MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

Jag är övertygad om att den dagen kommer att komma när rossi har fått fart på sin axel och sin hoj, då spelar det ingen roll om man heter casey och åker honda.
 
Det är sant att Stoner är snabbare än Rossi just nu men det finns fler spelare i matchen som Lorenzo och Pedrosa och inom en snar tid även Spies och Simoncelli. Rossi kommer med största sannolikhet även vara med från ca halva säsongen. Stoner har en hel del att jobba med.
 
Jag tycker mig under de säsonger jag sett att förarna kan delas in i olika kategorier!

Stoner och Pedrosa är riktigt snabba men Stoner måste stå i första led då han saknar lite jävlar anamma och Pedrosa får väldigt mkt gratis i starten och känns inte heller som den bäste när det kommer till närkamper! Båda två är bäst när de får vara ostörda i ledning.

Sen har vi Rossi, Lorenzo och Simoncelli som samtliga är galna tävlingsmänniskor och kör absolut bäst vid täta pressade race eller när de får jaga.

Lorenzo är för mig just nu den optimale då han verkar väldigt metodisk, smart och tävlingsinriktad samt verkar fokusera mest av alla på helheten dvs tabellen i slutet av året(han är inte min favorit men kompetensen måste man uppskatta)!

Ni hittar säkert mkt som visar på motsatsen men det är som sagt vad jag upplevt!

Jag tror att de senare kommer vara bättre på andra halvan av säsongen!
 
Får??? Vad får Pedrosa som de andra inte får?? Man får ingen bra start, man gör en bra start!

Det var inget gnäll utan mer ett konstaterande! Har du 7-20kg mindre att släpa på än dina främsta konkurrenter FÅR du mkt gratis.
Detta påstående är korrekt då samtliga är vältränade och det ändå skiljer enormt mkt (spies är +20kg).

Du kan omöjligt främhärda att startmomentet inte förlorat lite av sin skicklighetsnivå till förmån för launch ctrl!

Sen ger lite mer vikt vissa fördelar i andra racesituationer MEN att ens försöka att motivera att det inte har positiva effekter att vara lätt är löjligt!

Jag skulle gärna se ekipagevikt som i 125cc då jag är övertygad om att det skulle bredda sporten för fler deltagare!
 
Det var inget gnäll utan mer ett konstaterande! Har du 7-20kg mindre att släpa på än dina främsta konkurrenter FÅR du mkt gratis.
Detta påstående är korrekt då samtliga är vältränade och det ändå skiljer enormt mkt (spies är +20kg).

Du kan omöjligt främhärda att startmomentet inte förlorat lite av sin skicklighetsnivå till förmån för launch ctrl!

Sen ger lite mer vikt vissa fördelar i andra racesituationer MEN att ens försöka att motivera att det inte har positiva effekter att vara lätt är löjligt!

Jag skulle gärna se ekipagevikt som i 125cc då jag är övertygad om att det skulle bredda sporten för fler deltagare!

Köper din argumentation rakt av! Om man kör Puch Florida! Men när man kör hojar som är så starka att i farter under 150 det är OMÖJLIGT att ge fullt, spelar det då någon roll vad man väger? Blir det inte bara så att man kan ge lite mindre fullt om man är lätt?
Att Pedrosa ofta kommer iväg bra talar ju för att det är som du säger. Å andra sidan finns det förare som ofta startar bra utan att väga mindre. Hmmmm............ Om man har mer effekt än man behöver, spelar då vikten någon roll?:va
 
Köper din argumentation rakt av! Om man kör Puch Florida! Men när man kör hojar som är så starka att i farter under 150 det är OMÖJLIGT att ge fullt, spelar det då någon roll vad man väger? Blir det inte bara så att man kan ge lite mindre fullt om man är lätt?
Att Pedrosa ofta kommer iväg bra talar ju för att det är som du säger. Å andra sidan finns det förare som ofta startar bra utan att väga mindre. Hmmmm............ Om man har mer effekt än man behöver, spelar då vikten någon roll?:va


Om man ser det på det sättet att marginalerna mellan de allra bästa är mindre ju högre upp man kommer så borde statistiskt sett det vara en större spridning av förare som tar starten och om då Pedrosa tar den 8 ggr av 10 stärker det bara min teori mer!

Visst honda har bra LC och Pedrosa är duktig startare men ingen kan väl ta ut full effekt från början och då handlar det om att framföra minst vikt framåt vilket hans ekipage gör!

