MotoGP - Philip Island

Visst har Spies lyckats bra men han är fortfarande (som alla andra) långt ifrån de fyra första...och de kommer ju alla från 125/250.

Simoncelli börjar för övrigt få till det mot slutet av säsongen också tycker jag. Jag trodde han skulle vara snabbare från början.



Spies har inte någon erfarenhet av majoriteten av GP banorna och är före flertalet av förare med eller utan GP mästerskaps vinst med stor erfarenhet av banorna och GP hojar.

Hur tolkar du det ?

Han gör det dessutom mot bättre vetande. Har han inte läst experternas utlåtanden på SH om att det krävs en lång bakgrund inom prototypracing för att kunna ställa in hojen?

.

Jo det var väl så man resonerade när man var 12 typ när inte rätt lyckas.
 
Last edited:
Spies har inte någon erfarenhet av majoriteten av GP banorna och är före flertalet av förare med eller utan GP mästerskaps vinst med stor erfarenhet av banorna och GP hojar.

Hur tolkar du det ?

Jag motsäger väl inte det i mitt inlägg? :va Jag tycker han lyckats bra men han är fortfarande knappt i bild under sändningarna.
 
Hur man åkte på 990-tiden är idag ointressant, det såg säkert snyggare ut under 70-talet än under början av 2000-talet med.
Helt ointressant tycker jag inte att det är och det ska bli kul att se om racen blir bättre när fabriksteamen går över till 999 cc 2012. Mer effekt och lägre kurvhastighet bäddar för bättre race (att se folk på pärlband genom en kurva som i 125 och 250 (RIP) är ju sövande trist).

Jag motsäger väl inte det i mitt inlägg? :va Jag tycker han lyckats bra men han är fortfarande knappt i bild under sändningarna.
6:a i totalen och mil före sin rutinerade teamkompis och nykomlingarna från 250. Om inte det tar död på myten om att man måste ha suttit på en 2T med knivskarpt chassi sen barnsben vet jag inte vad som gör det. Haydens titel 2006 räckte iofs inte så vem vet...

Som sagt, jag tror Grin-Jörgen kommer att få det tufft med Spies nästa år.
 
Last edited:
Jag motsäger väl inte det i mitt inlägg? :va Jag tycker han lyckats bra men han är fortfarande knappt i bild under sändningarna.
Hur ofta man är i bild beror väl på producenten? Tråkigt att läsa sådan invändning ifrån en som man trodde gillade det sportsliga och inte det rent kommersiella i det hela.
 
Helt ointressant tycker jag inte att det är och det ska bli kul att se om racen blir bättre när fabriksteamen går över till 999 cc 2012. Mer effekt och lägre kurvhastighet bäddar för bättre race (att se folk på pärlband genom en kurva som i 125 och 250 (RIP) är ju sövande trist).

6:a i totalen och mil före sin rutinerade teamkompis och nykomlingarna från 250. Om inte det tar död på myten om att man måste ha suttit på en 2T med knivskarpt chassi sen barnsben vet jag inte vad som gör det. Haydens titel 2006 räckte iofs inte så vem vet...

Som sagt, jag tror Grin-Jörgen kommer att få det tufft med Spies nästa år.

Bort med alla elektroniska hjälpmedel så blir racingen helt annorlunda! Det är en sak som är säker :fakta
 
med tanke på hur mycket elektroniken har utvecklats sedan senast man körde 990 så är jag itne alls övertygad om att den ändringen kommer innebära en dramatisk förändring i hur man kör och hur det kommer se ut. Visst är det fränt att sladda men det är inte lika effektivt som att ligga precis på gränsen och det kommer man fixa med elektronik. Att det från 2012 per automatik kommer innebära fetställ och blårök (fel sorts blårök dessutom) tror jag det är ganska små förutsättningar för.
 
6:a i totalen och mil före sin rutinerade teamkompis och nykomlingarna från 250. Om inte det tar död på myten om att man måste ha suttit på en 2T med knivskarpt chassi sen barnsben vet jag inte vad som gör det. Haydens titel 2006 räckte iofs inte så vem vet...

Som sagt, jag tror Grin-Jörgen kommer att få det tufft med Spies nästa år.

Ben Spies körde 125GP i sin barn-/ungdom. Jag vet inte i vilken utsträckning det var, men körde 125GP i minst en säsong gjorde han i alla fall. Nicky Hayden också, om det kan framhållas som en bra sak i sammanhanget.
 
Det är väl en sak att göra det av rent oförstånd!

:rolleyes:

Jag tänkte nöja mig med ungdom först, men sen kom jag på att han inte är direkt lastgammal nu heller.

En MotoGP-hoj är naturligtvis en knivskarp, känslig manick som inte går att köra fort med halvtaskiga inställningar. Det har inget med två- eller fyrtakt att göra. Har man erfarenhet av ett fullständigt justerbart chassi är det enklare att ställa in en MotoGP-hoj, såklart.

