MotoGP - Philip Island

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Det var väl Sacshenring och Rossis första race efter benbrotten eller har jag fel?
Du har rätt.

Skön bild:
Rossi_10GP16_2690_AN.jpg

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Du har rätt.

Skön bild:
Rossi_10GP16_2690_AN.jpg

Underbar bild. En fråga till någon som förstår bättre - borde det inte bli bättre grepp och snabbare kurvtagning om han rätade upp och hängde ut lite mer? Är greppet är så bra att det inte spelar någon roll?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Underbar bild. En fråga till någon som förstår bättre - borde det inte bli bättre grepp och snabbare kurvtagning om han rätade upp och hängde ut lite mer? Är greppet är så bra att det inte spelar någon roll?

...sidokraften blir inte mindre för att cykeln rätas upp. Sålänge däckprofilen ger samma anliggningsyta spelar det ju ingen roll ur grepphänseende. Markfrigången hade blivit bättre dock, om brist på sådan funnits.
Enligt mig ger grodhängarstilen &så sämre förarkontroll över cykeln.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
...sidokraften blir inte mindre för att cykeln rätas upp. Sålänge däckprofilen ger samma anliggningsyta spelar det ju ingen roll ur grepphänseende. Markfrigången hade blivit bättre dock, om brist på sådan funnits.
Enligt mig ger grodhängarstilen &så sämre förarkontroll över cykeln.

Kollar man den bilden tex, för att räta upp cykeln så måste han hänga mer, problemet är väl lite att det finns inte mer plats han har redan hela sidan + armbågen i backen.. :rolleyes::Bugar

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup

hojen svänger mer vid mer nedlägg.... och moderna gp däck ger mest gummi i backen vid max nedlägg....... det skulle gå mycket längsammare om dom räta upp cykeln:)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Han förlorade även en sistavarvet fight mot Sete på Sacshenring, kan det ha varit 05 eller 06. Men det räknas som modern tid tror jag. Kommer ihåg att han var riktigt sur över det.
Det var 2003 när Rossi körde Honda. 2006 på Jerez gav han tillbaka och Sete hämtade sig aldrig från det.

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Det var 2003 när Rossi körde Honda. 2006 på Jerez gav han tillbaka och Sete hämtade sig aldrig från det.
Tycker att Rossi alltid får ett psykiskt övertag mot de som möter honom man mot man. Både Biaggi o Sete m fl har ju psykats rejält innan, både i racingen o även lite utanför banan. Men ser inte det övertaget mot Jlo, iofs är han ju just nu "larger than life" o hans självförtroende saknar gräns...

Ska bli kul med nästa säsong o se hur den utspelar sig! Det har ju redan börjat byggas upp riktig rivalitet mellan de två! :tummenupp

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Första gången Stoner körde på Phillip Island var på en 125cc den 12 oktober 2001. Senare samma dag tog Valentino Rossi sin första seger i 500cc på Phillip Island, och den tredje segern där totalt (1998 och 1999 i 250cc). Senare kom Rossi att vinna där även 2002, 2003, 2004 och 2005.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Otumanu skrev:
Rossi_10GP16_2690_AN.jpg

...borde det inte bli bättre grepp och snabbare kurvtagning om han...hängde ut lite mer?
Ser du utrymme mellan marken och hojen som Rossi inte redan utnyttjar?

Personligen anser jag att Rossis körstil/teknik är totalt fulländad. :kär

MC Doktorn

Guest
Spies övertygar och är före alla Rookie GP förare som klassade upp sig från GP 250 förra året.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Personligen anser jag att Rossis körstil/teknik är totalt fulländad. :kär

Att döma av det man ser på TV så skulle jag hålla Jörgen betydligt högre, länge sen man såg nån köra så mjukt och problemfritt. Vales flaxande med benet ser mest okontrollerat ut, i mina ögon.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Att döma av det man ser på TV så skulle jag hålla Jörgen betydligt högre, länge sen man såg nån köra så mjukt och problemfritt. Vales flaxande med benet ser mest okontrollerat ut, i mina ögon.

Jag håller med dig. Iår har det sett helt odramatiskt ut hela tiden, inga släpp, fladder eller något.

Fantastiskt kört!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Spies övertygar och är före alla Rookie GP förare som klassade upp sig från GP 250 förra året.
Han gör det dessutom mot bättre vetande. Har han inte läst experternas utlåtanden på SH om att det krävs en lång bakgrund inom prototypracing för att kunna ställa in hojen?

:D
Jag håller med dig. Iår har det sett helt odramatiskt ut hela tiden, inga släpp, fladder eller något. Fantastiskt kört!
Visst kan det vara vackert på sitt sätt men när jag kollade lite på ett race från 2003 häromdagen med 990-kubikarna slog det mig direkt: Fan vad de kör! Det släpper överallt och de kör som om hojarna vore stulna.

Snygg racing är inte samma sak som bra racing.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Han gör det dessutom mot bättre vetande. Har han inte läst experternas utlåtanden på SH om att det krävs en lång bakgrund inom prototypracing för att kunna ställa in hojen?

:D
Visst kan det vara vackert på sitt sätt men när jag kollade lite på ett race från 2003 häromdagen med 990-kubikarna slog det mig direkt: Fan vad de kör! Det släpper överallt och de kör som om hojarna vore stulna.

Snygg racing är inte samma sak som bra racing.

Må så vara, men om man har en mjuk och stabil körning så har man igen det alltid. Om man jämför idag med idag så kör ju inte resten av fältet lika fort och snyggt som Jörgen.

Hur man åkte på 990-tiden är idag ointressant, det såg säkert snyggare ut under 70-talet än under början av 2000-talet med.

/ Jens

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Visst har Spies lyckats bra men han är fortfarande (som alla andra) långt ifrån de fyra första...och de kommer ju alla från 125/250.

Simoncelli börjar för övrigt få till det mot slutet av säsongen också tycker jag. Jag trodde han skulle vara snabbare från början.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu mera letar 2t manskapet halmstrån för att rädda det sjunkande skeppet. ..

:rolleyes:

Soffgruppen & MGP är det väl bara att sätta sig på cykel & vrida full?? Källa?

:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping