MotoGP förlorar magin i rask takt

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Om man har problem...kanske man ska stänga av modemet för gott och ladda VHS-spelaren med något kornigt race från 80-talet...
Jag laddar gärna upp med race från 80-talet.

Måste bara lägg in det här angående att det var bättre förr:

If you go back even to the early '90s, you go and watch the 500 races. And you will see them leaving meters from the curb. Nobody was touching that white line every lap. People were leaving a lot of room. And that is what the limit was in those days, that's how far they were willing to push.

They could take 30, 40, 50 meters off each other on the brakes, no problem, pass three, four guys on the brakes, make the turn, no dramas.
Det var nog ett av de dummaste och mest felaktiga referat om hur GP-racing var i skiftet mellan 1980- och 90-tal jag någonsin har läst (se bifogade filmklipp). ”No dramas”. Vem var den insiktsfulle kännaren som satt vid tangentbordet?

Men vi kan väl återgå till ämnet:

Vad skulle er dröm-GP-hoj ha för motor- och chassibestyckning?

http://youtu.be/DScuInwS6uw

http://youtu.be/H-C-VPt6pIM

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
En mc-variant av den här motorn på knappt 1000 kubik skulle kunna ge runt 300 hästar. I ett chassi som väger ca 130 kilo skulle det kunna vara en ganska kul hoj att se runt Mugello.

http://youtu.be/JdbXZdLn-VQ

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ha ha! Från 3:50 till slutet av filmen låter den ju som en fullständigt galen figur i en tecknad film. Föreställ er halva cylindervolymen och dubbla motorvarv...

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Ha ha! Från 3:50 till slutet av filmen låter den ju som en fullständigt galen figur i en tecknad film. Föreställ er halva cylindervolymen och dubbla motorvarv...
Tror inte de lyckas dubbla motorvarvet på Wankel mer än det där som varvar 10% mer än en Norton. Dessutom ovanligt med fyra rotors wankel.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Entusiasterna (till vilka jag räknar mig): Prototypracing ska ha så få regler som möjligt, konstruktörerna ska fritt kunna utveckla alla komponenter med bästa prestanda som enda mål.

Och även om det bara vore två tillverkare med, med 4 konkurrenskraftiga hojar, i ett startfält med 12 hojar, skulle du då fortfarande tycka att prototypracing is da shit?

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Om trenden i MotoGP ska brytas, då behövs en revolution. Vi har ju sett tendenser till att den viljan finns, med utbrytarna som startade European 2 stroke cup.

Tror du tänker på CCRT? Det är den nya VM-serien som kommer vara ren prototypracing där du kan få köra med alla typer av förbränningsmotorer: 2-4 takts, turboladdade, Wankel, diesel, vätgas, gasol, olja raps, etanol, metanol ...

European 2 stroke Cup är en annan serie som är mera gjord för att fortsätta köra vidare med dom hojarna som tidigare fanns i GP tidigare. Men dom nya CCRT-hojarna som är 2-t kommer få lov att vara med där också om dom vill.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är ingen kunskapsbank när det gäller sådana innovationer som hamnat ute på marknaden, men jag kan iallafall komma på några. Kolfiber utvecklades inte just för racing, men racingen har bidragit till att det blivit ett material som
blivit billigt nog att använda till annat än rymdfärder. Hondas VTEC-motorer kommer från F1 och har nu när deras patent gått ut anammats av mängder av andra biltillverkare om än i något modifierad form. Öhlins har genom racing drivit på utvecklingen av stötdämpare så att de grejor man idag har råd och möjligheten att köpa är sjukt mycket bättre än de var för 15 år sedan. Materialval i lager och motorer har gått framåt så att man idag kan bygga driftsäkra prylar som varvar satan och levererar hög effekt. För 15 år sedan kunde man inte drömma om 200 kusar i en litermaskin om man skulle göra annat än köra strippen med den. Idag håller en sådan maskin att köras i åratal.

Det måste finnas plats för en toppklass där allt är tillåtet. De enda restriktionerna bör vara sådana som höjer säkerheten för förarna och möjligen sådana som minskar utsläppen. Vi vill ju ha miljövänliga fordon i framtiden, så varför inte sätta hårda utsläppskrav (inklusive materialåtgång) på tex MotoGP, men släppa resten fritt?
Det borde gynna smarta lösningar där den som kommer på hur man kan åka skitfort med minimal miljöpåverkan ligger i topp.

Men är inte problemet att det inte är så viktigt med racing för att få fram nya material, konstruktioner och lösningar? OM det varit viktigt, hade i rimlighetens namn tillverkarna stått på kö för att få köra! Och då skulle de givetvis INSISTERA på att regelementet skulle vara av prototypkaraktär för att kunna få fram nyaste och mest innovativa lösning.
Men nu är det nog så att tillverkarna är med för att den med plånboken tycker att det är kul. Samt kanske för att det är bra marknadsföring. Kanske... Fast egentligen tror jag inte det heller...

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Här har man gått i villfarelsen att det var förarnas skicklighet och tajt hård racing dem emellan som var det primära!

