MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur kan det komma att se ut?

Ingen aning. Men Capirossi antyder nått om att det kommer ändras när han sa: " "I do not know what I will do after 2010, but is not a problem because the MotoGP in 2011 will no longer exist."
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kanske man citerat honom lite frikostigt : ) Frågan är om inte gode Caprex talar för egen del!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har Honda börjat göra sina motorer i Estland eller Nordkorea? :rolleyes:
du skrev:
Fast, det gör nog inte så mycket eftersom de ändå bara ska sätta en japansk, plomberad enhetsmotor i den ... spännande utveckling ... :död

vad har det faktum att motorn är japanskt med "spännande utveckling" att göra?

fast de är klart, om ett team fick ha oplomberade ducatimotorer så skulle du nog tycka att det va högst spännande och rättvist..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Klart att de är fastspända, hur hålls de annars på plats? De lossar knappast skruvarna allteftersom de svetsar :)

Tror du på fullt allvar att de färdigbearbetar hålen och SEDAN svetsar? Jiggen är till för att spara tid, inte för att göra ramen spänningsfri och helt måttriktig efter svetsning. Självklart måste de sätta upp ramen och bearbeta den efter att den är svetsad. Iaf om de har någon ambition om att tillverka ett precisionsbygge.
Ja, jag har varit med och byggt ramar, huvudsakligen i stål, men även nån i aluminium.


Har Honda börjat göra sina motorer i Estland eller Nordkorea? :rolleyes:
Med all respekt för ditt kunnande är det ingen vild gissning att TSR har mer erfarenhet av att bygga ramar i just aluminium.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
du skrev:


vad har det faktum att motorn är japanskt med "spännande utveckling" att göra?

Det ÄR en japansk, plomberad motor!
Sen är det säkert olika hur spännande man tycker det är ....
 

MC Doktorn

Guest
Ingen aning. Men Capirossi antyder nått om att det kommer ändras när han sa: " "I do not know what I will do after 2010, but is not a problem because the MotoGP in 2011 will no longer exist."

Intressant

Tillåt mig spekulera.
Utvecklingen verkar peka mot enhetsracing av kostnadsskäl, som Dorna gick ut i Maj 2009 Honda HRC will be the exclusive engine supplier to the new Moto2 600cc four-stroke class.

Kanske vi ser något liknande i framtidens MotoGP med 1000cc enhets motorer som dorna köper av någon med fri utveckling i övrigt.
 

MC Doktorn

Guest
Det ÄR en japansk, plomberad motor!
Sen är det säkert olika hur spännande man tycker det är ....

Du menar att Prototyp racing med 16 startande i Mgp är mer spännande än om det blir racing med 32 startande som har produktions färdiga motorer i valfria chassien ?

Kawasaki nu och Suzuki tidigare signalerat dra sig ur Mgp pga av för höga kostnader. Vilka bli kvar 3 fabrikat 17 startande och några få som år efter år vinner vilket för mig är ospännande i längden.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
I ett horoskåp kanske ? Men denna artikel i våras gav lite tankar om att nästa Mgp team som försvinner är Suzuki. Resultaten har uteblivit sen har som startfältets fulaste färg.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Du menar att Prototyp racing med 16 startande i Mgp är mer spännande än om det blir racing med 32 startande som har produktions färdiga motorer i valfria chassien ?

Kawasaki och nu Suzuki drar sig ur Mgp pga av för höga kostnader. Vilka bli kvar 3 fabrikat 17 startande och några få som år efter år vinner vilket för mig är ospännande i längden.

Prototypracing : JA!
16 st startande : NEJ!

