Utdrag ur reglerna 2002:
För tvåtakt:
Källa:
http://www.22000rpm.com/2002rules.html
Det här är regler som främjar teknik och innovation!
Skillnaden i viktgränserna för olika cylinderantal är med 20kg/35kg betydelsefulla. D.v.s, att försöka knäcka de tekniska svårigheterna med en fåcylindrig maskin, samt den utmaning det innebär för föraren att köra denna motorcykel med låg vikt, fast lite lägre effekt än konkurrenterna, premieras!
Man tillåter något så exotiskt som cylindrar med flera kolvar! Det hade alltså gått att göra en maskin med två cylindrar och 4 kolvar. Varje kolv skulle kunnat ha samma slaglängd som en 4-cylindrig maskin, och därmed kunnat varva lika mycket, och alltså ge ungefär samma effekt som 4-cylindriga 500cc! Och eftersom att viktgränsen baseras på antal cylindrar, och inte antalet kolvar, skulle en sån maskin tillåtas väga bara 100kg! 190hk/100kg! Detta är att premiera innovation!
Det är tydligt att begåvade män med kunskap om motorutveckling och dess möjligheter har varit med och skrivit de här reglerna.
För fyrtakt:
Vikterna för fyrtaktare är 2002 fortfaranda ganska låga. Fast märkligt att skillnaden i viktgräns är så små mellan olika antal cylindrar. Det premierar ju inte direkt att välja en experimentell motor med 3 cylindrar, för den får bara väga 10kg mindre än en konventionell maskin. Möjlighet för innovation finns ändå (ovala kolvar), men premieras inte, utan bestraffas med högre vikt.
Även om reglerna för fyrtakt år 2002 fortfarande innehöll möjligheter för kreativitet, är de, jämfört med tvåtaktsdelen av samma års regler, ändå en lätt dämpning av det kreativa. Trenden att dämpa den tekniskt innovativa delen av GP-racing verkar ha fortsätt stadigt sedan dess. Jag tycker att det totalt urtrist. Detta skapar ju också konsekvenser. Titta på Ducati t.ex, som försöker använda några av de få kvarvarande tillåtna möjligheterna för vara innovation. Med chassie i kolfiber och motor som bärande del skulle deras motorcykel antagligen kunna vara betydligt lättare än andras motorcyklar. Men viktgränsen är löjligt hög, så dom får inte någon fördel av deras innovativa lösning av chassiet. Dom väljer att lägga till material för att komma upp till viktgränsen. Chassiet blir stumt och utan känsla.