MotoGP förlorar magin i rask takt

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
En av de större F1-mogulerna (minns ej vem) avfärdade argumentet om motorsport som teknikutvecklare åt fordonsbranschen som myt. Trots stora budgetar och resurser är racingvärlden inte en fis i rymden i jämförelse med traditionell motorindustri, vilka knappast står i kö eller abonnerar på racingteamens fantastiska upptäckter utan har egna utvecklingsavdelningar till det. Tvärtomförhållandet är desto påtagligare.
Visst finns det undantag, men i stort är jag beredd att hålla med.
men för några år sedan var f1 bilarna tvungna att utrustas med ett energiåtervinningssystem (ex.krs)
i dagen massproducerade bilar hittar vi det i de tillverkare som har formel 1 i sin tillverkning,likadant vare det när esp,abs kom så teknik inom formel hittar ändå rätt till konsumenten.däremot standard elektronik är nästan allt producerat av bosch och de lägger ju 60% av sin inkomst på forskning så där förbrukas mer pengar än formel cirkusen tillsammans och då är det nästan tvärtom förhållande
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...likadant vare det när esp, abs kom så teknik inom formel hittar ändå rätt till konsumenten.
Du får bättra på din kunskap om ABS-bromsarnas ursprung.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem#Historia

Om man ska utveckla en ny Nissan Micra, tror du man gör det genom att studera vad som funkar på en F1-bil? Biltillverkarna (och motorcykeltillverkarna) har enorma R&D-avdelningar och testanläggningar anpassade för att utveckla det de tillverkar och säljer: konsumentprodukter.
 

Bifogat

  • screenshot_07.jpg
    screenshot_07.jpg
    103.5 KB · Visningar: 157
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du får bättra på din kunskap om ABS-bromsarnas ursprung.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem#Historia
Men direkt fel har han väl inte?

"ABS utvecklades ursprungligen för flygindustrin. Ett tidigt system var Dunlops Maxaret-system som introducerades på 1950-talet och som fortfarande används i vissa flygplansmodeller. Systemet, som var helt mekaniskt användes uteslutande inom flyget med undantag för en period på 1960-talet då det användes i tävlingsbilarna: Ferguson P99, Jensen FF och Ford Zodiac."

Om P99:an hade ABS monterat när den kördes i F1 så har ju ABS för bilar sin grund inom F1.
Att tekniken utvecklades för något annan från början har ju ingen större betydelse eftersom inget som används inom F1 har fötts där så att säga.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Om man ska utveckla en ny Nissan Micra, tror du man gör det genom att studera vad som funkar på en F1-bil? Biltillverkarna (och motorcykeltillverkarna) har enorma R&D-avdelningar och testanläggningar anpassade för att utveckla det de tillverkar och säljer: konsumentprodukter.
Snygg bild, är det Piaggios omvända trike som är på väg till MotoGP?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
men för några år sedan var f1 bilarna tvungna att utrustas med ett energiåtervinningssystem (ex.krs)
i dagen massproducerade bilar hittar vi det i de tillverkare som har formel 1 i sin tillverkning...
KERS kom till F1 2009 och fanns väl i Toyota Prius från år 2000. Jag gissar att tekniken personbil/F1 kanske inte har så mycket gemensamt mer än själva funktionen oavsett.

http://www.youtube.com/watch?v=xAvexjr2ax0
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
FIM har just offentliggjort nya förändringar i reglementet för GP-racing.

1. ”With effect from 2012, for all classes, it will be compulsory to display a red rear light in rain conditions.”

2. ”The minimum weight limits for 1000cc machines in the MotoGP class will be increased from the current 153 kilos. Effective 2012 157 kilos. Effective 2013 160 kilos.”

Så nu har vi motorer från gathojar, bakljus och minimivikt som är 4 kilo lägre än Ducatis nya gathoj (Ducaits officiella uppgift om Panigale 1199). Detta samtidigt som gathojarna för allt mer elektronik och hela tiden blir lättare och starkare.

Vad säger ni? Är det positivt att skillnaden mellan GP-hojar och gathojar är på väg att i rask takt bli drastiskt mindre, eller blir GP-racing allt mindre intressant?

PS. En Honda NSR 500 vägde 119 kilo! DS.

http://superbikeplanet.com/2011/Dec/111216.htm

http://world.honda.com/MotoGP/history/NSR500/



Det fanns en gång ett riktigt roadracing-VM, idag finns en turnerande cirkus som låtsas vara roadracing-VM.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad exakt är fel med "a red rear light in rain conditions." ??

Om det inte längre är på blodigt allvar kan ju sönderrökta 2 taktare som ovan hoppas på möjligheten att testa en MGP cykel! Jag kommer gärna och filmar framfarten i lecakulelandet ; )
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Varför inte införa hastighetsbegränsningar och max avstånd till framförvarande? Allt för säkerheten...:3freak

För er som kommer ihåg 500-tiden med glädje kan jag rekommendera en artikel från Performance Bikes oktober 2010. En artikel om Jeremy McWilliams gamla YZR500 från 1991.

