MotoGP och framtiden

MC Doktorn

Guest
Men nu ger du dig på mig som person istället för att diskutera sakfrågan: Hur Stoner agerade mot Rossi. Det är väldigt typiskt av dig så jag är inte ett dugg förvånad.

Jag började kalla Jorge för Grin-Jörgen efter incidenten på Motegi för 2 år sedan när han betedde sig som ett litet bortskämt barn och sprang till Yamaha-cheferna och gnällde på att Rossi kört hårt. Det var ganska länge sedan jag använde det namnet och om du söker lite mer kommer du att se att jag under en ganska lång tid har undvikit öknamn på förarna. Detta har varit ett medvetet val eftersom det får trådarna att spåra ur när folk blir så upprörda att de måste ta till personangrepp, vilket är onödigt.

Stacey Moaner är inget öknamn som jag gett Stoner. Det passande namnet kom någon annan på för längesedan.

Personligen tycker jag öknamnen inte hör hemma på forumet oavsett. Ytterst osakligt och jag erkänner att jag tycker dom förpestar diskussions nivån.

Sedan kan man ha olika åsikter och personliga favoriter vilket nog speglar våra åsikter.
Tror vi alla är ganska engagerade och personliga i debatterna kring olika förare och försvarar dom i olika sammanhang.

Vilket jag iof tycker är ganska kul.:tummenupp
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Sydostasien: Burma, Thailand, Kambodja, Laos och Vietnam :va

Det är ju inte precis så att MGP kör inför tomma läktare i Holland, Spanien, England,Italien och I Tyskland!!
Du kanske vet något som andra inte vet, men såhär säger Ducatis nya MotGP-boss Paolo Ciabatti:

”We will bring the championship to Asia. It was a strong request from the manufacturers. Europe is a decreasing market. The U.S. is so-so. Indonesia sells 7.4 million new bikes every year. India is similar numbers, if not bigger. Bringing our races there will help brand awareness. Also, we will bring the championship to Russia. It’s not easy logistically to move everyone by truck to Moscow, but we’ll do it. Russia may not be the biggest motorcycle market, but it’s definitely a booming economy.”

http://www.cycleworld.com/2012/09/19/on-the-record-paolo-ciabatti/
 

Bifogat

  • di.jpg
    di.jpg
    84.6 KB · Visningar: 117
  • multistrada_1200_piazza_rossa.jpg
    multistrada_1200_piazza_rossa.jpg
    52.9 KB · Visningar: 112

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Du kanske vet något som andra inte vet, men såhär säger Ducatis nya MotGP-boss Paolo Ciabatti:

”We will bring the championship to Asia. It was a strong request from the manufacturers. Europe is a decreasing market. The U.S. is so-so. Indonesia sells 7.4 million new bikes every year. India is similar numbers, if not bigger. Bringing our races there will help brand awareness. Also, we will bring the championship to Russia. It’s not easy logistically to move everyone by truck to Moscow, but we’ll do it. Russia may not be the biggest motorcycle market, but it’s definitely a booming economy.”

http://www.cycleworld.com/2012/09/19/on-the-record-paolo-ciabatti/

Åh.. Du menar att de ställen jag räknade upp och som du "klippte" in så vackert (Holland, Tyskland, England;Italien och Spanien) förlorar sina evenemang pga publiktapp?? Hm! Intressant .. :hihi

Jag skrev i samma sönderklippta ruta som du använt dig av att :

"Finanskrisen kan ju lätt kännetecknas även i racingen av väldiga svårigheter för investerare eller kreditgivare att göra ett schyst urval av kunder samt att identifiera goda investeringar och nya projekt. Vilket såklart inte har något alls med din uppfattning att MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft. Attraktionskraften finns alltid där men inte alltid de ekonomiska finansiella möjligheterna."
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...”We will bring the championship to Asia. It was a strong request from the manufacturers. Europe is a decreasing market. The U.S. is so-so. Indonesia sells 7.4 million new bikes every year. India is similar numbers, if not bigger. Bringing our races there will help brand awareness. Also, we will bring the championship to Russia. It’s not easy logistically to move everyone by truck to Moscow, but we’ll do it. Russia may not be the biggest motorcycle market, but it’s definitely a booming economy.”...

