MotoGP förlorar magin i rask takt

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Har för mig att de begränsat det med då de inte får ha elektroniska dämpare som du ställer in per kurva! Eller om det var WSBK? Dom gjorde det pga av kostnadsskäl iaf!

Och det jag lite undrar är vad de skall ändra fokus till?
Hur bra kan det mekaniska greppet bli och hur mkt mer aerodynamiska kan kåporna vara?

Jag har ingen aning om vad dom har för planer men jag är helt säker på att det är något iaf och vad det är lär vi få reda på så småningom ;)

Det finns ju ingen som helst risk att dom inte kommer att fortsätta förbättra/optimera tillgängligt material och så länge klassen finns kvar så kommer den vara snabbast med mest teknik och bäst förare. När så inte längre är fallet så lär den självdö och bli ersatt.

Jag sällar mig till skaran som uppskattar häftig Racing och tycker att Moto2 är roligare att se just därför. MEN! Om nu Moto-gp får fram ett reglemente som ger mer action så smäller det högre såklart!
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
För de som tycker att inga begränsningar är det enda rätta är nog detta ingen kul läsning...
Sorgligt läsning.

...could be launched as early as 2013, a year in which the Championship will be completely different compared to 2012." ...We are looking at... ...the best way of limiting the performance
Ännu sorgligare att en så enkelspårig Honda/Yamaha-lakej ska vara GP-racingens främsta företrädare!

Prototypracingens enda hopp verkar nu vara att någon entreprenör med mod och kapital - typ Branson - startar en konkurrerande organisation som ger utrymme för racing med vadhelst som tar sig fortast runt en bana utan sidoblickar på vad giganterna vill kränga.
Att konkurrera ut Dorna & Co. vad gäller publikintresse skulle knappast vara något större problem.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
I denna diskutionen är det ju lätt att man hamnar som bakåtsträvare, så låt oss dela upp fältet!
Antingen så sitter man framför TVn o kollar tighta race, får nästan ingen akustisk feedback och i princip ingen känsla för vilket material som surrar runt framför en:
Slå ihop skiten med superbike o ss600, få alla dom bästa förarna att tampas i samma race. Det låter som rooki 600 på sviesta men skitsamma, vem åker dit och ser det live anyway..

Eller åka ut i europa / världen och sitta på plats och känna att nu jävlar, nu är det på riktigt!
Den känslan har infunnit sig hos mig framförallt på 500 tiden (tvåtaktsbög), men även under Moto GP tiden och den känslan skulle jag utan tvekan härleda företrädesvis till maskinmaterialet!
Sänker man maskin specen så kan man ju plocka ner läktarna och få ännu bättre kameravinklar!

Just my 2c..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
"I think we will be able to resolve these issues by consensus," he continued. "If not, we have ideas, such as the introduction of a spec ECU or a rev limit, which could be launched as early as 2013, a year in which the Championship will be completely different compared to 2012."
Härlig läsning! :)

En standard-ECU för alla hojar, gärna med noll TC, LC osv vore mumma!

MotoGP kommer bara att bli bättre och bättre de kommande åren!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Härlig läsning! :)

En standard-ECU för alla hojar, gärna med noll TC, LC osv vore mumma!

MotoGP kommer bara att bli bättre och bättre de kommande åren!

Jag är lite rädd att det blir ganska shit i år, faktiskt. CRT-hojarna blir rundningsmärken, mycket på grund av "pajasarna" som satts att köra dom. Med ett mer homogent CRT-reglemente blir det nog bra rejsing igen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Sorgligt läsning.


Ännu sorgligare att en så enkelspårig Honda/Yamaha-lakej ska vara GP-racingens främsta företrädare!

Prototypracingens enda hopp verkar nu vara att någon entreprenör med mod och kapital - typ Branson - startar en konkurrerande organisation som ger utrymme för racing med vadhelst som tar sig fortast runt en bana utan sidoblickar på vad giganterna vill kränga.
Att konkurrera ut Dorna & Co. vad gäller publikintresse skulle knappast vara något större problem.

Jag är för att man begränsar motorstorlek/konfig. samt saker som den dyra elektroniken men när man skall börja begränsa farten eller hk så går det emot kärnan i all racing. Banorna blir säkrare och säkrare men det är fortfarande racing vi pratar om och ingen av deltagarna lider av vanföreställningen att det är ofarligt! Börjar de begränsa prestandan så är det bara en snabbare form av red bull rookies cup...

Det känns lite som förarna nu kan åka lite närmare gränsen där man tidigare hade en inbyggd säkerhetszon som de tidigare enbart beträdde ett fåtal ggr per race men som de nu måste hålla sig på hela tiden! Detta fodrar en annan förartyp som är är mer "do or die" än någon som medvetet tar klivet över gränsen då och då. Nu säger jag inte att Stoner är dålig utan bara att detta passar honom bättre än vissa andra samt att jag vill ge lite mer kontroll tillbaka till förarna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag är lite rädd att det blir ganska shit i år, faktiskt. CRT-hojarna blir rundningsmärken, mycket på grund av "pajasarna" som satts att köra dom. Med ett mer homogent CRT-reglemente blir det nog bra rejsing igen.
Edwards kan väl knappast kallas för pajas?

Klart de kommer att vara efter de första racen men Dorna har sagt att de ska göra vad de kan för att få CRT så nära fabrikarna de kan. Mer soppa är en snabb, enkel och billig lösning på det problemet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag är för att man begränsar motorstorlek/konfig. samt saker som den dyra elektroniken men när man skall börja begränsa farten eller hk så går det emot kärnan i all racing. Banorna blir säkrare och säkrare men det är fortfarande racing vi pratar om och ingen av deltagarna lider av vanföreställningen att det är ofarligt! Börjar de begränsa prestandan så är det bara en snabbare form av red bull rookies cup...
F1-bilarna hade väl runt 1500 Hk i sina turbomatade kvalmotorer på 80-talet och rallybilar med 700 Hk var inget ovanligt. Det går med andra ord utmärkt att minska effekten i en sport med bibehållen spänning.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Edwards kan väl knappast kallas för pajas?

Klart de kommer att vara efter de första racen men Dorna har sagt att de ska göra vad de kan för att få CRT så nära fabrikarna de kan. Mer soppa är en snabb, enkel och billig lösning på det problemet.

Nej, inte RdP heller. Jag hoppas innerligt att RSV4MotoGP-räsern är snabb som fan och trycker till skit-Ducati. Samtidigt hoppas jag att Ducati har byggt nånting som går att köra. Alltså hoppas jag att de "riktiga" hojarna, ej byggda av brittiska skjultomtar (jag vet att ducatiramen som dök upp 2011 är byggd av brittiska skjultomtar) regerar hela skiten. Begripligt och bra, va?

Sammanfattningsvis hejar jag på Aprilia, Arai och Alpinestars. Lite på Dainese också. Sen vore det kul om Yonny Hernandez körde supermotostyle även på skjulbygget. Ungefär så.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
I denna diskutionen är det ju lätt att man hamnar som bakåtsträvare, så låt oss dela upp fältet!
Antingen så sitter man framför TVn o kollar tighta race, får nästan ingen akustisk feedback och i princip ingen känsla för vilket material som surrar runt framför en:
Slå ihop skiten med superbike o ss600, få alla dom bästa förarna att tampas i samma race. Det låter som rooki 600 på sviesta men skitsamma, vem åker dit och ser det live anyway..

Eller åka ut i europa / världen och sitta på plats och känna att nu jävlar, nu är det på riktigt!
Den känslan har infunnit sig hos mig framförallt på 500 tiden (tvåtaktsbög), men även under Moto GP tiden och den känslan skulle jag utan tvekan härleda företrädesvis till maskinmaterialet!
Sänker man maskin specen så kan man ju plocka ner läktarna och få ännu bättre kameravinklar!

Just my 2c..

du! , kan du inte beskriva känslan som innefanns på Racedagen på Sachsenring förra året ??
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag är lite rädd att det blir ganska shit i år, faktiskt. CRT-hojarna blir rundningsmärken, mycket på grund av "pajasarna" som satts att köra dom. Med ett mer homogent CRT-reglemente blir det nog bra rejsing igen.

Å andra sidan är det väl alltid bara topp 5-6 som är av intresse, resten är utfyllnad och hejas på av de närmast sörjande. Om någon/några kan utmana Stoner kan det bli hur kul som helst.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
F1-bilarna hade väl runt 1500 Hk i sina turbomatade kvalmotorer på 80-talet och rallybilar med 700 Hk var inget ovanligt. Det går med andra ord utmärkt att minska effekten i en sport med bibehållen spänning.

Jo, visst fan går det, men kom inte och säg att det är lika roligt att titta på rally nu som under Grupp-B monstrens tid, det finns det ingen som tycker.

Sen att det ändå går fortare nu lyfter inte upplevelsen.

