MotoGP förlorar magin i rask takt

Att det skulle vara mindre farligt eller risk idag att krascha i MotoGP är väll bara en myt för att berättiga sin elektronik mera. 2008 satte man väll all time rekord i krascher och det trots alla "hjälpmedel".

Alla som kan lite racing vet att det är vikt (förarens / hojens) och hastigheten som är det som ger större risk för skador. Där har man fått mer vikt och högre hastigheter senaste åren.

Sen har man aldrig tidigare haft så unga förare med så mycket skador som man har nu. Att dom gamla 500GP förarna var "hårdare" kanske gäller mera att dom oftare körde med sina skador än förarna gör nu och gjorde lite en image av det.

0372057.jpg

Pedrosa var ett rätt taskigt exempel då han säkert knäcker ett par revben när han tar av sig trosorna på kvällen.... :D
 
Den omtalade magin sitter i att se hur Valentino knäckte Max och Sete rätt upp och ned!! Pungt ..
 
Last edited:
140 hk var 1985. Rossis NSR 500 hade närmare 200 hk.

Du tycker inte det är någon större teknisk kräftgång att morgondagens GP-värstingar väger 40 kilo mer än för 25 år sedan? Jag hade hållit med dig om vikten var oförändrad, men effekten utvecklats till dagens 230-250 hk.
Teknisk kräftgång, hur får du ihop det? Det slås ju fortfarande banrekord så vitt jag vet och det är väl vad racing handlar om. Att komma snabbast runt banan?

Sen är du rolig, du förespråkar teknikutveckling men vill ha färre elektroniska hjälpmedel när det är främst den biten man kan utveckla idag.
 
du förespråkar teknikutveckling men vill ha färre elektroniska hjälpmedel när det är främst den biten man kan utveckla idag.
Nu är du väl litet enkelspårig?

Dagens reglemente med massor av begränsningar och låsningar har i första hand tillkommit för att tjäna en mycken liten grupps särintressen - bra racing är sekundärt sedan länge.

Om man inte automatiskt accepterar alla dessa inskränkningar - vilket du och många andra tyvärr verkar göra - är utvecklingsmöjligheterna närmast obegränsade.

Bättre racing skulle man få på köpet.
 
140 hk var 1985. Rossis NSR 500 hade närmare 200 hk.

Du tycker inte det är någon större teknisk kräftgång att morgondagens GP-värstingar väger 40 kilo mer än för 25 år sedan? Jag hade hållit med dig om vikten var oförändrad, men effekten utvecklats till dagens 230-250 hk.
Det kan vara relaterat till att det blivit viktigare med körbar effekt än toppeffekt givet chassi, däck och banors karaktär. Det går att ta ut mer effekt, men det är inte vägen till vinst.
 
Steget efter att montera ljus på hojarna är väll att montera tuta också? Då kan dom tuta på omkörning så konkurenterna, tv-producenterna och pupliken vaknar till att det är en omkörning på gång! :D

Eller montera.. dom slipper montera av tutan på dom hojarna som dom kommer köra då.

Nu säljs det så få sporthojar så dom kommer bli beställningsvara för dom som vill ha en ny sån. Som man fick göra med produktionsracers förr.

Max Neurkirshner var och testade 2015 års MotoGP hojar redan idag på Almeria.
405911_10150451758852111_44360352110_9111137_220129912_n.jpg
 
Du är nöjd så länge det sätts banrekord? Okej...
Nej men jag tycker inte att teknikutvecklingen står stilla bara för att vikten tillåts öka vilket du tycks hänga upp dig på. Jag tycker också att utveckling av elektroniska hjälpmedel tillhör GP-racing, precis som utveckling av däck med flera olika gummiblandningar på olika sidor av däcket, nya däckprofiler m.m. m.m.
Vi kommer aldrig att kunna jämföra skickligheten mellan förare från olika epoker så lägg ner dessa jämförelser.
Ingen kan väl säga att Stenmark var bäst när vik-käppen introducerades? Innan dess var han outstanding men hans åkstil passade inte den utvecklingen. Han ville åka runt, inte på. Var han en kass åkare bara för det?
Tror du Nacka Skoglund skulle vara lika framträdande i Milan nu som Zlatan är? Nope, de finter och dragningar han briljerade med ser ut som slow motion jämfört med de toppspelarna utför idag.

Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag du är helt värdelös, du skapar bara trådar för att provocera och framhålla din synpunkt, att diskutera är inte din grej. Ett riktigt internet-troll. Hoppas nån har orken att banna dig. Igen.
 
Nu är du väl litet enkelspårig?

Dagens reglemente med massor av begränsningar och låsningar har i första hand tillkommit för att tjäna en mycken liten grupps särintressen - bra racing är sekundärt sedan länge.

Om man inte automatiskt accepterar alla dessa inskränkningar - vilket du och många andra tyvärr verkar göra - är utvecklingsmöjligheterna närmast obegränsade.

Bättre racing skulle man få på köpet.
Ingen serie har väl någonsin varit helt fri utan regleringar? Den dag du får som du vill kommer den med mest pengar till utveckling att vinna = Honda.
 
Jag tycker också att utveckling av elektroniska hjälpmedel tillhör GP-racing...
Okej. Fine. Men du kan ju inte skjuta fram underläppen som en sur femåring om andra inte tycker likadant. Det är inte precis en kontroversiell åsikt att elektroniska hjälpmedel har gjort MotoGP svindyrt, ospännande och genom att tvinga förarna till högre kurvhastigheter har det bidragit till större risker och fler skador.

Vi kommer aldrig att kunna jämföra skickligheten mellan förare från olika epoker så lägg ner dessa jämförelser.
Du får be Stoner lägga ner. Var han som jämförde sig själv med förare från tidigare epoker.

Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag du är helt värdelös...
Tråden har 190 inlägg, 13 000 visningar och har uppenbarligen väckt ett visst intresse. Men den handlar inte om det rationella och om banrekord, utan om det metafysiska. Känslor. Passion. Magi.Om det inte är din grej, ligger bortom din sfär, så borde du kanske hålla dig borta från ämnet, så att du slipper bli så provocerad att du måste kalla andra för värdelösa.
 
Last edited:
Nu är du väl litet enkelspårig?

Dagens reglemente med massor av begränsningar och låsningar har i första hand tillkommit för att tjäna en mycken liten grupps särintressen - bra racing är sekundärt sedan länge.

Om man inte automatiskt accepterar alla dessa inskränkningar - vilket du och många andra tyvärr verkar göra - är utvecklingsmöjligheterna närmast obegränsade.

Bättre racing skulle man få på köpet.

Begränsningar fanns ju även på stenåldern,vad menar du med liten grupps särintressen,typ dom med pengar eller??
Dom med pengarna har ju en viss makt,inget snack om den saken,men om ingen är villig betala dom enorma kostnader
som det är i motogp så är det ju bara o lägga ner.
Pengarna styr,,även på stenåldern så var det ekonomiska en stor och viktig del för att utveckla hojarna,titta på honda när doohan satt vid styret.
Bättre racing??? typ börja köra 500 tvitakt igen då!!!:confused:
 
Last edited:
Steget efter att montera ljus på hojarna är väll att montera tuta också? Då kan dom tuta på omkörning så konkurenterna, tv-producenterna och pupliken vaknar till att det är en omkörning på gång! :D Eller montera.. dom slipper montera av tutan på dom hojarna som dom kommer köra då. Nu säljs det så få sporthojar så dom kommer bli beställningsvara för dom som vill ha en ny sån. Som man fick göra med produktionsracers förr. Max Neurkirshner var och testade 2015 års MotoGP hojar redan idag på Almeria.
Hahahahahahahahahaha.... :3freak
 
Last edited:
Okej. Fine. Men du kan ju inte skjuta fram underläppen som en sur femåring om andra inte tycker likadant. Det är inte precis en kontroversiell åsikt att elektroniska hjälpmedel har gjort MotoGP svindyrt, ospännande och genom att tvinga förarna till högre kurvhastigheter har det bidragit till större risker och fler skador.
Gasa rakt fram är alltså ok utveckling men inte åka snabbare i kurvorna?Det kanske ligger något i det trots allt,125 är ju rätt tråkigt att titta på och där är det ju bara kurvhastighet och knappt någon fart på rakorna.
 
Last edited:
Trodde det ingick i grundreglerna här att hålla sig till ämnet och undvika personangrepp...
Du struntar i alla fall i detta och jag förutsätter därför att du inte har något emot att bli kallad en pompös, okunnig fjant som inte bara - enligt din egen utsago - är vilse i verkligheten utan också då du försöker använda hjärnan.
Måste också fråga om det inte också var du som med stor arrogans och snorkiga inlägg skulle lära alla här hur det funkar med wheelies vs hur man hänger fast vid hojen? Total tankeflopp var det i alla fall den gången också...
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top