MotoGP förlorar magin i rask takt

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det skulle vara himmelriket för de flesta av oss om det verkligen fanns ekonomiskt tillgängliga hojar som faktiskt hade väsentliga drag av GP-hojarna, men så är det ju inte.

Honda har inte gett oss en sporthoj med V5- eller V4-motor.
Suzuki kör vidare med radfyra i GSX-R, men valde V4 i MotoGP.
Den som tycker att hans Yamaha R1 ser ut och känns som en M1 har riktigt bra fantasi. Inte ens en så enkel och billig sak som de små gälarna i tankdummy från M1 har Yamaha fört över till R1.

Jag tycker inte att det har med saken att göra.
Det är en nästansuperbike som man kan köpa.
MotoGP skall vara en kungaklass utan direkta anknytningar till produktionshojjarna.
Som F1 är för bilar.
Tvåtakt eller fyrtakt är mig fullkomligt egalt.
Riktiga värstingar med så få begränsningar som möjligt.
Egentligen skulle det inte ens vara något kubiktak (det är nog dock nödvändigt) eller (absolut inte) viktbegränsning.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Egentligen skulle det inte ens vara något kubiktak (det är nog dock nödvändigt) eller (absolut inte) viktbegränsning.
Jag tycker det vore lite tvärtom, ..avsaknad av viktbegränsning hade blivit riktigt dyrt.
Övre gräns på kubik hade nästan kunnat skippats när man nu valt att gå till 1000cc. Tror att det hade kommit lika mkt nackdelar som fördelar med att välja större motor än så även om man fick. Det är nog mer bränslerestriktionerna som hämmar effektuttaget än kubiken.
Fri kubik hade livat upp ! :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vi chitchattar lite müsigt om hur bra det var förr, och du ba partypoopar hela skiten.

Håll med om att det eventuellt inte känns så jävla elit och wow med samma motorer i MotoGP som de som används till varvstoppburnouter utanför McDonald's på Sveavägen? Därmed inte sagt att jag skulle tycka att det var bättre med tvåtakt på nåt av ställena.
Hey, chilla mannen!

För det första läser du bara din fegis, för det andra var det precis som du skriver på 80-talet. Då stod grapparna och börnade utanför Donken med RD:s och Gammor som hade likadana motorer som MotoGP-hojarna, dvs 500-tvitakt (visst, en och annan Katana och Gixxer var väl också med men...).
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag tycker det vore lite tvärtom, ..avsaknad av viktbegränsning hade blivit riktigt dyrt.
Övre gräns på kubik hade nästan kunnat skippats när man nu valt att gå till 1000cc. Tror att det hade kommit lika mkt nackdelar som fördelar med att välja större motor än så även om man fick. Det är nog mer bränslerestriktionerna som hämmar effektuttaget än kubiken.
Fri kubik hade livat upp ! :)

Med fri kubik hade man säkert kommit på att det optimala är en motor på 800c. :rollereyes

När man gick över till 800cc 2007 så hade man 7st tillverkare av hojar med. Ducati, Honda, Ilmor, Kawasaki, KR, Suzuki och Yamaha.

Till nästa år med 1000cc har man bara 3 tillverkare med 4 hojar var. Ducati, Honda och Yamaha.

Sen har man nyligen kommit på att man ska ha sämre billigare hojar med som utfyllnad. För bara något år sen så var det en skam att man hade bara ett dussin fabrikshojar i dom lägre klasserna och resten var "utfyllnad". Då skulle alla vara lika. Nu är det något bra att man har utfyllnad.

Så länge man har samma senila personer som bestämmer över GP och som just nu inte vet vad prototyp är från en gång till en annan eller att det är fel med en sak som sen är rätt och man ändrar reglementen hela tiden så får dom skylla sig själva att tillverkare, team och publik sviker dom.

Ta bort GP ur deras serie och kalla det Moto1, Moto2, Moto3, Moto4 och Moto5 och vad dom nu kan komma på med ordet Moto framför. Bara ordet GP försvinner ur serien för den är tekniskt borta för länge sen ändå tack vare att man tog in fabriker som är mc-tillverkare. "Fabrikare" kan dom ha i WSBK med begränsade regler för att inte flumma iväg för mycket från gathojarna. WSBK skulle dom dessutom ha mera standard och inte tillåta Öhlinsgafflar, andra svingar och styrsystem som är samma som MotoGP-hojarna har mm.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Bara ordet GP försvinner ur serien för den är tekniskt borta för länge sen ändå tack vare att man tog in fabriker som är mc-tillverkare.
Men har Grand Prix-racing för motorcyklar någonsin körts av andra än mc-tillverkare? Du jämför med F1?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
När man gick över till 800cc 2007 så hade man 7st tillverkare av hojar med. Ducati, Honda, Ilmor, Kawasaki, KR, Suzuki och Yamaha.
Vad jag minns så meddelade Ilmor att de tar en paus ifrån MotoGP efter ett enda race 2007, och de båda förarna som valts i hopp om att några regnrace skulle köras under året hamnade utanför MotoGP.
KR köpte Honda-motor till eget chassi. Kawasaki och Suzuki hängde med ytterliggare några år men med tynande satsning. Kawa slog inte ens KR.
Så på pappret var det fler "tillverkare", men kan man säga att det var bättre för det?
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Det skulle vara himmelriket för de flesta av oss om det verkligen fanns ekonomiskt tillgängliga hojar som faktiskt hade väsentliga drag av GP-hojarna, men så är det ju inte.

