MotoGP förlorar magin i rask takt

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
FIM har just offentliggjort nya förändringar i reglementet för GP-racing.

1. ”With effect from 2012, for all classes, it will be compulsory to display a red rear light in rain conditions.”

2. ”The minimum weight limits for 1000cc machines in the MotoGP class will be increased from the current 153 kilos. Effective 2012 157 kilos. Effective 2013 160 kilos.”

Så nu har vi motorer från gathojar, bakljus och minimivikt som är 4 kilo lägre än Ducatis nya gathoj (Ducaits officiella uppgift om Panigale 1199). Detta samtidigt som gathojarna för allt mer elektronik och hela tiden blir lättare och starkare.

Vad säger ni? Är det positivt att skillnaden mellan GP-hojar och gathojar är på väg att i rask takt bli drastiskt mindre, eller blir GP-racing allt mindre intressant?

PS. En Honda NSR 500 vägde 119 kilo! DS.

http://superbikeplanet.com/2011/Dec/111216.htm

http://world.honda.com/MotoGP/history/NSR500/
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Så länge det är till fördel för att få ner kostnader och därmed att klassen ökar i storlek så kan det väl vara ok.
Givet då att hojarna måste vara MINST lika snabba som föregående år.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Formel 1 har bakljus och är bra mkt mer prototyp än Mgp så det känns mer som en säkerhetsaspekt!

Dom får ju gärna ta efter mer av F1 tex borttagande av TC!

När det kommer till vikten så tror jag det har att göra med ekonomi samt att man numera säkert vet hur man bygger en jättelätt hoj så blir det lite mindre "prototyp" av det hela. Tror det var Stigefeldt som sa att man utan tvekan skulle kunna bygga en hoj runt 100kg men att det var dyrt!

Det är bara att inse att då vi inte har tobakspengar i överflöd så får man anpassa ekonomin lite!
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Så magin består om klassen ökar i storlek?

Är magin att 3 förare utklassar resten av fältet som f.ö. består av 17 hojar om alla startar?
En vurpa i första böj kan ta halva startfältet med sig. Ball?

Sedan jag ju hålla med dig om att det skulle vara fetast med mer oreglerat för att få fram udda och inovativa lösningar på morgondagens maskiner.

Men rent racemässig borde väl detta vara i hyffsat rätt riktning?
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag tycker sånt här är patetiskt. Att höja minimivikten och göra hojarna automatiskt slöare är att förstöra sporten. Det är precis detsamma i F1 där det försöks sakta in kurvhastigheter hit och dit utan att någonting händer. MGP och F1 skall vara motorvärldens spjutspetsteknologi och skall bara ha regleringar kring antal hjul, vilken elektronik, antal cylindrar och litervolym. Allt utöver det skall vara fritt.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har svårt att se hur fyra kilon extra ska bli en katastrof och förstöra hela grenen. WSBKhojar väger mer och det har varit mycket bättre rejs de senaste tre åren.
:D
Tack för arbetsdagens skratt, även om jag är rätt säker på att det heter "trolleri". :)
Jo, men med tanke på vem som skapade tråden så är nog trollning troligare ;)
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
MotoGP ska bestå av brutala hojar med lågt vikt och hög effekt, det ska ju vara det ultimata inom motorcykelsporten
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ja nu börjar det bli lite slött, 250 häst på 160 kg hoj + 1st flugviktare till förare.

När jag tror allt på att göra sporten billigare och fältet jämnare. Se på wsbk, Supersport, Moto2, BSB osv, ju fler som kan vara med och konkurrera ju bättre racing blir det.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
En väg att gå borde vara att begränsa elektroniken,utvecklingen inom mc-racingen har ju allt,vad mer kan man komma på,,nu handlar det mest om att hitta rätt inställningar.
Nä,backa tillbaka lite mot 990-eran istället,mer sladd,mindre elektronik,mer på förarens skills.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Vad är det som är mindre "magiskt" om de tänker på säkerheten för åkarna, när de kör i regn?

Mycket märklig kommentar, måste jag säga.

Sen, vad tror du? Att de skulle gå att ens jämföra 500'an som var för ett par år sen, med ny 1000cc som kommer nästa år? Eller går du bara på vikten?
Alla åkare som testkört har ju snackat om att det är mer push i nya hojen jämfört med 800'an som man åkt på nu.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag tycker att det är tråkigt med tunna startfält och kanske börjar jag bli gammal, men det var tamme fan bättre förr. Vi vet ju redan att övergången till 4-takt INTE har gjort GP-racing billigare, och tanken på var 500'orna skulle varit idag med den elektronikutveckling som skett är lockande. Jag sörjer att vi aldrig får veta vad som då skulle skett.

/B Akåtsträvare
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag blir mest trött på folk som inte fattar varför de stora fabrikerna lägger miljarder på att tävla i MotoGP. Inte fan är det för någons egna höga nöjes skull. Det är för att kunna bygga bättre motorcyklar och scooters och bensinförbrukningen är en viktig faktor och därför kommer elektroniken att bestå.

Att fundera på hur fort en tvåtaktare hade gått är ungefär lika intressant som att fråga sig hur fort en 8-hjulig F1-bil gått.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
MotoGP fyller en utvecklingsmässigt viktig funktion för MC-världen.

Men för mig är WSBK tveklöst flera resor roligare att kolla på. De racen bjuder magi jag inte sett i MGP sen Doohans tid (eller Rossis tidiga iaf).
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top