Det behöver, och bör, inte vara 16 st startande i något som de kallar VM.
Sedan är det ju inte nödvändigtvis så att det är hojarna som står för den största kostnaden. Hela j-a karavanen med bostadsvagnar, rullande verkstäder och konstruktionskontor, massor av medarbetare, osv drar ju enorma pengar. Risken är ju att det till slut bara blir något märke kvar som utan VM-status drar runt med sina cirkusvagnar i en modern William Arne-show.
Frågan är hur man får allt tillbaka till basic med rimliga kostnader, utan en hel utvecklingsavdelning till varje förare, utan ett enormt resande sällskap till varje förare till varje race. Man kan (och ska) ha prototypracing ändå, men med begränsningar på elektronik, exklusiva material och annat som man kan definiera som särskilt kostnadskrävande.
Då kan fler vara med på olika hojar och race med många deltagare ÄR roligare ...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att begränsa elektroniken för att dra ner kostnaderna är inte en given väg. Teamen gör vad de kan för att tänja på regelverket och förbjuds tex TC kommer de att hitta vägar runt förbudet men till en högre kostnad än idag.

I morse sa kommentatorerna på ViaSat att ett toppteam i Moto2 skulle klara sig på en budget som var 5 gånger mindre än toppteamen i 250. Det i kombination med ännu fler startande än i 250 borde få de flesta att gilla den nya klassen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I morse sa kommentatorerna på ViaSat att ett toppteam i Moto2 skulle klara sig på en budget som var 5 gånger mindre än toppteamen i 250. Det i kombination med ännu fler startande än i 250 borde få de flesta att gilla den nya klassen.

Och där bevisade de just sin inkompetens.......

Leasingkostnaden för motorer från Honda+ vad tillverkarna av chassie har specat för pris så är det dyrare än vad leasingkostnaden för 250 betingar.

Sen slipper du lite kostnader då du inte behöver folk som bygger motorer men det är knappast där pengarna ligger....
 

MC Doktorn

Guest
Och där bevisade de just sin inkompetens.......

Leasingkostnaden för motorer från Honda+ vad tillverkarna av chassie har specat för pris så är det dyrare än vad leasingkostnaden för 250 betingar.

Sen slipper du lite kostnader då du inte behöver folk som bygger motorer men det är knappast där pengarna ligger....

Vad kostar en ny konkurrenskraftig Aprilia GP 250 100000 (Euro) ?
Sedan tillkommer ett gäng kolvar och vevaxlar.

Enligt rykten ska man kunna leasa en Motor för 20,000 (Euro) och en 600 som få varva max 16000 RPM är väl mer underhållsfri eller? samt att teknologin redan finns där.

Chassie konstruktionerna torde vara snarlika i kostnad i varje fall.

Jag tycker att dorna är på rätt väg och det ska bli kul att skåda.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kanske redan tagits upp men vilken tid är racet imorrn? Det blir ju vintertid inatt, lite lätt förvirrande.. hehe
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kanske redan tagits upp men vilken tid är racet imorrn? Det blir ju vintertid inatt, lite lätt förvirrande.. hehe

Jag räknar med att man drar tillbaka uret 1 timma vid 03.00 som vanligt ..

03:35 Motorsport MotoGP: Warm Up MotoGP.Live

04:05 EnduroRed Bull Hare ScrambleFrån Eisenerz i Österrrike den 14 juni 2009.

04:45 Motorsport MotoGP: 125cc, MotoGP 250cc. Live
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Och där bevisade de just sin inkompetens.......

Leasingkostnaden för motorer från Honda+ vad tillverkarna av chassie har specat för pris så är det dyrare än vad leasingkostnaden för 250 betingar.

Sen slipper du lite kostnader då du inte behöver folk som bygger motorer men det är knappast där pengarna ligger....

Folk brukar blanda ihopa rätt mycket olika siffror på vad det kostar med. Man jämför ofta det billigaste chassie-alternativet för att köra nationell serie med en fabrikskontrakt där allt ingår för en hel säsong i 250GP. Skulle gärna vilja se en jämförelse med en likadan slutgiltig summering om vad säsongen slutade på.

