MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

Fakta är att Stacey just nu sitter på en bättre hoj än vad Rossi gör. På likvärdigt material tror jag Rossi går segrande från en säsong. Men vill du värdera 1 VM-titel högre än 7, där de två senaste dessutom kommit efter att Stacey tog sin, så är det upp till dig.

En gnällig fan har han dock alltid varit. Lite prinsessan på ärten.

Att man säger precis vad man tycker i alla lägen behöver inte betyda att man gnäller. Och vänta, var det inte för att Stoner satt på en bättre hoj än Rossi som han vann 2007? Varför måste alla skylla på att Stoner har en bättre hoj så fort han är snabbast? Det är ju rätt självklart att han har. Rossi har haft den bästa hojen i 15 år och ingen har tyckt illa om honom för det. Utom Stoner då. Och farsan.

Från 2013 och tio år framöver kommer MotoGP till Austin, Texas, för att köra på Circuit of the Americas(konstigt namn). Mycket tack vare Kevin Schwantz, som kommer att ha sin Roadracing skola där också. Det ligger 1.6 mil från staden och på vägen ligger en flygplats. Allt i ett, enligt Schwantz själv, som vill göra allt han kan för att sporten ska få det rykte den förtjänar. Han vill att den ska ligga i top 3 skiktet över sporter i USA, på samma sätt som den gör i Spanien och Italien.

http://www.motogp.com/en/news/2011/Schwantz+interview+Texas+GP
 
De fysikaliska lagar jag känner, säger att ett lättare objekt alltid ökar snabbare i hastighet med en given effekt. Så även en begränsat utnyttjbar effekt. Vilket i sin tur gör störst skillnad i startsammanhang, innan luftmotståndet succesivt tar över i påverkan.

En tung förare begränsar wheelieeffekten något iofs, men det vill jag påstå är absolut underordnat det tidigare nämnda.

Jo. men nu är ju inte effekten given. Om 220 kg maskin (hoj + Pedrosa) kan lägga 130 hk i backen de första 50 metrarna och 240 kg maskin (hoj + Spies) kan lägga 170 hk i backen samma sträcka så kommer Spies att accelerera snabbare. Men om det blir så måste ha att göra med var tyngdpunkten hamnar; om Spies tyngre kropp gör att tp blir längre fram så kan han slå på hårdare. Men om det räcker för att spöa Pedrosas lättare ekipage....
 
Jo. men nu är ju inte effekten given. Om 220 kg maskin (hoj + Pedrosa) kan lägga 130 hk i backen de första 50 metrarna och 240 kg maskin (hoj + Spies) kan lägga 170 hk i backen samma sträcka så kommer Spies att accelerera snabbare. Men om det blir så måste ha att göra med var tyngdpunkten hamnar; om Spies tyngre kropp gör att tp blir längre fram så kan han slå på hårdare. Men om det räcker för att spöa Pedrosas lättare ekipage....

Ett överdrivet exempel för att få fram poängen:

Om Spies väger 350 kg, och Pedrosa 0,5 kg, ...vem accelererar snabbast då ? Dvs en viktlös förare på en MotoGP-hoj är alltid startsnabbare än en som väger lite mer än viktlös, osv ...förutsatt att övriga förutsättningar & skickligheter är desamma. :)
 
Last edited:
Ett överdrivet exempel för att få fram poängen:

Om Spies väger 350 kg, och Pedrosa 0,5 kg, ...vem accelererar snabbast då ? Dvs en viktlös förare på en MotoGP-hoj är alltid startsnabbare än en som väger lite mer än viktlös, ...förutsatt övriga förutsättningar & skickligheter är desamma. :)

Om båda har 1000 hk och tyngdpunkt på samma ställe så borde de accelerera lika fort; 0,5 kg Pedrosa kan bara lägga på 1% gas innan den slår över och 350 kg Spies kan slå på 50 % gas, och accelerera lika fort. Fast det här borde någon fysisk matematiker räkna ut!:)
 
http://www.circuitoftheamericas.com/

austin_track_map_3d.jpg


F1 2012 och MotoGP 2013. Med FIM har de skrivit ett 10-årskontrakt.
 
Den där banan ser inte tråkig ut alltså. Mycket nivå-skillnader, ett långt varv och mycket tekniska kurvor i vänstervarv. Grymt!

EDIT: Resten var bara korkat...:huvet
 
Last edited:
Nu är det ju inte samma sak med motorcyklar såklart, eftersom ingen av bilarna riskerar att slå över direkt. Men jag tror ändå Mossberg är inne på rätt linje.
Om Mossberg är inne på rätt linje skulle det innebära att Pedrosa är bättre på att starta än Rossi, Stoner, Lorenzo och de andra och att de borde stå och nöta starter så fort tillfälle ges för att bli lika "bra" som Pedrosa.

Tillåt mig att tvivla.
 
Den där banan ser inte tråkig ut alltså. Mycket nivå-skillnader, ett långt varv och mycket tekniska kurvor i vänstervarv. Grymt!

Jag tror jag håller med Mossberg angående lätt/tung. Låt oss ta ett exempel involverande dom två absolut snabbaste sportbilarna i världen.

Bugatti Veyron: 2.5ton, 1001 hk.
Koenigsegg Agera: 1.1ton, 950hk.

Bugatti Veyron gör 0-100 på 2.5 sekunder, medan Koenigsegg kör samma sträcka på 2.8.
Anledningen är att Bugattin är så tung så att den får ner mer hästar i asfalten.

Nu är det ju inte samma sak med motorcyklar såklart, eftersom ingen av bilarna riskerar att slå över direkt. Men jag tror ändå Mossberg är inne på rätt linje.
1. Bugattin är fyrhjulsdriven.
2. Du behöver uppdatera dina viktuppgifter.
 