Du har så rätt om Du avser att tillverkarna ser sina långsiktiga tillväxtmöjligheter i Asien, sedan finns ju i regionen ett land som Mr Ciabatti kanske glömmer att nämna, med en intern marknad om nästan en miljon tvåhjulingar per månad. En dag vill väl i alla fall några byta upp sig...?

Det blev rejäla ommöbleringar i Ducati-stallet...:näsblod
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Åh.. Du menar att de ställen jag räknade upp och som du "klippte" in så vackert (Holland, Tyskland, England;Italien och Spanien) förlorar sina evenemang pga publiktapp?? Hm! Intressant .. :hihi

Jag skrev i samma sönderklippta ruta som du använt dig av att :

"Finanskrisen kan ju lätt kännetecknas även i racingen av väldiga svårigheter för investerare eller kreditgivare att göra ett schyst urval av kunder samt att identifiera goda investeringar och nya projekt. Vilket såklart inte har något alls med din uppfattning att MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft. Attraktionskraften finns alltid där men inte alltid de ekonomiska finansiella möjligheterna."
Nej, jag menar att det du skrev vittnar om bristande koll på vilka markander som tillverkarna riktar sina intressen och resurser.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft

För vilken gång i ordningen ska jag ta det en gång till :va

"Finanskrisen kan ju lätt kännetecknas även i racingen av väldiga svårigheter för investerare eller kreditgivare att göra ett schyst urval av kunder samt att identifiera goda investeringar och nya projekt. Vilket såklart inte har något alls med din uppfattning att MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft. Attraktionskraften finns alltid där men inte alltid de ekonomiska finansiella möjligheterna.Det är ju inte precis så att MGP kör inför tomma läktare i Holland, Spanien, England,Italien och I Tyskland!!"

Att andra nationer i asien i framtiden kan bli aktuella är ju inget nytt och sannerligen inget man måste ha super koll på för att förstå! Men det har ju aldrig vart ett diskussions ämne mellan dig o mig ang som Du skrev att "MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft" hur Du får ihop dina inlägg imponerar faktiskt!

Nu har jag en bit kött i ugnen som jag ska ägna en stunds uppmärksamhet. Men Du hittar nog något ytterligare att spinna på :tummenupp
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Sydostasien: Burma, Thailand, Kambodja, Laos och Vietnam :va
Det hängde du inte riktigt med på.

#space skrev:
Att andra nationer i asien i framtiden kan bli aktuella är ju inget nytt...
Eller...? :rolleyes:

Det finns en intressant krönika på motomatters.com om MotoGP och sydostasien och det stora intresset för serien där. Hittar tyärr inte länken till den nu, men den beskriver mkt klargörande hur MotoGP sakta men säkert förlorar sitt sedan länge solida fotfäste i Europa och att det verkar gå upp en ny sol över...ja, du vet.
 

Bifogat

  • map_southeast_asia.jpg
    map_southeast_asia.jpg
    46.1 KB · Visningar: 126
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Mer info som pekar på att vi kommer få se fler MotoGP-race i Sydostasien framöver, eftersom den europeiska ekonomin är så problematisk.

”Rumors continue to waft about a round in India. And British media reported last week that Yamaha Racing boss Lin Jarvis has asked Dorna to investigate the possibility of conducting two races per year at Sepang after impressive attendance gains were recorded last October at the Grand Prix of Malaysia.

More than 77,000 fans attended race day at Sepang, an increase of 10,000 over 2011. That was a bigger Sunday crowd than at traditional European venues such as Silverstone, Mugello and Valencia in 2012, and just a whisker behind Le Mans and Catalunya.

