MotoGP Phillip Island 2007

sandstream

Guest
Är ingen däckexpert men vill minnas att jag läst/hört att om hjulet spinner så är det bara det yttersta lagret som hettas upp, resten av däcket behåller temperaturen och överhettas inte.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ja, det rök om Rossi's däck också, fast inte så mycket. Noterade du att han på slutet inte hängde med Capirex? I början av racet körde han fortare än Capirex ...
Vad McCoy gjorde för flera år sedan har inget att göra med dagens hyperkänsliga däck.

Tror du att du någonsin får höra Hayden säga: "Jag sladdade som fan ur svängarna! Trodde det skulle gå fortare om det spann som fan!"
Jag noterar bara att dina kommentarer och Nickys är motstridiga. Och då Nicky inte alls verkar vara lika bitter av fjorårssäsongen så väljer jag att se din som aningen mer vinklad än hans.
Den slutliga puffen och däckslåsningen, då vinkade Nicky med vänster ben åt sin teamkamrat för att däcket var rökt?

Med tanke på produktionen så undrar jag hur du kan vara så tvärsäker i din kvantifiering av vem som eldade sitt bakdäck mest av Nicky och Rossi :confused:
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vet inte hur relevant det är till diskussionen, men i en intervju med Cal Crutchlow (vill jag minnas att det var) som kör i BSB så beskrevs det att de brukade spinna upp och sladda ut ur kurvorna på en del banor som var särskilt hårda på däcken. Detta för att konservera dem.
Tydligen blir blir temperaturen i däcket lägre när de spinner loss än när de ligger med fast grepp under väldigt hög last i längre kurvor.

I filmen Faster pratar dom lite om samma "fenomen", att kraftigt hjulspinn inte nödvändigtvis hettar upp stommen på däcket så mycket. Det blir tydligen bara en ytlig uppvärmning som antagligen kyls bort innan den hinner går ner i stommen. Det gäller kanske inte alla sorters däck, men blårök från däcket innebär som jag förstår det inte alltid kraftigt slitage.
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Om inte annat vore det väl otroligt att en kille som Hayden skulle bränna sina däck, eller välja så fel, så att de bara håller 13 varv. Eller?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vet inte hur relevant det är till diskussionen, men i en intervju med Cal Crutchlow (vill jag minnas att det var) som kör i BSB så beskrevs det att de brukade spinna upp och sladda ut ur kurvorna på en del banor som var särskilt hårda på däcken. Detta för att konservera dem.
Tydligen blir blir temperaturen i däcket lägre när de spinner loss än när de ligger med fast grepp under väldigt hög last i längre kurvor.

:D Har väntat på den diskussionen.
Den kan bli hur lång som helst och dessa två "sanningar", grepp eller sladd, går in i varandra.

Vi börjar med grepp: Vid nedlägg så har man, enkelt beskrivet, en platt kontaktyta som ligger mot asfalten. Ganska snart så inser man att det radiella avståndet från hjulcentrum till kanterna på denna kontaktyta är olika och ränderna på kontaktytan har därför olika hastighet. Mitt i kontaktytan finns en medellinje som geometriskt har "rätt" hastighet. (detta är också en förenkling av verkligheten, men en bra ansats för fortsatta diskussioner) Den del av kontaktytan som ligger innanför medellinjen går saktare än genomsnittshastigheten och den del som ligger utanför går fortare.
Hade däcket varit gjort av ett hårt oelastiskt material så hade alla punkter i kontaktytan, utan de som ligger utefter medellinjen, tvingats glida.
Ju lägre däckstryck, desto större kontaktyta och därmed större hastighetsskillnader.
Men, gummi är elastiskt och kan ta upp de skillnader som sker i kontaktytan och ju mjukare gummi, desto mer deformation kan tas upp. Dock har gummi en mycket hög hysteres och denna energiskillnad avgår som värme, dvs det gör däcket varmt.

Slirning: För att ett däck ska börja slira så måste vilofriktionen (i detta fallet rullfriktionen) utlösas. Vilofriktionen är högre än glidfriktionen och gummit måste deformeras en del innan det släpper. När det väl släppt så behövs det mindre kraft för att upprätthålla slirningen eftersom glidfriktionen inte ger så stora deformationer av gummit som vilofriktionen gör.
Dock får man nu en annan uppvärmning, nämligen den som bildas av friktionsvärmen när ytorna glider mot varandra. Denna uppvärmning är normalt betydligt större än den uppvärmning som sker av hysteresen. Du ser ju ingen blårök från ett däck som inte glider.
När vilofriktionen släppt så utlöses friktionen åt alla håll (Det är därför du kan trycka en dragracer som står och spinner åt sidan för hand).
Alltså så måste man ställa ut bakänden för att få en komposant som trycker in hojen mot kurvradiens centrum, annars klarar man inte jämvikten mellan centripetalkraft och friktionskraft.

Enkelt va? :)

Är ingen däckexpert men vill minnas att jag läst/hört att om hjulet spinner så är det bara det yttersta lagret som hettas upp, resten av däcket behåller temperaturen och överhettas inte.

