MotoGP förlorar magin i rask takt

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
...... Den påstådda magin som ska försvinna finns bara i vissa individers medvetande.

...... jag struntar i om Rossi gör med en V4:a, rak 4:a, sneda 5:a eller what ever.
.

VA!
Det är ju som att tycka "I will be popular"(Erik Saaaade) är bättre än "Stairway to heaven" (Led Zeppelin) bara för att det är en kortare låt! What about resan? känslan? Vägen dit?
Det är ju som att vara tvådimensionell i en tredimensionell värld.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
VA!
Det är ju som att tycka "I will be popular"(Erik Saaaade) är bättre än "Stairway to heaven" (Led Zeppelin) bara för att det är en kortare låt! What about resan? känslan? Vägen dit?
Det är ju som att vara tvådimensionell i en tredimensionell värld.
Grattis, det där kan vara den sämsta liknelse jag sett i det här forumet :tummenupp

Vad vill du ha sagt? Att jag är en lägre stående varelse för att jag skiter i vad Stoner och grabbarnas hojar väger?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Grattis, det där kan vara den sämsta liknelse jag sett i det här forumet :tummenupp

Vad vill du ha sagt? Att jag är en lägre stående varelse för att jag skiter i vad Stoner och grabbarnas hojar väger?
"Det är ju som att vara tvådimensionell i en tredimensionell värld", skrev Skomakarn och det var en in i h-e bra liknelse. Du och en del andra som inte kan/vill reflektera över de ickematerialistiska värdena i racing gör att diskussionerna blir förbannat torftiga och/eller polemiska. Om du trots allt som Bearing har skrivit inte förstår vad den här tråden handlar om och varför det är viktigt att diskutera, då har du ju inget att tillföra (varken humoristiskt, intellektuellt eller anekdotiskt) och skulle kunna hålla dig borta från tråden. Om du inte vill sabba/trolla förstås.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
"Det är ju som att vara tvådimensionell i en tredimensionell värld", skrev Skomakarn och det var en in i h-e bra liknelse. Du och en del andra som inte kan/vill reflektera över de ickematerialistiska värdena i racing gör att diskussionerna blir förbannat torftiga och/eller polemiska. Om du trots allt som Bearing har skrivit inte förstår vad den här tråden handlar om och varför det är viktigt att diskutera, då har du ju inget att tillföra (varken humoristiskt, intellektuellt eller anekdotiskt) och skulle kunna hålla dig borta från tråden. Om du inte vill sabba/trolla förstås.
Du startar gärna trådar och skriver inlägg med hopp om att verka provokativ. När folk sedan har en annan åsikt kommer någon typ av narcissistisk sida fram och du försöker dig på en härskarteknik med konstlade akademiska inlägg som faller plattare än en pannkaka.
(Lär dig av Bearing, han kan framföra en åsikt/ett påstående både elegant och tydligt)
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
"Det är ju som att vara tvådimensionell i en tredimensionell värld", skrev Skomakarn och det var en in i h-e bra liknelse. Du och en del andra som inte kan/vill reflektera över de ickematerialistiska värdena i racing gör att diskussionerna blir förbannat torftiga och/eller polemiska. Om du trots allt som Bearing har skrivit inte förstår vad den här tråden handlar om och varför det är viktigt att diskutera, då har du ju inget att tillföra (varken humoristiskt, intellektuellt eller anekdotiskt) och skulle kunna hålla dig borta från tråden. Om du inte vill sabba/trolla förstås.

Vad är det du vill diskutera då? förutom att det är synd att det inte finns tvåtakt 500:a längre,och att ingen hittar på
kluriga motor concept.
Nu har ju FIM satt nya regler,så antingen gillar man det eller så gör man det inte.
Själv hoppas jag att Suzuki och kawazaki kommer tillbaks och helst några till,aprillia kanske.
Det är för tunt med fabriks-stall nu.
Det viktiga tycker jag är att det blir spännade race med många förare.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag är löjligt fascinerad av tekniken i GP, det är fan halva nöjet. Det är skittråkigt när alla åker runt på radfyror som låter likadant och där är vi ju snart.

Det var fantastiskt 2006 att höra Ducati bröla sig fram och en japansk screeeeeeamer skrika efter. Det var kul att se kriget mellan däckmärken, ena banan var A bäst och andra banan var B bäst. Skitkul, A bäst i början av rejset och B kom igen på slutet.

Det gav dynamik, en dimension till i nöjet.

Entypsrejsing kan vi ha någon annanstans, det ger bra rejsing men det är fan långt ifrån rätt. Jag vill ha tvåtakt bredvid fyrtakt, tre cylindrar bredvid sex osv osv. Det är fränt, coolt och roligt. Fascinerande.

MotoGP idag är fan lååångt ifrån fascinerande. Man skulle nästan kunna kalla det svintrist. Ge det ett år, det är lite mer exaktsammasaklikadanttråkigt, Sic finns inte, Rossi slutat och Edwards gör bara roliga filmer. Då kan vi fan skita i MotoGP helt och kolla på knyppling istället. Fakk jävla yeah. USCH!

Mer karaktär, både på förar och tekniksidan!
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
bla bla bla....

Hoppas bara att det leder till bättre/tätare race (typ moto2 ).
Men prototypracingen håller på att dö.

Det är just precis detta dom försöker motverka, att den håller på att dö.
Sporten har blivit på tok för dyr.

Låt säga att Honda kan köra rakabajsarfort (typ 10 sek) runt Motegi men att det har kostat sjuka mängder pengar och det bara är ett ekipage med i hela tävlingen.
Är det då rättvist och roligt att kunna spräcka sina konkurrenter med ren ekonomisk kraft?

