MotoGP - försäsongstugg!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Den enda som inte bett om ursäkt över huvud taget är väll Marquez. Rossi försökte sig ändå på nåt som liknar en ursäkt innan Valencia racet när han sa att han ångrar att han gick brett och trängde Marcuez. Nog om de.

Jag funderar på hur italienska fansen ska reagera om Lorenzo går till Ducati? Lorenzo verkar va rätt illa omtyckt i Italien och Ducati verkar ligga varmt om hjärtat på de flesta italienare oavsett vem man håller på. Träffade några italienare på Sachsenring i sommras, klädda från topp till tå i Ducati kläder. Dom hejade på Ducati i allmänhet och Rossi i synnerhet.

Ska dom börja hålla på Lorre om han går till Ducce? :va Riskerar Ducati att tappa fans genom att signa Lorenzo? Kommer dom sälja mycket röda kläder med #99 på? Tvek.

Jag som insnöad KTM fanatiker jublade inte när dom signade Bradley Smith. Vet inte vad de e riktigt jag pallar inte med snubben men jag får väl motvilligt heja lite på honom nästa år eftersom han kör mitt märke. Men några oranga #38 tröjor blir de inte. Där går gränsen.

Jag å grabben var å såg wsbk på misano förra året och det är mkt riktigt som du säger, i italien håller man inte på en förare utan man håller på ducati eller aprilia oavsett vem som sitter på dom!

Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
..Tänk dig att sverige skulle vinna vm i fotboll och mitt på bästa sändningstid uppe på prispodiet gör källström tummen ner när speakern ropar ut zlatans namn, kim är så jävla arg på zlatan som har hunnit med att vinna flera tunga titlar, har hyllats i land efter land, som älskas av nästan alla mm mm medans kim som endast har vunnit allsvenskan och en titel när han spelade i frankrike som kanske tycker att han förtjänar betydligt mer uppmärksamhet men faller under skuggan när zlatan är i närheten typ så...:gnissla

Du missar att konflikten startade mellan Rossi och hans beundrare Marques och existerar i högsta grad.
Historien kanske inte behöver upprepas med det som skedde.

Tänk dig själv om hur Zlatan offentligt öppnar portarna och beskriver sin paranoida föreställning hur konkurrenterna är dumma mot honom som inte låter honom vinna.

Man kan skriva hur mycket som helst men rivaliteten mellan förarna kommer alltid att finnas. Vilket skapar den unika atmosfären som motogp har och F1 saknar, tycker jag :tummenupp

I min värld är den som passerar mållinjen först bäst.
Men den stora frågan är Rossi the GOAT? Han är inne i sin 7e säsong och ännu inte vunnit en titel.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Du missar att konflikten startade mellan Rossi och hans beundrare Marques och existerar i högsta grad.

Tänk dig själv om hur Zlatan offentligt öppnar portarna och beskriver sin paranoida föreställning hur konkurrenterna är dumma mot honom som inte låter honom vinna.

Man kan skriva hur mycket som helst men rivaliteten mellan förarna kommer alltid att finnas. Vilket skapar den unika atmosfären som motogp har och F1 saknar, tycker jag :tummenupp

Men den stora frågan är Rossi the GOAT? Han är inne i sin 7e säsong och ännu inte vunnit en titel.

Håller helt med :rofl

Däremot, Greatest of all time kan man ju vara även om man inte avslutar på topp. Han blev näst bäst i världen senaste säsongen liksom. hade han inte själv fuckat upp det som en tonåring på näst sista racet så hade han haft en bra möjlighet att ta hem det, även om de andra tre körde riktigt vasst på Valencia (och jag tror nog han hade slutat fyra ändå, but still).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.motogp.com/en/in the med...-ducati-has-made-lorenzo-a-super-offer/196906

Det är klart om Audi ekonomiskt trampar plattan i botten för att ta de röda till MGP spets, vore d ju angeläget och övertyga Jlo att killen kan/kommer göra underverk på Duccen. Tänkvärt från Agostini där ..

Det hade definitivt varit intressat att se JLo på Ducatin för lite omväxling. :D
Sedan kommer det ju ge honom en fjäder i hatten att lyckas vinna på en Ducati, som Rossi inte lyckades med. Även om det är en totalt annan hoj.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Fast nu var det inte det det handlar om:va

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det hade definitivt varit intressat att se JLo på Ducatin för lite omväxling. :D
Sedan kommer det ju ge honom en fjäder i hatten att lyckas vinna på en Ducati, som Rossi inte lyckades med. Även om det är en totalt annan hoj.