Reglerna runt fordonen har väl ändå som primär uppgift att se till att det blir ett hyggligt jämnt fält och ge förutsättningar för så många stall som möjligt att vara med och kriga?
Helt oreglerat så blir det ju helt enkelt den som plöjer ner mest pengar som vinner, inte direkt till gagn för publiken.

Jag är helt övertygad om att literklubba i MotoGP är helt rätt väg att gå för att få bättre racing.

Om man sedan har en röd lykta bak vid regn berör mig lika lite som om någon kör bulten mer reflexväst.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Reglerna runt fordonen har väl ändå som primär uppgift att se till att det blir ett hyggligt jämnt fält och ge förutsättningar för så många stall som möjligt att vara med och kriga?
Helt oreglerat så blir det ju helt enkelt den som plöjer ner mest pengar som vinner, inte direkt till gagn för publiken.

Det finns många många klasser på hög nivå med jämnt material. Men någonstans i världen ska det finnas möjlighet för dom bästa av dom bästa (och då syftar jag inte bara på förarna) att tävla. Traditionellt har det varit i MotoGP. Varför ska det ändras?

Tja, det vore inte första gången som en GP-förare säger något korkat eller fel. Länk till hela texten satt i sitt sammanhang?
Måste vara den här texten. Stoner pratar om racing på banor utan stora avåkningszoner.
http://www.motomatters.com/interview/2011/12/19/casey_stoner_interview_on_riding_fast_em.html

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Här har man gått i villfarelsen att det var förarnas skicklighet och tajt hård racing dem emellan som var det primära!

Jag är helt övertygad om att literklubba i MotoGP är helt rätt väg att gå för att få bättre racing.

Om man sedan har en röd lykta bak vid regn berör mig lika lite som om någon kör bulten mer reflexväst.

Eftersom MotoGP inte är en serie för enhetsmotorcyklar är grundtanken rimligen att det ska vara en lagsport där förare, mekaniker, konstruktörer, logistiker osv osv är lagdeltagare. Konstruktörerna vill säkert att det är deras hoj som är först över linjen och bryr sig mindre om det är den bästa/snabbaste föraren som sitter på.

Vad gäller kostnader läste jag en annan intressant intervju av någon F1-mogul, som hävdade att det är snäva regelverk som skapar höga kostnader. Friare regelverk möjliggör olika & nya inovationer, vilka inte alls är så kostsamma som det in absurdum förfinandet av befintliga sådana, inom detaljerat styrda regelverk.
Snäva regelverk gör det väl å andra sidan lättare att skapa en jämn serie, med ökad sannolikhet för att bästa föraren vinner. Men vore det det primära hade väl de bästa förarna slagit sina påsar ihop & kört R6-cup el dyl tillsammans.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men är inte problemet att det inte är så viktigt med racing för att få fram nya material, konstruktioner och lösningar? OM det varit viktigt, hade i rimlighetens namn tillverkarna stått på kö för att få köra! Och då skulle de givetvis INSISTERA på att regelementet skulle vara av prototypkaraktär för att kunna få fram nyaste och mest innovativa lösning.
Men nu är det nog så att tillverkarna är med för att den med plånboken tycker att det är kul. Samt kanske för att det är bra marknadsföring. Kanske... Fast egentligen tror jag inte det heller...
Endurance är en bra testbänk.
Fantastiskt krävande för både konstruktörer, team och förare.
Samt skittrist att titta på.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Angående kostnaderna så finns det ett superenkelt sätt att minska dem rejält: Fri bränslemängd.

Sen vill en del få det att låta som att en RC213V eller M1 är en trimmad gathoj och så är det ju inte. Med tanke på att de kostar mellan 30-50 miljoner per år att hyra är det inte direkt några dussinhojar och sjävklart det mest extrema som finns på två hjul.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Såg just gp på assen från 93 och det var verkligen som tidigare citat, inte på gränsen och rätt tråkigt. Ljudet var som en trimmad push dakota.

Dagens GP är sjukt mycket finare, dock lika tråkiga racing. Utdraget och för många varv.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vad är meningen med tråden? Att det var bättre förr när farfar var ung och Jesus gick i kortbyxor?

Är det ett bevis på att tvåtaktsmotorer är bättre? Konstigt att möget inte överlevt då (frånsett Evinrudes väldigt lyckade sattsningar)!

Eller är det som vanligt bara en flamebait?

Spelar väl ingen roll vad de kör och vad skiten väger så länge det är bra racing. Vilket MotoGP inte varit på ett tag, de borde se och lära av "skitserien" WSBK. Där kör de "skithojar" med låg effekt och hög vikt men va roligt det oftast är!

Prototypracing är ju vackert och fint i praktiken, men när skiten styrs av Honda och Bridgestone så faller det rätt platt...

Mina åsikter, skiter i om ni vet bättre!

God Jul, puckon... ;)

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Man skulle aldrig gått från 990 till 800,det var en stor miss,med facit i hand.
Rent ekonomiskt så har ju inte alla klarat den övergången.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning