MotoGP förlorar magin i rask takt

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Så tell me min gode man, vad är svaret? Att alla tycker lika? Kan man inte ha en diskussion för eller mot utan att ta till okvädningar och kraftuttryck? (Nej, jag vet att man tydligen inte kan.)
Svaret, min käre vän, är att såna som du behövs i diskussionerna. Dels kan du en jäkla massa om racing och dels har du gåvan att kunna uttrycka dig i skrift som få andra.

Jag har bara så otroligt svårt för pretton som Radare/NyTeknik. Den typen av jag-vet-bättre-än-alla-andra-nissar ger mig eksem i trosorna. Men precis som med eksem är det bäst att låta bli att klia, det blir bara värre.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...mässande att det minsann var bättre på morfars tid.
Alltså, det är ju inte precis ovanligt att människor tycker att mycket var bättre förr. Längtar tillbaks. Tycker om att minnas hur det var i sin ungdom. Det är mycket mänskligt och begripligt och har att göra med vårt grundläggande behov av trygghet och att skönmåla vår egen historia. Du visar ruskigt lite förståelse för värdet av sentimentalitet. All utveckling är inte av godo, lika lite som allt var bättre förr.

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Svaret, min käre vän, är att såna som du behövs i diskussionerna. Dels kan du en jäkla massa om racing och dels har du gåvan att kunna uttrycka dig i skrift som få andra.

Jag har bara så otroligt svårt för pretton som Radare/NyTeknik. Den typen av jag-vet-bättre-än-alla-andra-nissar ger mig eksem i trosorna. Men precis som med eksem är det bäst att låta bli att klia, det blir bara värre.

Let's smita undan och prata racing elsewhere då! Där de onda makterna inte kan nå oss! <3
Eller låt bli att klia. Either way is fine.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!

Det är tyvärr PRECIS så jag upplever dig nu, konstant i en stor mängd inlägg. Gå tillbaka med lite öppna ögon och läs så kanske du kan se varför. Jag vet att du är (relativt!) vettig egentligen men det är jääävligt svårt att hitta några spår av det nu.

Be the better man om get nu krävs? Många som faktiskt har något att bidra med, typ Mattias, orkar inte skriva i några trådar med vettig info för att vettiga diskussioner fullständigt förgörs av samma spår.

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Allt fritt utom bränslemängden är min röst för kungaklassen. Då skulle vi få se innovationer som blir viktigare än budgeten. Soppabegränsningen behövs för att göra sporten politiskt korrekt och ge mer bränsleeffektiva lösningar. Det skall väl vara en konstruktionstävling också? Jämn racing finns i entypsklasserna

Henrik

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Allt fritt utom bränslemängden är min röst för kungaklassen. Då skulle vi få se innovationer som blir viktigare än budgeten. Soppabegränsningen behövs för att göra sporten politiskt korrekt och ge mer bränsleeffektiva lösningar. Det skall väl vara en konstruktionstävling också? Jämn racing finns i entypsklasserna

Henrik

Helt rätt tänkt.
MotoGP skall inte vara en variant av Superbike.
Jag vill ha Superbike som en ren standardklass (förutom rena säkerhetsgrejor och välteplast) - En köpehojj skall vara konkurenskraftig direkt vid leverans, och MotoGP som en ren racingklass utan anknytning till produktionshojjarna. Det skall naturligtvis även vara tillåtet att köra med tvåtaktare, wanklar och turbomotorer om det går att få dem rena, snåla och miljöanpassade nog.
Jag tror inte ens att man behöver begränsa cylindervolymen.
För de som inte är intresserade av en riktig värstingklass, så finns det massor av racingklasser som passar bättre.
Jag är själv inte det minsta intresserad av F1, men vill att klassen skall finnas kvar och gillar inte restriktionerna som införs.
När maskinerna blir för ballalösa, så självdör klassen och ersättare införs.
Sedan börjar det om.
Tar några år innan klassen blir bra, sedan förfinas den, sedan snöps den.
Utveckling- Inveckling- Avveckling.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Alltså, det är ju inte precis ovanligt att människor tycker att mycket var bättre förr. Längtar tillbaks. Tycker om att minnas hur det var i sin ungdom. Det är mycket mänskligt och begripligt och har att göra med vårt grundläggande behov av trygghet och att skönmåla vår egen historia. Du visar ruskigt lite förståelse för värdet av sentimentalitet. All utveckling är inte av godo, lika lite som allt var bättre förr.
Jag har inget emot att folk längtar tillbaka och är sentimentala. Men man kanske kan vara det någon annanstans än just i racingforumet där vi diskuterar en sport som hela tiden går framåt.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har inget emot att folk längtar tillbaka och är sentimentala. Men man kanske kan vara det någon annanstans än just i racingforumet där vi diskuterar en sport som hela tiden går framåt.

