Nu har jag kollat på klippet 3-4 gånger, pausat osv och vad jag kan se kommer Rossi och Pedrosa iväg exakt samtidigt.
Precis! Vilka "tar starten" & vad händer med Lorenzo? I precis det ögonblicket P & R sticker iväg står Jörgen fortf. still med indragen koppling. När han väl reagerat har P & R redan fått upp + 15km/h och 2m försprång.
Att Jörgen sen gör en dålig start spelar ingen större roll, han hade aldrig haft en chans iaf. eftersom hans reaktion/gissning på lamporna inte var tillräckligt snabb. Att Rossi gör en så bra start hänger ju endast på att han är lika snabb som Pedrosa i reaktionen, samma sak senast på Jerez av Rossi, snabbare reaktion än de som stod brevid honom = bra start. Pedrosa å andra sidan gör inte en fantomstart, för att han kommer av linjen precis lika med Stoner.
Det här handlar ju ingenting om vikt på föraren, det hänger på reaktionsförmågan. Jag ladda ner en massa race från RU idag och kolla starter, varje gång Pedrosa flyger av linjen är det samma sak. Han får ett försprång för att hans cykel är i rullning innan de andra ens reagerat. Nu kan man ju inte lita helt på filmspelares inbyggda klockor, men 0,3sek/2m försprång och rätt teknik bara
måste påverka mer än +/- 10kg förare på 250hk bakhjulsdrift. Roadracing är ju lite som dragracing med en rolig fortsättning.. Nu är jag för slö/ointresserad för att gå igenom massa tidkort. Men jag skulle bli förvånad om först fram till 60fot & 201m inte är först till 402m 8ggr av 10 :gissning Så har det iaf. varit de ggr. jag kört, oavsett sluthastighet på tidskortet.
Dock kan jag hålla med om han borde ha en teoretisk fördel när dom väl kommit upp i lite fart. Men faktum kvarstår att startar man 0,25-0,35sek före sina konkurrenter är det, i min värld, glasklart att man kommer vara först fram till kurvan, oavsett vikt på ekipaget. När dom väl fått i 2'an är'e väl bara hålla fullt och krypa ner bakom glaset