MotoGP 2021 #15: Red Bull Grand Prix of the Americas

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Laguna Seca är cool men där har de ju inte kört på länge och det måste ju finnas någon anledning.. Kanske kan någon som vet skriva varför!

Haha, eller hur!
Som jag minns var problemet dels att avåkningszonerna var för små och dels att Laguna Seca inte kunde pröjsa en så hög avgift som dorna ville ha.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kan inte komma ifrån att det känns bra att MM93 inte står i pole. Jag tror att Jorge Martin tar det ikväll.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan bli riktigt kul.
Bagnaia eller MM ?
Just nu verkar det som Bagnaia / Ducati kan lägga in en "överväxel" när han / dom vill.
Frågan är väl vilka som kommer få DNF eller bara misslyckas med bromsningarna och gå "brett" i kurvorna.
Det var en del exempel under FP och Q.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är alltid bra när MM93 inte vinner. Me no like!
Jag vet inte riktigt varför, men jag håller med. Småaktigt? Ja, kanske, men jag verkar inte vara ensam om känslan när man frågar runt i mc-intresserade bekantskapskretsen. Tyckte förvisso inte det var särskilt kul när Doohan prenumererade på mästerskap heller.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag vet inte riktigt varför, men jag håller med. Småaktigt? Ja, kanske, men jag verkar inte vara ensam om känslan när man frågar runt i mc-intresserade bekantskapskretsen. Tyckte förvisso inte det var särskilt kul när Doohan prenumererade på mästerskap heller.

MM Är inte en personlig favorit men gillar att han har de största kulorna i klassen och kan vara ärlig i intervjuer, varför det tycks så illa om honom har jag inte förstått samtidigt som Rossi högaktas när han samtidigt sparkar på besökare när han inte tror att kamerorna filmar men man kan inte förstå allt.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Varför många inte gillar MM är eventuellt för samma anledningar som jag tycker. Han är en av de största talangerna ever såklart men enligt mig tog han ”ful och tjuvnyp” - körningen till en helt ny nivå under hans karriär. Under Moto2 tiden var det många gånger man blev förvånad att han ens kom undan med sina prejningar och kontakter. Tex Qatar och Tom Luthi är ett av många exampel.

Så absolut, lite nöje är det att se att han inte enkelt står i toppen varje helg. Gött för mästerskapet också.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
det är väl en vattendelare bland hojfantaster heltenkelt, dom som älskar MMs yolo-armbågs racing eller dom som föredrar tex Lorenzos metronimiska perfektionsracing..
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
det är väl en vattendelare bland hojfantaster heltenkelt, dom som älskar MMs yolo-armbågs racing eller dom som föredrar tex Lorenzos metronimiska perfektionsracing..
Yepp, helt riktigt. Jag tycker att Rossis omkörning i sista böj med Lorenzo Catalunya är ett sånt praktexempel på otrolig körning. Hitta en lucka som inte finns, bromsa senare än vad som går, klara att hålla linjen fast det borde vara omöjligt.
Sån körning gillar jag, men man vinner ju även nuförtiden om man bromsar på sig, inte kan hålla spåret och trycker av konkurrenten. Sån körning gillar jag inte.

Men men, smaken är som röven, delad!


Synd om Miller på kvalet! Han hade lätt varit på pallen annars. Någon som vet vad som hände?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jack Miller är riktigt deppig över sitt kval. Tydligt att han är säker på var problemet ligger, men inte får säga det högt.


I en _helt separat_ händelse så menar Michelin att det inte finns fog för det enda klagomål de fått in efter kvalet.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
2020 var det en del på forumet som utryckte att racen var mer spännande och sevärda i avsaknad av MM93.
2021 är absolut mer sevärt när MM93 är med och dessutom intressantare än 2019 när han inte hade konkurrens.
Hade Marc Marquez hetat Markus Markusson hade det varit andra tongångar....
"Han har det som krävs för att nå toppen",
Tuffa tag i kungaklassen och det är väl en av anledningarna att vi är fascinerade av racen.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Varför många inte gillar MM är eventuellt för samma anledningar som jag tycker. Han är en av de största talangerna ever såklart men enligt mig tog han ”ful och tjuvnyp” - körningen till en helt ny nivå under hans karriär. Under Moto2 tiden var det många gånger man blev förvånad att han ens kom undan med sina prejningar och kontakter. Tex Qatar och Tom Luthi är ett av många exampel.