Den där banan ser inte tråkig ut alltså. Mycket nivå-skillnader, ett långt varv och mycket tekniska kurvor i vänstervarv. Grymt!

Jag tror jag håller med Mossberg angående lätt/tung. Låt oss ta ett exempel involverande dom två absolut snabbaste sportbilarna i världen.

Bugatti Veyron: 2.5ton, 1001 hk.
Koenigsegg Agera: 1.1ton, 950hk.

Bugatti Veyron gör 0-100 på 2.5 sekunder, medan Koenigsegg kör samma sträcka på 2.8.
Anledningen är att Bugattin är så tung så att den får ner mer hästar i asfalten.

Nu är det ju inte samma sak med motorcyklar såklart, eftersom ingen av bilarna riskerar att slå över direkt. Men jag tror ändå Mossberg är inne på rätt linje.

Mmmmm, för 4wd vs Rwd betyder ju inget i starten............:va
 
liten person har lägre tungdpunkt, motorn behöver inte bygga upp lika mycket effekt vilket tar lite tid m.m. skilnaderna i praktiken borde bli väldigt små, så den startsnabbaste tar starten:)
 
Om Mossberg är inne på rätt linje skulle det innebära att Pedrosa är bättre på att starta än Rossi, Stoner, Lorenzo och de andra och att de borde stå och nöta starter så fort tillfälle ges för att bli lika "bra" som Pedrosa.

Tillåt mig att tvivla.

Roten till hela denna diskussionen, mitt svar i inlägg 386 http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5150558&postcount=386
kom sig av att Christian Nilsson, grymt vass förare i 250 SP och Std 600 2000-04, en gång fick kommentaren:
- Vilken bra start du fick!

Christian fick något mörkt i blicken när han svarade
-Man får inte bra starter, det gör man!

Jag inser att det påståendet säkerligen är mer sant i 250SP än i MotoGP och att det mycket väl kan vara så att Pedrosas lägre vikt ger honom ett försprång. Det jag vänder mig lite mot, och resonerar kring, är att en lägre vikt med självklarhet ger bättre acceleration.
 
Lite mer info om Vad Rossi och Simon ville göra med totalvikt och lite snack runt det..

http://motomatters.com/analysis/2011/04/13/number_crunching_how_much_of_a_factor_is.html

Rolig bild/graf.. Ni vet nog vilka som menas med Aliens.. :)

Bra artikel men de misslyckas med en sak!
De tar bara upp ena sidan!

För att man ska klargöra om Rossi och Simoncelli har rätt måste man ta upp vilka fördelar de har av sin storlek. Man nämner visserligen förmågan att hänga rätt på bågen men sen blir det luddigt och om jag uppfattade det rätt så pratades det om att setup av hojen skulle bli lättare samt högre kurvhastighet(eller om det var detta som var talang).

Pedrosa säger att de borde prova att vara småväxta men ger inget mer argument vilket skulle behövas! Tycker faktiskt att slutsatsen är sämst då man bara säger att: det är talangen som avgör...
De säger i stort sett att oavsett material ska du kunna vinna vilket alla med lite kunnande om motorsport vet är fel!

Bryt ner loppen lite mer och ffa fler lopp och definera vad de olika förarna vinner på!

I de verkliga viktsporterna så skulle ingen komma på tanken att det är enbart talangen som styr och därför har t.ex. galopp en minimumvikt!
Motorsport är ju också en enorm viktsport och har man redan viktgränser i 125 så säger man att det ger för stora fördelar att vara lätt! Det lustiga är dock att man väljer bort detta i de andra klasserna av någon konstig anledning!

Jag började denna disskution pga att Pedrosa enligt mig får stor fördel i starten vilket jag vidhåller samt att sporten skulle kunna attrahera ett större antal utövare om den införde ekipagevikt!
 
Bra artikel men de misslyckas med en sak!
De tar bara upp ena sidan!

För att man ska klargöra om Rossi och Simoncelli har rätt måste man ta upp vilka fördelar de har av sin storlek. Man nämner visserligen förmågan att hänga rätt på bågen men sen blir det luddigt och om jag uppfattade det rätt så pratades det om att setup av hojen skulle bli lättare samt högre kurvhastighet(eller om det var detta som var talang).

Pedrosa säger att de borde prova att vara småväxta men ger inget mer argument vilket skulle behövas! Tycker faktiskt att slutsatsen är sämst då man bara säger att: det är talangen som avgör...
De säger i stort sett att oavsett material ska du kunna vinna vilket alla med lite kunnande om motorsport vet är fel!

Bryt ner loppen lite mer och ffa fler lopp och definera vad de olika förarna vinner på!

I de verkliga viktsporterna så skulle ingen komma på tanken att det är enbart talangen som styr och därför har t.ex. galopp en minimumvikt!
Motorsport är ju också en enorm viktsport och har man redan viktgränser i 125 så säger man att det ger för stora fördelar att vara lätt! Det lustiga är dock att man väljer bort detta i de andra klasserna av någon konstig anledning!

Jag började denna disskution pga att Pedrosa enligt mig får stor fördel i starten vilket jag vidhåller samt att sporten skulle kunna attrahera ett större antal utövare om den införde ekipagevikt!
Anledningen att det inte är ekipagevikt i de andra klasserna är att de har mycket mer effekt än i 125:orna.
Jag tror inte ekipagevikt är avgörande för om fler skulle välja att köra Roadracing och framförallt inte förändra vilka som kör i MotoGP på ngt drastiskt sätt. De bästa kör redan där oavsett storlek.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top