MotoGP förlorar magin i rask takt

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gasa rakt fram är alltså ok utveckling men inte åka snabbare i kurvorna?Det kanske ligger något i det trots allt,125 är ju rätt tråkigt att titta på och där är det ju bara kurvhastighet och knappt någon fart på rakorna.

Så kurvhastigheten ökar pga. tyngre cykel med mindre effekt?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Trodde det ingick i grundreglerna här att hålla sig till ämnet och undvika personangrepp...
Du struntar i alla fall i detta och jag förutsätter därför att du inte har något emot att bli kallad en pompös, okunnig fjant som inte bara - enligt din egen utsago - är vilse i verkligheten utan också då du försöker använda hjärnan.
Måste också fråga om det inte också var du som med stor arrogans och snorkiga inlägg skulle lära alla här hur det funkar med wheelies vs hur man hänger fast vid hojen? Total tankeflopp var det i alla fall den gången också...
Eftersom inlägget kommer från dig så har jag inte något emot att bil kallad för något alls. Efter att ha läst ett flertal av dina inlägg i racingforumet så har jag för länge sedan insett att du är en sån som man inte skall fästa nån större vikt vid.
Dock tänker jag inte kännas vid inlägget gällande wheelies vs hur man hänger fast vid hojen så det påhoppet får du nog be om ursäkt för.

På tal om pompös.... se nedan:
Härligt att så här i juletid idissla om lite gammalt! I huvudsak samma figurer som skriver också:

Marknadslakejerna: Alla regler som gynnar tillverkarna är bra "för då blir det fler startande och automatisk bra race".

Folkhemmarna: Alla regler som ökar säkerheten är bra. ALLA ska kunna vara med och rejsa prototyp utan att riskera något; "det får inte va farligt jue!"

Ignoranterna: Bara det är många motorcyklar som tävlar och ser ut som/låter racehoj är detaljerna inte så noga.

Entusiasterna (till vilka jag räknar mig): Prototypracing ska ha så få regler som möjligt, konstruktörerna ska fritt kunna utveckla alla komponenter med bästa prestanda som enda mål.
Snacka om att försöka framhäva sin egen förträfflighet och nedvärdera andra.
Jisses, kryp tillbaka in i grottan och sniffa lite blåryk. :såjaponken
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Magin är på väg bort.. om ett par år kommer vi kanske se samma trams som man håller på med i formel 1 där man har en massa kvalomgångar för att på desperat sätt öka spånningen i tävlingarna, de sissta sessongerna har jag upskattat racen i moto2 mer än gp-racen .. kanske slutar det med rena tids race som mer skulle kunna liknas med en WRC tävling! idag läggs de största utvecklingspengarna på elektronik och styrsystem. har förarna blivit mer lokförare än för 20 år sen???
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127

Att du inte förstår vad jag eller andra seriösa skribenter framför förvånar inte!

Är du säker på att det inte var du som var storidioten i diskussionen om wheelies, dina inlägg här är i samma klass?
Avskyr att googla gammalt trams men jag skulle kunna göra ett undantag i ditt fall...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Att du inte förstår vad jag eller andra seriösa skribenter framför förvånar inte!

Är du säker på att det inte var du som var storidioten i diskussionen om wheelies, dina inlägg här är i samma klass?
Avskyr att googla gammalt trams men jag skulle kunna göra ett undantag i ditt fall...
Du? Den som är seriös? Hur var det med det med att vara pompös nu då?
I ditt fall skulle jag vara försiktig med att kasta sten i glashus. Jag förstår inte varifrån du får din inbillade storhet ifrån? En släng av hybris månne?

Du är inte bättre än nån annan som skriver här i racingforumet, varken gällande att vara seriös, att undvika personliga påhopp eller hålla sig till trådens ursprung. Kliv ner från dina höga hästar (eller ifrån trädet om det är dig avataren föreställer) och kom in i matchen. Du kan försöka vara överlägsen i nåt annat sammanhang, här lyckas du inte.

Kan du förklara varför en ökad minimivikt till 160 kilo och en blinkande röd baklampa stör din uppfattning om prototypracing så mycket? Eller varför utvecklingen av elektroniska hjälpsystem i MotoGP inte hör hemma där? Är det för att du inte förstår det eller?
Så vitt jag vet har alla serier någon typ av regelverk, varför skulle MotoGP vara annorlunda?

