MotoGP 2021 #15: Red Bull Grand Prix of the Americas

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Verkar som Mir blev nedflyttad en plats.
Så Miller sjua, Mir åtta.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tycker det var en sömnig tv-produktion. De få fighter som var missade producenten. Exempelvis såg man i listan att Mir, Miller och Bastianini bytte plats flera ggr sista varven. Den fighten hade man ju velat se isf 3 soloåkare i täten.
Nu minns man hur tråkigt det var att se Motogp under Marques-eran. :/
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Inte ens MM93 fansen vill väl ha sådana här tråkiga race…
O det som var spännande missade bildproducenten totalt.
Sen är det inget jag gillar när det kommer stallorder från depån, blir ännu mer avslaget då, hur kul tyckte Pecco det var på pallen idag. Egentligen….
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Man har ju sagt att från 2020 så har nivån i motoGP-fältet höjts enormt och racen har blivit så extremt jämna och det finns så otroligt vassa förare. Det är ju såklart inte fel i sak, men en MM på sin gamla nivå är fortfarande en HELT annan nivå.
Nu blir det här lite av att göra en höna av en fjäder, men jag har of förhoppningen om att Marc kommer tillbaka till 2019 års form och att de andra förarna kliver upp ännu en nivå.
Och som svar på ifall vi MM-fanboys gillade racet så blev jag iaf riktigt glad över att han fick vinna, och så storslaget också. Jag tror att det var välbehövligt för hans inställning till sin fortsatta karriär. Jag uppskattade Millers och Rins pangande i början, FQs jagande tills han började safea, och krasst sätt så är varje race väldigt sevärt för allihop kör så jäkla snyggt och vackert. Även om jag aldrig gillade Lorenzo så var det helt magiskt att se honom köra så fort och konsekvent. Dessa tråkiga race för några år sedan var liksom aldrig tråkiga ändå. MotoGP är, hur man än vrider och vänder på det, fortfarande MotoGP.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man har ju sagt att från 2020 så har nivån i motoGP-fältet höjts enormt och racen har blivit så extremt jämna och det finns så otroligt vassa förare. Det är ju såklart inte fel i sak, men en MM på sin gamla nivå är fortfarande en HELT annan nivå.
Nu blir det här lite av att göra en höna av en fjäder, men jag har of förhoppningen om att Marc kommer tillbaka till 2019 års form och att de andra förarna kliver upp ännu en nivå.
Och som svar på ifall vi MM-fanboys gillade racet så blev jag iaf riktigt glad över att han fick vinna, och så storslaget också. Jag tror att det var välbehövligt för hans inställning till sin fortsatta karriär. Jag uppskattade Millers och Rins pangande i början, FQs jagande tills han började safea, och krasst sätt så är varje race väldigt sevärt för allihop kör så jäkla snyggt och vackert. Även om jag aldrig gillade Lorenzo så var det helt magiskt att se honom köra så fort och konsekvent. Dessa tråkiga race för några år sedan var liksom aldrig tråkiga ändå. MotoGP är, hur man än vrider och vänder på det, fortfarande MotoGP.
Det händer inte ofta på ett forum men jag håller med till 100%! :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ja MM kan fortfarande och det var väl en tråkig flashback till tidigare tråkiga race. Enda ljuspunkten var att topp tre fans i min fantsy uppställning. FQ visar fina mästarkvalitéer och har möjligheten att säkra mästerskapet nästa race.

Läskig krasch i moto3 och ett under att alla kom därifrån utan allvarliga skador. Belyser väl ytterligare problemet i de jämna lägre klasserna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mir ber om ursäkt men tycker inte han borde ha straffats.
Själv ser jag det som ganska tydligt att man ska bli straffad om man gör en för hård passering där ens offer tappar position(er).
Såvitt jag ser situationen, och här är jag på inget sätt en auktoritet, så tycker jag Mir tränger sig in och torpederar Miller som tappar position till Mir (och båda till Enea men det hör inte hit).
Det rätta då är att ta tillbaka positionen från Mir som tillskansat sig den regelvidrigt.