Honda har inte gett oss en sporthoj med V5- eller V4-motor.
Suzuki kör vidare med radfyra i GSX-R, men valde V4 i MotoGP.
Den som tycker att hans Yamaha R1 ser ut och känns som en M1 har riktigt bra fantasi. Inte ens en så enkel och billig sak som de små gälarna i tankdummy från M1 har Yamaha fört över till R1.

Ingen kan väl förneka att prototyp produkternas lösningar överförs till produktion när det blir tillräcklig billigt och tillförlitligt.

Detta är väl en väldigt stark poäng med en prototyp verksamhet?

Tekniken är tillgänglig i Desmosidici-L4, Panigale, RSV-R V4, förskjutna vevtappar i YZFR1, traction control, ride by wire, lägre förbrukning mer effekt, lättare och starkare material o.s.v.

Utvecklingen under 90 talets GP500 racing nåddes en vändpunkt och det fanns ett behov av innovation och progression då tillverkarna inte verkade speciellt intresserade att utveckla det som fanns.
Detta är historia som alla vet.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Den sista GP-hojen någonsin på ett podium tillverkad av ett privatteam?
 

Bifogat

  • 146_0606_03_z+2006_honda_kr211v+right_side_stand.jpg
    146_0606_03_z+2006_honda_kr211v+right_side_stand.jpg
    55.8 KB · Visningar: 183

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Den sista GP-hojen någonsin på ett podium tillverkad av ett privatteam?
Var går skillnaden? Bara för att den inte heter ett mc-fabrikat så var ju motorn ifrån Honda. De backades av Proton också innan, en annan tillverkare.
Kawa-teamet drevs först av Eckl sedan via ett holländskt dotterbolag till Kawasaki. Suzuki hade ett engelskt bolag med Denning som chef, även det delägt bolag av Suzuki - men väldigt långt ifrån huvudkontor och verksamhet. Jag tycker inte det skiljer sig så mycket åt mellan KR och t.ex. Kawasaki på det sättet.
 
Last edited:

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Jag tycker inte att det har med saken att göra.
Det är en nästansuperbike som man kan köpa.
MotoGP skall vara en kungaklass utan direkta anknytningar till produktionshojjarna.
Som F1 är för bilar.
Tvåtakt eller fyrtakt är mig fullkomligt egalt.
Riktiga värstingar med så få begränsningar som möjligt.
Egentligen skulle det inte ens vara något kubiktak (det är nog dock nödvändigt) eller (absolut inte) viktbegränsning.

Ett bra sätt att komma tillbaka till prototypracing igen och låta ingenjörena få tänka till är att bara ha en maxvikt på hojen (ekipaget). Dock bara mekanisk drift och inte energilagring i kurvor eller bromsningar.
Ingen bränslemängd, kubik eller motortyp begränsning. Överladdning tillåtet

Låt säga 70, 95 och 120kg för dom olika klasserna. Jag skulle förslagsvis tillverka en hårt överladdad wankel med smalt effektregister och cvt transmission:tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad är den egentliga poängen med restriktioner?

Klart det blir tråkigare om det till slut bara är två märken som gör upp om segern.
Personligen skulle jag vilja se många fler märken/stall i MotoGP.

Helst skulle jag vilja att en del av pengarna skulle gå till att subventionera "privata" märken och mindre tillverkare.
Bort med alla svindyra avgifter för mindre fabrikat och låt "jättarna" betala, de har råd oavsett vad de påstår.

Jag skulle vilja se kompressormatade 3-cylindriga 2-taktare yla fram längs med banorna jagandes en 4-takts Honda med ovala kolvar och bränsleslukande Wankel-hojar á la Norton.

Mumma!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Helst skulle jag vilja att en del av pengarna skulle gå till att subventionera "privata" märken och mindre tillverkare.
Bort med alla svindyra avgifter för mindre fabrikat och låt "jättarna" betala, de har råd oavsett vad de påstår.
Den omfördelningspolitiken bedrivs redan. Ezpeleta tar redan ifrån de "rika" och ger till Pramac&Co
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Rossi uttalar sig:
Seven time MotoGP world champion Valentino Rossi believes the global economic situation will 'oblige' the premier-class to swap 'super technology' for cheaper machines with less performance and more fun.

http://www.crash.net/motogp/news/175633/1/valentino_rossi_predicts_low-tech_motogp_future.html
Nja, han säger ”maybe more fun” om framtiden.

Och:

”The old 1000cc was a lot more fun. You needed sensitively in opening the gas because there was less help. It was more fun.”

Precis som Stoners uttalande om hur det var förr (enklare för förarna), så är ju Rossis utsagor färgade av hans personlighet, perspektiv och agenda. De är inga sanningsvittnen. Kevin Schwantz skriver regelbundet om MotoGP och hans åsikter är tydligt färgade av hans generella attityd som republikan på högerkanten med sympatier för en liberal vapenlagstiftning.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kevin Schwantz skriver regelbundet om MotoGP och hans åsikter är tydligt färgade av hans generella attityd som republikan på högerkanten med sympatier för en liberal vapenlagstiftning.
På vilket sätt yttrar det sig, att han anser att man får försvara sitt spår med revolver?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top