FIM har just offentliggjort nya förändringar i reglementet för GP-racing.
1. ”With effect from 2012, for all classes, it will be compulsory to display a red rear light in rain conditions.”
2. ”The minimum weight limits for 1000cc machines in the MotoGP class will be increased from the current 153 kilos. Effective 2012 157 kilos. Effective 2013 160 kilos.”
Så nu har vi motorer från gathojar, bakljus och minimivikt som är 4 kilo lägre än Ducatis nya gathoj (Ducaits officiella uppgift om Panigale 1199). Detta samtidigt som gathojarna för allt mer elektronik och hela tiden blir lättare och starkare.
Vad säger ni? Är det positivt att skillnaden mellan GP-hojar och gathojar är på väg att i rask takt bli drastiskt mindre, eller blir GP-racing allt mindre intressant?
PS. En Honda NSR 500 vägde 119 kilo! DS.
http://superbikeplanet.com/2011/Dec/111216.htm
http://world.honda.com/MotoGP/history/NSR500/
1. ”With effect from 2012, for all classes, it will be compulsory to display a red rear light in rain conditions.”
2. ”The minimum weight limits for 1000cc machines in the MotoGP class will be increased from the current 153 kilos. Effective 2012 157 kilos. Effective 2013 160 kilos.”
Så nu har vi motorer från gathojar, bakljus och minimivikt som är 4 kilo lägre än Ducatis nya gathoj (Ducaits officiella uppgift om Panigale 1199). Detta samtidigt som gathojarna för allt mer elektronik och hela tiden blir lättare och starkare.
Vad säger ni? Är det positivt att skillnaden mellan GP-hojar och gathojar är på väg att i rask takt bli drastiskt mindre, eller blir GP-racing allt mindre intressant?
PS. En Honda NSR 500 vägde 119 kilo! DS.
http://superbikeplanet.com/2011/Dec/111216.htm
http://world.honda.com/MotoGP/history/NSR500/