Hur bär vi oss åt med Classic Racing då? Där frossas det ju i att det just är gammalt.

Edit: Om någon (vem det än må vara) startar en tråd där han delger sin uppfattning att MotoGP förlorar magin, så kan man ju antingen läsa tråden och acceptera den uppfattningen eller helt enkelt rycka på axlarna och skita i att läsa den om man nu tror att man kommer att uppröras över det.

Det är inte automatiskt fakta för att det hamnar i skrift på internetet.

Visst kan man redogöra för sin uppfattning, men man får ju vara beredd på att det inte heller är den allenarådande sanningen.

Jag gillar till exempel att köra 125-räser, åtminstone ibland. Det är för att jag tror mig ha koll på hur jag handhar den, plus att den inte skrämmer skiten ur mig med alldeles för mycket effekt. Det kanske är skittöntigt och gay för den stora massan, men det skiter jag i. =)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR

Henrik

Så får vi se startfält på, vaddå? Typ 10 hojar? Vilket gör mästerskapet FULLSTÄNDIGT ointressant, sponsorerna flyr till annat, och dom stackarna som är kvar får inga sponsorpengar att använda för att utveckla sin teknikporr...

Kostnaderna måste hållas nere på något sätt, och då måste det tyvärr sättas begränsningar på det mesta...

Jag tycker att man gjort det ganska bra (nu svär jagi kyrkan, jag vet) i F1, där man lyckats fylla ut startfältet riktigt bra efter att det var på väg helt åt helvete (som i MotoGP). Hur gjorde man där? Jo, man införde en hel del begränsningar för att hålla nere kostnaderna för att köra en säsong...

Jag tycker att man i MotoGP gör så många generalfel hela tiden med reglementet. Förändringar som ska kapa kostnader, men som sen i verkligheten har rent motsatt effekt... Exemplen är många (testrestriktioner, motorbegränsningar, kubik, etc). Men jag tycker att steget mot CRT maskinerna är ett steg i rätt riktning, och det är ju den ENDA förändningen på många år, som faktiskt har lockat flera hojar till gridden... Jag vill se tekniskt coola hojar, och cutting edge teknik. Men vill också se spännande racing och stora startfält... Tyvärr så går inte båda att få till 100% och då får man kompromissa. Jag ser hellre lite billigare hojar och fulla startfält som bjuder på bra racing, än att se ett startfält på 10 hojar med GRYM och NYteknik gå i mål med 10 sekunders mellanrum...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Men diskusisionen handlar snarare om huruvida sporten går frammåt eller bakåt.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Men diskusisionen handlar snarare om huruvida sporten går frammåt eller bakåt.

Efter att tekniken har gått frammåt, och sporten bakåt, ett tag nu. Så går tekniken bakåt, och sporten frammåt... Ett bra steg tycker jag eftersom jag är intresserad av sporten...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Efter att tekniken har gått frammåt, och sporten bakåt, ett tag nu. Så går tekniken bakåt, och sporten frammåt... Ett bra steg tycker jag eftersom jag är intresserad av sporten...

Som teknikfreak bär det emot men världens mest populära motorsport är NASCAR och det är förgasare och stötstångsmotorer. Jag tycker klassen är totalt meningslös men de drar lika mycket folk som F1 och det varje vecka. Samma visa med den tekniskt mest rudimentära MC sporten Speedway. Drar flera tusen i publik till en vanlig seriematch och kör med gummiband till fjädring och motorkonstruktioner från stenåldern.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Såg en intervju med Enzo Ferrari. Han fick frågan om hur han såg på racingen i nutid mot förr. Han svarade ungefär med att det många intresse idag som vill bestämma och förr var det mer passion. Där i tror jag även problemet för GP ligger. Idag är det mer ett jobb och att minska riskerna för sina investeringar. Förr var det nog mer passion för racingen som styrde. Är säker på att "magin" inte ligger i tekniken.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hur bär vi oss åt med Classic Racing då? Där frossas det ju i att det just är gammalt.
Vad jag menar är att vissa personer, ingen nämnd ingen glömd, i var och varannan tråd ska flika in att Dorna har en dold agenda skriven av Åsa Domeij som går ut på att döda sporten, att Honda har förstört GP-racingen, att det var tuffare på Barry Sheenes tid osv osv. Det kanske man kan diskutera någon annanstans än i trådarna om det senaste GP-racet.

Klart som Kosken att classicracing, tvåtakt osv ska diskuteras, men på rätt ställe :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad jag menar är att vissa personer, ingen nämnd ingen glömd, i var och varannan tråd ska flika in att Dorna har en dold agenda skriven av Åsa Domeij som går ut på att döda sporten, att Honda har förstört GP-racingen, att det var tuffare på Barry Sheenes tid osv osv. Det kanske man kan diskutera någon annanstans än i trådarna om det senaste GP-racet.

Klart som Kosken att classicracing, tvåtakt osv ska diskuteras, men på rätt ställe :)
Fast historien är viktigt för att kunna sätta nutid och framtid i perspektiv.
Det handlar fortfarande om olika åsikter och inte om fakta i den här tråden. Det som sker på banorna, hos tillverkarna, hos Dorna, FIM, MSMA, IRTA etc. tolkas ju olika av olika personer och man kan ha olika åsikter om vad som vore bäst utan att behöva kalla varandra för öknamn.
Ämnet som sådant är intressant men jag orkar inte vara med i diskussionen för att det är så otroligt dåligt med respekt för varandra här. DET är det värdelösa..

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
För att återgå till ämnet så är jag övertygad om att 90% av dem som tittar på GP-klasserna skiter fullständigt i om hojarna väger 148 eller 160 Kg, om de har 220 eller 280 Hk, om de har baklysen eller inte, så länge killar som Stoner, Lorenzo och Rossi kör. "Magin" finns, som tidigare nämnts, bara hos betraktaren.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Som teknikfreak bär det emot men världens mest populära motorsport är NASCAR och det är förgasare och stötstångsmotorer. Jag tycker klassen är totalt meningslös men de drar lika mycket folk som F1 och det varje vecka. Samma visa med den tekniskt mest rudimentära MC sporten Speedway. Drar flera tusen i publik till en vanlig seriematch och kör med gummiband till fjädring och motorkonstruktioner från stenåldern.
Om man skall var lite krass så är det nog en minoritet av publiken som är intresserade av vilken typ av motorkonfiguration eller typ av elsystem vinnaren har, om det är våt- eller torrkoppling på maskinen eller om är TC:n är snällt eller hårt ställd osv. De flesta bryr sig om att han är karismatisk, kör spektakulärt och är framgångsrik. En hel del bryr sig också om vilket fabrikat han sitter på, "för det är samma som jag kör". Det är bara att inse att teknik-freaksen är i en klar minoritet och de som gillar sporten är i klar majoritet.

Tänk tillbaka på det som hänt i helgen, var det nån som funderade över vilket material det var i Hellners skidor, hur kärnan var uppbyggd eller om bindningen var av kolfiber eller aluminium? Ifrågasatte majoriteten om småkronorna hade klubbor av trä eller ett unikt kompositmaterial?

Visst, cutting edge racing som MotoGP handlar om teknik men det handlar också om ekonomi, publik- och sponsorintäkter och om (och när) man ställer dem mot varandra så kommer tekniken alltid att förlora.

Återigen, Mat Oxley:
Engineers will probably hate me for saying this – but the most important MotoGP bikes of 2011 were the CRT machines that began their testing programmes during the summer. MotoGP has been struggling along with a half-empty grid for several years, so as much as it would be wonderful to allow engineers to continue indulging themselves in exotic factory prototypes, the sad fact is that the sport cannot afford them.

Many top engineers hate CRT bikes – powered by tuned 1000cc streetbike engines like BMW’s S1000RR (which makes 193bhp at the real wheel, straight out of the crate) – because they believe they will ‘dumb down’ MotoGP. But most of these engineers live in their business-class ivory towers, unaware of how most teams are struggling to survive.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning