MotoGP förlorar magin i rask takt

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Att det skulle vara mindre farligt eller risk idag att krascha i MotoGP är väll bara en myt för att berättiga sin elektronik mera. 2008 satte man väll all time rekord i krascher och det trots alla "hjälpmedel".

Alla som kan lite racing vet att det är vikt (förarens / hojens) och hastigheten som är det som ger större risk för skador. Där har man fått mer vikt och högre hastigheter senaste åren.

Sen har man aldrig tidigare haft så unga förare med så mycket skador som man har nu. Att dom gamla 500GP förarna var "hårdare" kanske gäller mera att dom oftare körde med sina skador än förarna gör nu och gjorde lite en image av det.

0372057.jpg

Pedrosa var ett rätt taskigt exempel då han säkert knäcker ett par revben när han tar av sig trosorna på kvällen.... :D
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Den omtalade magin sitter i att se hur Valentino knäckte Max och Sete rätt upp och ned!! Pungt ..
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
140 hk var 1985. Rossis NSR 500 hade närmare 200 hk.

Du tycker inte det är någon större teknisk kräftgång att morgondagens GP-värstingar väger 40 kilo mer än för 25 år sedan? Jag hade hållit med dig om vikten var oförändrad, men effekten utvecklats till dagens 230-250 hk.
Teknisk kräftgång, hur får du ihop det? Det slås ju fortfarande banrekord så vitt jag vet och det är väl vad racing handlar om. Att komma snabbast runt banan?

Sen är du rolig, du förespråkar teknikutveckling men vill ha färre elektroniska hjälpmedel när det är främst den biten man kan utveckla idag.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
du förespråkar teknikutveckling men vill ha färre elektroniska hjälpmedel när det är främst den biten man kan utveckla idag.
Nu är du väl litet enkelspårig?

Dagens reglemente med massor av begränsningar och låsningar har i första hand tillkommit för att tjäna en mycken liten grupps särintressen - bra racing är sekundärt sedan länge.

Om man inte automatiskt accepterar alla dessa inskränkningar - vilket du och många andra tyvärr verkar göra - är utvecklingsmöjligheterna närmast obegränsade.

Bättre racing skulle man få på köpet.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
140 hk var 1985. Rossis NSR 500 hade närmare 200 hk.

Du tycker inte det är någon större teknisk kräftgång att morgondagens GP-värstingar väger 40 kilo mer än för 25 år sedan? Jag hade hållit med dig om vikten var oförändrad, men effekten utvecklats till dagens 230-250 hk.
Det kan vara relaterat till att det blivit viktigare med körbar effekt än toppeffekt givet chassi, däck och banors karaktär. Det går att ta ut mer effekt, men det är inte vägen till vinst.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Steget efter att montera ljus på hojarna är väll att montera tuta också? Då kan dom tuta på omkörning så konkurenterna, tv-producenterna och pupliken vaknar till att det är en omkörning på gång! :D

Eller montera.. dom slipper montera av tutan på dom hojarna som dom kommer köra då.

Nu säljs det så få sporthojar så dom kommer bli beställningsvara för dom som vill ha en ny sån. Som man fick göra med produktionsracers förr.

Max Neurkirshner var och testade 2015 års MotoGP hojar redan idag på Almeria.
405911_10150451758852111_44360352110_9111137_220129912_n.jpg
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du är nöjd så länge det sätts banrekord? Okej...
Nej men jag tycker inte att teknikutvecklingen står stilla bara för att vikten tillåts öka vilket du tycks hänga upp dig på. Jag tycker också att utveckling av elektroniska hjälpmedel tillhör GP-racing, precis som utveckling av däck med flera olika gummiblandningar på olika sidor av däcket, nya däckprofiler m.m. m.m.
Vi kommer aldrig att kunna jämföra skickligheten mellan förare från olika epoker så lägg ner dessa jämförelser.
Ingen kan väl säga att Stenmark var bäst när vik-käppen introducerades? Innan dess var han outstanding men hans åkstil passade inte den utvecklingen. Han ville åka runt, inte på. Var han en kass åkare bara för det?
Tror du Nacka Skoglund skulle vara lika framträdande i Milan nu som Zlatan är? Nope, de finter och dragningar han briljerade med ser ut som slow motion jämfört med de toppspelarna utför idag.

Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag du är helt värdelös, du skapar bara trådar för att provocera och framhålla din synpunkt, att diskutera är inte din grej. Ett riktigt internet-troll. Hoppas nån har orken att banna dig. Igen.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu är du väl litet enkelspårig?

