Om Du läser vad Alatalo skriver och det inlägg han kommenterar finns följande ledtrådar att utläsa:
1 - Rossi var inte i närheten av de övriga Aliens racepace under hela helgen. En halv sekund per varv är lång tid i dessa sammanhang.
I racet kom han ifatt och förbi MM. MM hade inte samma race pace under den lilla tiden han var med i racet som han hade haft i de fria träningarna. Första flygande varvet var en 2:00-tid, men i övrigt var det 2:01- och 2:02-tider tills han åkte ut. VR körde mestadels 2:01- och 2:02-tider under hela racet med undantag för startvarvet, varvet MM åkte ut på samt de två sista varven.
2 - Marquez var duktigt gramse på Rossi efter presskonferensen. Rejält gramse. Inte nog med att han redan blivit omkullkörd ett par gånger av VR under säsongen, dessutom hade VR mage att grina över revanschen nere på PhI.
Det skulle jag med ha varit om jag ansett att jag blivit medvetet omkullkörd av min medtävlande. Jag vet inte hur det faktumet påverkar VRs chanser att ha varit på pallen om inte MM gått omkull som han gjorde, dock.
3 - MM fick problem att hänga med JL och DP i ledningen, så var det nog.
DP, MM, VR, JL var ordningen efter start. Därefter kom JL och kapade sig förbi VR och MM. Dock kom han aldrig ifatt DP som drog iväg. VR tog sig förbi MM c:a ett varv senare.
4 - VR hade ännu större problem i inledningen. Vi var fortfarande tidigt i rejset.
Ja, tidigt i racet var vi, men såsom MM, och för den delen VR, körde när VR kom förbi så är frågan hur länge racet hade hållt för nån av dem...
Det är väl de "fakta" som finns. MM hade någonstans valet att lufsa i mål som ohotad trea. Eller backa tillbaka och visa VR var Moses köpte ölet. "Jaså, Du tyckte att jag var taskig och lekte med Dig sist? Nåväl, här ska Du få se hur det går till när jag rastar getter...".
Lufsa i mål som ohotad trea? Nä, det har jag mycket svårt att tänka mig.
De flesta är nog eniga om att MMs omkörningar av Rossi de där varven inte är något Du klarar om Du inte har marginaler kvar, det var körning som enbart och allena gjordes för att störa Rossi. För att reda ut vissa av de passeringarna tror i alla fall jag Du må ha duktigt med marginaler kvar.
Jag kan inte tala för alla passeringar, men en hel del av dem tyckte iaf jag kändes på gränsen. Speciellt de passeringar där de ögonblicket senare missar en apex med ett par meter, eller nån får ett litet kast så denne tappar foten från pinnen. Eller för den delen när nån av dem går apbrett pga för sen inbromsning.
Eller hittade MM så mycket extra power bara för att VR passerade? Så mycket fart att Du klarar av att tampas i varje kurva med en Rossi i maxtempo? Det förefaller vara det mer osannolika alternativet sett till det relativt höga tempot som rådde. Nej, personligen tror jag MM skulle passa på att torka VR duktigt på nosen under ett antal varv för att sedan passera och ta flagg som trea med god marginal.
Det handlar väl mer om att ta mer risker? Åka närmare, och kanske över, gränsen. Ta chansningar man annars inte tar, speciellt när man inte ska om eller är hotad.
Det är ju inte sällan som man sett förare bita tillbaka när de blivit omkörda av nån från långt bak. Ett exempel är ju Argentina, när MM försökte bita tillbaka.
Omoget? I min bok - ja. Olämpligt? Onödigt? Ja, det tycker jag nog också. Provocerande? Populistiskt? Måhända, man må ju säga att det väckt många känslor och rönt intresse långt utanför den normala publiksfären, ungefär som wrestling för ett antal år sedan... Men regelvidrigt? Nope, inte vad jag kan förstå. Så länge Din medtävlare inte bevisligen medvetet utsätter Dig för fara är Ditt enda försvar att helt enkelt köra ifrån antagonisten.
Jag har svårt att se att MM medvetet skulle vänta in VR för att knäppa honom på näsan istället för att köra så hårt han kunde för att ta bäst placering. När han däremot blev omkörd så tror jag att han bestämde sig för att bita ifrån så gott han kunde. Under det racet tror jag de var så jämnt matchade vad gäller varvtider, åminstonde i början, att båda två var tvungna att ta extra risker, vilket skulle förklara den yviga körningen från bådas håll, för att försöka hålla sig framför den andre.
Det jag menar är att jag inte ser det som solklart att VR skulle hamnat utanför pallen om inte MM åkt av på det sättet som han gjorde.