Sen tycker Mir att RD dömt olika i liknande situationer och det låter kanske inte så konstigt...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det såg ju lite dumt ut när Miller släppte förbi men oavsett så hade han bara varit i vägen innan Bagnaia kommit om, det såg man ju på hans fortsatta tempo.
Martin gjorde ju ett tydligt misstag (såg man på reprisen) men hade han släppt om annars..? Tja.. Bagnaia har ingen chans oavsett.. Det är verkligen FQ20's mästerskap att förlora.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det såg ju lite dumt ut när Miller släppte förbi men oavsett så hade han bara varit i vägen innan Bagnaia kommit om, det såg man ju på hans fortsatta tempo.
Martin gjorde ju ett tydligt misstag (såg man på reprisen) men hade han släppt om annars..? Tja.. Bagnaia har ingen chans oavsett.. Det är verkligen FQ20's mästerskap att förlora.
Givet omständigheterna tycker jag inte det var det minsta konstigt och att det är så sent på säsongen. Hade det varit för ledningen istället för 4:e är jag inte säker på att det hänt lika lätt och det är ju inte direkt så Bagnaia är nära FQ på något sätt.

Teamorder smakar väl alltid lite illa men försöker man se helheten där teamen/sponsorer plöjer ner enorma belopp så blir det lite mer förståeligt.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Givet omständigheterna tycker jag inte det var det minsta konstigt och att det är så sent på säsongen. Hade det varit för ledningen istället för 4:e är jag inte säker på att det hänt lika lätt och det är ju inte direkt så Bagnaia är nära FQ på något sätt.

Teamorder smakar väl alltid lite illa men försöker man se helheten där teamen/sponsorer plöjer ner enorma belopp så blir det lite mer förståeligt.

Läs Miller's intervju så bekräftar han det vi (jag) antog.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
tycker det var sjukt att Oncu blev skyldig till den moto3 crashen, han var ju klart före och gick in för racinglinjen inför kurvan (kolla hojarna framför håller samma linje), tycker dessutom det ser ut som migno svänger lätt åt höger (för att lägga sig i slipstreamen?) direkt som oncu rullar förbi vilket väl är minst lika bidragande faktor till crashen?

racing incident skulle jag säga, jäkla tur att alla klarade sig såg riktigt otäckt ut där, acosta dammade huvudförst rakt i asfalten och sen in i armcon!!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
tycker det var sjukt att Oncu blev skyldig till den moto3 crashen, han var ju klart före och gick in för racinglinjen inför kurvan (kolla hojarna framför håller samma linje), tycker dessutom det ser ut som migno svänger lätt åt höger (för att lägga sig i slipstreamen?) direkt som oncu rullar förbi vilket väl är minst lika bidragande faktor till crashen?

racing incident skulle jag säga, jäkla tur att alla klarade sig såg riktigt otäckt ut där, acosta dammade huvudförst rakt i asfalten och sen in i armcon!!
Jag håller med. Tänkte när jag hörde anklagelsen att nu måste han vinglat runt som en dåre (som de gör ibland)...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
tycker det var sjukt att Oncu blev skyldig till den moto3 crashen, han var ju klart före och gick in för racinglinjen inför kurvan

Jag håller inte med och jag tycker dessutom att bestraffningen är för lindrig eftersom just Öncu har varit involverad i exakt samma sak vid flera tidigare tillfällen.

Det finns ett videoklipp rakt från sidan, från helikoptern som flyger längs rakans högra sida. Där syns att Öncu slipstreamar förbi Alcoba på den högra sidan, men att han också girar kraftigt vänster innan han är ens i närheten av att vara helt förbi Alcoba. Därför klipper hans bakhjul Alcobas framhjul.

Från 12 sekunder i denna video, till exempel:


Detta kan omöjligt ursäktas med att han försöker ta racinglinjen eller att halva hans hoj ligger före Alcoba. Vart ska Alcoba i så fall ta vägen...?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top