av avtalet 2015-2016 främst avgörs av hans fortsatta utvecklingskurva, kommer han att närma sig toppen eller hamna allt längre ifrån den?
Men vi får väl se vad som händer, det kommer att komma ytterligare påfyllning av talanger till MotoGP-depån nästa säsong som aspirerar på en fabrikshoj. Så därför vågar jag bara hoppas på något mer frekventa podieplatser för Rossi under denna säsong, jag tycker nämligen att denna "generationernas kamp" fortfarande berikar MotoGP-cirkusen vid sidan om mästerskapet.
Mina 2p
Last edited: