MotoGP förlorar magin i rask takt

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Jag blir mest trött på folk som inte fattar varför de stora fabrikerna lägger miljarder på att tävla i MotoGP. Inte fan är det för någons egna höga nöjes skull. Det är för att kunna bygga bättre motorcyklar och scooters och bensinförbrukningen är en viktig faktor och därför kommer elektroniken att bestå.

Att fundera på hur fort en tvåtaktare hade gått är ungefär lika intressant som att fråga sig hur fort en 8-hjulig F1-bil gått.


Det är ingen som helst tvekan att motogp fyller sin funktion när det gäller utveckling,det fattar väl dom flesta,
gällande elekroniken så lär den finnas kvar,men när vissa fabriksstall drar sig ur för att kostnaderna skenar,så
kanske det är dags göra nånting för att få fler intresenter att köra motogp,annars är väl risken att motogp tappar sin
stjärnstatus om det blir för små startfält.
Undrar hur länge Ducati orkar att hänga på,med tanke på deras stora satsning att få duccen konkurenskraftig.
Sen är det väl bra att viss teknik hamnar på gathojarna för oss vanliga svensons.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
2015 hörde jag att det skulle bli krav på reservhjul, reflexväst och varningstriangel också.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är ingen som helst tvekan att motogp fyller sin funktion när det gäller utveckling,det fattar väl dom flesta, gällande elekroniken så lär den finnas kvar,men när vissa fabriksstall drar sig ur för att kostnaderna skenar,så kanske det är dags göra nånting för att få fler intresenter att köra motogp,annars är väl risken att motogp tappar sin stjärnstatus om det blir för små startfält.
Och det är ju precis därför man har tagit bort tvåtaktsklasserna i flera steg. Tillverkarna är inte intresserade av att försöka förbättra en motortyp som de inte säljer så mycket av längre. Det kallas för utveckling men en del talibaner, som TS tex, ska år ut och år in bitcha om hur dåligt MotoGP har blivit, hur otroligt bra det var på 80- och 90-talet osv.

Sanningen är som så ofta att det inte alls var så mycket bättre förr. Att Doohan i princip döda alla spänning under 4-5 år bortser man helt ifrån. Likaså att racen kryllade av blåbärsförare som blev varvade efter halva racet osv.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Och det är ju precis därför man har tagit bort tvåtaktsklasserna i flera steg. .......
Att Doohan i princip döda alla spänning under 4-5 år bortser man helt ifrån. Likaså att racen kryllade av blåbärsförare som blev varvade efter halva racet osv.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag tycker inte att jag brukat bitcha speciellt mycket i alla 2t vs 4t debatter då de sällan tillför speciellt mycket. Självklart förstår jag (och förhoppningsvis de flesta andra vuxna människorna som härjar här) att mc-tillverkarna inte deltar i GP för nöjes skull utan att det skall ge PR samt är en del av deras R&D där det används som testlabb för att utvärdera ny teknologi. Men, att jag inser och accepterar detta företagsekonomiska faktum hindrar väl inte att jag _tycker_ att det är roligare och intressantare med prototypracing än med standardbaserade klasser, att jag gillar ett startfält med flera startande före ett med färre eller att jag (kanske av nostalgiska skäl) tycker att 2t har en speciell charm och att jag kan drömma mig bort i tanken på vad en prototyp 2t 500 -12 skulle kunnat prestera? Jag är inte dum, jag är entusiast.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blev tråkigt redan när 2t försvann. Inte för att jag tror en 2t 500 skulle fått annat än storstryk idag utan för att det var hojar som ställde krav på sina förare och kunde kasta av föraren vid ett misstag.

Det var helt enkelt mer idrott och mindre teknik. Jag gillar förvisso teknik i de flesta former men sport är sport och skall utövas av idrottsmän och inte av ingenjörer i ett lab.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fast... Superbike är väl inte så vansinnigt magiskt? Hojar som ormar sig som ledbussar med punka är inte magi för mig i alla fall. :flame
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
MotoGP fyller en utvecklingsmässigt viktig funktion för MC-världen.
Det anförs varje gång som någon vill påminna om de rationella skälen för GP-racing i allmänhet och fyrtaktsanpassningen i synnerhet.

Man kan lätt argumentera emot detta genom att påminna om Ducati, som vann GP-titeln vid första försöket med en hoj som var allt annat än en kopia av de andra tillverkarnas prototyper.

Att försöka förklara för andra varför tillverkarna tävlar är ju att missförstå vad GP-racing handlar om för publiken. Nämligen "magi", känlsor och underhållninig. Inte ekonomi och rationalitet. För tio år sedan var det nog inte många race-entusiaster som trodde eller hoppades att en GP-racer skulle väga 40 kilo mer i framtiden. Vad är det för "utveckling"?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är ingen som helst tvekan att motogp fyller sin funktion när det gäller utveckling,det fattar väl dom flesta.

Men gör det det... Egentligen? Om då samma påstående skulle vara relevant för Formel 1, hur kommer det sig då att en hel massa bilfabrikanter klarar att tillverka bilar med toppteknologi utan att vara med i formel 1?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
MtoGP skall vara dyrt och snabbt.
Superbike skall vara "billigt" och standardbaserat.