Precis. Och vettetusan! Men jag tror just det Du nämner kittlar tillräkligt hos Jlo,och att han kommer ta chansen hos Ducati.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis. Och vettetusan! Men jag tror just det Du nämner kittlar tillräkligt hos Jlo,och att han kommer ta chansen hos Ducati.

Jo, jag tror nog det kan komma att väga in i beslutet iaf. Sedan, om Agostini har rätt och Ducati har gett ett riktigt bra erbjudande så... Hojen skäms inte för sig direkt, och funkar den för JL så kommer han nog om ett par år kunna placera den högst upp på pallen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Han blev näst bäst i världen senaste säsongen liksom. hade han inte själv fuckat upp det som en tonåring på näst sista racet så hade han haft en bra möjlighet att ta hem det, även om de andra tre körde riktigt vasst på Valencia (och jag tror nog han hade slutat fyra ändå, but still).

En mycket nykter analys. Och med facit i hand så kan man ju säga att incidenten i Sepang i slutändan blev helt betydelselös. Eller möjligtvis att den "förbättrade" VR's resultat på så sätt att han blev tvåa med fem poäng upp till Lorenzo istället för åtta poäng.

Om Marquez hade stått på hjulen i Sepang finns inte en chans att VR hade stått på pallen i Sepang. Således tretton poäng istället för det verkliga utfallet på sexton poäng. Och oavsett bestraffningar och startpositioner i Valencia finns inte heller någon chans att VR hade stått på pallen där heller. Inget i hans körning under ett enda pass indikerade en race pace inom halvsekunden från Lorenzo, Pedrosa och Marquez. Således varken mer eller mindre poäng än det verkliga utfallet.

Oavsett hur gula glasögon man har så är det inte särskilt svårt att titta på statistiken. VR gjorde en stark säsongsinledning, men han kunde inte matcha de andras tempo efter Assen.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
En mycket nykter analys. Och med facit i hand så kan man ju säga att incidenten i Sepang i slutändan blev helt betydelselös. Eller möjligtvis att den "förbättrade" VR's resultat på så sätt att han blev tvåa med fem poäng upp till Lorenzo istället för åtta poäng.

Om Marquez hade stått på hjulen i Sepang finns inte en chans att VR hade stått på pallen i Sepang. Således tretton poäng istället för det verkliga utfallet på sexton poäng. Och oavsett bestraffningar och startpositioner i Valencia finns inte heller någon chans att VR hade stått på pallen där heller. Inget i hans körning under ett enda pass indikerade en race pace inom halvsekunden från Lorenzo, Pedrosa och Marquez. Således varken mer eller mindre poäng än det verkliga utfallet.

Oavsett hur gula glasögon man har så är det inte särskilt svårt att titta på statistiken. VR gjorde en stark säsongsinledning, men han kunde inte matcha de andras tempo efter Assen.

Bollen är väl fortfarande rund!? Kanske kände han det du säger men även de bästa kan begå misstag som gör att man antingen förlorar tid och/eller ett gäng placeringar eller i värsta fall kör ut! Det var väl just detta vale hade hoppats på i valencia då han förmodligen visste att hans race pace inte höll till en pallplacering även om han hade fått kvala på lika villkor. Att MM låg och bevakade lorre loppet igenom....istället för att lägga sig i som han gjorde på sepang och kanske i bästa fall stressat lorre till misstag på valencia, nejdå, låg och körde åttor runt lorre i 20 varv utan tillstymmelse att vilja ta sig om trots att han hade kunnat men när pedrosa körde om MM blev det genast en markering mot peddot från MM att han bör hålla sig på lagom avstånd typ! Dorna!?

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Bollen är väl fortfarande rund!? Kanske kände han det du säger men även de bästa kan begå misstag som gör att man antingen förlorar tid och/eller ett gäng placeringar eller i värsta fall kör ut! Det var väl just detta vale hade hoppats på i valencia då han förmodligen visste att hans race pace inte höll till en pallplacering även om han hade fått kvala på lika villkor. Att MM låg och bevakade lorre loppet igenom....istället för att lägga sig i som han gjorde på sepang och kanske i bästa fall stressat lorre till misstag på valencia, nejdå, låg och körde åttor runt lorre i 20 varv utan tillstymmelse att vilja ta sig om trots att han hade kunnat men när pedrosa körde om MM blev det genast en markering mot peddot från MM att han bör hålla sig på lagom avstånd typ! Dorna!?

