Jag är själv inte det minsta intresserad av F1, men vill att klassen skall finnas kvar och gillar inte restriktionerna som införs.
Jag tycker att man gjort det ganska bra (nu svär jagi kyrkan, jag vet) i F1, där man lyckats fylla ut startfältet riktigt bra efter att det var på väg helt åt helvete (som i MotoGP). Hur gjorde man där? Jo, man införde en hel del begränsningar för att hålla nere kostnaderna för att köra en säsong...
Jag har tjatat om F1 och det tekniska reglementet länge nu, och om man lyfter blicken lite över fjantiga kommentarer om "stödhjul" och vanföreställningar om F1 som kanske stämde för 15 år sedan anser jag att MotoGP har mycket att lära från Bernies skötebarn.
Elektroniken är begränsad och enhetsklassad, TC och LC är förbjudna (visst kan teamen använda ett optimalt startvarv, men kopplingen manövreras för hand), motorerna har varvtalsbegränsning men sedan är det inte så mycket mer begränsningar (antalet däck är givetvis begränsat).
Racingen är bättre och tätare än på många år, och Pirelli har tagit fram oförutsägbara däck som inbjuder till gambling med olika strategier. Att köra knock out-kval är genialiskt för att förhöja spänningen även på lördagen.
Formelracing och RR går givetvis inte att jämföra rakt av, men att inte titta på sådant som fungerar och låna tillämpliga delar av det är korkat.
För ett antal år sedan följde jag MotoGP slaviskt och slötittade på F1. Nu är det nästan tvärtom, tyvärr.