MotoGP förlorar magin i rask takt

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
På något sätt sammanfattar detta inlägg hur långt under isen dagens så kallade "roadracing" befinner sig. Ta bort några elkoppel och handikapphjälpmedel på dieselharvarna så är det ett jävla happening.....
Själv slutade jag titta på tennis när träracken försvann. Nu kan ju vem som helst spela tennis på elitnivå...
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Till alla er som inte är direkt förtjusta i TC:n.
Vad skulle ni välja till er själva, en S1000RR alt. 1199 Panigale, med eller utan TC?

Tveklöst utan både TC och ABS om det skulle gå.
I en bruksbil är dessa prylar bra (eller inte TC, folk kan ju inte hantera soma bilar längre tack vare alla dessa elektroniska hjälpmedel), men dessa prylar har inget att göra på ett nöjesfordon, och framförallt inte inom racing!
Om nu tekniken skall få härja fritt i racing, varför inte tillåta det inom andra sporter då med? Borde ju gå att utveckla någon form av katapulltmekaniksm för höjdhoppare, radiostyrda golfbollar åt golfspelarena osv. Varför är det bara inom motorsport fuskhjälpmedel är tillåtna?
Visst hårddrar jag det ett snäpp nu, men det känns som om man många gånger behöver det för att få sin poäng igenom.

Nåja, får väl finna mig i att bli hånad och kallad bakåtsträvare, men jag slutade titta på motorcykelracing när fyrtaktarna släpptes in i 500-klassen. Dramatiken försvann totalt för mig.

Mina två personliga cent.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det handlar väl bara om vad man tycker att MotoGP borde vara. En del vill att MotoGP ska vara det tuffaste roadracingmästerskapet som ska bjuda på häftig racing, tighta fighter, och jämna spännande race på jävligt coola hojar som bara förblir en dröm för oss vanliga dödliga att få köra. Medan andra vill att det ska vara ett runkbås för ingengörer vars huvudsakliga uppgift är att ta fram nyteknik och hela tiden ligga i framkant tillsammans med NASA och utveckla nya material och konstruktioner...
Alla är olika, och gillar olika, men jag tror nog att den ALLRA största majoriteten (som betalar för biljetter, TV-abonnemang, och köper motorcyklar och andra produkter av dom sponsrande företagen) tillhör den förstnämnda gruppen.
Fast vad säger att dessa två saker per definition är i motsats till varandra?
jag tror det är möjligt att göra ett tekniskt reglemente som uppfyller båda kriterierna men andra tror inte det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vem här inne känner pulsen och spänningen stiga när man läser följande startande/ekipage i motorcykelracingens finaste och mest prestigefyllda klass?

9 DANILO PETRUCCI ITA - IODA RACING PROJECT, IODA*
13 ANTHONY WEST AUS - SPEED MASTER, ART*
22 IVAN SILVA SPA - BQR, BQR-FTR*
51 MICHELE PIRRO ITA - HONDA GRESINI, FTR*
68 YONNY HERNANDEZ COL - BQR, BQR-FTR*
77 JAMES ELLISON GBR - PAUL BIRD RACING, ART*

Jag är medveten om att det är första året, inget är klart, det är en övergångsfas osv. osv men det här är inte något som gör att fler kommer flockas kring MotoGP tror jag.

Här är dessa förares resultat 2011.
Petrucci: 2:a FIM Superstock 1000 Cup
West: 22:a FIM Moto2
Silva: 1:a CEV Buckler Stock Extreme
Pirro: 9:e FIM Moto2
Hernandez: 19:e FIM Moto2
Ellison: 16:e BSB Superbike
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Men alla vet att Ellison kör EXAKT som Rossi. Det går inte att skilja dataloggingen åt. Förutom genom att Ellisons sitter längre ner på skärmen konstant.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Till alla er som inte är direkt förtjusta i TC:n.
Vad skulle ni välja till er själva, en S1000RR alt. 1199 Panigale, med eller utan TC?
På vilket sätt är det relevant i diskussionen? Det är ju inte så att TC inte går att utveckla utan MotoGP.

Dessutom läggs det betydligt mer energi, möda och utvecklingsarbete på att få hojarna att gå så snålt som möjligt.
Man ska betänka att de hojar man har i MotoGP är bränslesnålare än SS600 hojarna men går oerhört mycket snabbare...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vem här inne känner pulsen och spänningen stiga när man läser följande startande/ekipage i motorcykelracingens finaste och mest prestigefyllda klass?

9 DANILO PETRUCCI ITA - IODA RACING PROJECT, IODA*
13 ANTHONY WEST AUS - SPEED MASTER, ART*
22 IVAN SILVA SPA - BQR, BQR-FTR*
51 MICHELE PIRRO ITA - HONDA GRESINI, FTR*
68 YONNY HERNANDEZ COL - BQR, BQR-FTR*
77 JAMES ELLISON GBR - PAUL BIRD RACING, ART*

Jag är medveten om att det är första året, inget är klart, det är en övergångsfas osv. osv men det här är inte något som gör att fler kommer flockas kring MotoGP tror jag.

Här är dessa förares resultat 2011.
Petrucci: 2:a FIM Superstock 1000 Cup
West: 22:a FIM Moto2
Silva: 1:a CEV Buckler Stock Extreme
Pirro: 9:e FIM Moto2
Hernandez: 19:e FIM Moto2
Ellison: 16:e BSB Superbike

Anthony West är väl den ende av de där förarna som åtminstone nästan håller MotoGP-klass. Och även han peakade nog 2007. Skall vi ha en tävling och komma på namn på förare som platsar i nya MotoGP:

Jag nominerar Shane Burne och Chris Vermulen samt Ben Bostrom till att få köra
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Till alla er som inte är direkt förtjusta i TC:n.
Vad skulle ni välja till er själva, en S1000RR alt. 1199 Panigale, med eller utan TC?

Jag tycker TC är ett utmärkt hjälpmedel för oss som inte är proffsförare. Lite som att hojen säger till oss att "nu kör du jävligt illa, men jag hjälper dig". :)

Men jag ställer mig tveksam till att världens bästa motorcyklister ska behöva ha den hjälpen. Tycker det hör till deras yrke att visa att de kan ändå. Samma sak hade jag tyckt om MotoGP helt plötsligt skulle införa krav på ABS, som också är ett hjälpmedel proffs inte ska behöva.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
In med lite gubbar som Biaggi, Checa, Barros, Mat Mladin så blir det iaf lite krigande:). Eller ge Gibernau en chans på en bra hoj.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Mycket tekniksnack blir det....Men, trådens rubrik lyder "MotoGP förlorar magin i rask takt".
Till de som tycker så, säger jag bara: Åk en sväng i Europa, Assen är nära, Sachsenring också, och Brno är heller inte så långt borta. Kanske boka in er på ett lågprisflyg till Spanien.... För när man är på PLATS, så lovar jag att "magin" finns kvar! Och jag är jävligt glad att jag åkte till Sachsenring och fick se #58 i ett av hans sista race... Så lyft röven från soffan 2012, och upplev magin!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
För de som tycker att inga begränsningar är det enda rätta är nog detta ingen kul läsning...

CEO of Dorna Sports S.L, Carmelo Ezpeleta, was present at Wrooom 2012 this week in Madonna de Campiglio where he spoke about future MotoGP™ class regulations.

The MotoGP grid has an enrollment of 21 bikes for 2012, including twelve factory bikes and nine members of the new CRT category. Regarding this mix, Ezpelata stated: "We must immediately do two things: The first is to keep the grid is as compact as possible. This is not to say that there will be no differences, but to make sure that the CRT bikes are as close as possible to the factory bikes. Second, that factory bikes don’t technologically advance to performance levels that could be dangerous, with costs that can’t be assumed. For the problem is not just how to reduce costs, it’s that if someone invests a significant amount, wins the Championship and then leaves, it leaves you with nothing."

In this regard, Ezpeleta says that communication is ongoing with manufacturers. "We have three manufacturers - Ducati, Yamaha and Honda. I'm talking with them and I have ideas for making the championship more competitive. The basics of motorsport are the combination of entertainment and technology. In times of crisis, if we cut back on something, it must be in technology, not the entertainment, which both television and circuits pay for. Again, I'm talking to the manufacturers and I think we will come to a conclusion in May as to how the championship will look from 2013."