Det är det här som gör det så svårt att diskutera med inbitna fanboys. Jlo satte typ ett perfekt varv på kvalet. I racet så körde han upprepade gånger tider under varvrekordet. Ändå så körde MM åttor kring honom? Alltså kom igen. Det gjorde han bara inte. Han slet nog som ett jäkla djur för att hänga med. Flera gånger tidigare under säsongen har han kraschat ut när han försöker haka på Jlo.

Vidare får han skot när han "blandar sig i toppstriden" ett par race senare. När det kommer till Rossi. Sen när han är liiiite försiktigare så får han skit för att han inte gör det. Hur är det med att vara konsekvent insikt tyckande?
Hur hade det sett ut om han torpederade Lorenzo och på så sätt avgjorde mästerskapet på ett sätt som det inte är tänkt? Fanboys till VR hade förvisso jublat, men that's it. Och det är ju lite hyckleri att först fördöma hans körning, och sedan i andra race önska att den lilla grabben på 22 år inte har lärt sig något utan helst av allt bara förstöra för andra förare (sålänge det inte är Rossi).

First person to best is your teammate. Det finns säkert mer prestige och mindre stt förlora i att försöka ta tillbaka sin plats från teamkollegan som precis hade kört om och sett till att båda stundtals hade minimalt lägre tempo än Lorenzo. Han hade dessutom inte blivit lynschad på samma sätt om han tog med sig Pedrosa ut i sanden. Om något så borde Rossis fans vara glada över att han kämpade sig tillbaka till en andraplats istället för att ge bort den. Hade han klantat sig och båda hade åkt ut så skulle Rossi ha vunnit.

Personligen tycker jag att det suger att Lorenzo vann, men han är övermänskligt bra och jag köper liksom inte att MM eller någon annan kör åttor kring honom. Det var ett ganska tråkigt race där det enda halvt spännande var Rossis klättring uppåt i leden. Det är alltid kul när man får se vilka fartskillnader det är mellan världseliten.

Men. Ena sekunden är Marquez sämst och vann enbart pga materialet 2013/2014. När han kraschar som mest under 2015 så kör han åttor kring en kille som körde under varvrekordet flera gånger? Och nu året därpå så gissar många att han i racen placerar sig mellan 3-6 plats.
Hur är det möjligt att inte se att känslorna påverkar förnuftet i den här frågan?
Kolla på racet igen. Kolla tiderna.

Med det sagt: Jag tror som sagt att Rossi tar hem detta i helgen, tätt följt av MM (För att vara lite on topic)

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002

Det tar vi den dagen om han lyckas... Undra hur länge han får stanna med hans "otur":rofl

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Det är det här som gör det så svårt att diskutera med inbitna fanboys. Jlo satte typ ett perfekt varv på kvalet. I racet så körde han upprepade gånger tider under varvrekordet. Ändå så körde MM åttor kring honom? Alltså kom igen. Det gjorde han bara inte. Han slet nog som ett jäkla djur för att hänga med. Flera gånger tidigare under säsongen har han kraschat ut när han försöker haka på Jlo.

Vidare får han skot när han "blandar sig i toppstriden" ett par race senare. När det kommer till Rossi. Sen när han är liiiite försiktigare så får han skit för att han inte gör det. Hur är det med att vara konsekvent insikt tyckande?
Hur hade det sett ut om han torpederade Lorenzo och på så sätt avgjorde mästerskapet på ett sätt som det inte är tänkt? Fanboys till VR hade förvisso jublat, men that's it. Och det är ju lite hyckleri att först fördöma hans körning, och sedan i andra race önska att den lilla grabben på 22 år inte har lärt sig något utan helst av allt bara förstöra för andra förare (sålänge det inte är Rossi).

First person to best is your teammate. Det finns säkert mer prestige och mindre stt förlora i att försöka ta tillbaka sin plats från teamkollegan som precis hade kört om och sett till att båda stundtals hade minimalt lägre tempo än Lorenzo. Han hade dessutom inte blivit lynschad på samma sätt om han tog med sig Pedrosa ut i sanden. Om något så borde Rossis fans vara glada över att han kämpade sig tillbaka till en andraplats istället för att ge bort den. Hade han klantat sig och båda hade åkt ut så skulle Rossi ha vunnit.

