MotoGP förlorar magin i rask takt

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Skulle ju ha med följande quote i mitt inlägg:

Är du helt säker på att det är intrimmning av TC m.m. som kostar multum? Det är ju rena programmeringsjobb.
Vi sysslar med sånt dagligen och när jag vill ha till en mjukvarumässig förändring så är det "bara" programmeringstimmar. Vill jag däremot byta ut en sensor, potentiometer eller annan elektronikdetalj så drar det iväg nåt kopiöst, mest i tid, då det är nya verifieringar som krävs.

Ser man till film- & dataspelbranschen, så ligger ju budget för de programmerade varianterna väl i nivå med, och över, de mer hårdvaruproducerade. Vet inte hur relevant jämförelsen är, ..men det är väl tids- & pengaödande att utprova & förankra programmerings"teorierna" i verkligheten, kanske.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag har tjatat om F1...
I en intressant artikelserie i Visor Down står att begränsningar i MotoGP-elektroniken skulle göra racingen dyrare. Låter vettigt om man tar sig tid att läsa helheten.

”...costs just keep on rising in Formula 1, despite engine freezes, spec ECUs, minimum engine life of two race weekends, and many, many other ideas. If you're looking for ideas to cut costs, Formula 1 isn't it.”

http://www.visordown.com/column-dav...art-2---how-to-encourage-the-cheats/6242.html
 
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Måste bara säga, Hatten av gubbar! Tråden blev fruktansvärt mysig och intressant igen :krama.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag vet ärligt talat inte vad man vill åstadkomma med CRT som skulle göra MotoGP roligare att se på. Men någon kamp mellan David och Goliat lär det i alla fall inte bli. Däremot flera olika David som slåss mot varandra, men det fanns ju redan innan i form av satellit-team och sämre förare längre ner i fältet. Målet med reglementet borde ju vara att skapa förutsättningar för så många som möjligt att med olika medel konkurrera med varandra.

Fast nu säger du väl emot dig själv lite? Vad vill du ha? Fritt reglemente så alla kan hålla på med spjutspetsteknik, värsta och senaste material och super hojar som hela tiden blir lättare, starkare, och med massor av NYTeknik. (Snabbare blir dom ju redan eftersom banrekord slaktas på löpande band) Eller ett reglemente som gör att så många som möjligt kan konkurera?

Jag är ledsen, men både och är en utopi...
Jag nöjer mig med bra racing, större starfält, och snabbare hojar. Men hey, sån är jag...

Jag tror inte det dröjer länge förrän några av CRT teamen hamnar före några av satelitteamens hojar i resultatlistan. Och då tycker jag att CRT regeln fyller sin funktion med råge. Teamen kan konkurera med MotoGP satelit hojar till en bråkdel av kostnaden...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror inte det dröjer länge förrän några av CRT teamen hamnar före några av satelitteamens hojar i resultatlistan. Och då tycker jag att CRT regeln fyller sin funktion med råge. Teamen kan konkurera med MotoGP satelit hojar till en bråkdel av kostnaden...
Frågan är om inte 2012 är sista året vi ser satellithojar?

Dorna har ju sagt att de är trötta på att sponsra satellitteamen så att de ska kunna vara med och då känns CRT som en klart bättre lösning rent ekonomiskt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skulle ju ha med följande quote i mitt inlägg:

Är du helt säker på att det är intrimmning av TC m.m. som kostar multum? Det är ju rena programmeringsjobb.
Vi sysslar med sånt dagligen och när jag vill ha till en mjukvarumässig förändring så är det "bara" programmeringstimmar. Vill jag däremot byta ut en sensor, potentiometer eller annan elektronikdetalj så drar det iväg nåt kopiöst, mest i tid, då det är nya verifieringar som krävs.

Dels kostar det många timmar att drifta systemet och hålla liv i alla sensorer men den stora utmaningen är utvecklingen. För HRC Honda och liknande storteam är kostnaden för elektroniken överkomlig men räknar man på budgeten hos något av satellit-teamen så blir det kärvare. Tittar man sen i WSBK som har samma elektronik men betydligt mindre budgetar är det ännu värre, många lägger 15% av teamets totala budget på elektroniken.

Som referens så kostade en NSR500 V2 dvs det som privatåkarna körde och dög att komma på pallen med en bra dag lika mycket i leasing om året som ett servicepaket från Marelli kostar idag. (ungefärligt inflationsjusterat)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Frågan är om inte 2012 är sista året vi ser satellithojar?

Dorna har ju sagt att de är trötta på att sponsra satellitteamen så att de ska kunna vara med och då känns CRT som en klart bättre lösning rent ekonomiskt.

Att åka ifrån bottenträsket i MotoGP är inte jättesvårt om man får 1000cc. Redan idag är ju de snabbaste i WSBK snabbare än de långsammaste i GP och får man ta en WSBK moppe och trimma lite till så kommer det gå utmärkt att hänga med.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Frågan är om inte 2012 är sista året vi ser satellithojar?

Dorna har ju sagt att de är trötta på att sponsra satellitteamen så att de ska kunna vara med och då känns CRT som en klart bättre lösning rent ekonomiskt.

Mycket möjligt... När alla "satelitteam" ser att det går att konkurera precis lika bra med en CRT cykel till en bråkdel av kostnaden, så är det nog en och annan som börjar titta igenom sina leasingkostnader för en satelitcykel...

Jag funderar på om inte satelitcyklarna är lite av en kassako för tillverkarna. Att Honda tjänar rätt så bra med pengar på att leasa ut hojarna till privatteamen (som ofta Dorna i sin tur betalar), och att det är ett litet bakslag för dom när CRT hojarna kommer in...

Edit: Läste nu på motomatters.com att det kostar 4.5 miljoner euro att leasa EN honda för en säsong... Och man behöver väl 2st/förare. Så det är ju 9 miljoner Euro för en säsong... Det blir väl typ 83 mijoner svenska kronor... Bara för att hålla EN förare med hoj... På samma ställe skrev han att dom "uppskattar" kostnaden för en CRT hoj till någonstans runt 1 miljon Euro. Vilket gör att kostnaden för två hojar landar någonstans runt 18,5 miljoner svenska kronor... En skillnad på 64,5 miljoner kronor för ett team med EN förare. Ett team med två förare skulle alltså spara typ 129 miljoner kronor på en säsong genom att köra CRT hojar istället för en satelithondor...


Edit 2: Satt och "smakade" lite på dom där summorna pengar.... Alltså, hur fan raggar man sponsorer till ett MotoGP team egentligen... Hur hittar man företag, och hur ställer man frågan... Hej, skulle ni vilja sponsra oss? Kan ni slänga in typ 100 miljoner eller nåt? Hur många företag har ens dom marginalerna att man har 100-150 miljoner kronor över som man kan slänga in i ett MotoGP team? Det är ju sjukt...
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Att åka ifrån bottenträsket i MotoGP är inte jättesvårt om man får 1000cc. Redan idag är ju de snabbaste i WSBK snabbare än de långsammaste i GP och får man ta en WSBK moppe och trimma lite till så kommer det gå utmärkt att hänga med.

1000cc kommer ju MotoGP hojarna att ha också, så där blir det väl ingen större skillnad?
Det är väl bränslemängden som kommer bli den avgörande faktorn tror jag...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
I en intressant artikelserie i Visor Down står att begränsningar i MotoGP-elektroniken skulle göra racingen dyrare. Låter vettigt om man tar sig tid att läsa helheten.

”...costs just keep on rising in Formula 1, despite engine freezes, spec ECUs, minimum engine life of two race weekends, and many, many other ideas. If you're looking for ideas to cut costs, Formula 1 isn't it.”

http://www.visordown.com/column-dav...art-2---how-to-encourage-the-cheats/6242.html
Nja, det där är att göra det väl lätt för sig. Artikelförfattaren slår ut med armarna och säger "det går inte", en inställning som jag har mycket svårt för.

Det är riktigt att ingen F1-bil får kärringstopp i starten numera, men det beror inte på att man har LC, utan en anti stall-funktion. Så visst går teamen runt mycket genom att vara kreativa med motormappningen, men det är knappast omöjligt att skriva ett reglemente som begränsar detta.

Det är självklart att teamen alltid letar nya vägar runt begränsningar i reglementet, det är ju det som är själva grejen med motorsport på högsta nivå. Jag ser inte problemet riktigt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är självklart att teamen alltid letar nya vägar runt begränsningar i reglementet, det är ju det som är själva grejen med motorsport på högsta nivå. Jag ser inte problemet riktigt.
Att ta sig runt reglementet med egna lösningar kostar pengar och ofta blir det en mycket dyrare lösning än att tillåta det från början.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ja, det finns ju många (typ alla?) ändringar i reglementet dom senaste året där grundtanken är att det ska bli billigare. Men resultatet ALLTID blivit att tillverkaren har lagt ner ÄNNU mera pengar på att utveckla och hitta vägar runt begränsningarna istället. Och samma sak med begränsningen i antalet motorer som man införde med avsikten att det skulle bli billigare att göra av med färre motorer. Istället så fick fabrikerna lägga ner MASSOR av pengar på att utveckla nya motorer som skulle hålla längre, men med samma effekt som dom tidigare motorerna som revs isär/byttes ut efter varje helg. Slutresultat även där: MYCKET dyrare...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, det finns ju många (typ alla?) ändringar i reglementet dom senaste året där grundtanken är att det ska bli billigare. Men resultatet ALLTID blivit att tillverkaren har lagt ner ÄNNU mera pengar på att utveckla och hitta vägar runt begränsningarna istället. Och samma sak med begränsningen i antalet motorer som man införde med avsikten att det skulle bli billigare att göra av med färre motorer. Istället så fick fabrikerna lägga ner MASSOR av pengar på att utveckla nya motorer som skulle hålla längre, men med samma effekt som dom tidigare motorerna som revs isär/byttes ut efter varje helg. Slutresultat även där: MYCKET dyrare...