Men även om man nu har erfarenheten så är det ingen garanti för succé, Neil Hodgson körde 125 (och 500) i VM innan han gick till Superbike. När han kom tillbaka till GP igen var han ingenstans. Det var iofs ett sugigt skitteam också, så det visar väl kanske att alla förutsättningar måste vara rätt för att lyckas.

Ben Spies har nog helt enkelt haft förutsättningarna med sig hittills. Framtiden lär utvisa om det fortsätter så i rollen som andreförare.
Han påstår ju envetet att han inte har fått några nya grejor till hojen sen motoruppdateringen till Laguna Seca och ändå går det ju hyfsat. Går det FÖR bra nästa säsong kommer grinjörgen sätta sig på tvären, säkert. Han började ju redan på Sepang. ;)
 
Visst är det fränt att sladda men det är inte lika effektivt som att ligga precis på gränsen och det kommer man fixa med elektronik. Att det från 2012 per automatik kommer innebära fetställ och blårök (fel sorts blårök dessutom) tror jag det är ganska små förutsättningar för.
Generellt sett har du säkert helt rätt.

Ändå kommer de mest talangfulla förarna i stressade lägen och under kortare tid - t.ex. sista-varvet-uppgörelser - att åka lite fortare genom att överskrida "gränsen". Dessutom klarar de att redan från start ha tuffare inställningar i elektronik och annat justerbart.

Man over machine som vanligt - Doohan åkte och vann med den vassare screamermotorn som de andra inte kunde hantera.

En dag kommer skivan vara så repig så den inte går att spela längre...:tungan
Knappast!

Jorden är rund trots att många hävdat motsatsen - man kan rita om kartan men det förändrar inte verkligheten.
 
Last edited:
Spies har nog helt enkelt haft förutsättningarna med sig hittills. Framtiden lär utvisa om det fortsätter så i rollen som andreförare.

Går det FÖR bra nästa säsong kommer grinjörgen sätta sig på tvären, säkert. Han började ju redan på Sepang. ;)

Grin-Jörgen kommer definitivt att få en ny konkurrent att räkna med. Så mycket kan man väl säga.

För om Spisen har kunnat köra så pass bra som han gjort denna säsong. Och nu får möjlighet med materialet. Då jäklar.
 
Ben Spies har nog helt enkelt haft förutsättningarna med sig hittills. Framtiden lär utvisa om det fortsätter så i rollen som andreförare.
Han påstår ju envetet att han inte har fått några nya grejor till hojen sen motoruppdateringen till Laguna Seca och ändå går det ju hyfsat. Går det FÖR bra nästa säsong kommer grinjörgen sätta sig på tvären, säkert. Han började ju redan på Sepang. ;)
Det lär bara vara han själv som tror på det snacket, även om jag mycket väl förstår varför han vill odla den myten.

Racers vill gärna slänga in en extra "ja, jag vann/gjorde bra i från mig trots att...." som för att understryka sin förträfflighet.
 
med tanke på hur mycket elektroniken har utvecklats sedan senast man körde 990 så är jag itne alls övertygad om att den ändringen kommer innebära en dramatisk förändring i hur man kör och hur det kommer se ut. Visst är det fränt att sladda men det är inte lika effektivt som att ligga precis på gränsen och det kommer man fixa med elektronik. Att det från 2012 per automatik kommer innebära fetställ och blårök (fel sorts blårök dessutom) tror jag det är ganska små förutsättningar för.

Men med tanke på att bäst grepp uppnås vid 7% "spinn", om jag minns rätt, (vilket &så tycks bekräftas av de lagoma uppställ som brukligt körs med i snabba accelererande kurvpartier) så kan jag tänka mig att det kan betyda motsatsen &så.
Idag får dom assistans att mjukt & fint hålla sig på rätt procent, ...utan antispinnelektroniken får dom väl fibbla fram den med högerhanden efter bästa förmåga om det ska gå fortast möjligt !?
(bild 2 & 3 var mest fräsiga, inget med saken att göra)

EDIT: Eller har jag missuppfattat saken. Antispinnelektronik kommer inte att försvinna 2012 eller... ??
 

Bifogat

  • Rossi%202005.jpg
    Rossi%202005.jpg
    111.8 KB · Visningar: 96
  • motogp_allemagne2009_080.jpg
    motogp_allemagne2009_080.jpg
    53.8 KB · Visningar: 126
  • n500161__XNG390501_original.jpg
    n500161__XNG390501_original.jpg
    127 KB · Visningar: 114
Last edited:
så länge dom inte får mer bensin att leka med så kommer inte det bli någon extra effekt att leka med... men motorerna kommer hålla bättre så fabrikarna blir nog inte längre snabbare än budget teamens hojar..... TC används lika mycket till att spara däck som att hålla förarna på hjulen :tummenupp
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top