MotoGP Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
man får inte vingla eller köra kors och tvärs över banan i alla lägen bara för att man är först.
Finns det verkligen en sådan regel eller är din personliga uppfattning?

Gäller regeln i så fall också direkt före, i och direkt efter kurvor? Vore mycket intressant att se regeltexten!
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Såg MGP-racet till lunch nyss..

Vilket sömnpiller! :3freak

Moto2, WSBK och BSB knäcker med hästlängder.. Även om de sista varvens jakt runt Stoner var grym :).
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Först väljer spår JA. Men om marquez var förbi Luthi när han la sig åt vänster innan högerböjen efter rakan, varför behövde då Luthi bli tvungen att väja ut vänster ut på curbsen för att undvika kontakt? Alltså var inte marquez riktigt förbi, därav en inte helt ok manöver..
Och i och med att Luthi inte kunde förutse det förns det var för sent så hade han inget val att bromsa tidigare för att försöka ta innern.. Visst gränsfall men gillar inte såna omkörningar som det är 50/50 chans att den omkörde kan bli tvungen att klippa den andras hjul för att kunna hålla sitt eget spår eller åka rakt fram och bli av med 3-4 placeringar.

Hyffsat motogp race annars iaf dom sista varven men fattas fortfarande att tex spies, dovi och crutchlow blandar sig in i top tre så det blir lite mer variation. Men kan bli bra längre fram i säsongen hoppas jag.
Och fan vad kul det vore om rossi fick lite bättre fart, är på tiden minst sagt.. Men har ju bara gått ett race som sagt. Hoppas:)
Hatten av för lorenzo, han ger inte upp iallafall! Kul att se!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På dom bilderna ser det ut som Luhti börjar bromsa innan Marquez gör sin andra knix.
Sen hamnar han ute på curbsen.
Nån annan här vet nog bättre än jag vad man har för bromskraft på curbsen.

Hur mycket före skall man vara för att välja spår?
Räcker hjälmen lr måste hela cykeln vara förbi?
Ser på bilderna ut som om Marques bakhjul å Luhtis framhjul är ungefär i linje. :va
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Finns det verkligen en sådan regel eller är din personliga uppfattning?

Gäller regeln i så fall också direkt före, i och direkt efter kurvor? Vore mycket intressant att se regeltexten!

Jag vet inte, men har svårt att tro att man får välja spår helt fritt bara för att man är först.

Dock så måste jag säga efter att ha sett reprisen några gånger, att det inte ser så evil ut längre, men jag tycker ändå att man borde lämna lite space vid en sån inbromsning, i den farten och när det är så tajt. Hårt men juste, liksom.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det lät ju inte bara lite uppgivet.

Synd, Rossi hade gärna kunnat komma 5<->3a hela säsongen, men huvudsaken att dom som hävdar att andra borde ha presterat bättre på pastamaskinen blir tysta.

Vore kul om han fick testköra en Yamaha igen.. se om det blir nån skillnad..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ska man sno någon annans spår bör man vara förbi med hela hojen annars blir det som igår, dvs att man trycker ut bakomvarande förare med sitt bakhjul. Som redan nämnts kunde Marquez har släppt en meter åt Luthi och ändå varit först ut ur kurva 1.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Vid 4.47 gör han en sidoförflyttning som tar honom ända ut till kerben.http://www.youtube.com/watch?v=HY7tGWN0vyM
Han kunde lämnat en meter om han varit en sportsman.
Varför ska han lämna en meter? Jag fattar inte. Ska man alltid lämna en meter för att det kanske kommer någon bakifrån som vill bromsa om? Han är först, han har kört om Luthi på rakan. De är inte sida vid sida. Han kan inte veta om Luthi är precis vid hans bakhjul eller 5 meter bakom, det kräver ju att han vänder sig om och tittar. Luthi är omkörd och det är han som får anpassa sig tycker jag, men du tycker tydligen att Marquez som är först skall anpassa sig till bakomvarande?

Marquez kör EXAKT samma linje som Luthi kör vid 1:00 och 3:02. Han gör inte det för att preja ut någon, han kör den normala racelinjen. Att Luthi samtidigt försöker bromsa sig förbi kan inte Marquez veta.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Känns så trist att inte Rossi hakar, inte en glad min på snart 1½ år från karlen.
Som ett Rossi-fan önskar man att han inte är slut. Vilket jag iofs har svårt att tro med tanke på 2010 års VM.

Även om Duccen inte är så potent så skulle man i alla fall vilja se lite spektakulär kämparvilja och även modet att skära loss det gamla skrället Burgess. Han kan dra något gammalt över sig.

Hayden sa till och med på griden att dom kopierat hans inställningar till racet vilket förvisso Burgess medgav. Dock påpekade han att det bara var "en liten skillnad på ride-heighten". Han är så rädd om sitt eget skinn.

