MotoGP förlorar magin i rask takt

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Teknikutvecklingen har skapat snabbare och mer lättkörda hojar, att sedan Moto2 är roligare att kolla på jämfört med MotoGP är en annan femma.

Dåtidens tvåtaktsgladiatorer var hårde killar som ofta fick smaka på otäcka highsiders, spektakulärt och farligt gör det spännande att kolla på, men vem vill idag utsätta sig för dessa risker som förare.

Trumbromsar, wobbelstaket, diagonaldäck samt tvåktare med sytrådssmala register är charmigt men inte så körbart.

Det var mindre sämre förr...
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
FIM har just offentliggjort nya förändringar i reglementet för GP-racing.

1. ”With effect from 2012, for all classes, it will be compulsory to display a red rear light in rain conditions.”

2. ”The minimum weight limits for 1000cc machines in the MotoGP class will be increased from the current 153 kilos. Effective 2012 157 kilos. Effective 2013 160 kilos.”

Så nu har vi motorer från gathojar, bakljus och minimivikt som är 4 kilo lägre än Ducatis nya gathoj (Ducaits officiella uppgift om Panigale 1199). Detta samtidigt som gathojarna för allt mer elektronik och hela tiden blir lättare och starkare.

Vad säger ni? Är det positivt att skillnaden mellan GP-hojar och gathojar är på väg att i rask takt bli drastiskt mindre, eller blir GP-racing allt mindre intressant?

PS. En Honda NSR 500 vägde 119 kilo! DS.

http://superbikeplanet.com/2011/Dec/111216.htm

http://world.honda.com/MotoGP/history/NSR500/

Att ha ett bakljus vid regn (likt det i F1) ser jag inte som någon kräftgång i utvecklingen utan mer som en rätt så bra säkerhetsåtgärd faktiskt...


Frågan är väl vad man vill att MotoGP skall vara? Ska det vara "fria tömmar", obegränsade budgetar, och spjutspetsteknologi överallt, så får man nog nöja sig med typ 5 startande i varje race. Och vill man att det ska vara väldens tuffaste roadracingmästerskap och bjuda på bra underhållning med fulla startfält så måste man sätta begränsningar... Jag röstar på det senare...
 
Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Bra! Jäkla tjat om hur det var bättre förr. Blir ni inte trötta på er själva?

Det är bra att utveckligen går framåt. Inte minst körstilen där man på 80-talet gick in med röven först i böjarna. Alá Doohan style.

\Masonit

Jag uppskattade de förutsättningar som racing bedrevs under under 90 talet högre än dagens regelbok, om det är att vara bakåtsträvare så får jag väl leva med den hederstiteln då.
Dagens Motogp har för mej blivit för konformistiskt, politiskt korrekt och småtråkigt.
Jag bryr mej inte om det längre, jag är glad att jag fick upppleva 500 epokens sista 10 år.
Over and out/ Jonas
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Så 119kg och 140hk? Eller förlåt... "over 140bhp" ska det ju vara...

Jämfört med dagens 153kg, och vaddå? 230-250hk?? Inte någon större kräftgång i utveckligen tycker jag...
140 hk var 1985. Rossis NSR 500 hade närmare 200 hk.

Du tycker inte det är någon större teknisk kräftgång att morgondagens GP-värstingar väger 40 kilo mer än för 25 år sedan? Jag hade hållit med dig om vikten var oförändrad, men effekten utvecklats till dagens 230-250 hk.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du jämför två helt olika motorkonstruktioner, troligen även chassimaterial oxå.

Det som var bäst då, var bäst då! Och det som är bäst idag, är det bästa vi har idag.

Va f-n är problemet här egentligen? Det här konstanta behovet att hävda att 2-takt är bäst och det var bättre förr börjar bli sjukligt tröttsamt.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du jämför två helt olika motorkonstruktioner, troligen även chassimaterial oxå.
Jag jämför då och nu.

Det som var bäst då, var bäst då! Och det som är bäst idag, är det bästa vi har idag.
Det är fel. Poängen och skillnaden är att det bästa idag hade kunnat vara avsevärt bättre om reglementet inte var skrivet av människor med större intresse för ekonomi och marknadsföring är racing och teknik. Så var det inte på 1980- och 90-talet

Va f-n är problemet här egentligen?
Besvarades flera sidor bakåt:

Trenden att dämpa den tekniskt innovativa delen av GP-racing verkar ha fortsätt stadigt sedan dess. Jag tycker att det totalt urtrist. Detta skapar ju också konsekvenser. Titta på Ducati t.ex, som försöker använda några av de få kvarvarande tillåtna möjligheterna för vara innovation. Med chassie i kolfiber och motor som bärande del skulle deras motorcykel antagligen kunna vara betydligt lättare än andras motorcyklar. Men viktgränsen är löjligt hög, så dom får inte någon fördel av deras innovativa lösning av chassiet. Dom väljer att lägga till material för att komma upp till viktgränsen. Chassiet blir stumt och utan känsla.