Det är en behaglig förenkling av problemet som inte alls tar hänsyn till t ex hur mycket man spinner. Vid en liten slirning då och då så är det naturligtvis sant, men även gummi har värmeledningsförmåga.
Många av diskussionerna blir svåra eftersom de, av olika anledningar, snuttifieras på ett sådant här forum :)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag var faktiskt inte ironisk. Utan menade faktiskt vad jag skrev, tror att Hayden är betydligt mer kompetent än så. :) Dvs jag tror på motorhaveri.

Självklart var det motorhaveri! Det syntes tydligt.
Haveriet och däcksdiskussionerna har inte med varandra att göra, även om det uppenbarligen är svårt för en del att göra den distinktionen.
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Självklart var det motorhaveri! Det syntes tydligt.
Haveriet och däcksdiskussionerna har inte med varandra att göra, även om det uppenbarligen är svårt för en del att göra den distinktionen.

Nu har jag läst lite bättre vad du skrivit, bra va! :D Sååå okejdå...jag fattade nog lite galet, men så har jag inte druckit nått kaffe än heller.

Tycker det dock det är sorgligt, det hade varit så roligt om Hayden hade kunnat ge Stoner en match på riktigt.
 

sandstream

Guest
Det är en behaglig förenkling av problemet som inte alls tar hänsyn till t ex hur mycket man spinner. Vid en liten slirning då och då så är det naturligtvis sant, men även gummi har värmeledningsförmåga.
Många av diskussionerna blir svåra eftersom de, av olika anledningar, snuttifieras på ett sådant här forum :)
Som du kanske såg i ett inlägg lite före ditt visade tex McCoy att det går fint att spinna bakdäcket i tid och otid utan att det tar slut. Teori och praktik är som bekant inte alltid samma sak :)
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada

Tänk att det fortfarande är ett okänt faktum för vissa att man inte kan köra med blårök i varje sväng och samtidigt bevara bakdäcket.
#1 hade sannolikt inte kommit bland de 8 även om motorn hade hållit.
Precis Nicky, skruva på mer TC och rätta in dig i ledet! Du ska inte ha cred för att du vann VM, och inte fan heller när du kör underhållande!
Om du inte kört sönder motorn, hade du nog kört sönder däcken, i vilket fall hade du kommit sist.

/N
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Precis Nicky, skruva på mer TC och rätta in dig i ledet! Du ska inte ha cred för att du vann VM, och inte fan heller när du kör underhållande!
Om du inte kört sönder motorn, hade du nog kört sönder däcken, i vilket fall hade du kommit sist.

/N

Vaknat på golvet i morrse :D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Som du kanske såg i ett inlägg lite före ditt visade tex McCoy att det går fint att spinna bakdäcket i tid och otid utan att det tar slut. Teori och praktik är som bekant inte alltid samma sak :)

Jo, men det har hänt en del med däcken de senaste året/åren och en sak man definitivt inte kan tillskriva de senaste däckstyperna är tolerans mot extra uppvärming. Från gång till gång tål de inte ens normal användning i racesammanhang, eller hur? :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo, men det har hänt en del med däcken de senaste året/åren och en sak man definitivt inte kan tillskriva de senaste däckstyperna är tolerans mot extra uppvärming. Från gång till gång tål de inte ens normal användning i racesammanhang, eller hur? :)

Men återigen, skulle HRC ta på sig ett motorfel, icke elektroniskt, om michelin hade gett Hayden ett däck som han körde sönder eller inte hållt måttet?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3228650 Men återigen, skulle HRC ta på sig ett motorfel, icke elektroniskt, om michelin hade gett Hayden ett däck som han körde sönder eller inte hållt måttet?
Det ena utesluter ju inte det andra. Elwe hävdar att Haydens däck inte hållit racet ut vilekt vi aldrig lär få veta eftersom hojen sade upp sig innan dess.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...en rätt trist attityd...
Hur 17 tänker du då? Skulle ödmjuk, flexibel och timid racerförare vara bättre för oss åskådare än någon som Lorenzo?

Det är ju skitkul att vi får se en spoling med hybris som Rossis nya teamkompis! Det var ju en välsignelse för 500 när Biaggi storkäftat deklarerade att han inte hade någon vidare respekt för Doohan. Mindre tassande på tå i depån!

:yoparty
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Vaknat på golvet i morrse :D
Ja typ :) Ne men jag undrar hur man kan vara så otroligt negativt inställd till en förare att man ur inga omständigheter nånsin kan dela ut cred.

Om inte annat så har ju Hayden uppenbarligen i princip slagit av sin TC och det om nåt borde ju glädja Elwe, men nej då eldar han istället upp sina däck.

/N
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3228667 Hur 17 tänker du då? Skulle ödmjuk, flexibel och timid racerförare vara bättre för oss åskådare än någon som Lorenzo?

Det är ju skitkul att vi får se en spoling med hybris som Rossis nya teamkompis! Det var ju en välsignelse för 500 när Biaggi storkäftat deklarerade att han inte hade någon vidare respekt för Doohan. Mindre tassande på tå i depån!

:yoparty
Dessutom kan man ju inte annat än gilla en kille som gör världens lökigaste segerceremonier. Catalunya är ju oslagbar i sin tafflighet. :rofl

http://www.youtube.com/watch?v=oT_axgvN-SE
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top