MotoGP 2013: Hertz British Grand Prix Silverstone

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Har svårt att tänka mig att Rossi inte får de delar han behöver/vill ha hos Yamaha? Eller är det så enkelt att han har mycket bättre förare omkring sig nu än under sina guldår?
Precis som Emullo så har jag ingen storfavorit, i mina ögon är alla förarna i depån hjältar i världens bästa mc-racing. Samtidigt så uppskattar jag en realistisk diskussion kring förarnas approach och målsättningar. Så här långt i serien finns det väl vissa slutsatser vi kan dra när det gäller Rossis prestation:

- Motståndet har helt riktigt aldrig varit tuffare än nu. Se bland annat Rossis uttalande om Marquez, nu senast sa han att han "aldrig tidigare i sitt liv sett en sådan talang". Jorge, Pedrosa och Stoner är alla barn av en annan och yngre generation som under hela sin karriär vetat att det är Rossi som ska slås om Du vill bli bäst. De har lärt av hans körning och hela tiden sökt vägar att överträffa "Mästaren".

- Rossi har andreförarens roll i Yamaha. Utan att kunna arbetssättet i detalj kan vi nog anta att det är försteförarens - Lorenzos - utvärdering och data som teamet i första hand baserar utveckling av nuvarande chassi på (i de fall det finns motstridigheter mellan förarna?).

- Rossi har sin enorma erfarenhet som fördel, sin ålder och i och med det vissa fysiska (och kanske psykiska) tillkortakommanden som nackdel. Hur riskvillig är han? Hur mycket "do or die" är han beredd att satsa på spelbordet? Han har varit relativt förskonad från svårare skador under sin karriär, vad vill han riskera under de sista åren? Hur lätt är det att tagga upp inför träning och tävling?

- Åren med Ducati och rollen som mid-pack runner gör att han dessutom har två års utveckling både i material och körteknik att hämta in.

Så att Rossi passerat zenit av sin formkurva är det nog inte många som ifrågasätter, frågan de flesta ställer sig är väl mer hur långt hans nuvarande talang, erfarenhet och förmåga räcker? Räcker det till en seriös titelutmaning 2015-2016? Eller räcker det till att hjälpa Lorenzo gentemot Hyndorna genom att belägga platserna närmast efter Lorenzo (i det fall L fortsätter att vara 0.5 - 1 s snabbare per varv)?

Det jag tycker mig se är att Rossi själv varit medveten om svårigheterna i sina uttalanden och gjort realistiska bedömningar av sin fortsatta karriär allt sedan beslutet att lämna de röda. Därför tror även jag att en förlängning av avtalet 2015-2016 främst avgörs av hans fortsatta utvecklingskurva, kommer han att närma sig toppen eller hamna allt längre ifrån den?

Men vi får väl se vad som händer, det kommer att komma ytterligare påfyllning av talanger till MotoGP-depån nästa säsong som aspirerar på en fabrikshoj. Så därför vågar jag bara hoppas på något mer frekventa podieplatser för Rossi under denna säsong, jag tycker nämligen att denna "generationernas kamp" fortfarande berikar MotoGP-cirkusen vid sidan om mästerskapet.

Mina 2p :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu har jag inte läst alla uttalanden från Rossi/Burgess, men har dom antytt att Yamahan har ändrats så pass mycket från när han körde där för ett par år sedan att den inte passar Rossi alls numera?...
I de intervjuer jag läst och sett är Rossi positiv till den utveckling Yamaha och Lorenzo gjort under de år han var hos Ducati. Han säger att hojen är bättre än när han lämnade Yamaha 2010. Men hade någon förväntat sig något annat?

Rossi är känd för att bromsa sent medan Lorenzo bromsar tidigare men tar med sig mer fart in i kurvorna. Två olika körstilar som passar den senare bättre på M1:an. Rossi försöker så klart anpassa sig till M1:an men får inte riktigt till det och säger att det stora problemet är just inbromsningarna där han får medhåll av både Lorenzo och Cal. Det är därför Yamaha har testat med två olika tankar.

Rossi är inne på sin 18:e säsong i GP-cirkusen och att han skulle fortsätta att dominera som för 10 år sedan är det nog ingen som tror. Jag tycker ändå att han gjort en fullt godkänd säsong hittills med vinsten på Assen och ett gäng pallplatser. Nästa år förväntar jag mig dock mer av honom men är inte alltför hoppfull.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5884037 skrev:
Rossi är känd för att bromsa sent medan Lorenzo bromsar tidigare men tar med sig mer fart in i kurvorna. Två olika körstilar som passar den senare bättre på M1:an. Rossi försöker så klart anpassa sig till M1:an men får inte riktigt till det och säger att det stora problemet är just inbromsningarna där han får medhåll av både Lorenzo och Cal. Det är därför Yamaha har testat med två olika tankar.