Jan kan inte förstå vad DORNA gjort dig eftersom du har en sådan avsky för dem?
DORNA har haft den exklusiva rätten till tv-rättigheter och annat kommersiellt för FIM Road Racing World Championship Grand Prix MotoGP sedan 1992. Om du har stört dig sedan dess och ändå fortfarande tittar och följer med i serien så är du antingen väldigt konservativ eller väldigt dum. Efter att ha följt dina inlägg här i racingforumet så skulle jag gissa på rätt mycket av båda delarna.

Den typ av serie du förespråkar kan bara finnas i en drömvärld, men sitt du kvar i trädet ihop med Kalle och fantisera om den så följer vi andra med i utvecklingen.

P.S. Googla på du. D.S.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Gasa rakt fram är alltså ok utveckling men inte åka snabbare i kurvorna?Det kanske ligger något i det trots allt,125 är ju rätt tråkigt att titta på och där är det ju bara kurvhastighet och knappt någon fart på rakorna.
Jag skrev inte så. Jag skrev att den högre kurvhastigheten har bidragit till fler olyckor och värre skador. Elektroniken har alltså inte ökat säkerheten, vilket en del tror/hävdar.

Kan det för övrigt bli mer personligt än att skriva att någon annan är ”totalt värdelös”? Korkad, trög, dum, irriterande, provocerande...visst, det är okej. Men ”totalt värdelös”?

Det är lustigt (fast egentligen riktigt tråkigt): den som har ett primitivt sätt att formulera sig tillåts vara mer vulgär och angripa andra mer personligt än den som väljer sina ord med lite större omsorg. Jag minns en medlem med ett tysk-klingande namn som hade för vana att ringa upp och hota de forum-medlemmar som han inte gillade. Jo, det är tyvärr helt sant. Och med tanke på hans påstådda vänkrets var det inte speciellt trevligt. Han är fortfarande kvar på forumet och med samma trådar om sig själv och sin egen förträfflighet. Totalt osannolikt. Men han skriver och stavar också som en dyslektisk psykopat, vilket stämmer med min hypotes: ju mer primitivt du formulerar dig och tänker, desto värre kan du bete dig utan att dra moderatorns vrede över dig.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är lustigt (fast egentligen riktigt tråkigt): den som har ett primitivt sätt att formulera sig tillåts vara mer vulgär och angripa andra mer personligt än den som väljer sina ord med lite större omsorg. Jag minns en medlem med ett tysk-klingande namn som hade för vana att ringa upp och hota de forum-medlemmar som han inte gillade. Jo, det är tyvärr helt sant. Och med tanke på hans påstådda vänkrets var det inte speciellt trevligt. Han är fortfarande kvar på forumet och med samma trådar om sig själv och sin egen förträfflighet. Totalt osannolikt. Men han skriver och stavar också som en dyslektisk psykopat, vilket stämmer med min hypotes: ju mer primitivt du formulerar dig och tänker, desto värre kan du bete dig utan att dra moderatorns vrede över dig.
Nänä, han tackade för sig med en hejdå-nu-sticker-jag-till-Zatzy-tråd och bad Swedie radera alla sina inlägg/trådar. Både användare och moderatorer kan nog sägas ha jagat hans inlägg. Här på Racingforumet har han väl inte hängt sedan rookie-sejouren?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vi tar ett otajt nostalgiskt race till :yoparty :
Ca 5:40 in i det klippet har du ju ett typexempel på en inbromsning som är helt omöjlig att göra idag eftersom både hojarna och förarna är bättre. Precis som Stoner påpekade i citatet.

Vart sa ha att det var otajt? Låter mer som din tolkning.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Ca 5:40 in i det klippet har du ju ett typexempel på en inbromsning som är helt omöjlig att göra idag eftersom både hojarna och förarna är bättre. Precis som Stoner påpekade i citatet.

Vart sa ha att det var otajt? Låter mer som din tolkning.

Förutom att Rossi producerat en och annan sådan inbromsning i fyrtaktseran (kan dra mig till minnes ett antal på Pedrosa inte minst), så var inte det där någon representativ bromsduell mellan Rainey Schwantz. Inte vet jag vad som hände, men något var det.

Måste bara lägg in det här angående att det var bättre förr:

If you go back even to the early '90s, you go and watch the 500 races. And you will see them leaving meters from the curb. Nobody was touching that white line every lap. People were leaving a lot of room. And that is what the limit was in those days, that's how far they were willing to push.
.

Går ovan beskrivning, som enl dig uttalats av Stoner, att tolka som annat än otajt racing?
Uttalandet kan iaf inte vara mer fel, och det förvånar som sagt inte om det kommit från självhävdelsedemonen Stoner.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top