Ja ändrar man reglementen hela tiden så tillverkarna måste skapa nytt hela tiden så lär ju aldrig kostnaderna minska. Och jag tror även att OM kostnader skulle minska, så står ju även utvecklingen still och utövare och publik kommer klaga på att ingenting förnyas.

Jag tror det hela är snarlikt ett moment 22 vad gäller utveckling kontra utgifter. Det ena kräver det andra.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ja ändrar man reglementen hela tiden så tillverkarna måste skapa nytt hela tiden så lär ju aldrig kostnaderna minska. Och jag tror även att OM kostnader skulle minska, så står ju även utvecklingen still och utövare och publik kommer klaga på att ingenting förnyas.

Jag tror det hela är snarlikt ett moment 22 vad gäller utveckling kontra utgifter. Det ena kräver det andra.


Jaa... man kunde ju börja med att hålla någorlunda samma reglemente typ 2 säsonger i rad, och sen tvinga tillverkarna att sälja ut fjolårshojar till privatteam så dom kan köra billigt med en lite mindre konkurrenskraftig fjolårshoj... Då skulle man kunna fylla ut startfältet lite lättare... Som det är nu skrotas väl hojarna efter en säsong, eller göms undan i nån lagerhall nånstans... Jag tror faktiskt att CRT är ett bra steg på vägen... Tråkigt ur teknikporrsynpunkten kanske, men jag tror nog att 99% av alla som kollar på MotoGP skiter i vad som sitter bakom kåporna. Man vill se ball racing med balla cyklar, och det får man även med CRT hojar...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det som gjort att MotoGP tristare att följa är glesa startfält samt att det är i princip nästan omöjligt att någon skräller, dyrt och komplicerat är ingen bra lösning.

Moto2 har ett bättre koncept och därför även roligare att kolla på.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Edit 2: Satt och "smakade" lite på dom där summorna pengar.... Alltså, hur fan raggar man sponsorer till ett MotoGP team egentligen... Hur hittar man företag, och hur ställer man frågan... Hej, skulle ni vilja sponsra oss? Kan ni slänga in typ 100 miljoner eller nåt? Hur många företag har ens dom marginalerna att man har 100-150 miljoner kronor över som man kan slänga in i ett MotoGP team? Det är ju sjukt...
Tja.... Percy Barnevik fick 901 miljoner av ABB i pension när han slutade och det enda det resulterade i var negativ reklam.
Percy betalade iofs tillbaka 548 miljoner och behöll endast 353 miljoner och Göran Lindahl betalade tillbaka 286 av sina 517 miljoner kronor.

Det finns gott om pengar där ute. Det gäller bara att kunna se en payback på sin investering.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Edit 2: Satt och "smakade" lite på dom där summorna pengar.... Alltså, hur fan raggar man sponsorer till ett MotoGP team egentligen... Hur hittar man företag, och hur ställer man frågan... Hej, skulle ni vilja sponsra oss? Kan ni slänga in typ 100 miljoner eller nåt? Hur många företag har ens dom marginalerna att man har 100-150 miljoner kronor över som man kan slänga in i ett MotoGP team? Det är ju sjukt...
Stefan Bradl hade enligt uppgifter med sig 2,5 miljoner Euro från Wiesmann nu när han flyttar upp till MotoGP
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
.
.
.
Edit 2: Satt och "smakade" lite på dom där summorna pengar.... Alltså, hur fan raggar man sponsorer till ett MotoGP team egentligen... Hur hittar man företag, och hur ställer man frågan... Hej, skulle ni vilja sponsra oss? Kan ni slänga in typ 100 miljoner eller nåt? Hur många företag har ens dom marginalerna att man har 100-150 miljoner kronor över som man kan slänga in i ett MotoGP team? Det är ju sjukt...
Måste bara droppa lite siffror... Vi snackade på jobbet häromdagen om fenomenet Wallmart och jag googlade lite.
De hade 2011 en vinst på $15.4 miljarder ur en omsättning på $422 miljarder. Det gör dem till störst i världen (baserat på omsättning). De är även största privata arbestgivaren i världen med över 2miljoner anställda över hela världen.
15.4 miljarder US bucks = 111 034 000 000 SEK enligt Forex idag. Om jag nu inte snubblat för mycket i min lek med nollor blir 100 mille inte ens en tiondels promille av deras vinst.
Orelevant men kanske lite skoj...
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top