Så är det väl inte. Yamaha tog fram en ny tank eftersom den gamla påverkade chassiet mer beroende på hur mycket soppa som fanns kvar. Det var svårare att ha ett bra tempo i början av racen när tanken var full. Den tanken har ju Lorenzo och Rossi kört med i princip hela säsongen. Cal är den enda som har testat/fått ändringen under säsongen.

När det gäller Rossis fortsatta karriär tror jag det är ganska krasst så att Yamaha vill ha kvar honom som andreförare för att han dels är "best of the rest" men också är den största och populäraste föraren vilket de så klart utnyttjar i marknadsföring nu och även efter hans karriär. Vinna med Lorenzo och sälja med Rossi helt enkelt.
För Rossis del så är väl frågan hur länge han tycker det är kul att tävla även om han inte vinner VM-längre. jag tror han tycker det är tillräckligt kul för en förlängning hos Yamaha efter 2014.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så är det väl inte. Yamaha tog fram en ny tank eftersom den gamla påverkade chassiet mer beroende på hur mycket soppa som fanns kvar. Det var svårare att ha ett bra tempo i början av racen när tanken var full. Den tanken har ju Lorenzo och Rossi kört med i princip hela säsongen. Cal är den enda som har testat/fått ändringen under säsongen.
Jag ville bara belysa problemet. Att Lorenzo och Rossi har den nya varianten betyder ju inte att problemet är löst.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
De har olika körstilar vilket leder till att M1:an passar den en av dem bättre än den andre. Inget konstigt alls och så har det varit i många team under årens lopp.
.

Oftast brukar den bäste vinna och passera mållinjen först oavsett körstil. Inget konstigt alls så har det alltid varit under årens lopp.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Oftast brukar den bäste vinna och passera mållinjen först oavsett körstil. Inget konstigt alls så har det alltid varit under årens lopp.

Oftast brukar fansen till dom som blir frånkörda ha en bra ursäkt för det. Inget
konstigt alls så har det alltid varit under årens lopp.:D
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5884188 skrev:
Vill man förenkla och inte gräva djupare är det ett behagligt synsätt.
”Gräva djupt” = Att vilja bevisa att Rossi egentligen är mycket snabbare än han ser ut.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Barry Sheene lät borra ett hål i sin hjälm för att kunna röka med den på, och på den tiden var det inget snack om att den som var först i mål vann, nu är förutsättningarna så lika som de aldrig varit förut och då vinner inte Rossi längre som är 34 år gammal för att hans bränsletank är fel utformad :D
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Barry Sheene lät borra ett hål i sin hjälm för att kunna röka med den på, och på den tiden var det inget snack om att den som var först i mål vann, nu är förutsättningarna så lika som de aldrig varit förut och då vinner inte Rossi längre som är 34 år gammal för att hans bränsletank är fel utformad :D


Skrattade högt när jag läste detta skönt förvirrade inlägg :tummenupp Ja, jag fattar din poäng, men det var bara så invirat och kul meningsbyggnader.

För övrigt ( inte riktat mot Skurken) känns det jävla larvigt att skriva om Lorenzo, Rossi m.fl som "JL99", "VR46" och sånt hela tiden. Vi vet vad dom har för nummer på hojen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5884362 skrev:
Vinsten på Assen är tydligen redan glömd.
Uppenbarligen och fullständigt naturligt:

Rossi vann ett race när Marquez, Pedrosa och Lorenzo var nyligen blåslagna/opererade. Efter Assen har han inte varit i närheten av en seger och nu när dessa tre förare är friska igen är Rossi åter den kompetente andreklassföraren som kämpar mot Bradl, Bautista och (ibland) Crutchlow.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
P€RRA;5884362 skrev:
Vinsten på Assen är tydligen redan glömd.

Du missade poängen(Lite virrigt inlägg kanske). Han är 34 år, har Marquez fyllt 21 än? Att han har en viss utformning på sin tank kommer inte spela någon roll. Yamaha borde sätta sina ingenjörer på att uppfinna en tidsmaskin istället om de vill att Rossi ska börja vinna race som han gjorde förr!

Skrattade högt när jag läste detta skönt förvirrade inlägg :tummenupp Ja, jag fattar din poäng, men det var bara så invirat och kul meningsbyggnader.

Ja visst blev det lite skumt? Skulle renskrivit :D Poängen var iaf den som är förtydligad ovan!
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Varje gång de filmar Bautista efter racet så visar han "det bara spann"-tecknet. Va fan... har han fått felaktiga däck varje race i 3 år eller vad är grejjen? :tungan
Är det verkligen det de visar? Att det spann? Jag tror inte det. De vet att de är i bild och att de filmas för att det inte gått så bra eller något annat. Vevandet betyder enligt mig, "jaja, jag vet, det räcker nu, gå vidare till nästa" samma sak när de vurpat och filmas i boxen, de rycker på axlarna, höjer händerna och lägger huvudet på sne och sen kommer "jaja, bra nu, gå vidare" vevningen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top