MotoGP Jerez 2008

Dr.Bike

Guest
Bommade även Lorenzo att det inte var målgång? Eller varför svepte han inte bara förbi Rossi?

Grattis Pedrosa - Repsol Honda till en lysande uppvisning.
Kul oxå att det gick så bra för Rossi - nya motorn verkar gå kalas.
Hayden och Lorenzo gjorde ett par RIKTIGA rysare i "nästan-vurpa-kategorin" :skrämd

Dovi blir tung när han får lite mer 800cc rutin.

Toastmaster 6:a trots influensa... vad säger det om övriga som kom efter? ;)

Å så Stoner. Offroad inte mindre än två ggr i SAMMA kurva.
 

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Grattis Peddo till första platsen! Kul att Rossi placerade sig tvåa, det är han värd & han visar att han fortfarande är med i toppstriden. :) Inte Stoners helg, men det ordnar sig till nästa race! :tummenupp
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Dum fråga kanske (sår skylla på att den kommer från tjejen):

Måste man ha två förare i ett team eller går det att ha en, tre eller fler?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dum fråga kanske (sår skylla på att den kommer från tjejen):

Måste man ha två förare i ett team eller går det att ha en, tre eller fler?
Teamet får ha så många som de får licens för. Egentligen ska du ha två förare i ditt team men de får dispens. Tex kör ju JIR Team Scot endast med Andrea Dovizoiso som förare
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Och ändå tittar du? Läser trådar om nutidsracing istället för historieböckerna???
Ge mig en anledning att INTE titta? Visst tycker jag att en del var bättre förr, men jag sitter ju inte och tjurar i ett hörn för det ...
Dessutom behöver jag inte historieböckerna .. jag var med när det hände ...
Som jag ser det, Yamaha tog fram en helt ny maskin 1973, början på YZR500-epoken. Säkert att den var vedbodstrimmad, men det är knappast så att Jarno täljde fram början på tvåtaktarna helt själv. Att Lorenzo inte slipat insugningskanalerna själv spelar mig ingen roll, det är inte det sporten går ut på. Beundrar de som kan, men det är inte MotoGP.
1973 var Jarno redan fabriksförare! Det var vägen fram tills dess han mekade, trimmade och skötte sina hojar helt själv. Kuskade runt med en folkabuss med förtält tillsammans med sin fru Soili.
- JA, tiderna har förändrats.
- NEJ, det är inte enklare att vinna nu.
Vem har sagt det? Med all elektronik så ökar ju antalet förare som kan vinna ...

Inte Stoners helg, men det ordnar sig till nästa race! :tummenupp

Du ska tro på mig :)
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
@Roffe: Det är väl lite historielöst att klämma ur sig att förare nu kan komma in och vinna direkt? Jarno Saarinen kommer du säkert ihåg.
Det finns fler exempel på förare som placerat sig bra tidigt. Vinner Lorenzo idag är det kanske jämförbart med Kenny Roberts debut i stora klassen? Det var inte igår.

:)
Jora Biaggi vann första loppet och med 4 VM i Bagaget (inte direkt tippat men väl värd) men sen så vaknade det vanliga etablissemanget upp, och vred tillbaka flaggan i rätt riktning..

Jag skrev tidigare att jag är impad av Lorran och det gäller fortfarande.
Samma sak händer varje år att man blommar upp,får möjlighet att hitta en hoj som passar bättre i sin körstil,plus lite flyt på sin körning så kommer man väldigt långt med det.

Det finns naturligtvis ett pärlband av historiskt duktiga piloter som har gjort och fortfarande gör fotavtryck för andra framtida kåsörer att skriva om.

Jag tycker det är skitkul att ibland bara ventilera lite hur det känns för stunden, och hittills så verkar det bara Valmet som har farit illa av det:rolleyes:

Det har varit jäkligt bra race hela dagen idag,så brist på underhållning är inte tal om.

Men om man vill kåsera och "ljuga" lite så måste man sticka ut luggen lite så att fler får lusten att debattera och skriva sin vinkel på fenomenet!

Det är ju det som skapar ett bra forum tycker jag.:pannkyss

Vi syns på knutstorp 26/4

Roffe
:tummenupp
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Bommade även Lorenzo att det inte var målgång? Eller varför svepte han inte bara förbi Rossi?