Så absolut, lite nöje är det att se att han inte enkelt står i toppen varje helg. Gött för mästerskapet också.

Lite så tänker jag med. Ibland känns han lite som en bully. Han bara måste pressa sig om när någon passerat honom, oavsett riskerna. Det är inte direkt sällan han tagit rygg på andra piloter när de passerat bara för att några kurvor senare blockpassera sig om dem för att sen slå av, eller på annat sätt störa och psyka under FP1-FP4 eller för den delen kval.
Det är lite som att han känner att det är hans vinst/pole position och ingen annan ska komma och sno den minsann. Så om nån kör om eller om han gör ett misstag så blir bärsärkskörning utan tanke på konsekvenser. Svartflaggen i Argentina (som borde kommit direkt med tanke på körningen i fel riktning, IMHO) är ett praktexempel. I första loppet förra året bet det honom i arslet och hela predikamentet han sitter i nu med armen och axeln är ett resultat av den mentaliteten.

Michel Fabrizio är inte helt fel ute gällande MM IMHO.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Äh, ni är bara sura för att MM bråkade med allas gullpojke Rossi. Hade det varit mot typ Lorenzo som var allas hatobjekt innan MM så hade alla varit glada och lyckliga. Inget som MM har gjort i fulväg är något unikt om än att även han skämmer ut sig när han pysslar med annat än racing på banan.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
2020 var det en del på forumet som utryckte att racen var mer spännande och sevärda i avsaknad av MM93.
2021 är absolut mer sevärt när MM93 är med och dessutom intressantare än 2019 när han inte hade konkurrens.
Hade Marc Marquez hetat Markus Markusson hade det varit andra tongångar....
"Han har det som krävs för att nå toppen",
Tuffa tag i kungaklassen och det är väl en av anledningarna att vi är fascinerade av racen.
Tror du verkligen namnet eller ursprung spelar någon roll?
På riktigt?
Valentino Rossi är ju inte enormt nordiskt heller och den killen har ju onekligen en del förespråkare även här i Sverige.

Inte jättebra infallsvinkel, så släpp den.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har blivit imponerad av MM93 vid massor av tillfällen när han räddat omöjliga situationer, men jag har sett alldeles för mycket ful körning från hans sida genom åren.
Jag är inte sen att erkänna att jag gillat Rossis racecraft, men de senaste säsongerna har det inte sett fullt så bra ut.
Min favorit för stunden är Jorge Martin. Det är "jävlaranamma" utan att vara ful.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Svartflaggen i Argentina (som borde kommit direkt med tanke på körningen i fel riktning, IMHO) är ett praktexempel.
Och där mindes jag helt fel. Han fick inte ens svartflagg. Tydligen tyckte de att det räckte med en ride through för att ha kört i fel riktning på banan. Jag håller inte med. Han fick sen droppa en position för att ha kört på och nästan knuffat omkull AE41 samt 30s påslag (en virtuell ride-through) för att ha kört på och faktiskt knuffat omkull VR46. Snabbspolade igenom loppet så jag vet inte om det var fler "entusiastiska" omkörningar, men det där är väl highlightsen.

Hela det loppet var ju ett enda kaos. JM43 blev snuvad på sin strategiska fördel, MM93s framfart....you name it.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Tror du verkligen namnet eller ursprung spelar någon roll?
På riktigt?
Valentino Rossi är ju inte enormt nordiskt heller och den killen har ju onekligen en del förespråkare även här i Sverige.

Inte jättebra infallsvinkel, så släpp den.
Faktiskt inget fel i min infallsvinkel.
Det är naturligt att hålla på sina egna, hade det funnits en svensk utövare i motogp hade han haft 100% uppbackning på detta forum.
Hade han dessutom haft ett antal VM-titlar i bagaget och varit på den nivån hade fansen blundat för vissa händelser, att hävda något annat är bara dumheter.

Rossis storhet kan ingen ifrågasätta och därmed har han många supporters också.
När MM började rada upp vinster var det inte populärt bland Rossis påhejare.
Inte första gången det sker i idrottsvärlden.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top