Personligen tycker jag att det suger att Lorenzo vann, men han är övermänskligt bra och jag köper liksom inte att MM eller någon annan kör åttor kring honom. Det var ett ganska tråkigt race där det enda halvt spännande var Rossis klättring uppåt i leden. Det är alltid kul när man får se vilka fartskillnader det är mellan världseliten.

Men. Ena sekunden är Marquez sämst och vann enbart pga materialet 2013/2014. När han kraschar som mest under 2015 så kör han åttor kring en kille som körde under varvrekordet flera gånger? Och nu året därpå så gissar många att han i racen placerar sig mellan 3-6 plats.
Hur är det möjligt att inte se att känslorna påverkar förnuftet i den här frågan?
Kolla på racet igen. Kolla tiderna.

Med det sagt: Jag tror som sagt att Rossi tar hem detta i helgen, tätt följt av MM (För att vara lite on topic)

Lorenzo var bra på valencia, lorenzo är nästan alltid bra absolut, sällan han sätter ett hjul fel den gossen men som jag ser det kunde marquez försökt sig på flertalet försök att passera lorre men skitsamma, jag tror vi alla har olika synvinklar på den gångna säsongen vilket iofs är bra för annars hade vi inte haft ngt att "käbbla" om:)

Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(

Hur tänker du då? Rossi jagade ju ifatt och passerade MM. Skulle MM ha medvetet hållt ett lägre race pace för att invänta VR och blocka honom?
Efter VRs omkörning så började MM köra mer på gränsen för att komma om Rossi igen. Det i sin tur gjorde att Rossi också fick köra närmare/på gränsen i ett försök att hålla MM bakom sig och öppna en lucka.

Jag tror att risken var överhängande att MM skulle kört sig själv av banan, då han IMHO såg mer ostadig ut. Dock ser han ju alltid mer ostadig ut, även när han har full kontroll. Alternativt så skulle de kunnat ta ut varandra om det inte gått som det gjorde.
Tycker nog inte att det är så solklart att VR inte skulle hamnat på pallen.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur tänker du då? Rossi jagade ju ifatt och passerade MM. Skulle MM ha medvetet hållt ett lägre race pace för att invänta VR och blocka honom?
Efter VRs omkörning så började MM köra mer på gränsen för att komma om Rossi igen...
Tycker nog inte att det är så solklart att VR inte skulle hamnat på pallen.
Om Du läser vad Alatalo skriver och det inlägg han kommenterar finns följande ledtrådar att utläsa:

1 - Rossi var inte i närheten av de övriga Aliens racepace under hela helgen. En halv sekund per varv är lång tid i dessa sammanhang.
2 - Marquez var duktigt gramse på Rossi efter presskonferensen. Rejält gramse. Inte nog med att han redan blivit omkullkörd ett par gånger av VR under säsongen, dessutom hade VR mage att grina över revanschen nere på PhI.
3 - MM fick problem att hänga med JL och DP i ledningen, så var det nog.
4 - VR hade ännu större problem i inledningen. Vi var fortfarande tidigt i rejset.

Det är väl de "fakta" som finns. MM hade någonstans valet att lufsa i mål som ohotad trea. Eller backa tillbaka och visa VR var Moses köpte ölet. "Jaså, Du tyckte att jag var taskig och lekte med Dig sist? Nåväl, här ska Du få se hur det går till när jag rastar getter...".

De flesta är nog eniga om att MMs omkörningar av Rossi de där varven inte är något Du klarar om Du inte har marginaler kvar, det var körning som enbart och allena gjordes för att störa Rossi. För att reda ut vissa av de passeringarna tror i alla fall jag Du må ha duktigt med marginaler kvar.

Eller hittade MM så mycket extra power bara för att VR passerade? Så mycket fart att Du klarar av att tampas i varje kurva med en Rossi i maxtempo? Det förefaller vara det mer osannolika alternativet sett till det relativt höga tempot som rådde. Nej, personligen tror jag MM skulle passa på att torka VR duktigt på nosen under ett antal varv för att sedan passera och ta flagg som trea med god marginal.