Lorenzo knappade väl in en sekund (kanske mer?) på Rossi där så avståndet var kanske större än det såg ut på tv?

250-racet var klart dagens mest underhållande även om det fanns en del höjdpunkter i både 125 och MotoGP. Tycker det är sköna bilder när Rossi klappar spanska knugen på axeln och skrattar efter racet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
1. Pedrosa
2. Rossi
3. Dovi

12. Hayden

DNF. Stoner

Inte så dåligt tippat av mig, dessutom innan racehelgen ens började. :) Dovi hängde inte riktigt med för att ens ha chansen på 3:e och hade en del håriga ögonblick.

Hayden körde mycket bättre än jag trott. Tur att han har en så bra teamkompis som kan utveckla hojen så att han slipper köra på -07:an hela säsongen. Fin räddning, nästan Edwards-klass.

Stoner var väl så nära DNF man kan komma i alla fall. :D

Jag känner mig orolig med Tossland på banan, andra racet av två möjliga han pangar in i någon. Har han synfel eller tog han licensen på Gröna Lund?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Teamet får ha så många som de får licens för. Egentligen ska du ha två förare i ditt team men de får dispens. Tex kör ju JIR Team Scot endast med Andrea Dovizoiso som förare

Man tog bort den där regeln om 2-manna team för 2 år sen. Finns inga regler om det längre.

En kanske dum fråga...

Men har 125 och 250 quickshifter??

Quickshiftern kom väll till under den tiden man körde 50cc och 80cc i GP. Var där den först användes innom rr om jag minns rätt.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och det tror du att han visste just då? :)
Antagligen inte men han är en skitstövel ändå. :D

Man tog bort den där regeln om 2-manna team för 2 år sen. Finns inga regler om det längre.



Quickshiftern kom väll till under den tiden man körde 50cc och 80cc i GP. Var där den först användes innom rr om jag minns rätt.
Väntade bara på att du skulle "rätta" mig. :)
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Dessutom behöver jag inte historieböckerna .. jag var med när det hände ...
Jag vet, väntar fortfarande på att du ska svänga förbi i Spola Kröken stället :tummenupp
1973 var Jarno redan fabriksförare! Det var vägen fram tills dess han mekade, trimmade och skötte sina hojar helt själv.
Förstår inte, frågan gällde att komma in ny i största klassen och vara konkurrenskraftig direkt. Det är inget nytt fenomen, det var min vinkling av det hela.
Att det är svårare att börja med två tomma händer i en etablerad värld är inte så konstigt. Ingvar Kamprad hade nog inte blivit Sveriges rikaste på att cykla omkring och snickra möbler idag.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Missade racet idag, någon som vet om man kan se det i efterhand på nätet någonstans?

Pedrosa tog starten och höll en betryggande ledning till mål. Rossi, Lorentzo och Hayden följde med vilket sedan blev resultatet. Edwards klotade tidigt från 5'e plats. Stoner försökte men körde ut i gruset 2ggr och slutade 11'a. Rossi räknade fel på varv men höll placering eftersom det var stora luckor och Capirossi knep 5'e plats i sista kurvan i den enda egentliga action i hela loppet.

Inte värt att se om man inte är persondyrkare av något slag, racingen var tråkig.
 
Last edited:

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Ort
Skepplanda
Hoj
Kawa zx9r -99
Jag kan återge loppet:

Pedrosa tog starten och höll en betryggande ledning till mål. Rossi, Lorentzo och Hayden följde med vilket sedan blev resultatet. Edwards klotade från 5'e plats. Stoner försökte men körde ut i gruset 2ggr och slutade 11'a. Rossi räknade fel på varv men höll placering och Capirossi knep 5'e plats.

Inte värt att se om man inte är persondyrkare av något slag, racingen var tråkig.

Haha tack!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jisses vad de eldade på i RedBullRC...:näsblod Undrar hur det känns för deras föräldrar när ungarna är ute på ett death wish-race?!
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
åsså den vanliga frågan, var skall jag se repris, fan va tvungen att va iväg på annat precis när kungaklassen körde... fan
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top