MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Anledningen att det inte är ekipagevikt i de andra klasserna är att de har mycket mer effekt än i 125:eek:rna.
Jag tror inte ekipagevikt är avgörande för om fler skulle välja att köra Roadracing och framförallt inte förändra vilka som kör i MotoGP på ngt drastiskt sätt. De bästa kör redan där oavsett storlek.

Ta inte allt så absolut.
Ekipagevikt är inte avgörande för då gör vi ju samma misstag som i artikeln och helt försummar en sak. Talangen är av stor betydelse men jag menar att vikten inte är något att rycka på axlarna åt som vissa verkar tycka.
Jag har aldrig påstått att Pedrosa skulle vara talanglös och är duktig pga av sin ringa storlek utan endast att det är en fördel som andra förare inte kan kompensera.
Jag vet att Ben Spies har sagt att det skulle vara större fördel för honom utan TC pga av sin storlek och tvärtom. Reuben Xaus har även han sagt att det inte finns en chans för en kille som han att lyckas i MGP pga sin storlek.

Jag tror fullt på att vissa idrotter inte passar vissa t.ex skulle Pedrosa vara en dålig basketspelare osv men när medlen finns för att skapa rättvisa förutsättningar för utövarna ska dessa appliceras! Detta borde speciellt anammas inom MGP då det redan är tillräckligt ojämt som det är!

Det kanske inte genererar dubbla antalet utövare men ekipagevikt skulle säkerligen kunna locka vissa talanger att söka sig till genrén som annars skulle välja andra alternativ inom motorsporten!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag vidhåller att ekipagevikt som sådan inte har ett dugg med att folk söker sig till en sport öht. Det spelar in vid val av klass när man börjat men jag tror inte roadracing har tappat en enda förare pga avsaknad av ekipagevikt i serierna.

Visst är det så att visa förare inte lyckas helt ut pga sin kropssbyggnad men det är ju bara så det ser ut i livet öht. Det finns betydligt fler orsaker som spelar in i större utsträckning för om man lyckas än vikten. Fabrikshoj eller inte fabrikshoj, politik, pengar osv spelar betydligt större roll för var du hamnar än om du väger 62 eller 72 kg.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Visst är det så att visa förare inte lyckas helt ut pga sin kropssbyggnad men det är ju bara så det ser ut i livet öht. Det finns betydligt fler orsaker som spelar in i större utsträckning för om man lyckas än vikten. Fabrikshoj eller inte fabrikshoj, politik, pengar osv spelar betydligt större roll för var du hamnar än om du väger 62 eller 72 kg.

Varför ska man acceptera att kroppsbyggnad skall vara en faktor? Speciellt som du säger och jag påpekade innan att det redan är extremt ojämnt i fråga om material, spons osv!

Det förefaller ju ganska naturligt att man ska försöka begränsa ojämnheterna och detta borde ligga i Dornas intresse med alla regeländringar till nästa år för att få in "nya" tillverkare!

Alla små förändringar som kan ge oss jämnare bättre racing bör betänkas och införas!
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Sen på pucken men enligt klassisk fysik blir det inte så nej:

Kraft = Massa x Acceleration

och därför: Acceleration = Kraft / Massa

där Kraft är bakhjulets framdrivningskraft
och Massa är (hoj + förares) massa;


Kraft = friktionskoefficient x Normalkraft (vinkelrätt mot asfalten verkande kraft, proportionell mot massan) =

= friktionskoefficient x konstant x Massa =

= AnnanKonstant x Massa;


Alltså

Acceleration = Kraft / Massa = AnnanKonstant x Massa / Massa = AnnanKonstant x 1 =>

=> Acceleration är oberoende av massan!


I klassisk fysik alltså...




Ett överdrivet exempel för att få fram poängen:

Om Spies väger 350 kg, och Pedrosa 0,5 kg, ...vem accelererar snabbast då ? Dvs en viktlös förare på en MotoGP-hoj är alltid startsnabbare än en som väger lite mer än viktlös, osv ...förutsatt att övriga förutsättningar & skickligheter är desamma. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför ska man acceptera att kroppsbyggnad skall vara en faktor? Speciellt som du säger och jag påpekade innan att det redan är extremt ojämnt i fråga om material, spons osv!

Det förefaller ju ganska naturligt att man ska försöka begränsa ojämnheterna och detta borde ligga i Dornas intresse med alla regeländringar till nästa år för att få in "nya" tillverkare!

Alla små förändringar som kan ge oss jämnare bättre racing bör betänkas och införas!
Därför att vikt på en förare och vikt placerad på en hoj har helt olika inverkan på motorcykelns vägegenskaper. Därför att de fysiska förutsättningarna är en del av förarens verktyg och hans talang och det gör att olika människor är olika bra på olika saker. Därför att just vikten inte är avgörande för vem som vinner och inte så varför haka upp sig på något som inte ens är sekundärt? De fysiska förutsättningarna är kvatifierbara men hur gör du med de mentala delarna, det är trots allt en primärt mental sport?

Drar man ditt resonemang till sin spets så blir antagandet att du skulle föredra enhetsklass med ekipagevikt i MotoGP? Eller?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Sen på pucken men enligt klassisk fysik blir det inte så nej:

Kraft = Massa x Acceleration

osv...

Jag håller inte med.

Ovan nämnda formel förklarar allt (utom wheeliesyndromet). Friktionen/friktionskoefficienten är ingen påverkande parameter i detta fall (startspinnande MotorGP-hojar förekommer inte).

Utöver det, det för mig logiskt självklara i att hoj 1 med 20 liter soppa i alltid är startsnabbare än en i övrigt identisk hoj 2 med dubbelt så stor fulltankad tank (trots wheeliehämmande effekt för hoj 2).

Därmed rest my case.

Därför att vikt på en förare och vikt placerad på en hoj har helt olika inverkan på motorcykelns vägegenskaper. Därför att de fysiska förutsättningarna är en del av förarens verktyg och hans talang och det gör att olika människor är olika bra på olika saker. Därför att just vikten inte är avgörande för vem som vinner och inte så varför haka upp sig på något som inte ens är sekundärt? De fysiska förutsättningarna är kvatifierbara men hur gör du med de mentala delarna, det är trots allt en primärt mental sport?

Drar man ditt resonemang till sin spets så blir antagandet att du skulle föredra enhetsklass med ekipagevikt i MotoGP? Eller?

Det som är surt & fel i mina ögon, är snarare att de större förarna behöver ha sina cyklar snålare ställdaosv, pga bränslemängdsrestriktioner.
20kg större ekipagevikt är nästan 10% upp gentemot fallet Pedrosa, och är ofrånkompligt bränsleåtgångspåverkande på handikappande vis så som reglerna ser ut.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Därför att vikt på en förare och vikt placerad på en hoj har helt olika inverkan på motorcykelns vägegenskaper. Därför att de fysiska förutsättningarna är en del av förarens verktyg och hans talang och det gör att olika människor är olika bra på olika saker. Därför att just vikten inte är avgörande för vem som vinner och inte så varför haka upp sig på något som inte ens är sekundärt? De fysiska förutsättningarna är kvatifierbara men hur gör du med de mentala delarna, det är trots allt en primärt mental sport?

Drar man ditt resonemang till sin spets så blir antagandet att du skulle föredra enhetsklass med ekipagevikt i MotoGP? Eller?

Du måste sluta att ta det jag säger som de enda argumenten till att en förare är snabb eller vinner! Det finns såklart en hel uppsjö av saker som måste till för att en person blir bra inom RR!

Var rädd för att enhetsresonemanget skulle dras upp men det trodde jag du skulle inse inte är ifrågasatt här! Det finns begränsingar gällande vikt redan för mc:n så en förlängning av det är inget konstigt!

De mentala delarna är såklart påverkbara på andra sätt än de fysiska! Som du populärt vill ta upp så finns de bästa i toppen nästan oavsett och ingen tar sig till toppen utan rätt mentalitet!

Att Spies framstår som ganska mentalt förberedd kan vi nog komma överrens om men han skulle behöva amputera underbenet för att komma ner lägre i vikt...

Jag tycker bara att det borde vara väldigt tydligt att ffa Pedrosa har en stor fördel när det kommer till starterna (som ändå måste ses som viktiga) då han utan att nämna någon procent tar väldigt många av dom! Även om han är bra på att starta så är knappast dom andra förarna dåliga på detsamma och det borde ge en mycket större spridning än idag!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tar det inte mer ordagrant än vad du gör. Svarar bara på varför jag inte anserbatt ekipagevikt är rätt väg att gå i GP. Du tycker annorlunda.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tar det inte mer ordagrant än vad du gör. Svarar bara på varför jag inte anserbatt ekipagevikt är rätt väg att gå i GP. Du tycker annorlunda.

Tycker vi kan enas om att vi är oense!

Trevligt med en vettig diskution utan personangrepp och plattityder för en gång skull! :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tycker vi kan enas om att vi är oense!

Trevligt med en vettig diskution utan personangrepp och plattityder för en gång skull! :tummenupp
Yup, jag har rätt och du har fel. ;-)
Det är ju en inte helt okomplicerad fråga så klart att det finns olika åsikter. :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
MotoGP blir väl snart som backhoppning var för några år sedan. Småpojkar som svälter sig för att bli så lätta som möjligt.

Sätt en lägsta ekipagevikt så slipper vi den här typen av diskussioner :tummenupp

EDIT: Artikeln på MotoMatters är faktiskt riktigt usel och så långt ifrån en seriös jämförelse man kan komma.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om man kollar lite extra på starterna så är det tydligt vem som har snabbast reaktionsförmåga, Pedrosa tätt följd av Rossi, Lorenzo missar rätt grovt (nåja) ibland. Om Pedrosa har 15km/h medans Jörgen inte ens fått ut kopplingen så är det väl solklart att han kommer göra en bättre start. Kolla denna video, både Rossi och Pedrosa har fått bakhjulet över rut-linjen innan Lorenzo ens kommit iväg. Mindre än 0,5 sek efter Rossi stuckit så har Lorenzo tappat nästan en hel cykellängd i reaktion, och massvis i ren fart. Utgången av just denna start var ju given efter mindre än en sekund, Pedrosas vikt har ingenting med det att göra i mina ögon. Tryck på paus så fort ni ser Rossi röra sig så förstår ni nog hur jag ser på saken..

http://www.youtube.com/watch?v=SVH74PFrn8Y&feature=related
 

Bifogat

  • start.JPG
    start.JPG
    32.4 KB · Visningar: 51
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
MotoGP blir väl snart som backhoppning var för några år sedan. Småpojkar som svälter sig för att bli så lätta som möjligt.

Sätt en lägsta ekipagevikt så slipper vi den här typen av diskussioner :tummenupp

EDIT: Artikeln på MotoMatters är faktiskt riktigt usel och så långt ifrån en seriös jämförelse man kan komma.
Bättre med mer bränsle.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Bättre med mer bränsle.
Generellt är jag för mer bränsle men det skulle inte lösa problemet med vikten.

Om man kollar lite extra på starterna så är det tydligt vem som har snabbast reaktionsförmåga, Pedrosa tätt följd av Rossi...
Nu har jag kollat på klippet 3-4 gånger, pausat osv och vad jag kan se kommer Rossi och Pedrosa iväg exakt samtidigt.

Det intressanta ser man dock i det här klippet. Trots att de kommer iväg exakt samtidigt är Pedrosa om Rossi ganska omgående och kan ta första kurvan i ledning. Hans låga vikt är en klar fördel i starterna och för den totala bränsleförbrukningen (annars får någon gräva upp Newton och säga att han var inne på fel spår...).

[YOUTUBE-ID]arYktIUYnVI[/YOUTUBE-ID]
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
För att göra jämförelsen kan man inte titta på 1-3race!

Man måste titta på 10-20st minst för att det ska bli hyggligt rättvisande och man ska kunna se en tendens!

Även bra att kolla starter från förra säsongen där Dovi är med då han både kör samma material samt är bara 3kg tyngre än Pedrosa! Gör bägge dessa bra starter från de positioner de har många gånger har vi en tydlig tendens!
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag håller inte med.

Ovan nämnda formel förklarar allt (utom wheeliesyndromet). Friktionen/friktionskoefficienten är ingen påverkande parameter i detta fall (startspinnande MotorGP-hojar förekommer inte).

Utöver det, det för mig logiskt självklara i att hoj 1 med 20 liter soppa i alltid är startsnabbare än en i övrigt identisk hoj 2 med dubbelt så stor fulltankad tank (trots wheeliehämmande effekt för hoj 2).

Därmed rest my case.
Flera fel ovan men lägger också ner min talan - vi har ju trosfrihet i landet... :D
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Är det bara jag som tycker att det är synnerligen komiskt att den 7-faldige världsmästaren är så desperat att han lämnar in ett förslag till Safety Commission som tvingar lätta förare att köra med tyngre motorcyklar för annars är det orättvist? :D

Man undrar ju vad nästa steg blir... Pedrosa lämnar in ett motförslag att långa förare inte får hänga ut från motorcykeln mer än vad en kort förare klarar av. Sen bildar alla privatförare en allians och vägrar köra så länge de inte får tillgång till lika snabba hojar som fabriksförarna, allt annat vore ju orättvist. Allt detta avslutas med ett jätteslagsmål i lecabollhavet över vems pappa som är starkast. :yoparty
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top