MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ducati är nöjda med Hayden för att han gör det som förväntas av honom. Simple as that.

Årets värvning skulle jag påstå :tummenupp

Ducati visste nog exakt vad dom ville ha och fick iochmed värvningen av Hayden. Att utvecklingskurvan nu pekar rakt upp e såklart en bonus ..
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vi får se om det blir fler MotoGP-förare som sväljer stoltheten o går ned en klass....

Vore kul med nån/några från WSS/WSBK's topp 10-15 också, det absolut översta skiktet lär ju inte komma. Med idel kända & meriterade förare i toppen hoppas jag att Moto2 blir en "vassare" klass än dagens 250cc.
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Ska bli ballt o se vad för namn som kommer köra i Moto2. De angelis där vore ju fräsigt iaf.

Spanjacker och gipskatter från 125 och 250 skulle i alla fall jag gissa på. Att gå ned från MotoGP till Moto2 är ju exakt samma flytt som från MotoGP till 250 - inte många som gör det.


Kanske man får se några SS600 förare i Moto2 också, de har ju inte haft mycket att hämta i GP klasserna men Moto2 kanske passar dem bättre.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Vore kul med nån/några från WSS/WSBK's topp 10-15 också, det absolut översta skiktet lär ju inte komma. Med idel kända & meriterade förare i toppen hoppas jag att Moto2 blir en "vassare" klass än dagens 250cc.



Blir intressant att se vad Ben Spies hittar på nästa år.. Att Suzuki släppte honom till Yamaha är ju en gåta. De borde släppt Vermulens hoj till honom istället. Då hade de haft en hungrig vinnare i sadeln på sin GP-racer.

/J
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Problemet är att du slänger ur dig en massa påhitt som du försöker framställa som någon sorts fakta och när någon ifrågasätter dig så byter du ämne, kommer ned någon stöddigt FB-kommentar eller helt enkelt skriver "kan vi släppa det här nu".

Du har missuppfattat definitionen utav Forum, alt. stulit den från Putin.

JAG tycker att en Moto2 hoj SER MER MODERN UT än en 250.

Det var inte det du skrev och det tog ett tag för dig att komma fram till det.

Vad du tycker har ju dock inte så stor roll, när det finns otaligt med fakta som talar emot dig.
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
125, 250, 500 var ett lysande upplägg som det kommer dröja länge tills vi ser igen. Moto2 kommer inte bli nåt annat än en supportserie och syftet är inget annat heller. Redan idag supportar 250cc "kungaklassen". MotoGP har idag blivit alldeles för likt F1.
Köra prototypracing med trimmade standardmotorer är inte Grand Prix racing! Hur fan hojarna ser ut hör inte till diskussionen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
tinfoil_hat.gif

:mattias
Den var sjysst. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inlägget du länkar till:

Du talar om att jag är trög och säger sedan att en Moto2 ser ut som en modern motorcykel, vilket inte en 250 gör.

Jag svarar något i stil med: Vad är det på en 250 som inte ser modernt ut/är modernt? Samt; vad på Moto2 cyklarna som gör att de ser moderna(re) ut.
Bara för att du säger att det är på ett sätt så betyder inte det att det är på just det sättet. Där har du min poäng med användandet utav ordet "fakta".

Om man har en liten gnutta kunskap inom sig så förstår man att en Moto2 varken är, eller ser ut, att vara modernare än en 250.
(Saker och ting kan rimligtvis inte se modernare ut än vad de är, bortsett från möjligtvis i en lekmans ögon).
tinfoil_hat.gif

:mattias
Är det bara kåpdesignen som behöver uppdateras för att 250 skall sluta vara moped och bli en riktig klass så tror jag nog det är ett lösbart problem....
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Är det bara kåpdesignen som behöver uppdateras för att 250 skall sluta vara moped och bli en riktig klass så tror jag nog det är ett lösbart problem....

Den Moto2 som synts mest har dock kåpor från en Honda 250 (mer eller mindre), så det måste vara något annat...

Dock tog han steget ned.

Ja, det gjorde han, han gick även upp igen och är idag den mest rutinerade föraren i MotoGP (beroende på hur man ser det™).
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Till dom som tror att Moto2 kommer bli "oändligt mycket billigare" så har ni nog missat att läsa olika MotoGP-teamchefers uttalander om att Moto2 kommer bli lika dyrt som 250cc och att team som LCR funderar på att dra sig ur sin anmälan från den klassen då det kommer bli för dyrt för dom. Iof även för deras del pga att Honda ökat för i år och kommer att öka sitt pris på MotoGP leasingkostanderna för nästa år.

Man jämför priset på ett sämre chassie för en Moto2 mot en fabriksdeal med en RSA250 utan att berätta vad som ingår i det sistnämda.

3 personer i 250GP har den fulla fabriksdealen från aprilia. Den kostar 1.000.000 euro. Då ingår 2st cyklar, alla delar som går åt under säsongen, alla däck, all bensin och olja och 2st ingengörer från aprilia där man har full support direkt till fabriken. Dom övriga förarna på RSA250 delar en sån här deal med en annan förare och betalar då 500.000 euro för varsin RSA. Dom som kör semifabriks RSLE betalar 350.000 euro. RSLE hade Simoncelli mer än halva säsongen förra året när han blev Världsmästare och i år har sånna hojar varit på podiet. Den billigaste 250cc från aprilia kostar 85.000 euro. Sån kör tex Alex Pons på i år.

Aprilia kommer ta 300.000 euro för ett chassie utan motor nästa år till Moto2. Deras kompletta paket där det ingår samma support som det gör idag på en RSA250 kommer dom ta 500.000 euro för. Utan motor dock då den ska leasas av Honda som man använder under racen och dom man tränar på får man själv köpa och trimma och byta ut efter i bästa fall ca 300 mil när den då är slutkörd. 5st kommer köra med dom hojarna nästa år. 2011 kommer alla vilja ha aprilior eftersom dom kommer vara bäst. Likadant som varför teamen idag väljer att köpa dom färdiga paketen med dom bästa cyklarna för denna klassen.

Så priset för en st Moto2 hoj från aprilia är redan samma som en st fabriks-RSA250. Fast 250 har en motor.

Dom "billigaste" Moto2 räknar dom flesta på kommer ligga på 200.000 euro och upp. Då bara för en färdig komplett hoj som man kan våga ställa upp med i VM. Sen tillkommer allt annat runt omkring så att priset nog blir rätt nära vad aprilia också tar.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Förare med aprilior i Moto2 2010:

Aspar
Mike di Meglio.
Bradley Smith

Gilera
Andrea Ianonne
Aleix Espargaro

Cardion AB
Karel Abraham
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
som alltid blir det mindre Silly när Axxess hoppar in. Tack för intressanta hårdfakta!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top