Dagens reglemente med massor av begränsningar och låsningar har i första hand tillkommit för att tjäna en mycken liten grupps särintressen - bra racing är sekundärt sedan länge.

Om man inte automatiskt accepterar alla dessa inskränkningar - vilket du och många andra tyvärr verkar göra - är utvecklingsmöjligheterna närmast obegränsade.

Bättre racing skulle man få på köpet.
Ingen serie har väl någonsin varit helt fri utan regleringar? Den dag du får som du vill kommer den med mest pengar till utveckling att vinna = Honda.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag tycker också att utveckling av elektroniska hjälpmedel tillhör GP-racing...
Okej. Fine. Men du kan ju inte skjuta fram underläppen som en sur femåring om andra inte tycker likadant. Det är inte precis en kontroversiell åsikt att elektroniska hjälpmedel har gjort MotoGP svindyrt, ospännande och genom att tvinga förarna till högre kurvhastigheter har det bidragit till större risker och fler skador.

Vi kommer aldrig att kunna jämföra skickligheten mellan förare från olika epoker så lägg ner dessa jämförelser.
Du får be Stoner lägga ner. Var han som jämförde sig själv med förare från tidigare epoker.

Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag du är helt värdelös...
Tråden har 190 inlägg, 13 000 visningar och har uppenbarligen väckt ett visst intresse. Men den handlar inte om det rationella och om banrekord, utan om det metafysiska. Känslor. Passion. Magi.Om det inte är din grej, ligger bortom din sfär, så borde du kanske hålla dig borta från ämnet, så att du slipper bli så provocerad att du måste kalla andra för värdelösa.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Nu är du väl litet enkelspårig?

Dagens reglemente med massor av begränsningar och låsningar har i första hand tillkommit för att tjäna en mycken liten grupps särintressen - bra racing är sekundärt sedan länge.

Om man inte automatiskt accepterar alla dessa inskränkningar - vilket du och många andra tyvärr verkar göra - är utvecklingsmöjligheterna närmast obegränsade.

Bättre racing skulle man få på köpet.

Begränsningar fanns ju även på stenåldern,vad menar du med liten grupps särintressen,typ dom med pengar eller??
Dom med pengarna har ju en viss makt,inget snack om den saken,men om ingen är villig betala dom enorma kostnader
som det är i motogp så är det ju bara o lägga ner.
Pengarna styr,,även på stenåldern så var det ekonomiska en stor och viktig del för att utveckla hojarna,titta på honda när doohan satt vid styret.
Bättre racing??? typ börja köra 500 tvitakt igen då!!!:confused:
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Steget efter att montera ljus på hojarna är väll att montera tuta också? Då kan dom tuta på omkörning så konkurenterna, tv-producenterna och pupliken vaknar till att det är en omkörning på gång! :D Eller montera.. dom slipper montera av tutan på dom hojarna som dom kommer köra då. Nu säljs det så få sporthojar så dom kommer bli beställningsvara för dom som vill ha en ny sån. Som man fick göra med produktionsracers förr. Max Neurkirshner var och testade 2015 års MotoGP hojar redan idag på Almeria.
Hahahahahahahahahaha.... :3freak
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Okej. Fine. Men du kan ju inte skjuta fram underläppen som en sur femåring om andra inte tycker likadant. Det är inte precis en kontroversiell åsikt att elektroniska hjälpmedel har gjort MotoGP svindyrt, ospännande och genom att tvinga förarna till högre kurvhastigheter har det bidragit till större risker och fler skador.
Gasa rakt fram är alltså ok utveckling men inte åka snabbare i kurvorna?Det kanske ligger något i det trots allt,125 är ju rätt tråkigt att titta på och där är det ju bara kurvhastighet och knappt någon fart på rakorna.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Trodde det ingick i grundreglerna här att hålla sig till ämnet och undvika personangrepp...
Du struntar i alla fall i detta och jag förutsätter därför att du inte har något emot att bli kallad en pompös, okunnig fjant som inte bara - enligt din egen utsago - är vilse i verkligheten utan också då du försöker använda hjärnan.
Måste också fråga om det inte också var du som med stor arrogans och snorkiga inlägg skulle lära alla här hur det funkar med wheelies vs hur man hänger fast vid hojen? Total tankeflopp var det i alla fall den gången också...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tagga ner nu allihopa, inklusive mig. Så personligt behöver ingen ta detta, faktiskt...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top