MotoGP - Philip Island

MC Doktorn

Guest
Visst har Spies lyckats bra men han är fortfarande (som alla andra) långt ifrån de fyra första...och de kommer ju alla från 125/250.

Simoncelli börjar för övrigt få till det mot slutet av säsongen också tycker jag. Jag trodde han skulle vara snabbare från början.



Spies har inte någon erfarenhet av majoriteten av GP banorna och är före flertalet av förare med eller utan GP mästerskaps vinst med stor erfarenhet av banorna och GP hojar.

Hur tolkar du det ?

Han gör det dessutom mot bättre vetande. Har han inte läst experternas utlåtanden på SH om att det krävs en lång bakgrund inom prototypracing för att kunna ställa in hojen?

.

Jo det var väl så man resonerade när man var 12 typ när inte rätt lyckas.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Spies har inte någon erfarenhet av majoriteten av GP banorna och är före flertalet av förare med eller utan GP mästerskaps vinst med stor erfarenhet av banorna och GP hojar.

Hur tolkar du det ?

Jag motsäger väl inte det i mitt inlägg? :va Jag tycker han lyckats bra men han är fortfarande knappt i bild under sändningarna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur man åkte på 990-tiden är idag ointressant, det såg säkert snyggare ut under 70-talet än under början av 2000-talet med.
Helt ointressant tycker jag inte att det är och det ska bli kul att se om racen blir bättre när fabriksteamen går över till 999 cc 2012. Mer effekt och lägre kurvhastighet bäddar för bättre race (att se folk på pärlband genom en kurva som i 125 och 250 (RIP) är ju sövande trist).

Jag motsäger väl inte det i mitt inlägg? :va Jag tycker han lyckats bra men han är fortfarande knappt i bild under sändningarna.
6:a i totalen och mil före sin rutinerade teamkompis och nykomlingarna från 250. Om inte det tar död på myten om att man måste ha suttit på en 2T med knivskarpt chassi sen barnsben vet jag inte vad som gör det. Haydens titel 2006 räckte iofs inte så vem vet...

Som sagt, jag tror Grin-Jörgen kommer att få det tufft med Spies nästa år.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag motsäger väl inte det i mitt inlägg? :va Jag tycker han lyckats bra men han är fortfarande knappt i bild under sändningarna.
Hur ofta man är i bild beror väl på producenten? Tråkigt att läsa sådan invändning ifrån en som man trodde gillade det sportsliga och inte det rent kommersiella i det hela.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det kan ju vara så att vissa förare har det där lilla extra som krävs (kallas gudabenådad talang) för att lyckas oavsett vad för skit de suttit på under sin tidigare karriär... :krama
 

MC Doktorn

Guest
Jag motsäger väl inte det i mitt inlägg? :va Jag tycker han lyckats bra men han är fortfarande knappt i bild under sändningarna.

Men hur tolkar du att han lyckas så mycket bättre än många andra förare med GP erfarenhet.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Helt ointressant tycker jag inte att det är och det ska bli kul att se om racen blir bättre när fabriksteamen går över till 999 cc 2012. Mer effekt och lägre kurvhastighet bäddar för bättre race (att se folk på pärlband genom en kurva som i 125 och 250 (RIP) är ju sövande trist).

6:a i totalen och mil före sin rutinerade teamkompis och nykomlingarna från 250. Om inte det tar död på myten om att man måste ha suttit på en 2T med knivskarpt chassi sen barnsben vet jag inte vad som gör det. Haydens titel 2006 räckte iofs inte så vem vet...

Som sagt, jag tror Grin-Jörgen kommer att få det tufft med Spies nästa år.

Bort med alla elektroniska hjälpmedel så blir racingen helt annorlunda! Det är en sak som är säker :fakta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
med tanke på hur mycket elektroniken har utvecklats sedan senast man körde 990 så är jag itne alls övertygad om att den ändringen kommer innebära en dramatisk förändring i hur man kör och hur det kommer se ut. Visst är det fränt att sladda men det är inte lika effektivt som att ligga precis på gränsen och det kommer man fixa med elektronik. Att det från 2012 per automatik kommer innebära fetställ och blårök (fel sorts blårök dessutom) tror jag det är ganska små förutsättningar för.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
6:a i totalen och mil före sin rutinerade teamkompis och nykomlingarna från 250. Om inte det tar död på myten om att man måste ha suttit på en 2T med knivskarpt chassi sen barnsben vet jag inte vad som gör det. Haydens titel 2006 räckte iofs inte så vem vet...

Som sagt, jag tror Grin-Jörgen kommer att få det tufft med Spies nästa år.

Ben Spies körde 125GP i sin barn-/ungdom. Jag vet inte i vilken utsträckning det var, men körde 125GP i minst en säsong gjorde han i alla fall. Nicky Hayden också, om det kan framhållas som en bra sak i sammanhanget.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är väl en sak att göra det av rent oförstånd!

:rolleyes:

Jag tänkte nöja mig med ungdom först, men sen kom jag på att han inte är direkt lastgammal nu heller.

En MotoGP-hoj är naturligtvis en knivskarp, känslig manick som inte går att köra fort med halvtaskiga inställningar. Det har inget med två- eller fyrtakt att göra. Har man erfarenhet av ett fullständigt justerbart chassi är det enklare att ställa in en MotoGP-hoj, såklart.

Men även om man nu har erfarenheten så är det ingen garanti för succé, Neil Hodgson körde 125 (och 500) i VM innan han gick till Superbike. När han kom tillbaka till GP igen var han ingenstans. Det var iofs ett sugigt skitteam också, så det visar väl kanske att alla förutsättningar måste vara rätt för att lyckas.

Ben Spies har nog helt enkelt haft förutsättningarna med sig hittills. Framtiden lär utvisa om det fortsätter så i rollen som andreförare.
Han påstår ju envetet att han inte har fått några nya grejor till hojen sen motoruppdateringen till Laguna Seca och ändå går det ju hyfsat. Går det FÖR bra nästa säsong kommer grinjörgen sätta sig på tvären, säkert. Han började ju redan på Sepang. ;)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Visst är det fränt att sladda men det är inte lika effektivt som att ligga precis på gränsen och det kommer man fixa med elektronik. Att det från 2012 per automatik kommer innebära fetställ och blårök (fel sorts blårök dessutom) tror jag det är ganska små förutsättningar för.
Generellt sett har du säkert helt rätt.

Ändå kommer de mest talangfulla förarna i stressade lägen och under kortare tid - t.ex. sista-varvet-uppgörelser - att åka lite fortare genom att överskrida "gränsen". Dessutom klarar de att redan från start ha tuffare inställningar i elektronik och annat justerbart.

Man over machine som vanligt - Doohan åkte och vann med den vassare screamermotorn som de andra inte kunde hantera.

En dag kommer skivan vara så repig så den inte går att spela längre...:tungan
Knappast!

Jorden är rund trots att många hävdat motsatsen - man kan rita om kartan men det förändrar inte verkligheten.
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Spies har nog helt enkelt haft förutsättningarna med sig hittills. Framtiden lär utvisa om det fortsätter så i rollen som andreförare.

Går det FÖR bra nästa säsong kommer grinjörgen sätta sig på tvären, säkert. Han började ju redan på Sepang. ;)

Grin-Jörgen kommer definitivt att få en ny konkurrent att räkna med. Så mycket kan man väl säga.

För om Spisen har kunnat köra så pass bra som han gjort denna säsong. Och nu får möjlighet med materialet. Då jäklar.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ben Spies har nog helt enkelt haft förutsättningarna med sig hittills. Framtiden lär utvisa om det fortsätter så i rollen som andreförare.
Han påstår ju envetet att han inte har fått några nya grejor till hojen sen motoruppdateringen till Laguna Seca och ändå går det ju hyfsat. Går det FÖR bra nästa säsong kommer grinjörgen sätta sig på tvären, säkert. Han började ju redan på Sepang. ;)
Det lär bara vara han själv som tror på det snacket, även om jag mycket väl förstår varför han vill odla den myten.

Racers vill gärna slänga in en extra "ja, jag vann/gjorde bra i från mig trots att...." som för att understryka sin förträfflighet.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
med tanke på hur mycket elektroniken har utvecklats sedan senast man körde 990 så är jag itne alls övertygad om att den ändringen kommer innebära en dramatisk förändring i hur man kör och hur det kommer se ut. Visst är det fränt att sladda men det är inte lika effektivt som att ligga precis på gränsen och det kommer man fixa med elektronik. Att det från 2012 per automatik kommer innebära fetställ och blårök (fel sorts blårök dessutom) tror jag det är ganska små förutsättningar för.

Men med tanke på att bäst grepp uppnås vid 7% "spinn", om jag minns rätt, (vilket &så tycks bekräftas av de lagoma uppställ som brukligt körs med i snabba accelererande kurvpartier) så kan jag tänka mig att det kan betyda motsatsen &så.
Idag får dom assistans att mjukt & fint hålla sig på rätt procent, ...utan antispinnelektroniken får dom väl fibbla fram den med högerhanden efter bästa förmåga om det ska gå fortast möjligt !?
(bild 2 & 3 var mest fräsiga, inget med saken att göra)

EDIT: Eller har jag missuppfattat saken. Antispinnelektronik kommer inte att försvinna 2012 eller... ??
 

Bifogat

  • Rossi%202005.jpg
    Rossi%202005.jpg
    111.8 KB · Visningar: 96
  • motogp_allemagne2009_080.jpg
    motogp_allemagne2009_080.jpg
    53.8 KB · Visningar: 126
  • n500161__XNG390501_original.jpg
    n500161__XNG390501_original.jpg
    127 KB · Visningar: 114
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
så länge dom inte får mer bensin att leka med så kommer inte det bli någon extra effekt att leka med... men motorerna kommer hålla bättre så fabrikarna blir nog inte längre snabbare än budget teamens hojar..... TC används lika mycket till att spara däck som att hålla förarna på hjulen :tummenupp
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top