Allt fritt utom bränslemängden är min röst för kungaklassen. Då skulle vi få se innovationer som blir viktigare än budgeten. Soppabegränsningen behövs för att göra sporten politiskt korrekt och ge mer bränsleeffektiva lösningar. Det skall väl vara en konstruktionstävling också? Jämn racing finns i entypsklasserna
Henrik
Så får vi se startfält på, vaddå? Typ 10 hojar? Vilket gör mästerskapet FULLSTÄNDIGT ointressant, sponsorerna flyr till annat, och dom stackarna som är kvar får inga sponsorpengar att använda för att utveckla sin teknikporr...
Kostnaderna måste hållas nere på något sätt, och då måste det tyvärr sättas begränsningar på det mesta...
Jag tycker att man gjort det ganska bra (nu svär jagi kyrkan, jag vet) i F1, där man lyckats fylla ut startfältet riktigt bra efter att det var på väg helt åt helvete (som i MotoGP). Hur gjorde man där? Jo, man införde en hel del begränsningar för att hålla nere kostnaderna för att köra en säsong...
Jag tycker att man i MotoGP gör så många generalfel hela tiden med reglementet. Förändringar som ska kapa kostnader, men som sen i verkligheten har rent motsatt effekt... Exemplen är många (testrestriktioner, motorbegränsningar, kubik, etc). Men jag tycker att steget mot CRT maskinerna är ett steg i rätt riktning, och det är ju den ENDA förändningen på många år, som faktiskt har lockat flera hojar till gridden... Jag vill se tekniskt coola hojar, och cutting edge teknik. Men vill också se spännande racing och stora startfält... Tyvärr så går inte båda att få till 100% och då får man kompromissa. Jag ser hellre lite billigare hojar och fulla startfält som bjuder på bra racing, än att se ett startfält på 10 hojar med GRYM och NYteknik gå i mål med 10 sekunders mellanrum...