MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Fakta är att Stacey just nu sitter på en bättre hoj än vad Rossi gör. På likvärdigt material tror jag Rossi går segrande från en säsong. Men vill du värdera 1 VM-titel högre än 7, där de två senaste dessutom kommit efter att Stacey tog sin, så är det upp till dig.

En gnällig fan har han dock alltid varit. Lite prinsessan på ärten.

Att man säger precis vad man tycker i alla lägen behöver inte betyda att man gnäller. Och vänta, var det inte för att Stoner satt på en bättre hoj än Rossi som han vann 2007? Varför måste alla skylla på att Stoner har en bättre hoj så fort han är snabbast? Det är ju rätt självklart att han har. Rossi har haft den bästa hojen i 15 år och ingen har tyckt illa om honom för det. Utom Stoner då. Och farsan.

Från 2013 och tio år framöver kommer MotoGP till Austin, Texas, för att köra på Circuit of the Americas(konstigt namn). Mycket tack vare Kevin Schwantz, som kommer att ha sin Roadracing skola där också. Det ligger 1.6 mil från staden och på vägen ligger en flygplats. Allt i ett, enligt Schwantz själv, som vill göra allt han kan för att sporten ska få det rykte den förtjänar. Han vill att den ska ligga i top 3 skiktet över sporter i USA, på samma sätt som den gör i Spanien och Italien.

http://www.motogp.com/en/news/2011/Schwantz+interview+Texas+GP
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
De fysikaliska lagar jag känner, säger att ett lättare objekt alltid ökar snabbare i hastighet med en given effekt. Så även en begränsat utnyttjbar effekt. Vilket i sin tur gör störst skillnad i startsammanhang, innan luftmotståndet succesivt tar över i påverkan.

En tung förare begränsar wheelieeffekten något iofs, men det vill jag påstå är absolut underordnat det tidigare nämnda.

Jo. men nu är ju inte effekten given. Om 220 kg maskin (hoj + Pedrosa) kan lägga 130 hk i backen de första 50 metrarna och 240 kg maskin (hoj + Spies) kan lägga 170 hk i backen samma sträcka så kommer Spies att accelerera snabbare. Men om det blir så måste ha att göra med var tyngdpunkten hamnar; om Spies tyngre kropp gör att tp blir längre fram så kan han slå på hårdare. Men om det räcker för att spöa Pedrosas lättare ekipage....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Från 2013 och tio år framöver kommer MotoGP till Austin, Texas, för att köra på Circuit of the Americas(konstigt namn). [/url]

Har jag aldrig hört talas om. Däremot vet jag en bana som kallats Road America. Kan det vara samma?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jo. men nu är ju inte effekten given. Om 220 kg maskin (hoj + Pedrosa) kan lägga 130 hk i backen de första 50 metrarna och 240 kg maskin (hoj + Spies) kan lägga 170 hk i backen samma sträcka så kommer Spies att accelerera snabbare. Men om det blir så måste ha att göra med var tyngdpunkten hamnar; om Spies tyngre kropp gör att tp blir längre fram så kan han slå på hårdare. Men om det räcker för att spöa Pedrosas lättare ekipage....

Ett överdrivet exempel för att få fram poängen:

Om Spies väger 350 kg, och Pedrosa 0,5 kg, ...vem accelererar snabbast då ? Dvs en viktlös förare på en MotoGP-hoj är alltid startsnabbare än en som väger lite mer än viktlös, osv ...förutsatt att övriga förutsättningar & skickligheter är desamma. :)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ett överdrivet exempel för att få fram poängen:

Om Spies väger 350 kg, och Pedrosa 0,5 kg, ...vem accelererar snabbast då ? Dvs en viktlös förare på en MotoGP-hoj är alltid startsnabbare än en som väger lite mer än viktlös, ...förutsatt övriga förutsättningar & skickligheter är desamma. :)

Om båda har 1000 hk och tyngdpunkt på samma ställe så borde de accelerera lika fort; 0,5 kg Pedrosa kan bara lägga på 1% gas innan den slår över och 350 kg Spies kan slå på 50 % gas, och accelerera lika fort. Fast det här borde någon fysisk matematiker räkna ut!:)
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
http://www.circuitoftheamericas.com/

austin_track_map_3d.jpg


F1 2012 och MotoGP 2013. Med FIM har de skrivit ett 10-årskontrakt.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Den där banan ser inte tråkig ut alltså. Mycket nivå-skillnader, ett långt varv och mycket tekniska kurvor i vänstervarv. Grymt!

EDIT: Resten var bara korkat...:huvet
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu är det ju inte samma sak med motorcyklar såklart, eftersom ingen av bilarna riskerar att slå över direkt. Men jag tror ändå Mossberg är inne på rätt linje.
Om Mossberg är inne på rätt linje skulle det innebära att Pedrosa är bättre på att starta än Rossi, Stoner, Lorenzo och de andra och att de borde stå och nöta starter så fort tillfälle ges för att bli lika "bra" som Pedrosa.

Tillåt mig att tvivla.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Den där banan ser inte tråkig ut alltså. Mycket nivå-skillnader, ett långt varv och mycket tekniska kurvor i vänstervarv. Grymt!

Jag tror jag håller med Mossberg angående lätt/tung. Låt oss ta ett exempel involverande dom två absolut snabbaste sportbilarna i världen.

Bugatti Veyron: 2.5ton, 1001 hk.
Koenigsegg Agera: 1.1ton, 950hk.

Bugatti Veyron gör 0-100 på 2.5 sekunder, medan Koenigsegg kör samma sträcka på 2.8.
Anledningen är att Bugattin är så tung så att den får ner mer hästar i asfalten.