Omoget? I min bok - ja. Olämpligt? Onödigt? Ja, det tycker jag nog också. Provocerande? Populistiskt? Måhända, man må ju säga att det väckt många känslor och rönt intresse långt utanför den normala publiksfären, ungefär som wrestling för ett antal år sedan... Men regelvidrigt? Nope, inte vad jag kan förstå. Så länge Din medtävlare inte bevisligen medvetet utsätter Dig för fara är Ditt enda försvar att helt enkelt köra ifrån antagonisten.

Men detta är ju numera historia, klart är i alla fall att de två stora stallen som vanligt hittat fart till premiären och att JL ser lika svårslagen ut som under senare halvan av förra säsongen...

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Det är ju en enorm skillnad mellan en lagsport och individuella idrottare vilket är precis varför Rossi var arg, det verkade som dom var ett lag trots olika team osv.
Om du tror att lagsport är undantaget detta kan du fråga Peter Forsberg, Paul Karyia och Eric Lindros som tvingades sluta i förtid pga att andra lag fokuserade på att spela fysiskt och fult mot talangfulla spelare.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Om Du läser vad Alatalo skriver och det inlägg han kommenterar finns följande ledtrådar att utläsa:

1 - Rossi var inte i närheten av de övriga Aliens racepace under hela helgen. En halv sekund per varv är lång tid i dessa sammanhang.

I racet kom han ifatt och förbi MM. MM hade inte samma race pace under den lilla tiden han var med i racet som han hade haft i de fria träningarna. Första flygande varvet var en 2:00-tid, men i övrigt var det 2:01- och 2:02-tider tills han åkte ut. VR körde mestadels 2:01- och 2:02-tider under hela racet med undantag för startvarvet, varvet MM åkte ut på samt de två sista varven.

2 - Marquez var duktigt gramse på Rossi efter presskonferensen. Rejält gramse. Inte nog med att han redan blivit omkullkörd ett par gånger av VR under säsongen, dessutom hade VR mage att grina över revanschen nere på PhI.

Det skulle jag med ha varit om jag ansett att jag blivit medvetet omkullkörd av min medtävlande. Jag vet inte hur det faktumet påverkar VRs chanser att ha varit på pallen om inte MM gått omkull som han gjorde, dock.

3 - MM fick problem att hänga med JL och DP i ledningen, så var det nog.

DP, MM, VR, JL var ordningen efter start. Därefter kom JL och kapade sig förbi VR och MM. Dock kom han aldrig ifatt DP som drog iväg. VR tog sig förbi MM c:a ett varv senare.

4 - VR hade ännu större problem i inledningen. Vi var fortfarande tidigt i rejset.

Ja, tidigt i racet var vi, men såsom MM, och för den delen VR, körde när VR kom förbi så är frågan hur länge racet hade hållt för nån av dem...

Det är väl de "fakta" som finns. MM hade någonstans valet att lufsa i mål som ohotad trea. Eller backa tillbaka och visa VR var Moses köpte ölet. "Jaså, Du tyckte att jag var taskig och lekte med Dig sist? Nåväl, här ska Du få se hur det går till när jag rastar getter...".

Lufsa i mål som ohotad trea? Nä, det har jag mycket svårt att tänka mig.

De flesta är nog eniga om att MMs omkörningar av Rossi de där varven inte är något Du klarar om Du inte har marginaler kvar, det var körning som enbart och allena gjordes för att störa Rossi. För att reda ut vissa av de passeringarna tror i alla fall jag Du må ha duktigt med marginaler kvar.

Jag kan inte tala för alla passeringar, men en hel del av dem tyckte iaf jag kändes på gränsen. Speciellt de passeringar där de ögonblicket senare missar en apex med ett par meter, eller nån får ett litet kast så denne tappar foten från pinnen. Eller för den delen när nån av dem går apbrett pga för sen inbromsning.

Eller hittade MM så mycket extra power bara för att VR passerade? Så mycket fart att Du klarar av att tampas i varje kurva med en Rossi i maxtempo? Det förefaller vara det mer osannolika alternativet sett till det relativt höga tempot som rådde. Nej, personligen tror jag MM skulle passa på att torka VR duktigt på nosen under ett antal varv för att sedan passera och ta flagg som trea med god marginal.

Det handlar väl mer om att ta mer risker? Åka närmare, och kanske över, gränsen. Ta chansningar man annars inte tar, speciellt när man inte ska om eller är hotad.
Det är ju inte sällan som man sett förare bita tillbaka när de blivit omkörda av nån från långt bak. Ett exempel är ju Argentina, när MM försökte bita tillbaka.

