MotoGP Estoril

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hördes tydligt på Stoners hoj när han körde på Donington. Axxexs kan säkert leta upp den videosekvensen.

Som tur var så var Donningtontråden bara 11 sidor lång! :slicka
http://www.youtube.com/watch?v=8C58rIv9YrI

Jag kan inte tala för 800cc-eran men det bör inte vara någon skillnad mot när man körde 990cc och de superbikes som har TC.

I brittish superbike t.ex. införde man TC på Duccarna förra året. Haslam började direkt helt lita på TC medan Lavilla till en början valde att känna sig för med gasen som tidigare. En bit in på säsongen var detta dock ändrat och båda slog helt fullt när dom prickat apex.
Nakano och RdP vet jag uttalade sig om att det hade varit lite svårt att ställa om och våga lita på att hojen inte skulle spotta av dig när du vred fullt men dom körde så småningom på det sättet...

Lillebror Hayden sa nått sånt med när han fick köra MotoGP-hoj på Laguna Seca. Man skulle tom ge full gas INNAN dom prickade apex. Vilket han tydligt fick visat och förklarat med dom andra förarnas dataloggning. Men han lyckades ändå inte lära sig köra så på hela den helgen. Han hade svårt att köra med TC. Hjärnarn sa till att det var inte bra att gasa fullt innan man siktat in utgången, tyckte han.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det är just det jag ifrågasätter. Ibland ser man ju att de inte bromsar fullt inför vissa kurvor, medan föraren de jämför med gör det. Vad innebär förresten "full" broms?! Det är lätt att definiera full gas, men knappast full broms. Dyng-info tror jag att det är iaf!

Jo lite svårt att kolla bromstrycket på nåt vettigt sätt. Gasen är ju dock rätt lätt att läsa av med trottelsensorn.
Men om de är sanningsenliga är jag med rätt osäker på. Men tidigare har "gaspåslagen" varit rätt lika när de haft dem framme, större skillnad idag mellan pedrosa och stoner iaf.
Vad gäller TC fullt påslag eller ej, så ligger väl förmodligen sanningen nånstans mittemellan, det var väl Nakano som föreslog att Buddha inte skulle slå av TC'n när han testade kawan iaf..

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
och jag som trodde dom mätte G-kraft omvandlat i dessa staplar ,, :va

Jo lite svårt att kolla bromstrycket på nåt vettigt sätt. Gasen är ju dock rätt lätt att läsa av med trottelsensorn.
Men om de är sanningsenliga är jag med rätt osäker på. Men tidigare har "gaspåslagen" varit rätt lika när de haft dem framme, större skillnad idag mellan pedrosa och stoner iaf.
Vad gäller TC fullt påslag eller ej, så ligger väl förmodligen sanningen nånstans mittemellan, det var väl Nakano som föreslog att Buddha inte skulle slå av TC'n när han testade kawan iaf..

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Rossi förbättrade sin racetid nu med 800:an med 18 sek mot vad han kört ett race tidigare på Estoril med en 990cc.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Valentino Rossi
"First of all I want to dedicate this victory to Colin McRae, who sadly died yesterday. Colin is one of my idols from when I was very young and it's because of him that I have my passion for rally. It's a very sad day for motorsport and I am glad that I could win for him today. This is a very important victory for us in every way, it's the fourth one of the year so the numbers are starting to look a little bit better, and it's a great, great emotion to win again after so long without even a podium. Today my Yamaha and my tyres worked very well. Our new engine is better and today I was able to keep in the slipstream of the Honda and the Ducati on the straight, and even to go alongside them at some points, so this is very important. Michelin have done some good work on the tyres and today we were maybe stronger than our rivals. Once again we've shown that when the tyres are working well we can fight at the top. I had a great battle with Casey but most of all with Dani and it was fantastic fun to ride like this again, at the maximum and with a lot of good passes. When I passed Dani for the first time I tried to go but he was too good so I knew it was going to come down to the last few laps. At the end Dani started to slide a little and I knew I was stronger on the brakes than him in some places, so I was able to make a good pass. When I came out of the last corner on the second to last lap I could only think about how I lost the championship there last year so I knew I had to be far enough ahead next time around! I want to thank Yamaha, Michelin, my team and everyone around me, this is a great day and it's given us a lot of confidence to keep fighting to the end of the season."