Jag kommer ihåg början av nittiotalet, när 500orna blivit så vassa att de nästan var okörbara.
Skiljde ytterst lite mellan 250 och 500 i varvtider.
Där skall begränsningen vara på en kungaklass.
Inga onödiga restriktioner.
Det finns massor av klasser för tät racing till överkomlig budget.
Antalet takter är ointressant för mig, men en räser skall vara byggd för räjsing.
Inget annat.
Jag saknar tvåtaktarna just därför.

Entypsrejsing kan vi ha någon annanstans, det ger bra rejsing men det är fan långt ifrån rätt. Jag vill ha tvåtakt bredvid fyrtakt, tre cylindrar bredvid sex osv osv. Det är fränt, coolt och roligt. Fascinerande.

Dagens Motogp har för mej blivit för konformistiskt, politiskt korrekt och småtråkigt.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När man släppte nya reglementet visade det sig bli skitdyrt så bara ett fåtal hade råd. Istället för gör om gör rätt så börjar man lappa och laga med höjd minimivikt och gatmotorer istället för att göra något åt grundproblemet. Där borde finnas bättre sätt att begränsa kostnaderna och ändå ha en prototypklass än dagens variant....

ex:
1000-1200cc. Med 800cc måste man trimma stenhårt och det är dyrt att utveckla en motor som både håller länge och ger mycket effekt. Tveksamt om det verkligen blev billigare när man begränsade antalet motorer. Dessutom gillade många av förarna effekten i 990 bättre.

Inom GP/WSBK/WSS läggs där idag ohållbart mycket pengar på elektronik. Inte nog med att ett Marelli Marvel kitt kostar 500kkr dessutom måste man lägga groteska pengar på att få rätt på inställningarna i boxen. Alla åker redan med samma hårdvara så skaffa en GP firmware där man låser ner inställningarna till enbart normal bränslemapping. Skulle spara miljarder årligen. För vem kan ärligt säga att racing blev roligare/bättre sedan avancerad TC/LC/XYZ slog igenom?


Skippa bränslebegränsningen. Racing skall handla om att ta sig snabbast möjligt från A-B. Finner man det vara en konkurrensfördel att bränna mer soppa men därmed släpa runt på den så må så vara. Dagens system fördyrar bara då man skall utveckla och simulera optimal bränsleförbrukning för att komma i mål.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag jämför då och nu.

Det är fel. Poängen och skillnaden är att det bästa idag hade kunnat vara avsevärt bättre om reglementet inte var skrivet av människor med större intresse för ekonomi och marknadsföring är racing och teknik. Så var det inte på 1980- och 90-talet
Kan inte minnas att det under 80 och 90-talet var någon ideell förening. Fabrikat, team och även arrangörer var med i GP-cirkusen för att tävla OCH tjäna pengar.
Att sedan ekonomi/marknasföringstekniken också utvecklas precis som materialet och förarna är bara naturligt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
ex:
1000-1200cc. Med 800cc måste man trimma stenhårt och det är dyrt att utveckla en motor som både håller länge och ger mycket effekt. Tveksamt om det verkligen blev billigare när man begränsade antalet motorer. Dessutom gillade många av förarna effekten i 990 bättre.

Inom GP/WSBK/WSS läggs där idag ohållbart mycket pengar på elektronik. Inte nog med att ett Marelli Marvel kitt kostar 500kkr dessutom måste man lägga groteska pengar på att få rätt på inställningarna i boxen. Alla åker redan med samma hårdvara så skaffa en GP firmware där man låser ner inställningarna till enbart normal bränslemapping. Skulle spara miljarder årligen. För vem kan ärligt säga att racing blev roligare/bättre sedan avancerad TC/LC/XYZ slog igenom?


Skippa bränslebegränsningen. Racing skall handla om att ta sig snabbast möjligt från A-B. Finner man det vara en konkurrensfördel att bränna mer soppa men därmed släpa runt på den så må så vara. Dagens system fördyrar bara då man skall utveckla och simulera optimal bränsleförbrukning för att komma i mål.
Enhetselektronik hade definitivt varit på sin plats, både m.a.p. på pengarna men också underhållningsvärdet.
Begränsning av bränslemängd är väl rätt smart anser jag, ev. skulle de tillåta tankstopp för de törstiga då.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ok, hojen var helkass och knappt körbar. Vad är så ballt med det? Racing handlar om att köra fort och fortare, inte om att highside:a skräphögar.

Schwantz körde 1.32-tider på Donington under början av 90-talet. Rätt snabbt för en kass skräphög för 20 år sen....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jaha,en kraschkung med andra ord som inte kunde hantera hojen,hur länge fick han vara kvar då?