Sen något som alla "glömmer" att ta upp är att DORNA betalar ut väldigt mycket pengar till teamen. Förr hette det startersättning och prispengar. Men det fungerar lite annorlunda nu. Men pengar betalas ut. Så även om vissa utgifter är större i 250GP så betalar/kompenserar arrangören för dom. I kommande Moto2 har DORNA inga andra utlägg mera än att dom kommer stå för att betala motorhyrar första året. Dvs 40.000 euro/hoj. Tror det är flera gånger mindre pengar DORNA kommer ge tillbaka på sin racing än dom gör idag. Är där hela idén med att det ska vara "billigt" bottnar i. Mer pengar från DORNA från övriga klasser till MotoGP klassen och DORNA.

Ett chassie till en Honda i bra utförande i 250GP är tex ett från Burning Blood. En sån ram kostar 22.000 euro. Då ingår bara ramen + bakram. Sen behövs det sving, gaffelkrona, gaffel, stötdämpare, bromsar, fälgar osv. Slutsumman brukar hamna i runda slag 100.000 euro för ett komplett chassie. En leasingmotor från HRC kostar 120.000 euro.

Burning Blood ramen till Moto2 kostar 40.000 euro. Sen att dom har ett billigt "kit" med komplett rullande chassie från 70.000 euro har inte att göra med det som kommer användas i VM. Dom kommer inte vilja ha dom billiga fälgarna, bromsarna och fjädringen mm.

Aprilia har jag hört kostnad på 207.000 euro + moms för sitt Moto2-chassie. Komplett paket med support från aprilia liknande det dom har för sin fabriksdeal i 250GP kommer kosta 500.000 euro för Moto2. Fabriksdealen i 250GP kostar 1.000.000 för det största versionen där 2 hojar och 2 ingengörer ingår ihop med alla förbruksdelar under året. 3 förare har detta i 250GP i år. Resten av fabriksförarna har halva dealen med bara en hoj.
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Sen något som alla "glömmer" att ta upp är att DORNA betalar ut väldigt mycket pengar till teamen. Förr hette det startersättning och prispengar. Men det fungerar lite annorlunda nu. Men pengar betalas ut. Så även om vissa utgifter är större i 250GP så betalar/kompenserar arrangören för dom. I kommande Moto2 har DORNA inga andra utlägg mera än att dom kommer stå för att betala motorhyrar första året. Dvs 40.000 euro/hoj. Tror det är flera gånger mindre pengar DORNA kommer ge tillbaka på sin racing än dom gör idag. Är där hela idén med att det ska vara "billigt" bottnar i. Mer pengar från DORNA från övriga klasser till MotoGP klassen och DORNA.


..............................


Aprilia har jag hört kostnad på 207.000 euro + moms för sitt Moto2-chassie. Komplett paket med support från aprilia liknande det dom har för sin fabriksdeal i 250GP kommer kosta 500.000 euro för Moto2. Fabriksdealen i 250GP kostar 1.000.000 för det största versionen där 2 hojar och 2 ingengörer ingår ihop med alla förbruksdelar under året. 3 förare har detta i 250GP i år. Resten av fabriksförarna har halva dealen med bara en hoj.

Om DORNA ändå slutar med sina ersättningar blir det ju dyrare för alla - oavsett om man kör 250 eller Moto2. Så just det spelar ju ingen roll. Sen kan man tycka vad man vill, men när allt kommer omkring så är arrangörens mål att tjäna pengar - inte bedriva någon "välgörenhet".

Om man får "fabriksdealen" till halva priset från aprilia så känns det som ett steg i rätt riktning samt visar lite vad Moto2 gör för Aprilia. Dom vill knappast tjäna mindre pengar på Moto2 än dom gjorde på 250, så om dealarna är lika i antal personer och support så talar ju kostnaden till Moto2´s fördel.

Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

//A
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Enligt Tech 3 bossen, Herve Poncharal, är Alex De Angelis en av 5 förare som är aktuella för en styrning hos Tech 3s Moto2-team. Alex ska själv ha sagt till Poncharal att det inte blir något MotoGP för honom 2010.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Aspar beräknar att Moto2 kommer kosta dom 2,6 miljoner euro att driva nästa år. Pons gör samma beräkning till 2,5 miljoner euro.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top