"Those wild 160 horses spat him over the handlebars more times than he can remember. He crashed it 40 times during 1993 alone"

"The YZR wasnt only a knife-edge nightmare on the track, when the power valves were out of synch, it would chuck you over the highside, if the engine ran to lean it would seize and fling you dow the road".

"It was seriously fast. And seriously frightening"

"Maximum power, minimum bullshit, just a tiny powerpacked V4 and a big fat aluminium frame. There's no spaghetti of electronics boxes and cables because this thing had zero electronics no datalogging, no traction control, the rider had to do the lot himself"

"The datalogging was me, what i could remember from the last four laps"


Så kommer en sån hybris-pellejöns som Stoner och pratar om vad det innebär att "push to the limits"....på den tiden fick man ingen plats i teamen om man började gråta så ofta som han gör.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
"The YZR wasnt only a knife-edge nightmare on the track, when the power valves were out of synch, it would chuck you over the highside, if the engine ran to lean it would seize and fling you dow the road".

Ok, hojen var helkass och knappt körbar. Vad är så ballt med det? Racing handlar om att köra fort och fortare, inte om att highside:a skräphögar.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Varför inte införa hastighetsbegränsningar och max avstånd till framförvarande? Allt för säkerheten...:3freak

För er som kommer ihåg 500-tiden med glädje kan jag rekommendera en artikel från Performance Bikes oktober 2010. En artikel om Jeremy McWilliams gamla YZR500 från 1991.

"Those wild 160 horses spat him over the handlebars more times than he can remember. He crashed it 40 times during 1993 alone"
.

Jaha,en kraschkung med andra ord som inte kunde hantera hojen,hur länge fick han vara kvar då?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Ok, hojen var helkass och knappt körbar. Vad är så ballt med det? Racing handlar om att köra fort och fortare, inte om att highside:a skräphögar.


Passande avatar du har med tanke på din kommentar. :rolleyes:
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ok, hojen var helkass och knappt körbar. Vad är så ballt med det?
Det var ett pedagogiskt sätt att belysa varför det är fel och korkat att beskriva förarnas villkor på 1980- och 90-talet som enkla. Stoner (och du?) tycker ju att det är svårare och tuffare att tävla nu än då.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Stoner (och du?) tycker ju att det är svårare och tuffare att tävla nu än då.

Nja, varje epok har sina svårigheter och utmaningar. Jag vänder mig främst mot förblindad nostalgi a'la det var bättre förr, och att Stoner inte skulle veta vad det innebär att pusha en hoj till gränsen.

Det är inget snack om saken att hojarna är oerhört mycket mer lättkörda idag, men det kommer alltid vara lika svårt att vara bäst. Det är lättare för en nybörjare att lära sig plinka blinka lilla stjärna på piano än på gitarr, men det är ändå lika svårt att bli bäst i världen på piano som att bli det på gitarr.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Nja, varje epok har sina svårigheter och utmaningar. Jag vänder mig främst mot förblindad nostalgi a'la det var bättre förr, och att Stoner inte skulle veta vad det innebär att pusha en hoj till gränsen.

Det är inget snack om saken att hojarna är oerhört mycket mer lättkörda idag, men det kommer alltid vara lika svårt att vara bäst. Det är lättare för en nybörjare att lära sig plinka blinka lilla stjärna på piano än på gitarr, men det är ändå lika svårt att bli bäst i världen på piano som att bli det på gitarr.

Bra! Jäkla tjat om hur det var bättre förr. Blir ni inte trötta på er själva?

Det är bra att utveckligen går framåt. Inte minst körstilen där man på 80-talet gick in med röven först i böjarna. Alá Doohan style.

\Masonit
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nja, varje epok har sina svårigheter och utmaningar. Jag vänder mig främst mot förblindad nostalgi a'la det var bättre förr, och att Stoner inte skulle veta vad det innebär att pusha en hoj till gränsen.

Det är inget snack om saken att hojarna är oerhört mycket mer lättkörda idag, men det kommer alltid vara lika svårt att vara bäst. Det är lättare för en nybörjare att lära sig plinka blinka lilla stjärna på piano än på gitarr, men det är ändå lika svårt att bli bäst i världen på piano som att bli det på gitarr.
Håller med. Det är alltid svårt att bli världsmästare och de som blir det förtjänar all respekt oavsett epok. Men en del menar att dagens förare är bättre och modigare än de var för 20-25 år sedan. Det är samma tankefel som det du vänder dit mot: att upphöja den tid man själv identifierar sig med som ”bäst”.

Men det är inte vad tråden handlar om, utan att den tekniska utvecklingen gör att GP-hojarna får allt större likheter med gathojar (istället för tvärtom) och att detta är ett trendbrott i negativ bemärkelse.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är ju bra att maskinerna blivit säkrare, men tyvärr precis som i dagens nollvision-tänk så gör man hela upplevelsen väldigt tråkig samtidigt. Jag vill inte se massa highsiders ala de gamla GP-hojarna, men jag vill se tätare racing.
För det som krävs det snarare 30+ man på startfältet, än att alla ska köra samma material.

Så ska sporten inte dö ut, bör det istället för säkerhet (som redan är maxad tycker jag) satsas på att göra sporten billigare så fler kan köra.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top