Så såg ofta första året ut för en 500 förare....alla fick gå genom skärselden, även Doohan och Lawson har beskrivit skräckkänslorna när mekarna började varva upp deras maskin i depån.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Att sedan ekonomi/marknasföringstekniken också utvecklas precis som materialet och förarna är bara naturligt.
Jo, ingen har väl framfört en avvikande uppfattning om det naturliga med utveckling. Frågan här är ju om utvecklingen går åt rätt håll eller inte.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är fel. Poängen och skillnaden är att det bästa idag hade kunnat vara avsevärt bättre om reglementet inte var skrivet av människor med större intresse för ekonomi och marknadsföring är racing och teknik. Så var det inte på 1980- och 90-talet

:

I dagens läge är personer i ledningen med ekonomi ett måste dock självklart med ett visst mått av insikt. Annars får man syndromet där föredetta aktiva går in med kraftigt begränsad kunskap och ställer till det. Låt gärna dessa istället vara rådgivare och kunsulter till regelförfattarna men inte bestämmande!

Betydelsen av borttagandet av tobakssponsring kan inte understrykas tillräckligt då det finns få branscher med ett så stort överskott i kassan. Hålet från dessa företag är enormt svårt att fylla.

För mig är det helt vansinnigt att man tidigare körde på motorcyklar som inte fanns det minsta likhet med de i handeln. Visst är mgp cyklar helt olika dagens sh med men motorkonfig är iaf i grunden samma och kan ge fansen lite likhetskänsla. Sen skall man tänka på att i MGP är det teamen som är MC marknaden till skillnad från andra sporter där tillverkarna förser marknaden och sällan driver egna lag. Detta leder såklart till att de har väldigt stort inflytande på utformningen av reglerna.

Jag håller med att vissa saker är lite för styrda och kanske släppa på vissa och ta bort andra. Just elektroniken känns som den börjar gå helt överstyr som boris skrev och där måste man nog göra något. BSB har ju tagit steget och det är bara att hoppas att resten följer med.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
För mig är det helt vansinnigt att man tidigare körde på motorcyklar som inte fanns det minsta likhet med de i handeln.
Det kallas för Grand Prix- och prototyp-racing. Skulle du önska att man täckte bilarna i Formel 1 med karosser som såg ut som Volvo V70 och Ford Mondeo? Vi har sedan 20 år haft Superbike-VM där tillverkarna kan tävla med och marknadsföra sina gathojar. Prototyp-racing har alltid varit (som F1) teknisk kreativitet, rynkade pannor och höjda ögonbryn.

http://youtu.be/8O_7zwGFGwI
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det kallas för Grand Prix- och prototyp-racing. Skulle du önska att man täckte bilarna i Formel 1 med karosser som såg ut som Volvo V70 och Ford Mondeo? Vi har sedan 20 år haft Superbike-VM där tillverkarna kan tävla med och marknadsföra sina gathojar. Prototyp-racing har alltid varit (som F1) teknisk kreativitet, rynkade pannor och höjda ögonbryn.

http://youtu.be/8O_7zwGFGwI

Orkade inte skriva att det inte skulle jämföras med F1 men det behövdes tydligen!

Oavsett hur vi vrider det så är hoppet mellan F1-gatbil enormt mycket större än MGP-SH!

Tror inte heller att det bara MGP som saktat in utan WSBK som ökat avståendet till gatan.

Jag tycker inte illa om prototypracing men det kanske är dags att inse att begreppet betyder något annorlunda idag än för 20år sen. Sen kan jag personligen ogilla att det egentligen bara är tillverkarnas team som realistiskt kan vinna.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Oavsett hur vi vrider det så är hoppet mellan F1-gatbil enormt mycket större än MGP-SH!
Man behöver inte vrida speciellt mycket för att komma fram till det. Och det belyser ju också det som jag och många andra tycker: att skillnaden ska vara stor mellan F1 och gatbil och GP-hoj och sporthoj. Den som vill se hojar som ser ut som, låter som och går som gathojar tävla mot varandra har Superbike-VM.

Fler tillåtna motorkonfigurationer!
Färre tillåtna elektroniska hjälpmedel!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Att det skulle vara mindre farligt eller risk idag att krascha i MotoGP är väll bara en myt för att berättiga sin elektronik mera. 2008 satte man väll all time rekord i krascher och det trots alla "hjälpmedel".

Alla som kan lite racing vet att det är vikt (förarens / hojens) och hastigheten som är det som ger större risk för skador. Där har man fått mer vikt och högre hastigheter senaste åren.

Sen har man aldrig tidigare haft så unga förare med så mycket skador som man har nu. Att dom gamla 500GP förarna var "hårdare" kanske gäller mera att dom oftare körde med sina skador än förarna gör nu och gjorde lite en image av det.

0372057.jpg
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Att det skulle vara mindre farligt eller risk idag att krascha i MotoGP är väll bara en myt för att berättiga sin elektronik mera. 2008 satte man väll all time rekord i krascher och det trots alla "hjälpmedel".
Kato och Simoncelli har dött under 2000-talet på fyrtaktare med traction control. Hur många dog under 1990-talet med 500-tvåtaktare utan traction control? Var det någon alls? Med tanke på att banorna dessutom görs säkrare för varje säsong så borde antalet skador ha minskat radikalt under 2000-talet jämfört med på 1990-talet.

Edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rider_....2FWorld_Grand_Prix_Motorcycling_Championship
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top