Kolla 25 sekunder in i det här klippet, när audin går upp på bakorna( heter det så när man har två bakdäck?) när den går över ett krön och slår på fullt...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tycker rally är ungefär lika tråkigt nu som då men F1 har enligt mig blivit bättre de senaste åren trots att de har svagare motorer.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jo, visst fan går det, men kom inte och säg att det är lika roligt att titta på rally nu som under Grupp-B monstrens tid, det finns det ingen som tycker.

Sen att det ändå går fortare nu lyfter inte upplevelsen.

Kolla 25 sekunder in i det här klippet, när audin går upp på bakorna( heter det så när man har två bakdäck?) när den går över ett krön och slår på fullt...

Finns inte mycket som slår en grupp B bil när det kommer till underhållning !
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Fast vad säger att dessa två saker per definition är i motsats till varandra?
jag tror det är möjligt att göra ett tekniskt reglemente som uppfyller båda kriterierna men andra tror inte det.

Att ha ett helt öppet och fritt reglemente där ingengörsbedrifter och järva designer får härja fritt, tror jag faktiskt per definition är motsats till stora startfält och spännande race. Det blir helt enkelt för dyrt för alla utom Honda och Yamaha att hänga med...

Däremot så tycker jag defenitivt inte att man ska göra som i t.ex Moto2, med enhetsmotor och enhets ECU i MotoGP. Det finns rätt så bra mellanläge som borde gå att hitta tycker jag... Förmodligen är CRT ett bra steg i rätt riktning, och jag tror att man kommer att hitta rätt inom ett par år om man fortsätter så här.

2012 så tror jag nog att CRT hojarna kommer att vara hopplöst efter, i alla fall inledningsvis. Det är helt enkelt en för brant inlärningskurva för alla "nya" team hoj- och chassietillverkare att bestiga, och att hinna få fram en färdig och konkurenskraftig hoj till MotoGP inom loppet av några månader är helt enkelt en omöjlighet. Men jag tror att dom sakta men säkert kommer att ta sig in i matchen, och till nästa år när några av dom bättre förarna som står utan MotoGP kontrakt idag ser att en CRT hoj faktiskt har en chans att slå några "riktiga" MotoGPhojar så tror jag att det börja trilla in lite mer kvalitativa förare också på dom hojarna. Och då, med nåt års erfarenhet för teamet, och lite "riktiga" förare i sadeln, så ser det nog lite ljusare ut.

Jag tror faktiskt inte att CRT hojarna kommer att vara så himla tråkiga som folk verkar tro. Att det ska vara typ WSBK hojar med andra kåpor, eller något sånt. Det enda som egentligen kommer att skilja en MotoGP hoj mot en CRT hoj är ju att motorn (motorblocket, för resten lär ju vara special rakt igenom kan jag tänka mig) får härstamma från en produktionshoj med "rätt" borrning och slag. Jag tror nog att det kommer vara rätt så balla lösningar, och tuff teknik även på en CRT hoj...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker rally är ungefär lika tråkigt nu som då men F1 har enligt mig blivit bättre de senaste åren trots att de har svagare motorer.

Jag tycker tvärt om.
Både rally och F1 har blivit tråkigare, men F1 nhar tappat all tjusning för mig.
Att begränsa maxvarvet var dödsstöten.
Men det är fortfarande en kungaklass och därmed befogad.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
F1-bilarna hade väl runt 1500 Hk i sina turbomatade kvalmotorer på 80-talet och rallybilar med 700 Hk var inget ovanligt. Det går med andra ord utmärkt att minska effekten i en sport med bibehållen spänning.

Att minska effekten och sätta ett tak på den är skilda saker och jag uppfattade den senare! Dom har ju precis provat och gå ner i effekt vilket inte gav ett skit förutom ökade kurvhastigheter vilket garanterat inte är säkrare. Det jag är rädd för är att alla hojar skall ha i stort sett samma hk.
Nä låt förarna ha bra med pulver och lämna det till dom att dosera den utan hjälp utom från chassie/fjädringstekniker!
Dock så är jag konstigt nog för utjämning av förarskillnader där vissa skulle behöva svälta sig för att komma ner till andras normala matchvikt. Inte minst skulle det bidra till att fler skulle kunna vara GP-förare utan att vara dvärg eller anorektiker...


Tycker faktiskt inte rally är jämförbart då bla de medtävlande inte är en faktor för vilken tid du får!
Och grp B var sjukt mkt ballare än dagens fiestor!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Grupp B är bland det häftigaste som funnits, dock så dog både toppförare och publik i ett stigande tempo. Det samma kan sägas om Sportvagns-VM, F1 och Can-Am. Både banor och material var fantastiska, men det strök också med för många för att låta det fortgå.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top