Omoget? I min bok - ja. Olämpligt? Onödigt? Ja, det tycker jag nog också. Provocerande? Populistiskt? Måhända, man må ju säga att det väckt många känslor och rönt intresse långt utanför den normala publiksfären, ungefär som wrestling för ett antal år sedan... Men regelvidrigt? Nope, inte vad jag kan förstå. Så länge Din medtävlare inte bevisligen medvetet utsätter Dig för fara är Ditt enda försvar att helt enkelt köra ifrån antagonisten.

Jag har svårt att se att MM medvetet skulle vänta in VR för att knäppa honom på näsan istället för att köra så hårt han kunde för att ta bäst placering. När han däremot blev omkörd så tror jag att han bestämde sig för att bita ifrån så gott han kunde. Under det racet tror jag de var så jämnt matchade vad gäller varvtider, åminstonde i början, att båda två var tvungna att ta extra risker, vilket skulle förklara den yviga körningen från bådas håll, för att försöka hålla sig framför den andre.

Det jag menar är att jag inte ser det som solklart att VR skulle hamnat utanför pallen om inte MM åkt av på det sättet som han gjorde.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag kan inte tala för alla passeringar, men en hel del av dem tyckte iaf jag kändes på gränsen. Speciellt de passeringar där de ögonblicket senare missar en apex med ett par meter, eller nån får ett litet kast så denne tappar foten från pinnen. Eller för den delen när nån av dem går apbrett pga för sen inbromsning.

Det handlar väl mer om att ta mer risker? Åka närmare, och kanske över, gränsen. Ta chansningar man annars inte tar, speciellt när man inte ska om eller är hotad.
Det är ju inte sällan som man sett förare bita tillbaka när de blivit omkörda av nån från långt bak. Ett exempel är ju Argentina, när MM försökte bita tillbaka.

Jag har svårt att se att MM medvetet skulle vänta in VR för att knäppa honom på näsan istället för att köra så hårt han kunde för att ta bäst placering. När han däremot blev omkörd så tror jag att han bestämde sig för att bita ifrån så gott han kunde. Under det racet tror jag de var så jämnt matchade vad gäller varvtider, åminstonde i början, att båda två var tvungna att ta extra risker, vilket skulle förklara den yviga körningen från bådas håll, för att försöka hålla sig framför den andre.

Det jag menar är att jag inte ser det som solklart att VR skulle hamnat utanför pallen om inte MM åkt av på det sättet som han gjorde.

Racing :kär:kär:kär
Jag ser det inte heller som solklart, även om jag tror att MM skulle ha tagit tredjeplatsen om han hade fokuserat på det istället för på VR. Men alltså det är typ de bästa fighten jag har sett tills MM åker i backen.
Om man låtsas som att Rossi inte hade slängt ur sig alla anklagelser och allting bara var frid och fröjd, så kan man verkligen njuta av brutal och genomhärlig racing på högsta nivå, så långt ifrån Lorenzos felfria kurvtagning som ingen rår på som vi får se i var och varannat race. Både Philip Island innan och halva Sepang var otroligt bra race sett från TV-skärmen.

qualification-moto-gp-assen-2015-rossi-and-marquez-pose-630x630.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hur tänker du då?

Hur och vad jag tänker står i mitt inlägg och jag är väldigt säker på att VR inte hade nått pallen i någon av de två sista tävlingarna. Vad jag minns så hade han inte en race pace i närheten av de övriga och detta brukar sällan slå fel utslaget över hela racedistansen.

Detta kan man käbbla vidare om i evigheter, men min åsikt är ändå att VR inte förlorade mästerskapet på grund av incidenten i Sepang. Om man återigen drar sig till minnes race pace under träningar så är den enda rimliga slutsatsen att han förlorade mästerskapet gradvis med start i Assen för han hade inte de andras tempo efter Assen. Om man är desperat att beskylla en enda händelse så skulle jag i så fall peka på racet i Phillip Island där entouraget runt VR nog hade räknat med en betydligt bättre utdelning och därför blev mycket förvånade / förbluffade / förbannade när man inte alls hängde med.

Om inte om hade varit och det inte hade regnat på Silverstone såväl som Misano så tror jag dessutom att Lorenzo hade säkrat VM-titeln betydligt tidigare.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA