MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Generellt är jag för mer bränsle men det skulle inte lösa problemet med vikten.
Jo det skulle göra det betydligt bättre än ekipagevikt eftersom det problem som finns idag är att de tyngre förarna måste köra med en magrare mappning än en som är lättare.
Ekipagevikt är mer orättvist eftersom vikt på hojen inte är samma sak som att vara längre och tyngre. En längre förare har fördelar eftersom han kan flytta sin och även ekipagets viktfördelning mer än en kort och lätt förare. Slänga på mer vikt på ekipaget gör att denna fördel förstäks till de längre förarnas fördel.
X l mer bränsle skulle vara mer rättvist generellt.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Mer bränsle gör väl iofs bara att Pedrosa får ännu mer pulver och Sic kan inte få ut samma för då tar soppan ändå slut.

Men jag anser nog inte att det är ett problem, alls. Pedrosa är förjävla bra på att starta, tror han hade varit GRYM även om han hade haft 10-20 kilo till. Han reagerar tidigt känns det som.

Rossi har ju alltid varit helt jävla värdesämst på att starta, vikt eller inte. Han kan fan inte starta.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tänkte på bränsleblanding. OM vi ponerar att de lättare förarna ligger på max i blandning och de andra får magra ur det kommer den extra mängden soppa inte göra de redan bra blandningarna bättre men de magra kommer närmare.

Tyvärrär inte MSMA intresserade av.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Kan bara hålla med ...... det är bränslet som begränsar effekten.... Peddot har alltid haft lite högre toppfart på grund av mer effekt och mindre kåpor:D..... det spinner rejält raktfram på en motoGP cykel men en lättare förare har ingen större fördel ...... endast den lilla att dom ofta har en kortare tank så deras vikt ligger lite längre fram men det är så marginell...... Det är nog svårt att smälta för vissa att starten är det som är minst orättvist på grund av vikt:)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nu har jag kollat på klippet 3-4 gånger, pausat osv och vad jag kan se kommer Rossi och Pedrosa iväg exakt samtidigt.

Precis! Vilka "tar starten" & vad händer med Lorenzo? I precis det ögonblicket P & R sticker iväg står Jörgen fortf. still med indragen koppling. När han väl reagerat har P & R redan fått upp + 15km/h och 2m försprång.
Att Jörgen sen gör en dålig start spelar ingen större roll, han hade aldrig haft en chans iaf. eftersom hans reaktion/gissning på lamporna inte var tillräckligt snabb. Att Rossi gör en så bra start hänger ju endast på att han är lika snabb som Pedrosa i reaktionen, samma sak senast på Jerez av Rossi, snabbare reaktion än de som stod brevid honom = bra start. Pedrosa å andra sidan gör inte en fantomstart, för att han kommer av linjen precis lika med Stoner.

Det här handlar ju ingenting om vikt på föraren, det hänger på reaktionsförmågan. Jag ladda ner en massa race från RU idag och kolla starter, varje gång Pedrosa flyger av linjen är det samma sak. Han får ett försprång för att hans cykel är i rullning innan de andra ens reagerat. Nu kan man ju inte lita helt på filmspelares inbyggda klockor, men 0,3sek/2m försprång och rätt teknik bara måste påverka mer än +/- 10kg förare på 250hk bakhjulsdrift. Roadracing är ju lite som dragracing med en rolig fortsättning.. Nu är jag för slö/ointresserad för att gå igenom massa tidkort. Men jag skulle bli förvånad om först fram till 60fot & 201m inte är först till 402m 8ggr av 10 :gissning Så har det iaf. varit de ggr. jag kört, oavsett sluthastighet på tidskortet.

Dock kan jag hålla med om han borde ha en teoretisk fördel när dom väl kommit upp i lite fart. Men faktum kvarstår att startar man 0,25-0,35sek före sina konkurrenter är det, i min värld, glasklart att man kommer vara först fram till kurvan, oavsett vikt på ekipaget. När dom väl fått i 2'an är'e väl bara hålla fullt och krypa ner bakom glaset :5sure
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Jag tänkte på bränsleblanding. OM vi ponerar att de lättare förarna ligger på max i blandning och de andra får magra ur det kommer den extra mängden soppa inte göra de redan bra blandningarna bättre men de magra kommer närmare.

Tyvärrär inte MSMA intresserade av.

Men.... då kommer Pedrosa kunna ha tex 5 liter mindre soppa/tank och hojen blir då ca 5 kg lättare för honom.. :tummenupp:D
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Pedrosa borde ju vara den som bromsar sist med tanke på vikten, men jag tycker han verkar rätt dålig på det. Ombromsad rätt ofta av tyngre förare.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Pedrosa borde ju vara den som bromsar sist med tanke på vikten, men jag tycker han verkar rätt dålig på det. Ombromsad rätt ofta av tyngre förare.
En sista gång: Massan spelar ingen roll i situationer där broms- eller accelerationskraften är större än vad däcket kan överföra till marken!

(Bortser medvetet från bakhjulets bidrag vid bromsning.)

Mycket osant i det inlägget.
Kan du klargöra exakt vad du anser vara oriktigt?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En sista gång: Massan spelar ingen roll i situationer där broms- eller accelerationskraften är större än vad däcket kan överföra till marken!
Så du menar att dagens MotoGP-hojar har så dålig elektronik att de spinner mer än nödvändigt vid starterna?

Hjulspinnet borde vara satt till ett minimum för att utnyttja motorn optimalt vid start och skulle tex Butter och Rossi sitta på exakt samma hoj skulle Butter dra en klar fördel vid acceleration pga sin låga vikt.

Mer bränsle gör väl iofs bara att Pedrosa får ännu mer pulver och Sic kan inte få ut samma för då tar soppan ändå slut.
Visst är det så. De lätta förarna kommer alltid att gynnas när det gäller bränsleförbrukning.

Oavsett bränslemängd lär Butter aldrig komma i mål med mer än precis nödvändig kontrollmängd.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Så du menar att dagens MotoGP-hojar har så dålig elektronik att de spinner mer än nödvändigt vid starterna?

Hjulspinnet borde vara satt till ett minimum för att utnyttja motorn optimalt vid start och skulle tex Butter och Rossi sitta på exakt samma hoj skulle Butter dra en klar fördel vid acceleration pga sin låga vikt.
Rossis hoj kan överföra mer kraft till marken än Pedrosas pga att Rossi väger mer och ökningen är direkt proportionell mot skillnaden i vikt.

Ingen tjänar - eller förlorar - på viktskillnader så länge kraften som ska överföras överstiger vad som kan överföras mellan däck och mark.

Denna diskussion skulle må väl av att folk repeterade gymnasiefysiken - ovederhäftigt tyckande gör att snacket nu mest liknar absurd teater.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Denna diskussion skulle må väl av att folk repeterade gymnasiefysiken - ovederhäftigt tyckande gör att snacket nu mest liknar absurd teater.
Må så vara, men vi som inte hade fysik i gymnasiet vill ändå vara med och försöka förstå :)

Om du tittar på en MotoGP-start så ser kraften från motorn till backdäcket ut att vara mer än tillräcklig för att lyfta framhjulet vilket borde betyda att problem med hjulspinn är noll.

Men som sagt, tills någon sätter tex Butter på en hoj och testar starter en hel dag med olika vikter på honom lär vi inte få något facit. Jag tycker dock att de starter jag sett genom åren visar att lätta förare har en klar fördel generellt.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Fan vad fysiska vi blev då helt plötsligt. :yoparty


Hmmm bli psykiska igen tack, detta är ett forum där barn kan läsa.

Sen en som var snabb att starta var Ron Haslam och han var väl ingen dvärg.
Det du förlorar i grepp vinner du på låg vikt, summa summarum skitihop.

Redrosa har alltid varit duktig på att starta, i 125 där det var ekipagevikt var han oftast med där framme i starten.

Hade varit skoj att se reaktionstider alá drag racing.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top