Håller med. Vad är poängen med fler "standard" klasser? MotoGP ska ju vara ett stort svart hål som slukar frabrikernas pengar i jakten på det där extra grammet, den där hundradels sekunden.
Tacka vet jag forntidsracing med 6 cylindriga 4-takts 125:eek:r med 8 växlar och ett effektspann mellan 14500-15000 rpm :)
http://vf750fd.com/Joep_Kortekaas/1964.html
Spänningen var bättre förr, jag menar, när senast såg ni en växelåda skjutas rakt ut genom gaveln och sprida skrot över hela banan?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Fast... Superbike är väl inte så vansinnigt magiskt? Hojar som ormar sig som ledbussar med punka är inte magi för mig i alla fall. :flame

Tillåt mig att inte hålla med! Precis därför är det magiskt. Det ser ut att gå fort och på tvärn och på gränsen. Mycket effekt och sämre chassin är roligare än det omvända (för mig).
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag kan bara tala för mig själv, och jag tycker inte att jag brukat bitcha speciellt mycket i alla 2t vs 4t debatter då de sällan tillför speciellt mycket. Självklart förstår jag (och förhoppningsvis de flesta andra vuxna människorna som härjar här) att mc-tillverkarna inte deltar i GP för nöjes skull utan att det skall ge PR samt är en del av deras R&D där det används som testlabb för att utvärdera ny teknologi. Men, att jag inser och accepterar detta företagsekonomiska faktum hindrar väl inte att jag _tycker_ att det är roligare och intressantare med prototypracing än med standardbaserade klasser, att jag gillar ett startfält med flera startande före ett med färre eller att jag (kanske av nostalgiska skäl) tycker att 2t har en speciell charm och att jag kan drömma mig bort i tanken på vad en prototyp 2t 500 -12 skulle kunnat prestera? Jag är inte dum, jag är entusiast.
Du och din gelikar får självklart tycka precis vad ni vill men jag förstår faktiskt inte vad ni vill få ut?

Den här tråden är ju inte den första som Radare/NyTeknik skapat i ämnet och det är ungefär samma personer som hänger på och beklagar sig om hur hemskt MotoGP blivit.

Det finns ju en underkategori till racingforumet som heter tvåtakt och där skulle ju "ni" kunna ha en eller flera trådar där ni diskuterar hur bra GP var förr, hur bra GP kunde ha varit i dag osv. Då slipper vi som gillar alla typ av roadracing ta del av era drömmar :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Man kan lätt argumentera emot detta genom att påminna om Ducati, som vann GP-titeln vid första försöket med en hoj som var allt annat än en kopia av de andra tillverkarnas prototyper.
Lever du med tron att Ducati gjorde premiär 2007 så börjar jag förstå ett och annat...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Men gör det det... Egentligen? Om då samma påstående skulle vara relevant för Formel 1, hur kommer det sig då att en hel massa bilfabrikanter klarar att tillverka bilar med toppteknologi utan att vara med i formel 1?
En av de större F1-mogulerna (minns ej vem) avfärdade argumentet om motorsport som teknikutvecklare åt fordonsbranschen som myt. Trots stora budgetar och resurser är racingvärlden inte en fis i rymden i jämförelse med traditionell motorindustri, vilka knappast står i kö eller abonnerar på racingteamens fantastiska upptäckter utan har egna utvecklingsavdelningar till det. Tvärtomförhållandet är desto påtagligare.
Visst finns det undantag, men i stort är jag beredd att hålla med.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du och din gelikar...

Sanningen är som så ofta att...
Jäkla trist attityd. Varför måste du skapa polemik i vartenda ämne? Antingen tycker man som du, eller så har man fel. Det är ju smått autistiskt.

Måste det vara fel att gilla tvåtakt mer än fyrtakt. För egen del älskar jag prototypracing oavsett antal takter, men tycket det stinker att FIM har utvecklat reglementet så att en prototyp anno 2015 måste väga 160 kilo för att det ska vara ekonomiskt möjligt att hålla mästerskapet vid liv. Vad är det för j-a ”utveckling”? Hur exotiskt och magiskt är det med GP-prototyper som är tyngre än hojarna i Superbike-VM och till och med lättade gathojar?
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Om man drar paraleller med F1 som har haft så mycket regeländringar genom åren,så tror jag nog att motogp
överlever det också,blir bara att man hittar andra vägar för utvecklingen.
Minns när turbo-bilarna i F1 skulle försvinna,ojoj då blev det katastrof,nu kommer det gå långsamt,men efter något, några år så gick dom fortare än nånsin.
Utvecklingen inom racingen kommer alltid att gå framåt,på ett eller annat sätt,beroende på vilka regel-ändringar
man beslutar om.
Sen om det i slutändan blir lite billigare så är väl det ett stort +.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
MotoGP fyller en utvecklingsmässigt viktig funktion för MC-världen.

Men för mig är WSBK tveklöst flera resor roligare att kolla på. De racen bjuder magi jag inte sett i MGP sen Doohans tid (eller Rossis tidiga iaf).



Laguna Seca -08 Rossi vs Stoner var väl rätt magiskt, eller ? Då var väl inte Doohan med :)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Bara för att man ändrar vissa regler så betyder det inte att det skulle bli sämre.
Jo, men jag förstår inte om du framför en åsikt eller försöker förklara ett självklart faktum.

Vad tycker du själv om att minimivikten 2015 är 160 kilo?

Som jag skrev i trådens första inlägg vägde hojarna 119 kilo för 10 år sedan. Det var nästan 100 kilo mindre än dåtidens sporthojar. Nu väger en Ducati Panigale 4 kilo mer än framtidens MotoGP-racer. Om det är "sämre" eller "bättre" beror på vad man har för inställning till GP-racing.

Vilken är din inställning?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top