MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Stoner är snabbare än Rossi. Fakta.
Har tanken slagit dig att han kanske faktiskt var sjuk?
Stoner kommer att spöa skiten ur Rossi i år.

Det är ju faktiskt så enkelt att "det ger sig själv". Bara de bjuder på bra räjsing tills dess! :)

Jag hejar på Simon, Hayden, Edwards och Ayoama, trött att vara mainstream :D.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ju faktiskt så enkelt att "det ger sig själv". Bara de bjuder på bra räjsing tills dess! :)

Jag hejar på Simon, Hayden, Edwards och Ayoama, trött att vara mainstream :D.

Jag hoppas med på Sideshow Bob, och blir glad varje gång Hayden och Edwards är med någorlunda. :yoparty
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Jag är övertygad om att den dagen kommer att komma när rossi har fått fart på sin axel och sin hoj, då spelar det ingen roll om man heter casey och åker honda.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är sant att Stoner är snabbare än Rossi just nu men det finns fler spelare i matchen som Lorenzo och Pedrosa och inom en snar tid även Spies och Simoncelli. Rossi kommer med största sannolikhet även vara med från ca halva säsongen. Stoner har en hel del att jobba med.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tycker mig under de säsonger jag sett att förarna kan delas in i olika kategorier!

Stoner och Pedrosa är riktigt snabba men Stoner måste stå i första led då han saknar lite jävlar anamma och Pedrosa får väldigt mkt gratis i starten och känns inte heller som den bäste när det kommer till närkamper! Båda två är bäst när de får vara ostörda i ledning.

Sen har vi Rossi, Lorenzo och Simoncelli som samtliga är galna tävlingsmänniskor och kör absolut bäst vid täta pressade race eller när de får jaga.

Lorenzo är för mig just nu den optimale då han verkar väldigt metodisk, smart och tävlingsinriktad samt verkar fokusera mest av alla på helheten dvs tabellen i slutet av året(han är inte min favorit men kompetensen måste man uppskatta)!

Ni hittar säkert mkt som visar på motsatsen men det är som sagt vad jag upplevt!

Jag tror att de senare kommer vara bättre på andra halvan av säsongen!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Får??? Vad får Pedrosa som de andra inte får?? Man får ingen bra start, man gör en bra start!

Det var inget gnäll utan mer ett konstaterande! Har du 7-20kg mindre att släpa på än dina främsta konkurrenter FÅR du mkt gratis.
Detta påstående är korrekt då samtliga är vältränade och det ändå skiljer enormt mkt (spies är +20kg).

Du kan omöjligt främhärda att startmomentet inte förlorat lite av sin skicklighetsnivå till förmån för launch ctrl!

Sen ger lite mer vikt vissa fördelar i andra racesituationer MEN att ens försöka att motivera att det inte har positiva effekter att vara lätt är löjligt!

Jag skulle gärna se ekipagevikt som i 125cc då jag är övertygad om att det skulle bredda sporten för fler deltagare!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det var inget gnäll utan mer ett konstaterande! Har du 7-20kg mindre att släpa på än dina främsta konkurrenter FÅR du mkt gratis.
Detta påstående är korrekt då samtliga är vältränade och det ändå skiljer enormt mkt (spies är +20kg).

Du kan omöjligt främhärda att startmomentet inte förlorat lite av sin skicklighetsnivå till förmån för launch ctrl!

Sen ger lite mer vikt vissa fördelar i andra racesituationer MEN att ens försöka att motivera att det inte har positiva effekter att vara lätt är löjligt!

Jag skulle gärna se ekipagevikt som i 125cc då jag är övertygad om att det skulle bredda sporten för fler deltagare!

Köper din argumentation rakt av! Om man kör Puch Florida! Men när man kör hojar som är så starka att i farter under 150 det är OMÖJLIGT att ge fullt, spelar det då någon roll vad man väger? Blir det inte bara så att man kan ge lite mindre fullt om man är lätt?
Att Pedrosa ofta kommer iväg bra talar ju för att det är som du säger. Å andra sidan finns det förare som ofta startar bra utan att väga mindre. Hmmmm............ Om man har mer effekt än man behöver, spelar då vikten någon roll?:va
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Köper din argumentation rakt av! Om man kör Puch Florida! Men när man kör hojar som är så starka att i farter under 150 det är OMÖJLIGT att ge fullt, spelar det då någon roll vad man väger? Blir det inte bara så att man kan ge lite mindre fullt om man är lätt?
Att Pedrosa ofta kommer iväg bra talar ju för att det är som du säger. Å andra sidan finns det förare som ofta startar bra utan att väga mindre. Hmmmm............ Om man har mer effekt än man behöver, spelar då vikten någon roll?:va


Om man ser det på det sättet att marginalerna mellan de allra bästa är mindre ju högre upp man kommer så borde statistiskt sett det vara en större spridning av förare som tar starten och om då Pedrosa tar den 8 ggr av 10 stärker det bara min teori mer!

Visst honda har bra LC och Pedrosa är duktig startare men ingen kan väl ta ut full effekt från början och då handlar det om att framföra minst vikt framåt vilket hans ekipage gör!

Jag ser inte att fysiken kan tillåta något annat svar än att vikten har stor betydelse för en bra start!
Det kan vara så att jag missminner mig men startar inte även Dovi ganska bra? Han är nämligen strax efter Pedrosa i vikt!

Svårt att jämföra annat än topp 6 då de andra blir fast i gröten före första böj!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Visst honda har bra LC och Pedrosa är duktig startare men ingen kan väl ta ut full effekt från början och då handlar det om att framföra minst vikt framåt vilket hans ekipage gör!

Jag ser inte att fysiken kan tillåta något annat svar än att vikten har stor betydelse för en bra start!

Nja... jag tolkar ditt resonemang som att du menar att lägre vikt ger snabbare start. Men om du kan kompensera den högre vikten med ett högre effektuttag så spelar det ju ingen roll!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pedrosa hade jätteproblem med att göra starter innan pga att han är så lätt och kort. Var inte förens dom monterade en krok på gaffel så han har lägre framända som han kan göra sina starter. Sån krok är det fritt fram för alla andra att också sätta dit om dom vill..
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Om man ser det på det sättet att marginalerna mellan de allra bästa är mindre ju högre upp man kommer så borde statistiskt sett det vara en större spridning av förare som tar starten och om då Pedrosa tar den 8 ggr av 10 stärker det bara min teori mer!

Visst honda har bra LC och Pedrosa är duktig startare men ingen kan väl ta ut full effekt från början och då handlar det om att framföra minst vikt framåt vilket hans ekipage gör!

Jag ser inte att fysiken kan tillåta något annat svar än att vikten har stor betydelse för en bra start!
Det kan vara så att jag missminner mig men startar inte även Dovi ganska bra? Han är nämligen strax efter Pedrosa i vikt!

Svårt att jämföra annat än topp 6 då de andra blir fast i gröten före första böj!

Launch control blev förbjudet i reglementet redan förra året om jag inte minns fel.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pedrosa hade jätteproblem med att göra starter innan pga att han är så lätt och kort. Var inte förens dom monterade en krok på gaffel så han har lägre framända som han kan göra sina starter. Sån krok är det fritt fram för alla andra att också sätta dit om dom vill..
Hur funkar den däringa kroken?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur funkar den däringa kroken?

Man gungar till fjädringen och låser den lite ihoptryckt. Sen när man gjort starten så trycker man på en knapp så den släpper fjädringen igen. Kommer från crossen tror jag. Fanns en tråd för kanske 2 år sen här om Pedrosa när han började använda den. Det ska iaf hjälpa tll att inte hojen går på bakhjulet så lätt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur funkar den däringa kroken?
Kanske något liknande det "alla" använder i motocross?En spärr man spänner ihop gaffeln med på startplattan som sedan släpper vid första inbromsningen och fjädringen fungerar som vanligt igen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Pedrosa hade jätteproblem med att göra starter innan pga att han är så lätt och kort. Var inte förens dom monterade en krok på gaffel så han har lägre framända som han kan göra sina starter. Sån krok är det fritt fram för alla andra att också sätta dit om dom vill..

Hade kroken varit en fungerande lösning för alla hade nog de haft den med!

Jag vidhåller fortfarande mitt påstående att han vinner mkt i starten pga av sin vikt!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Stoner är snabbare än Rossi. Fakta.
Har tanken slagit dig att han kanske faktiskt var sjuk?
Stoner kommer att spöa skiten ur Rossi i år.
Fakta är att Stacey just nu sitter på en bättre hoj än vad Rossi gör. På likvärdigt material tror jag Rossi går segrande från en säsong. Men vill du värdera 1 VM-titel högre än 7, där de två senaste dessutom kommit efter att Stacey tog sin, så är det upp till dig.

En gnällig fan har han dock alltid varit. Lite prinsessan på ärten.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kanske något liknande det "alla" använder i motocross?En spärr man spänner ihop gaffeln med på startplattan som sedan släpper vid första inbromsningen och fjädringen fungerar som vanligt igen.

En sådan vill jag ha! Har någon provat på en RR-hoj?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Köper din argumentation rakt av! Om man kör Puch Florida! Men när man kör hojar som är så starka att i farter under 150 det är OMÖJLIGT att ge fullt, spelar det då någon roll vad man väger? Blir det inte bara så att man kan ge lite mindre fullt om man är lätt?
Att Pedrosa ofta kommer iväg bra talar ju för att det är som du säger. Å andra sidan finns det förare som ofta startar bra utan att väga mindre. Hmmmm............ Om man har mer effekt än man behöver, spelar då vikten någon roll?:va

De fysikaliska lagar jag känner, säger att ett lättare objekt alltid ökar snabbare i hastighet med en given effekt. Så även en begränsat utnyttjbar effekt. Vilket i sin tur gör störst skillnad i startsammanhang, innan luftmotståndet succesivt tar över i påverkan.

En tung förare begränsar wheelieeffekten något iofs, men det vill jag påstå är absolut underordnat det tidigare nämnda.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top