The Southeast Asian market is exploding for manufacturers, which also are concerned that half of the 18 events in 2013 are taking place in just three nations: Spain (4), the United States (3) and Italy (2).”

http://superbikeplanet.com/2012/Dec/121203c.htm
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Linn Jarvis, boss för Yamahas MotoGP-aktiviteter, uttalar sig i linje med det jag har skrivit tidigare i tråden: det är i andra delar av världen än Europa som MotoGP kan hitta nya marknader och ta sig igenom krisen. Det är rätt sjukt att 11 av 18 race går i Europa. Inget i Sydamerika. Inget i Afrika. Inget i Ryssland. Inget i Kanada. Snacka om navelskådande.

http://www.bike.se/nyheter/yamaha-flytta-motogp-fran-europa

Men vad var det jag läste om nya kvalregler? Ett aprilskämt?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men vad var det jag läste om nya kvalregler? Ett aprilskämt?
Kolla schemat för helgen för svar.

MotoGP har insett att de behöver anpassa sig till marknaden, precis som du påtalar ovan, och har därför gjort kvalet mer TV-vänligt. Att se förarna justera hojarna i 40-45 min för att sen försöka sätta en bra tid funkar inte längre.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5772279 skrev:
Kolla schemat för helgen för svar.

MotoGP har insett att de behöver anpassa sig till marknaden, precis som du påtalar ovan, och har därför gjort kvalet mer TV-vänligt. Att se förarna justera hojarna i 40-45 min för att sen försöka sätta en bra tid funkar inte längre.
Se på fan. Hade faktiskt inte insett att det var MotoGP i helgen. Tack för påminnelsen!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Linn Jarvis, boss för Yamahas MotoGP-aktiviteter, uttalar sig i linje med det jag har skrivit tidigare i tråden: det är i andra delar av världen än Europa som MotoGP kan hitta nya marknader och ta sig igenom krisen. Det är rätt sjukt att 11 av 18 race går i Europa. Inget i Sydamerika. Inget i Afrika. Inget i Ryssland. Inget i Kanada. Snacka om navelskådande.

http://www.bike.se/nyheter/yamaha-flytta-motogp-fran-europa

Men vad var det jag läste om nya kvalregler? Ett aprilskämt?

Och 6 av racen går i Spanien och Italien (ja, jag räknar San Marino som en del av Italien och Katalonien som en del av Spanien fortfarande).

Mugello, Misano, Valencia, Aragon, Jerez, Circuit de Catalunya.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Någon som förstår varför det aldrig rekryteras några MotoGP-förare härifrån? Under 90-talet kom det ju massor av heta japaner från fabrikernas hemland: Ukawa, Kato, Ui, Okada, Itoh, Aoki, Sakata, Harada.

:confused:

http://www.superbike.jp
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-07-02 kl. 22.55.39.jpg
    Skärmavbild 2013-07-02 kl. 22.55.39.jpg
    133.1 KB · Visningar: 40

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilken serie kom Katsuyuki NAKASUGA från som kom tvåa i Valencia?
vet att det var ett lite "speciellt" race men killen hade kvaliteter! :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vilken serie kom Katsuyuki NAKASUGA från som kom tvåa i Valencia?
vet att det var ett lite "speciellt" race men killen hade kvaliteter! :)

Inte för toppen av MotoGP. Han kör/körde för Yamaha i All Japanska Mästerskapen och klassen JSB-1000 och i Endurance VM samt är testförare, snabb sådan men ändå.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte för toppen av MotoGP. Han kör/körde för Yamaha i Japanska WSBK och i Endurance VM samt är testförare, snabb sådan men ändå.

Tja, mycket möjligt.
Men han kom ändå tvåa i enda inhoppet det året.
Kommer inte ihåg loppet exakt men det var väl wet med en del avåkningar?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tja, mycket möjligt.
Men han kom ändå tvåa i enda inhoppet det året.
Kommer inte ihåg loppet exakt men det var väl wet med en del avåkningar?

Mycket speciella förhållanden på det racet, han kvalade sextonde..
Han är en av de snabbare testförarna men på Motegi kvalade han elva och kom nia i racet.
2011 körde han också på Valencia, kvalade 15 och kom i mål som sexa.

Dessutom född 1981 så han har åldern mot sig.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top