FYT_070916192515570_15.jpg

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Då väntar vi med spänning på ett inlägg från Elwe om Ducatins förträfflighet i det här racet :hihi

Och kanske på mitt ang. Rossis förträfflighet..!!! :wiggle

Jag säger bara...Va..va...valentiiino!!!!! :pannkyss

Så jävla skönt att han kunde vara med och fightas idag. Och kul att se Peddot kämpa emot.

Ser med spänning fram emot nästa race, så får vi se om ordningen är återställd. Tjing!!

//M

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
sååå, då var det race:t avklarat. Nån som kan poängsystemet? Vad händer nu? finns fortfarande chansen för valentino? eller har stoner alldeles för stort övertag? Vad händer om Valentio kommer etta resterande 4 race och stoner ändå hamnar på pallen? Ja, ni förstår hur jag menar...

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad händer om Valentio kommer etta resterande 4 race och stoner ändå hamnar på pallen? Ja, ni förstår hur jag menar...
Då blir Stoner världsmästare.Det är 100 poäng kvar att köra om och han leder med 76.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag säger bara...Va..va...valentiiino!!!!! :pannkyss

Ser med spänning fram emot nästa race, så får vi se om ordningen är återställd. Tjing!!

//M
Jag tycker det är för dj-vligt och opsortsligt att Tamada inte får samma kåpor, motor och däck som Vale - då skulle ni få se på kamp :tungan

Ärligt, vad gick Tamada på i helgen? Grymt körning fram tills han kanade av.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
3177313 Jag tycker det är för dj-vligt och opsortsligt att Tamada inte får samma kåpor, motor och däck som Vale - då skulle ni få se på kamp :tungan

Ärligt, vad gick Tamada på i helgen? Grymt körning fram tills han kanade av.
Existens-vilja? :)

Sen ger vi en klapp till Hoffman också, manligt att bryta ett GP med motivationsproblem. Hipp hipp!

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Sen ger vi en klapp till Hoffman också, manligt att bryta ett GP med motivationsproblem. Hipp hipp!
Är inte huvudet med är det bara farligt att vara ute på banan. I Hoffmans fall har han inte farten och han vet att tåget gått för nästa säsong. Fast visst känns det orättvist att det finns många här som gett sitt lillfinger eller mer för att bara få provköra Duccen på en bana, eller hänga med Vale&Co bara en liiiiten stund - och så parkerar Hoffamn och går och tröstäter majonäs. :rolleyes:

En stor förare här på forumet parkerade också i våras :(

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaapp.
Det var fan på tiden. Läktarna kokar, den bäste vinner, det börjar bli som förr i motoGP. :bow
Första racet i år som Rossis M1:a nästan hade samma mos som Stoners Ducce.
Stoners bästa toppfartsnotering under helgen var \"bara\" 7 km/t bättre än Rossis M1:a.
Repsol Hondorna var bara 3 km/t efter Duccen.
Och vipps så fick vi se ett tätt race igen.

Och Stoner slutade trea.

Kul iaf att förarskickligheten börjar bli avgörande i motoGP igen, vilket det faktum att Rossi och Pedrosa slutade racet före Stoner visar.

Frågan är om någon förare någonsin har haft ett sånt materiellt övertag i 500/motoGP under en säsong som Stoner har haft tills nu?

Ingen jag kan komma på iaf!
Visst, Capirex sitter på samma material, men lika bra som 800-Duccens karraktär passar Stoner, lika illa passar den Capirex..
Sen lägger inte Ducati ner nån energi på Capirossis önskemål osv osv..

Undrar hur många race Stoner hade vunnit i år om han hade kört på Michelin.. och om Duccen hade haft 10-15 km/t lägre toppfart.. med andra ord, dom förutsättningar som exempelvis Rossi och Pedrosa ha haft i år...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Snart dags att göra om poäng systemet, igår räckte det om man kunde få se den rutiga för att få poäng.

Hade det vart som innan, med 25-30 startande tycker jag dagens system hade vart ok. Fast nu kanske man ska tillbaka det gamla, med poäng för topp10 om jag inte minns fel. Men lite fler tillverkare och hojar så kanske man kan låta de vara iaf.
Det tråkiga är att de kunde släppt upp hungrigare/bättre förare för länge sen i flera satellit-team.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

Undrar hur många race Stoner hade vunnit i år om han hade kört på Michelin.. och om Duccen hade haft 10-15 km/t lägre toppfart.. med andra ord, dom förutsättningar som exempelvis Rossi och Pedrosa ha haft i år...

Om, om, om, om .... :D

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...