Bort med honom och testa något nytt. Hade han varit fotbollstränare hade han varit sparkad 5 ggr om...
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Alltså, dina definitioner av "mitt på en raka" och "vräka ut armbågen" går inte av för hackor.

Jodå, jag minns precis. Hade han inte tryckt ut armbågen och vinglat till precis änr curbsen tog slut hade han klarat sig och jag hade sagt 'race incident', nu är det så jäävla uppenbart att han ska trycka ut Terol på gräset. Här är Terol dessutom FÖRE i böjen och utgången när spåret för kurvan väljs.

Marquez är först och Luthi försöker ta en ytterrökare, Luthi bajsar i byxan för att han får köra på curbsen och går rakt fram. Det är racing, chansar man på att bromsa om på yttern och hänga kvar får man nog acceptera att det blir trångt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Marquez är först och Luthi försöker ta en ytterrökare, Luthi bajsar i byxan för att han får köra på curbsen och går rakt fram. Det är racing, chansar man på att bromsa om på yttern och hänga kvar får man nog acceptera att det blir trångt.
Om Marquez varit förbi, dvs hela hans hoj är framför Luthis, hade Luthi bara tagit innerspåret. Eller tror du att någon medvetet väljer ytterspåret på curbsen?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Mycket tycka och tro här om rätt till spår/plats i och kring kurvor! Och samma snack återkommer ett par-tre gånger varje säsong - år efter år.

Finns det ingen som kan länka till - eller kopiera - vad reglementet verkligen säger om detta så vi slipper sådant tjafs?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Mycket tycka och tro här om rätt till spår/plats i och kring kurvor! Och samma snack återkommer ett par-tre gånger varje säsong - år efter år.

Finns det ingen som kan länka till - eller kopiera - vad reglementet verkligen säger om detta så vi slipper sådant tjafs?

Ja så vi slipper diskutera! Bästa är kanske att ersätta forumet med lite faktasidor kring roadracing. Allt är ju ändå svart och vitt, jämt....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varför ska han lämna en meter? Jag fattar inte. Ska man alltid lämna en meter för att det kanske kommer någon bakifrån som vill bromsa om? Han är först, han har kört om Luthi på rakan. De är inte sida vid sida. Han kan inte veta om Luthi är precis vid hans bakhjul eller 5 meter bakom, det kräver ju att han vänder sig om och tittar. Luthi är omkörd och det är han som får anpassa sig tycker jag, men du tycker tydligen att Marquez som är först skall anpassa sig till bakomvarande?

Marquez kör EXAKT samma linje som Luthi kör vid 1:00 och 3:02. Han gör inte det för att preja ut någon, han kör den normala racelinjen. Att Luthi samtidigt försöker bromsa sig förbi kan inte Marquez veta.

Skillnaden mellan Luthi vid 1.00 och 3.02 och Marquez vid 4.50 är just det att Luthi, vid sina manövrar, inte har någon till vänster om sig, till skillnad från Marquez som SÅKLART vet att han har Luthi till vänster om sig. Dessutom har ju inte Marquez kört om, han har kört upp lite drygt jämsides men inte om, och det är det som är skillnaden: Luthi KAN inte ta sig till höger om Marquez hur mycket han än skulle vilja det.
Jag tycker att man efter ett race ska kunna titta den man fighats med rakt i ögonen, och säga "Fifan vilken fight vi hade!!!" och VETA att den andre kontrar med "Ja djävlar, BRA kört!" Typ såhär http://www.crash.net/motogp/picturearchive/178408/1/photos (Lorenzo och Pedrosa efter racet i söndags)

Rejsar du själv? Någonting säger mig att du inte gör det. Jag är djäkla glad att inga av de jag rejsar mot i Superstock 600 håller på med sådan här skit mot mig (eller andra vad jag vet) när vi har bromsdueller i 260 i änden på Torpetrakan.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ja så vi slipper diskutera! Bästa är kanske att ersätta forumet med lite faktasidor kring roadracing. Allt är ju ändå svart och vitt, jämt....
Så du tycker inte att det vore bra att alla känner till de grundläggande reglerna för RR och diskuterar utgående ifrån dessa?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så du tycker inte att det vore bra att alla känner till de grundläggande reglerna för RR och diskuterar utgående ifrån dessa?
Det finns domare på plats som med sin gemensamma erfarenhet vet vad man får och inte får göra. Den infon hittar du inte i någon regelbok.

Några av oss tyckte det var fult gjort, några andra att det var okej. Så, kan vi släppa det nu?

Kollade Lorenzos varvtider. Alla varv utom ett låg han mellan 1.56 och 1.56,5. Stabilt!
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top