Nu är det ju inte samma sak med motorcyklar såklart, eftersom ingen av bilarna riskerar att slå över direkt. Men jag tror ändå Mossberg är inne på rätt linje.
1. Bugattin är fyrhjulsdriven.
2. Du behöver uppdatera dina viktuppgifter.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Den där banan ser inte tråkig ut alltså. Mycket nivå-skillnader, ett långt varv och mycket tekniska kurvor i vänstervarv. Grymt!

Jag tror jag håller med Mossberg angående lätt/tung. Låt oss ta ett exempel involverande dom två absolut snabbaste sportbilarna i världen.

Bugatti Veyron: 2.5ton, 1001 hk.
Koenigsegg Agera: 1.1ton, 950hk.

Bugatti Veyron gör 0-100 på 2.5 sekunder, medan Koenigsegg kör samma sträcka på 2.8.
Anledningen är att Bugattin är så tung så att den får ner mer hästar i asfalten.

Nu är det ju inte samma sak med motorcyklar såklart, eftersom ingen av bilarna riskerar att slå över direkt. Men jag tror ändå Mossberg är inne på rätt linje.

Mmmmm, för 4wd vs Rwd betyder ju inget i starten............:va
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
liten person har lägre tungdpunkt, motorn behöver inte bygga upp lika mycket effekt vilket tar lite tid m.m. skilnaderna i praktiken borde bli väldigt små, så den startsnabbaste tar starten:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om Mossberg är inne på rätt linje skulle det innebära att Pedrosa är bättre på att starta än Rossi, Stoner, Lorenzo och de andra och att de borde stå och nöta starter så fort tillfälle ges för att bli lika "bra" som Pedrosa.

Tillåt mig att tvivla.

Roten till hela denna diskussionen, mitt svar i inlägg 386 http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5150558&postcount=386
kom sig av att Christian Nilsson, grymt vass förare i 250 SP och Std 600 2000-04, en gång fick kommentaren:
- Vilken bra start du fick!

Christian fick något mörkt i blicken när han svarade
-Man får inte bra starter, det gör man!

Jag inser att det påståendet säkerligen är mer sant i 250SP än i MotoGP och att det mycket väl kan vara så att Pedrosas lägre vikt ger honom ett försprång. Det jag vänder mig lite mot, och resonerar kring, är att en lägre vikt med självklarhet ger bättre acceleration.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Lite mer info om Vad Rossi och Simon ville göra med totalvikt och lite snack runt det..

http://motomatters.com/analysis/2011/04/13/number_crunching_how_much_of_a_factor_is.html

Rolig bild/graf.. Ni vet nog vilka som menas med Aliens.. :)

Bra artikel men de misslyckas med en sak!
De tar bara upp ena sidan!

För att man ska klargöra om Rossi och Simoncelli har rätt måste man ta upp vilka fördelar de har av sin storlek. Man nämner visserligen förmågan att hänga rätt på bågen men sen blir det luddigt och om jag uppfattade det rätt så pratades det om att setup av hojen skulle bli lättare samt högre kurvhastighet(eller om det var detta som var talang).

Pedrosa säger att de borde prova att vara småväxta men ger inget mer argument vilket skulle behövas! Tycker faktiskt att slutsatsen är sämst då man bara säger att: det är talangen som avgör...
De säger i stort sett att oavsett material ska du kunna vinna vilket alla med lite kunnande om motorsport vet är fel!

Bryt ner loppen lite mer och ffa fler lopp och definera vad de olika förarna vinner på!

I de verkliga viktsporterna så skulle ingen komma på tanken att det är enbart talangen som styr och därför har t.ex. galopp en minimumvikt!
Motorsport är ju också en enorm viktsport och har man redan viktgränser i 125 så säger man att det ger för stora fördelar att vara lätt! Det lustiga är dock att man väljer bort detta i de andra klasserna av någon konstig anledning!

Jag började denna disskution pga att Pedrosa enligt mig får stor fördel i starten vilket jag vidhåller samt att sporten skulle kunna attrahera ett större antal utövare om den införde ekipagevikt!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bra artikel men de misslyckas med en sak!
De tar bara upp ena sidan!

För att man ska klargöra om Rossi och Simoncelli har rätt måste man ta upp vilka fördelar de har av sin storlek. Man nämner visserligen förmågan att hänga rätt på bågen men sen blir det luddigt och om jag uppfattade det rätt så pratades det om att setup av hojen skulle bli lättare samt högre kurvhastighet(eller om det var detta som var talang).

Pedrosa säger att de borde prova att vara småväxta men ger inget mer argument vilket skulle behövas! Tycker faktiskt att slutsatsen är sämst då man bara säger att: det är talangen som avgör...
De säger i stort sett att oavsett material ska du kunna vinna vilket alla med lite kunnande om motorsport vet är fel!

Bryt ner loppen lite mer och ffa fler lopp och definera vad de olika förarna vinner på!

I de verkliga viktsporterna så skulle ingen komma på tanken att det är enbart talangen som styr och därför har t.ex. galopp en minimumvikt!
Motorsport är ju också en enorm viktsport och har man redan viktgränser i 125 så säger man att det ger för stora fördelar att vara lätt! Det lustiga är dock att man väljer bort detta i de andra klasserna av någon konstig anledning!

Jag började denna disskution pga att Pedrosa enligt mig får stor fördel i starten vilket jag vidhåller samt att sporten skulle kunna attrahera ett större antal utövare om den införde ekipagevikt!
Anledningen att det inte är ekipagevikt i de andra klasserna är att de har mycket mer effekt än i 125:eek:rna.
Jag tror inte ekipagevikt är avgörande för om fler skulle välja att köra Roadracing och framförallt inte förändra vilka som kör i MotoGP på ngt drastiskt sätt. De bästa kör redan där oavsett storlek.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top