Går ovan beskrivning, som enl dig uttalats av Stoner, att tolka som annat än otajt racing?
Uttalandet kan iaf inte vara mer fel, och det förvånar som sagt inte om det kommit från självhävdelsedemonen Stoner.
Jag tycker att det kan tolkas annorlunda, men jag håller med om att det låter direkt felaktigt att de inte var villiga att pusha lika mycket förr. Skillnaden tror jag ligger i hur hojarna har förfinats, optimerats och körmässigt förenklats så att det kurva efter kuva går att köra dem närmare sina optimum än det var möjligt att göra med gårdagens hojar. Det är alltså möjligt att sätta hojen på den vita linjen varv efter varv och ändå ta sig i mål på hjulen, men det är svårt att göra en omkörning utan att torpedera sig förbi.
Jag skulle inte bli förvånad om den totala racetiden har sänkts mer procentuellt än det enstaka varvet har, inte minst med de nuvarande däcken som bara i undantagsfall behöver köras sparsamt, de håller för fullt fräs från första böj.
Stoner har ju ofta varit kritisk till att många tar för mycket risker redan i första böjarna, och där tror jag att det lämnades mer marginaler förr eftersom de första kurvorna inte var lika viktiga för raceresultatet som de är idag.