Jag ser inte att fysiken kan tillåta något annat svar än att vikten har stor betydelse för en bra start!
Det kan vara så att jag missminner mig men startar inte även Dovi ganska bra? Han är nämligen strax efter Pedrosa i vikt!

Svårt att jämföra annat än topp 6 då de andra blir fast i gröten före första böj!
 
Visst honda har bra LC och Pedrosa är duktig startare men ingen kan väl ta ut full effekt från början och då handlar det om att framföra minst vikt framåt vilket hans ekipage gör!

Jag ser inte att fysiken kan tillåta något annat svar än att vikten har stor betydelse för en bra start!

Nja... jag tolkar ditt resonemang som att du menar att lägre vikt ger snabbare start. Men om du kan kompensera den högre vikten med ett högre effektuttag så spelar det ju ingen roll!
 
Pedrosa hade jätteproblem med att göra starter innan pga att han är så lätt och kort. Var inte förens dom monterade en krok på gaffel så han har lägre framända som han kan göra sina starter. Sån krok är det fritt fram för alla andra att också sätta dit om dom vill..
 
Om man ser det på det sättet att marginalerna mellan de allra bästa är mindre ju högre upp man kommer så borde statistiskt sett det vara en större spridning av förare som tar starten och om då Pedrosa tar den 8 ggr av 10 stärker det bara min teori mer!

Visst honda har bra LC och Pedrosa är duktig startare men ingen kan väl ta ut full effekt från början och då handlar det om att framföra minst vikt framåt vilket hans ekipage gör!

Jag ser inte att fysiken kan tillåta något annat svar än att vikten har stor betydelse för en bra start!
Det kan vara så att jag missminner mig men startar inte även Dovi ganska bra? Han är nämligen strax efter Pedrosa i vikt!

Svårt att jämföra annat än topp 6 då de andra blir fast i gröten före första böj!

Launch control blev förbjudet i reglementet redan förra året om jag inte minns fel.
 
Pedrosa hade jätteproblem med att göra starter innan pga att han är så lätt och kort. Var inte förens dom monterade en krok på gaffel så han har lägre framända som han kan göra sina starter. Sån krok är det fritt fram för alla andra att också sätta dit om dom vill..
Hur funkar den däringa kroken?
 
Hur funkar den däringa kroken?

Man gungar till fjädringen och låser den lite ihoptryckt. Sen när man gjort starten så trycker man på en knapp så den släpper fjädringen igen. Kommer från crossen tror jag. Fanns en tråd för kanske 2 år sen här om Pedrosa när han började använda den. Det ska iaf hjälpa tll att inte hojen går på bakhjulet så lätt.
 
Pedrosa hade jätteproblem med att göra starter innan pga att han är så lätt och kort. Var inte förens dom monterade en krok på gaffel så han har lägre framända som han kan göra sina starter. Sån krok är det fritt fram för alla andra att också sätta dit om dom vill..

Hade kroken varit en fungerande lösning för alla hade nog de haft den med!

Jag vidhåller fortfarande mitt påstående att han vinner mkt i starten pga av sin vikt!
 
Stoner är snabbare än Rossi. Fakta.
Har tanken slagit dig att han kanske faktiskt var sjuk?
Stoner kommer att spöa skiten ur Rossi i år.
Fakta är att Stacey just nu sitter på en bättre hoj än vad Rossi gör. På likvärdigt material tror jag Rossi går segrande från en säsong. Men vill du värdera 1 VM-titel högre än 7, där de två senaste dessutom kommit efter att Stacey tog sin, så är det upp till dig.

En gnällig fan har han dock alltid varit. Lite prinsessan på ärten.
 
Köper din argumentation rakt av! Om man kör Puch Florida! Men när man kör hojar som är så starka att i farter under 150 det är OMÖJLIGT att ge fullt, spelar det då någon roll vad man väger? Blir det inte bara så att man kan ge lite mindre fullt om man är lätt?
Att Pedrosa ofta kommer iväg bra talar ju för att det är som du säger. Å andra sidan finns det förare som ofta startar bra utan att väga mindre. Hmmmm............ Om man har mer effekt än man behöver, spelar då vikten någon roll?:va

De fysikaliska lagar jag känner, säger att ett lättare objekt alltid ökar snabbare i hastighet med en given effekt. Så även en begränsat utnyttjbar effekt. Vilket i sin tur gör störst skillnad i startsammanhang, innan luftmotståndet succesivt tar över i påverkan.

En tung förare begränsar wheelieeffekten något iofs, men det vill jag påstå är absolut underordnat det tidigare nämnda.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top