Är f.ö. övertygad om att man kommer släppa på reglementet sen igen när många stall har etablerat sig och skaffat sig sponsorer med pengar. Om de flesta stall i MGP-cirkusen har tillgång till mycket pengar då finns det absolut ingen anledning att strypa utvecklingen.

ELLER?!
 

MC Doktorn

Guest
Formuleringar som
Du och en del andra som inte kan/vill reflektera över de ickematerialistiska värdena i racing


inte förstår vad den här tråden handlar om och varför det är viktigt att diskutera, då har du ju inget att tillföra (varken humoristiskt, intellektuellt eller anekdotiskt) och skulle kunna hålla dig borta från tråden

ger en känsla av partipolitik och värderingar som mer handlar om vad han anser är korrekt istället för att inse att vi inte styr den utveckling vi ser i modern Racing.

Kommunistpacket har samma åsikter om den marknadsmässiga ekonomin
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Är f.ö. övertygad om att man kommer släppa på reglementet sen igen när många stall har etablerat sig och skaffat sig sponsorer med pengar.

Utvecklingen av reglerna har ju gått stadigt åt samma håll de senaste åren. Jag har svårt att tro att trenden kommer brytas. Vad får dig att tro det? jag tolkar din övertygelse mer som ditt hopp om förnuft och godhet i människan, snarare än en riktigt övertygelse om att reglerna verkligen kommer ändras åt det lättare hållet.

Från början var det väl antagligen dom som körde MotoGP som kom överens om reglerna. De som driver MotoGP idag verkar ha en annan agenda än ursprunget. Nu är det en miljardindustri, och reglerna skrivs säkert för att att öka intäkterna. Jag kan förstå att dom gör så, på ett sätt, för jag tror att MotoGP har blivit en bubbla. Dom låter den växa istället för att riskera att den spricker.

Om trenden i MotoGP ska brytas, då behövs en revolution. Vi har ju sett tendenser till att den viljan finns, med utbrytarna som startade European 2 stroke cup.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Från början var det väl antagligen dom som körde MotoGP som kom överens om reglerna. De som driver MotoGP idag verkar ha en annan agenda än ursprunget.
Det är tillverkarna (MSMA) som bestämmer det tekniska reglementet, inte Dorna, och det är ingen hemlighet att Honda haft mest att säga till om.

F1 går enligt vad jag hört bättre än någonsin, trots enhetsdäck, enhets-ECU osv...
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Det är just precis detta dom försöker motverka, att den håller på att dö.
Sporten har blivit på tok för dyr.


!

Prototypracingen dör men marknadsföringsracingen tar över.
Tendensen i detta är likriktning. Den utvecklingen är i min värld inte önskvärd.

Som nån vis man sa: "Det behöver inte vara rätt bara för att de flesta tycker så"
Iaf. borde nån vis man ha sagt det.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En klass för ptototypracing är extremt viktigt för att det ska bli fascinerande att kolla på. Tät racing är spännande att se, men bidrar inte till utvecklingen i samhället och är därför enbart nöje utan egentlig nytta.

När reglerna är fria så utvecklas nya material, nya och effektivare sätt att bygga motorer, smartare lösningar på allt har en chans att komma till ytan. Många utav dessa nya lösningar kommer aldrig ut i handeln för gemene man att nyttja, men vissa gör det och då är det bra. Jag tycker att det var skitball med 6 hjuliga F1-bilar eller konstiga fläktar som sög fast dem i kurvorna tex.

Jag är ingen kunskapsbank när det gäller sådana innovationer som hamnat ute på marknaden, men jag kan iallafall komma på några. Kolfiber utvecklades inte just för racing, men racingen har bidragit till att det blivit ett material som
blivit billigt nog att använda till annat än rymdfärder. Hondas VTEC-motorer kommer från F1 och har nu när deras patent gått ut anammats av mängder av andra biltillverkare om än i något modifierad form. Öhlins har genom racing drivit på utvecklingen av stötdämpare så att de grejor man idag har råd och möjligheten att köpa är sjukt mycket bättre än de var för 15 år sedan. Materialval i lager och motorer har gått framåt så att man idag kan bygga driftsäkra prylar som varvar satan och levererar hög effekt. För 15 år sedan kunde man inte drömma om 200 kusar i en litermaskin om man skulle göra annat än köra strippen med den. Idag håller en sådan maskin att köras i åratal.

Det måste finnas plats för en toppklass där allt är tillåtet. De enda restriktionerna bör vara sådana som höjer säkerheten för förarna och möjligen sådana som minskar utsläppen. Vi vill ju ha miljövänliga fordon i framtiden, så varför inte sätta hårda utsläppskrav (inklusive materialåtgång) på tex MotoGP, men släppa resten fritt?
Det borde gynna smarta lösningar där den som kommer på hur man kan åka skitfort med minimal miljöpåverkan ligger i topp.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Härligt att så här i juletid idissla om lite gammalt! I huvudsak samma figurer som skriver också:

Marknadslakejerna: Alla regler som gynnar tillverkarna är bra "för då blir det fler startande och automatisk bra race".

Folkhemmarna: Alla regler som ökar säkerheten är bra. ALLA ska kunna vara med och rejsa prototyp utan att riskera något; "det får inte va farligt jue!"

Ignoranterna: Bara det är många motorcyklar som tävlar och ser ut som/låter racehoj är detaljerna inte så noga.

Entusiasterna (till vilka jag räknar mig): Prototypracing ska ha så få regler som möjligt, konstruktörerna ska fritt kunna utveckla alla komponenter med bästa prestanda som enda mål.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om man har problem med att GP-klasserna av säkerhetsskäl ska ha ett blinkande bakljus vid regn (precis som i F1) kanske man ska stänga av modemet för gott och ladda VHS-spelaren med något kornigt race från 80-talet...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top