The CEO of Dorna is positive he can convince the manufacturers of the advantages these changes will bring: "Manufacturers are aware of the situation, not least because the crisis is affecting them too," he said. "The problem is that, for them, the priority has always been the technological development. And this development has made the cost of the bikes too high, which until now have been offered on lease. On the other hand, this technology that has made the motorcycles running up front lightning-fast has also created an issue with competition, because they are so superior."

"I think we will be able to resolve these issues by consensus," he continued. "If not, we have ideas, such as the introduction of a spec ECU or a rev limit, which could be launched as early as 2013, a year in which the Championship will be completely different compared to 2012."

"The establishment of the single unit, according to the manufacturers, would be the biggest limiter to continued technological development. We are looking at what the best way of limiting the performance—and thereby costs—will be, to ensure that a satellite team will be able to obtain bikes at a maximum of one million Euros per season, whether through selling, through a long term leasing commitment, or through CRTs, although this cost seems excessive to me for a CRT."


Verkar som de är lika bekymrade över prestandan som elektroniken fast prestandan är väl ett samlingsnamn där båda kan ingå! Så om man varken får ha TC/elektronik, fria hk eller lättvikt vad skall man fokusera på då att förbättra?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det handlar väl bara om vad man tycker att MotoGP borde vara. En del vill att MotoGP ska vara det tuffaste roadracingmästerskapet som ska bjuda på häftig racing, tighta fighter, och jämna spännande race på jävligt coola hojar som bara förblir en dröm för oss vanliga dödliga att få köra. Medan andra vill att det ska vara ett runkbås för ingengörer vars huvudsakliga uppgift är att ta fram nyteknik och hela tiden ligga i framkant tillsammans med NASA och utveckla nya material och konstruktioner...
Alla är olika, och gillar olika, men jag tror nog att den ALLRA största majoriteten (som betalar för biljetter, TV-abonnemang, och köper motorcyklar och andra produkter av dom sponsrande företagen) tillhör den förstnämnda gruppen.

En del vill att MotoGP skall vara kungaklassen.
Andra vill att det skall vara en variant av Superbike.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Verkar som de är lika bekymrade över prestandan som elektroniken fast prestandan är väl ett samlingsnamn där båda kan ingå! Så om man varken får ha TC/elektronik, fria hk eller lättvikt vad skall man fokusera på då att förbättra?

Då är det väl chassit kvar? Vem vet, dom kanske kommer på någon fenomenal superduperdämpare... Jag tror inte utvecklingen kommer stanna av pga vissa begränsningar, utvecklingen kommer nog ändra riktning/fokus till det som inte är begränsat.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Nja det är väl snarare så att man flyttar gränserna med TC, det går att köra snabbare men skiten kör inte sig själv trots TC.

.

givetvis kör hojarna inte sig själv , men på den nivån som dessa gubbar e på så blir det VÄLDIGT lite misstag. på sin höjd brukar det vara någon som tar lite sent i bromsgreppet och går av/omkull. men det kommer väll snart det oxo där en dator räknar ut när absoluta bromspunkten nås ?
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
... Ben Bostrom till att få köra

Han sjönk som en sten efter fiaskot på Laguna Seca. "Aaa, nää... Jag sket i att köra klart, baffö jag ska köra superbikerejset snart. Men det var kul att va me!"

Var han den bäste de kunde skrapa fram? Shit vavareva!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Då är det väl chassit kvar? Vem vet, dom kanske kommer på någon fenomenal superduperdämpare... Jag tror inte utvecklingen kommer stanna av pga vissa begränsningar, utvecklingen kommer nog ändra riktning/fokus till det som inte är begränsat.

Har för mig att de begränsat det med då de inte får ha elektroniska dämpare som du ställer in per kurva! Eller om det var WSBK? Dom gjorde det pga av kostnadsskäl iaf!

Och det jag lite undrar är vad de skall ändra fokus till?
Hur bra kan det mekaniska greppet bli och hur mkt mer aerodynamiska kan kåporna vara?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top