Hur och vad jag tänker står i mitt inlägg och jag är väldigt säker på att VR inte hade nått pallen i någon av de två sista tävlingarna. Vad jag minns så hade han inte en race pace i närheten av de övriga och detta brukar sällan slå fel utslaget över hela racedistansen.
Detta kan man käbbla vidare om i evigheter, men min åsikt är ändå att VR inte förlorade mästerskapet på grund av incidenten i Sepang.
Ja, när det gick som det gick kan ju vafasen som helst ha hänt om det inte gått som det gått. Det jag mest protesterade lite emot var det bensäkra "inte en chans". Nåväl, vi får aldrig veta hur det skulle gått "om inte...".
Över till en helt annan grej. Det snackas ju en hel del om att Ducati kommit med en dunderdeal för JL. Rykten på summor uppemot €20M per säsong.
Det får mig att fundera lite.
Yamaha kastade ur sig en uppsättning kontrakt till VR och JL redan innan första racet, vilket Ducati också lär ha gjort till JL. Snacket är att om JL ger sig av så blir en hett eftertraktad plats ledig och den mest troliga kandidaten för den platsen är Maverick Viñales.
Hur troligt är det att faktumet att MV är ganska het just nu kan vara anledningen till att snärja JL, alternativt få honom att bestämma sig, så snart som möjligt?
JL är ju väl beprövad, så att säga, så han lär ligga på toppen av rekryteringslistan för de flesta fabriksteamen. MM lär inte flytta på sig än på ett tag, VR är säkrad och DPs öde som HRC-förare ligger nog mer i HRCs händer än nån annanstans.
Efter JL kommer MV på listan över attraktiva och tillgängliga förare, men Yamaha lär ju inte kunna erbuda honom ett kontrakt förräns de vet var JL tar vägen.
Ducati är lite i samma sits i och med att de erbjudit JL ett kontrakt, och förmodligen vill behålla ena Andrea'n (gissningsvis Iannone).
Honda är väl den enda av de stora fabrikssatsningarna som inte är Suzuki som kan tänkas slänga ett erbjudande framför MV just nu, då de kan tänkas föredra honom framför DP.
Vad tror ni? Är MV anledningen till de extremt tidiga kontraktserbjudandena från Ducati/Yamaha?